kylskåp och värmaren startar endast när jag är ansluten till 220V / av thoben

• 13 svar
kylskåp och värmaren startar endast när jag är ansluten till 220V
2017-04-17 kl 21:52

Hej,
Blev ägare till en äldre solifer 550 i höstas. Har nu varit ute på premiärtur i Påsk. Kollade allt hemma innan avfärd på både gasol och 220V. Skulle vildcampa första natten, men varken värmaren eller kylen gick att få igång. Fick då bli en camping med 220v (har elpatron) Morgonen efter inga problem vid provstart av värme och kyl på gasol?? Låg på elansltning resten av helgen förutom sista natten då vi planerade vildcamping igen....SAMMA VISA med värmare och kyl?????? Väl hemma stoppade i 220V och lät stå över natten. Inga problem att starta på gasol på morgonen????? Verkar ju som om batteriet är dåligt ???? Belysning och fläkt funkar på 12V. Kan det verkligen vara så att batteriet är så dåligt att det inte ger tändgnista???

2017-04-17 kl 22:03

Startar kylen med gnista som alstras via 12 V? Jag har bara haft vagnar där du får trycka på en knapp. Piezoelektrisk tändning.

Min panna har en fläkt som måste upp i ett visst varvtal för att pannan ska försöka starta. Om batteriet är klent går det inte.

2017-04-17 kl 22:28

Är en amatör på de här grejorna , men visst är det en Pezotändare på min oxå.Visste inte att det fanns en fläkt som skall igång. Gissade att gasen öppnas och antändes med gnista. Funkar det liknande på Primus 2470?

2017-04-17 kl 22:41

Vad är det för panna du har apersson850??

2017-04-18 kl 06:12

Hur gammal är vagnen? Jag hade en 89:a och i den så satt det en säkringsbox i garderoben. Svart sak med en tumskruv mitt på locket. Öppnade man den så satt där ett gäng avlånga säkringar. Dessa glappade alltid efter att man hade kört. Räckte att rulla lite på dem så blev det kontakt igen. Bytte den boxen efter första rundan då jag hade samma problem som du har.
Primusen har ingen fläkt i pannan, vid fel på pannan tex gasen tänder ej eller cirk.pumpen inte fungerar så pannan överhettar så blinkar en röd lampa på panelen.

Men kolla säkringarna först så de inte glappar.

2017-04-18 kl 06:17

Nu vet jag som sagt inte åldern på din vagn. Men vi hade elektronisk tändning på vårat kylskåp. EN röd lysande strömbrytare. Slog man på den utan att ha gasen på, då tickade det hela tiden. Fungerade inte när det glappade i säkringarna. Det satt även en liten knapp liknande piezotändning. Den var till gasen och skulle hållas intryckt till skåpet tände.

2017-04-18 kl 11:42

Jag har en Alde Compact 3000. Hur de fungerar är ju olika, beroende på fabrikat.
I första inlägget stod inte vilken sorts panna du har. Men jag har också haft Primus i gasolkofferten för länge sedan. Den hade ingen sådan fläkt.

2017-04-18 kl 17:45

Är 90 solifer jubilee. Var på husvagn firma idag. De sa att glödstift till värmaren kräver 11.5 V för att tända. Så har nu införskaffat nytt batteri och hoppas det ska lösa problemet med värmen på gasol. Vad gäller kylen är den som du så riktigt nämnde ej beroende av 12v då den är utrustad med piezo. Ska plocka bort och rengöra ordentligt innan nästa tur. Vet nån något om strömbrytaren under expansionskärlet??Den är märkt med "pump"? Min gissning är att det är en strömbrytare till cirkulationspumpen??

2017-04-18 kl 17:47

Pannan är en primus 2470

2017-05-09 kl 13:56

Problemet åtgärdat..kylskåpet monterades bort. Blåser rent samt rengjorde tändningen. Värmaren berodde på en dålig kontakt där jag hade spänningsfall i kombination med ett dåligt batteri. Enligt husvagnsfirman behöver glödstiftet ha 11.5 V för att glöda.

2017-05-10 kl 15:02

Jag har gjort samma sak med kylskåpet. Vägrade starta när vi landat på campingen på 5-dagars i Eksjö 2009. Demonterade brännaren och blåste rent, dit med grejorna igen och det fungerade.
Riktig ryssreparation, ute i fält.

2017-05-10 kl 15:23

Inget vidare närkylen lägger av. Vi ska iväg på långrunda till treriksröset o tbx i sommar. Vill helst vildcampa längs vägen då. (Vi bor på Öland). Funderar på att ta med 2 batteriereftersom primus värmaren behöver 11.5 V för att glöda tillräckligt. På min Solifer är det ganska omständigt att komma åt brännaren, så jag hoppas slippa det på sem

2017-05-13 kl 08:49

Istället för ett extramaterial kan ju solceller vara ett alternativ. Då blir ju batteriet i princip alltid laddat..
åk in till Sehammar i Kalmar så fixar dom det åt dig.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05