• 9 svar
Kvalité
2012-04-23 kl 14:31

Hallå,

Jag är lite nybörjare på det här med husvagn och har lite undringar inför att vi skall köpa vår första husvagn, det blir en lite nyare begagnad vagn.

Det jag undrar är lite angående priser kontra kvalite, det finns ju 2 kategorier på marknade som man kan se, de lite dyrare (Kabe, Cabby, Polar, Solifer), sen finns de lite billigare (Hobby, Adria osv.). Är det så enkelt att de förstnämnda bara är dyrare för att de är tillverkade i norden, eller är det bättre kvalite, eller vad är det egentligen som skiljer och är det värt det högre som dessa vagnar kostar. För samma pris som man betalar för en Kabe -01 får du ju tex. en Hobby -07. Hur skall man resonera tycker ni?

Kom med kommentarer
Mvh Thomas

2012-04-23 kl 21:08

Nordiska vagnar är dyrare mer hantverk färre tillverkade vagnar än Hobby och Adria . Ja jag tycker dom nordiska håller högre kvalitet men det försvarar inte det högre priset . Dom som haft husvagn i 20-30 år och är långliggare brukar stå med Kabe eller liknande till slut , säger väl något om kvaliteten . Tänk efter vad du skall ha den till absolut inget fel på en Hobby eller Adria . Har själv en Kabe Royal och kan inte tänka mig något annat men det tog cirka 20 år och speciellt billigt är det ju inte .

2012-04-23 kl 21:26

Tomas!
Det viktigaste när det gäller val av vagn är att veta HUR ni vill använda vagnen.
Ställa upp den eller åka omkring med den?
Hur många skall bo i den? etc

När det gäller kvalitet så titta gärna på Adrias vagnar ur Adora-(2,3 m breda normalt) eller Classic-serien( 2,5 m breda), de har vattenburen värme precis som de dyrare svensktillverkade vagnarna och är byggda på samma principer och med samma komponenter.
Adrias vagnar är mycket prisvärda och man får mycket för pengarna.

2012-04-23 kl 21:35

ja absolut får man mycket vagn för pengarna, men vattenburet är väl i princip nästan bara för dom som campar på vintern... Eller hur nu ni med handen på hjärtat.