kylskåpets gasollåga går ej att justeras. / av camp50

• 8 svar
kylskåpets gasollåga går ej att justeras.
2018-10-17 kl 10:06

jag har ett Upo gasolkylskåp (1980) Solifer Artic 450 som man inte kan minska gasollågan på. Den brinner med en klar blå låga ca 3-4 cm hög men när jag ska vrida ner med vredet och minska på lågan (kylan) så brinner den i alla fall med full kapacitet. Skåpet fungerar annars bra både med gasol och 230 v men den kyler för mycket. Blir - grader efter några timmar. Tacksam för alla tips på åtgärder.

2018-10-17 kl 13:47

Tror det varit samma på alla mina kylskåp. Det är inte själva lågan som ändras när man vrider på vredet. Det är nåt annat i skåpet, men vad har jag inte tagit reda på.

2018-10-17 kl 16:31

själv är jag inne på att gastillförseln stryps när man vrider vredet och därmed minskas lågan, kanske något som kärvar inne i reglaget.

2018-10-19 kl 09:47

Läste i en husbilstråd och fann följande citat: "Eftersom gasol & el bara går till/från på dessa modeller så är det så temperaturen regleras. Eventuell termostat sköter alltså bara in/urkoppling av brännaren/värmaren."

Om detta stämmer så är det alltså som apersson850 säger och felet på din kyl är antingen termostaten eller vredet som inte fungerar. Men lågan ska alltså inte minska som du är inne på utan släckas helt ibland.

2018-10-20 kl 05:00

Nejdå, det går att reglera kylskåp även där lågan brinner hela tiden. Ändå syns det ingen skillnad på själva lågan. Så det måste vara något annat i cirkulationen i skåpet som regleras, men jag har inte tagit reda på hur det fungerar rent tekniskt.

Kanske något att grunna över en lämplig dag.

2018-10-20 kl 11:28

Jag kan inte heller hur det fungerar, men termostaten eller vredet, eller ev något annat, låter väl ändå som troliga felkällor. Börja med att undersöka vredet. Fungerar det som det ska? Kanske räcker med att smörja upp?

Är sen kylskåpet lika gammalt som vagnen, från 1980, så är ju frågan om det är lönt att laga. Beror ju på vad det kostar jämfört med att köpa ett nytt eller fungerande begagnat.

2018-10-25 kl 08:17

skåpet är gammalt men det är ju superkyla i det,tyvärr så går det inte att minska ner kylan, jag får nu jag stänga av det helt annars så blir det en frys.Är nog inne på vredet som minskar och ökar kylan.Har ju tid nu under vintern att fundera på saken. Får väl ringa Polar dom kanske vet.

2018-10-25 kl 08:59

Om du går in på www.fogas och under sprängskisser så kanske du hittar ditt skåp.
Förmodar det kan vara fel på givaren eller själva termostathuset som reglerar gasflödet vid gasoldrift.

Vanligt är att själva givaren vid brännaren kommit ur sitt läge, om du har tur.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1482 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 544 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842