lacka/foilering husvagnstak / av kabe82

• 9 svar
lacka/foilering husvagnstak
2016-11-14 kl 13:01

Hejsan ! jag har en gammal kabe safir 1982 årsmodell som färgen har flagnat bort på taket, tycker det ser lite skabbigt ut så ska försöka bättra på det. Men då är ju frågan om man ska lacka om eller så har jag funderat på att lägga på en glans vit foilering? Vad skulle ni göra utifrån era erfarenheter ?

2016-11-14 kl 14:09

Lacka Tror tyvärr att vid foliering så krävs nog ett slätt underlag. Typ det går inte tapetsera bort ett dåligt ojämt underlag.

2016-11-14 kl 18:12

nej isåfall om det skulle bli foilering så hade jag tänkt att slipa bort den färgen som knappt finns kvar längre. Tänkte mesta ur "minst jobb" vilket som går smidigast

2016-11-14 kl 19:31

Först skulle jag ta in kunskaper om hur ditt tak i husvagnen är konstruerat lägga på foliering tror jag inte på
Risken är nog att man överarbetar problemet
prata med tillverkaren och fråga om det finns några risker med att göra det ena eller det andra .... annars vem ser problemet
Fiskmåsarna på västkusten kanske
...självklart vill man ha en fin vagn och till vilket pris

2016-11-15 kl 06:30

En annan möglighet kann vara den här, vet inte hvad den kostar men ring evt. och fråga.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10452/25/Campingmagasin.pdf

Annars er der jo en autolakkerer
Mvh.
Knud

2016-11-15 kl 07:51

Jag hade troligen valt att lacka om. Det går alldeles utmärkt att lägga på en PU färg för hand om man har möjlighet att stå inne (under tak). Detta för att slippa solbelysning som försvårar läggningen och minskar utflytningen då lacken härdar fortare än önskat.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-11-15 kl 19:36

pu färg är nån form av 2k färg eller? :)

2016-11-16 kl 07:52

Ja, det är en tvåkomponents lack. PU står för polyuretan. Vanlig färgtyp i båtlack system. T.ex Internationals Perfection serie som är ett alldeles utmärkt val för målning av en husvagn. Alternativet i enkomponents system är framför allt Internationals Toplac serie. För att vara en alkyd färg har den ett väldigt bra långtids hållbarhet. Glansen står sig länge. Har använt Toplac system på många olika applikationer med mycket bra resultat.
Är också lätt att lägga för hand då den flyter ut fint.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-11-16 kl 20:34

Håller med kjello. Späd färgen och använd en väl urtvättad mohairroller.
Först grundfärg. Sedan 2 ggr med utspädd färg.
Målade en båt med International 2 komponet. Höll bra 17 år innan jag sålde båten.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05