• 9 svar
Kvalité
2012-04-23 kl 14:31

Hallå,

Jag är lite nybörjare på det här med husvagn och har lite undringar inför att vi skall köpa vår första husvagn, det blir en lite nyare begagnad vagn.

Det jag undrar är lite angående priser kontra kvalite, det finns ju 2 kategorier på marknade som man kan se, de lite dyrare (Kabe, Cabby, Polar, Solifer), sen finns de lite billigare (Hobby, Adria osv.). Är det så enkelt att de förstnämnda bara är dyrare för att de är tillverkade i norden, eller är det bättre kvalite, eller vad är det egentligen som skiljer och är det värt det högre som dessa vagnar kostar. För samma pris som man betalar för en Kabe -01 får du ju tex. en Hobby -07. Hur skall man resonera tycker ni?

Kom med kommentarer
Mvh Thomas

2012-04-23 kl 21:08

Nordiska vagnar är dyrare mer hantverk färre tillverkade vagnar än Hobby och Adria . Ja jag tycker dom nordiska håller högre kvalitet men det försvarar inte det högre priset . Dom som haft husvagn i 20-30 år och är långliggare brukar stå med Kabe eller liknande till slut , säger väl något om kvaliteten . Tänk efter vad du skall ha den till absolut inget fel på en Hobby eller Adria . Har själv en Kabe Royal och kan inte tänka mig något annat men det tog cirka 20 år och speciellt billigt är det ju inte .

2012-04-23 kl 21:26

Tomas!
Det viktigaste när det gäller val av vagn är att veta HUR ni vill använda vagnen.
Ställa upp den eller åka omkring med den?
Hur många skall bo i den? etc

När det gäller kvalitet så titta gärna på Adrias vagnar ur Adora-(2,3 m breda normalt) eller Classic-serien( 2,5 m breda), de har vattenburen värme precis som de dyrare svensktillverkade vagnarna och är byggda på samma principer och med samma komponenter.
Adrias vagnar är mycket prisvärda och man får mycket för pengarna.

2012-04-23 kl 21:35

ja absolut får man mycket vagn för pengarna, men vattenburet är väl i princip nästan bara för dom som campar på vintern... Eller hur nu ni med handen på hjärtat.
Vattenburen värme fördyrar en hel del i alla kategorier av vagn.

Jag tycker att ni ska kolla först och främst på hur och när ni ska använda vagnen.... Vår sommar höst... Luftburen värme, (Billigare och jäkligt bra) Körvagn= Lätt vagn..
Ställa upp...= lite tyngre kanske boggie, mycket utrustning mm...
Vinterresan till fjällen...= Vattenburen värme överlag, stadig och stabil vagn.
Byggkvalteten: Tja hur långt är ett snöre?
alla ägare av en husvagn hävdar såklart att just deras märke är det bästa,men överlag kan man säga att kolla efter känsliga punkter, gångjärn ska vara av metall, sängen av mera än en plywoodskiva, osv.... Känna klämma är den bästa medicinen... Känns den rätt för er?

Vad har ni kollat på hittills?

2012-04-24 kl 13:24

Jag märker skillnad i kvalitet. Vi har tidigare haft en Adria Classica, årsmodell -07 och den hade vattenburen värme samt elgolvvärme. Så långt allt väl. Däremot är det några saker vi hade otur med eller vad man ska kalla det......fuktskada i ett hörn bak på vagnen (24 % så det blev att lämna in och laga, garanti kvar tack o lov). Plastfronten sprack vid fästet i överkanten, även det gick på garantin (det var tydligen flera av samma årsmodell som det blev så på, plasten tålde inte den stränga kylan fick vi förklarat). Locket till färskvattenpåfyllningen gick sönder trots varsam hand, det bara snurra runt runt en dag. Nytt på garantin. Lådorna rangliga.....Nu kanske vi hade otur men folk brukar säga åt oss att man får vad man betalar för. Annars var vi nöjda med vagnen, dom är väldigt fina och har bra planlösningar. Men nu har vi alltså bytt och har en Polar igen och hoppas slippa verkstaden ett tag.

Susanne
2012-04-24 kl 18:41

Alle fabrikker lager vogner på mandager, så uheldig kan man være uansett merke. Det som er viktig er forhandlers sluttkontroll. Når det gjelder varmeanlegg.Så fraråder asmatikere luftvarme. Dette på grunn av torrluft og oppvirvling av dam. Det som er viktig når det gjelder vannvarme , er at det er korrekt montert. Her har de nordiske fabrikantene lengst erfaring.

2012-05-07 kl 19:38

Tack för svaren, det blev en Hobby 560kmfe.

2012-05-08 kl 08:24

Lunboy skrev:
Tack för svaren, det blev en Hobby 560kmfe.

Grattis till nya vagnen,dom är finna !

2012-05-11 kl 13:01

Grattis... Ni har köpt er en mkt trevig vagn :-)

Kör en Peugeot 508 HDi 140hk sedan, Fullutrustad -13
Drar en Adria altea 462 PS -12

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
  • 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12