Köpråd(halvt om halvt akut) / av KeiNo

• 13 svar
Köpråd(halvt om halvt akut)
2018-04-04 kl 15:12

Hej och hallå alla proffs där ute!

Det är som så att jag fått nytt arbete som kräver att man ligger borta, och det gör att jag nu står inför ett husvagnsköp lite halvt akut då jag börjar redan på måndag..
Har väl inga högre krav, ska vara schysst att bo i liksom, kommer att använda den året runt under veckorna man jobbar.
Alla förnödenheter som toa, dusch och sådant kommer jag att ha i ett hus precis bredvid min uppställningsplats, och vagnen kommer att stå med 220v konstant.
Förtält och sådant är samma sak, ej utav intresse.

Vad bör jag kika efter? Luftburen eller vattenburen värme? Golvvärme, hur stor skillnad gör det egentligen? Alde eller primus?
Elpatron, är det lika med att det går att köra 220v med kabel?

Har väl en budget på 50 tusen som max, men kan man komma billigare undan så är det ju en fördel. Har kikat på vagnar runt Örebro då det är där jag kommer börja att jobba.

Har kikat lite på denna https://www.blocket.se/orebro/Cabby_550_langbadd_94_78612897.htm?ca=14&w=2

Är otroligt tacksam för alla svar man kan få!

2018-04-04 kl 16:15

Den du länkar till är en vettig vagn, vi har haft en 580, -96, också långbädd, vi trivdes jättebra i den. Skall du använda den året runt så är det absolut vattenburen värme som gäller. Det anges inte i annonsen om det finns elektrisk golvvärme, det hade vi, vattenburet finns bara på betydligt nyare vagnar. I valet mellan Alde och Primus skall du hålla dig till Alde, de är relativt enkelt uppbyggda och därmed mycket driftsäkra. Primus, som inte finns längre, är mer avancerade och har därmed lättare för att krångla.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-04-04 kl 17:19

Är det dyrt att eftermontera elektrisk golvvärme?
Går det att byta från Primus till Alde?

Har fått ett tips från en kollega som kan sälja sin Polar 550 -88, stått i en lada i 1 år cirka så den ska fukttestas innan jag köper den har jag sagt, men priset för den skulle isåfall vara 20 tusen.
Vad det är för värmesystem och allt sådant visste han dock inte, men han hade haft den som arbetsbostad 2011-2014, och då hade allt funkat fint med ström tillkopplat. Men som sagt, den ska fukttestas innan en annan ens är intresserad.

Så just nu är jag lite kluven, 20-25 tusen är ändå en del pengar..

2018-04-04 kl 22:09

Polaren har Primus värmesystem. Elvärme ska inte vara nåt problem. Är vagnen OK så är det mycket vagn för pengarna...

2018-04-04 kl 23:13

Håller med Goldwave, står du med el inkopplad och den vagnen har elpatron så är det inga problem. Eftermontera golvvärme som det är inbyggt som original under plastmattan går inte, men man kan lägga ut en värmefolie och sedan ha en gångmatta ovanpå.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-04-05 kl 08:08

Sen bör man ju tänka på att ett fukttest utförd på en vagn som stått inne i ett år kan vara missvisande och visa för låga värden. Men finns det nån mer rejäl fuktskada så fångas den kanske upp.

När det gäller golvvärme så klarar du dig utan det om det handlar om den kommande årstiden som du ska bo i vagnen. Men visst är det behagligt med golvvärme. Mitt råd blir nog att testa utan golvvärme och känner du behovet så bara köp värmefolie och lägg under gångmattan.

2018-04-05 kl 08:17

Goldwave och stigk - vilken vagn menar ni, cabbyn eller Polaren?
De enda är att jag läst lite negativt om äldre polar, att när de blir -10 o kallare så pallar inte elvärmen hålla värmen uppe?

Elpatron, vad innebär det?

2018-04-05 kl 12:08

Elpatron är den elektriska värmen. Den löses på olika sätt i olika vagnar. Själv har jag en Aldepanna, som kombinerar gasol och el i samma panna, redan från början. En del vagnar har bara en gasolpanna, och sen lägger man dit en extra elpatron utanför pannan. Ger motsvarande resultat men med en klumpigare installation.
Installerad effekt på el i många vagnar, så även min, är begränsad till 2 kW. Då blir det problematiskt när temperaturen sjunker lågt. I min vagn löser man det (om man nu inte struntar i att vara i vagnen då) genom att köra gasolpannan parallellt. Den ger ungefär 5 kW, så tillsammans klarar de väldigt låga temperaturer.

2018-04-05 kl 12:58

Tack, varit lite förvirrad här när folk har sagt 220v i ena meningen och i andra meningen sagt elpatron, tänkte om det var 2 helt olika saker så att säga.. Men då har jag lite mer koll. :)

En annan kommer ju att ha fördelen att jag kommer kunna gå 10 meter till ett hus där det finns säng för nätter när de blir för kallt, för min tanke är ju som sagt att enbart stå med 220v hela tiden. Vagnen är ju tänkt mest för att få ett eget krypin så man slipper folk.

Har en kollega som veckopendlar med husvagn som ska kika på Cabbyn ikväll, utifrån vad han säger så får man väl se om det blir ett köp över telefon eller inte. :)

2018-04-06 kl 08:19

Vart ingen Cabby, min utsände noterade att det låg en pöl av okänd vätska vid pannan, sen var väl inte skicket lika bra som de såg ut som på bild heller vad jag förstod..
Säljaren gav dåliga vibbar också tydligen..
Så nu är det bara vidare till nästa objekt, hittade lämpligt nog på en Kabe 540 Smaragd GLB ( https://www.blocket.se/orebro/Kabe_540_Smaragd_GLB_Bes_till_2020__78640226.htm?ca=14&w=2 )

2018-04-06 kl 11:54

Planlösningen med långbädd är bra när du ska ha den som bostad.
Du får lite mera golvyta då.
Kaben ska du vara noga och fukttesta bakväggen på. Det är väldigt vanligt med fukt där i den modellen.
Vidare kan det också förekomma röta i golvet kring de främre stödbenen.
Hade just en sån modell som hade dessa problem.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-04-07 kl 10:43

När jag låg ut mycket i jobbet, hade jag först en Kabe 590. Den skrotades då det vart mycket fukt i bakväggen. Jag köpte en Solifer Arctic 540. Oerhört lättdragen vagn. Höll värmen utan problem på elpatronen. Satt en primuspanna i den. Jag hade den alltid nedbäddad bak, lade i en bra madrass där.

2018-04-13 kl 19:16

Då var det klart, åker och köper en Kabe smaragd 540 imorgon, 45 loppor. Gick genom fuktest hos opus utan några indikationer på fukt, så det kändes tillräckligt bra för att mer eller mindre slå till över telefon! (Y)

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

• Husvagn & Camping 2018-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842