Glasbruket som trotsar motvinden

Publicerad: 2016-05-29   Uppdaterad: 2023-04-18

Det småländska Glasriket är inte längre vad det en gång varit, men 125-årsjubilerande Målerås glasbruk håller fortfarande flaggan högt i topp. – Att turista i Glasriket utan att besöka Målerås glasbruk, det är som att gå på kräftskiva utan att äta kräftor. Ja, så brukar jag säga när goda vänner ber mig om lite insidertips...

Det småländska Glasriket är inte längre vad det en gång varit, men 125-årsjubilerande Målerås glasbruk håller fortfarande flaggan högt i topp.

– Att turista i Glasriket utan att besöka Målerås glasbruk, det är som att gå på kräftskiva utan att äta kräftor. Ja, så brukar jag säga när goda vänner ber mig om lite insidertips från en som själv är bosatt i området, inför sina egna besök i området. Och jag menar det: Vill ni se ett genuint hantverk och besöka glasrikets i särklass vackraste konstglasutställning, ja då är det Målerås som gäller.

Glasriket är idag bara en spillra av vad det en gång var, då den ekonomiska realiteten fått hela branschen att gunga. Kvar finns jätten Kosta Boda, några mindre glashyttor samt ett par mindre glasbruk, av vilka Målerås är ett. Till stor del har bruket ”Måleråsandan” att tacka för sin överlevnad. Men också produkter som sträcker sig från enkla stilfulla djurmotiv i pressat glas, med ett prisläge som passar alla, till mycket avancerat konstglas med en betydligt högre prislapp. I utställningar visas ett antal praktverk så exklusiva att vissa inte ens är till salu. Men njuta av dem kan vi alla göra!

Bruket har idag fem kontrakterade glaskonstnärer där Ludvig Löfgren och Mats Jonasson är ess i leken. Den senare, Mats, är en självlärd bygdens son som från hyttpojke i unga år idag avancerat till glaskonstens yppersta elit. Trots att han passerat pensionsåldern är han i hyttan varje dag. Som han själv säger:
– Som formgivare är det viktigt att inse att det mesta är ogjort. Och vad annat skulle jag göra, då finge jag ju hitta på något annat att göra och det känns onödigt när jag trivs med det jag gör.
Kloka ord från en fantastiskt ödmjuk och klok människa.

Glasshopen har tre rum; ett för det ordinarie sortimentet och två rum för utställningar. Dessa rum gör Målerås unikt i glasriket. Fyllda av skapelser som inte borde vara möjliga att framställa – och ändå står de där. Men, som Mats anspråkslöst säger:
– Någonting bör man väl ha lärt sig under ett liv i glasets tjänst, eller hur?

Glasbruket som trotsar motvinden

FAKTA
Målerås glasbruk
Industrigatan 20
380 42 Målerås

Öppettider: Vardag: 10- 8, lör 10- 6, sön 11- 16  
Webb: www.maleras.se
GPS: N 56° 54ˈ 55″ E 15° 33ˈ 55″  

 

Camping och ställplats i närheten:
Sjöparkens camping, Lenhovda , tel. 0474-20078                                                  
Målerås vandrarhem B&B, 0481-311 75

Kuriosa:
Efter att Mats Jonasson, tillsammans med glasarbetare och ett flertal av samhällets 230 invånare, köpte glasbruket 1981 utvecklades bruket lavinartat. 1988 erbjöd sig därför glasjätten KostaBoda att köpa upp samtliga aktier till priset 52 gånger aktiens värde. Mats motsatte sig köpet och la motbudet 14 gånger värdet – samt ett löfte om att bruket alltid skulle bestå. Ett par veckor senare var han ensam ägare av bruket. En sann smålänning värnar sin bygd! Där har vi den så kallade Måleråsandan i sin prydno.                            

 

Den 27 juni 2015 avtäcktes ett fyra meter högt konstverk av Mats Jonasson vid Målerås glasbruk.

 

 

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen