Köra med körförbud / av Tomisco

• 6 svar
Köra med körförbud
2020-05-13 kl 16:59

Hej. Har ett dilemma. Får körförbud på vagnen sista maj. Står vinterförvarad 5 mil bort nu och har inte tänkt använda den förrän i juli. Min plan är att boka en besiktningstid en måndag och hämta hem vagnen söndagen innan. Tror ni det är ok att köra med den trots att det inte är samma dag den ska besiktigas? Jag kommer heller inte att besikta på den station som är närmast vinterförvaringen. Mvh Tomas

2020-05-13 kl 17:53

Citat:
"TRAFIKPOLISEN: Uttrycket "kortaste lämpliga väg" innebär inte att kontrollbesiktning måste göras hos det närmast belägna besiktningsorganet eller att besöka en lämplig verkstad. Valfrihet råder härvidlag. Uttrycket torde också innebära att om viss från framkomlighetssynpunkt bättre färdväg skulle vara något längre än en kortare men sämre sådan, så är föraren berättigad att välja den längre vägen. Vid en eventuell kontroll utefter färdvägen måste föraren emellertid vara beredd att kunna styrka att han eller hon är på väg att ställa in fordonet till kontrollbesiktning eller verkstad."

2020-05-13 kl 20:56

Det finns dock inte mycket flexibilitet i det regelverket.
Jag har min arbetsplats 30 km från hemmet. Från arbetsplatsen är det ungefär en kilometer till bilprovning, oavsett vilken av dem jag väljer.
Jag har tagit reda på att om regelverket tolkas strikt är det inte tillåtet att jag drar med mig en vagn med körförbud klockan sju på morgonen, kör till jobbet och sen kör därifrån klockan elva för att köra till besiktning av vagnen. Formellt sett ska jag köra hem igen klockan tio, hämta vagnen och sen köra direkt till besiktning då.

Att torska dit på den skillnaden är nog inte stor risk, men så säger de insatta att regelverket ska tolkas.

2020-05-13 kl 21:03

Jag tror jag chansar. Vore ju otroligt om en polis skulle vara så petig. Det känns ju sjukt onödigt att hämta den nu och besikta och sedan åka tillbaka till vinterförvaringen (föräldrarnas gård) Har inte plats att ställa den hemma i stan. Tack för bra svar och input

2020-05-13 kl 21:09

Sannolikheten att åka fast är minimal. Tråkigare om du blir påkörd och försäkringsbolaget vägrar ersättning för att du är ute på fel sätt.

Fast det händer ju aldrig, säger jag, som har fått två vagnar förstörda utan att det var mitt fel...

2020-05-13 kl 22:08

Skatta o försäkra före inan du rullar ut

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842