Läckage vid fotpedaler / av tony

Läckage vid fotpedaler
2017-10-09 kl 18:54

Har en Kabe Safir -92a, där jag precis har bytt vattenpump. Nästa problem är att det läcker vid fotpedalerna både vid pentry och i toa, mest då man har igång vattenflödet, men det droppar hela tiden.
Ser att packningen där är dålig då 25 år gammal säkert, så funderar helt enkelt var man kan köpa nya fotpedaler och koppla på slangarna, som ser bra ut?

Finns också utöver de tre slangarna någon form av kablage 12v utgår jag från. Vad gör dessa? Något att göra så det reglerar om det ska komma varmt/via beredaren eller kallt/från vattentanken?
Vart går dessa kablar?

Har en bild nog, men tycks inte gå ladda upp bilder här.

2017-10-10 kl 12:45

tony skrev:
Finns också utöver de tre slangarna någon form av kablage 12v utgår jag från. Vad gör dessa? Något att göra så det reglerar om det ska komma varmt/via beredaren eller kallt/från vattentanken?
Vart går dessa kablar?


När pedalen trycks ned öppnas ventilen och vatten kan strömma ut. Men inget vatten strömmar ut om inte vattenpumpen går igång. 12-voltskabeln tar hand om det, dvs den ser till att pumpen går igång.

2017-10-10 kl 14:16

Anden skrev:
tony skrev:
Finns också utöver de tre slangarna någon form av kablage 12v utgår jag från. Vad gör dessa? Något att göra så det reglerar om det ska komma varmt/via beredaren eller kallt/från vattentanken?
Vart går dessa kablar?


När pedalen trycks ned öppnas ventilen och vatten kan strömma ut. Men inget vatten strömmar ut om inte vattenpumpen går igång. 12-voltskabeln tar hand om det, dvs den ser till att pumpen går igång.


Har bytt till en ny tryckvattenpump förra veckan. Betyder det att jag inte alls behöver dessa 12v kablar? (Funderar på att köpa ny kran/blandare, då fotpedaler verkar vara svårt få tag i som jag har förstått det).

2017-10-10 kl 14:46

tony skrev:
Anden skrev:
tony skrev:
Finns också utöver de tre slangarna någon form av kablage 12v utgår jag från. Vad gör dessa? Något att göra så det reglerar om det ska komma varmt/via beredaren eller kallt/från vattentanken?
Vart går dessa kablar?


När pedalen trycks ned öppnas ventilen och vatten kan strömma ut. Men inget vatten strömmar ut om inte vattenpumpen går igång. 12-voltskabeln tar hand om det, dvs den ser till att pumpen går igång.


Har bytt till en ny tryckvattenpump förra veckan. Betyder det att jag inte alls behöver dessa 12v kablar? (Funderar på att köpa ny kran/blandare, då fotpedaler verkar vara svårt få tag i som jag har förstått det).


Din vagn hade ingen tryckvattenpump i original.
Utan efter det du slagit till knappen på panelen (den till höger om huvudbrytaren) så strömsätter du systemet. Och när du trycker ner den röda eller den blå eller båda tillsammans så skall pumpen starta och leverera vatten, inget tryck i systemet förutom då pumpen startar.

I dessa vagnar kunde det vara en av två pumpar. den vanligaste satt ovanför tanken med en backventil i röret nere i tanken. Den andra efter det att den ordinarie tagit slut är en vanlig dränkvattenpump med inbyggd backventil nere i tanken (den var billigast).

Sladdarna från fotkontakterna är till för att starta pumpen och går i krets med knappen på panelen.

Sätter du dit en tryckvattenpump så får du automatiskt läckage då den gör att hela systemet står under tryck vilket inte var tänkt från början.

2017-10-10 kl 15:03

Hagbard skrev:
tony skrev:
Anden skrev:
tony skrev:
Finns också utöver de tre slangarna någon form av kablage 12v utgår jag från. Vad gör dessa? Något att göra så det reglerar om det ska komma varmt/via beredaren eller kallt/från vattentanken?
Vart går dessa kablar?


När pedalen trycks ned öppnas ventilen och vatten kan strömma ut. Men inget vatten strömmar ut om inte vattenpumpen går igång. 12-voltskabeln tar hand om det, dvs den ser till att pumpen går igång.


Har bytt till en ny tryckvattenpump förra veckan. Betyder det att jag inte alls behöver dessa 12v kablar? (Funderar på att köpa ny kran/blandare, då fotpedaler verkar vara svårt få tag i som jag har förstått det).


Din vagn hade ingen tryckvattenpump i original.
Utan efter det du slagit till knappen på panelen (den till höger om huvudbrytaren) så strömsätter du systemet. Och när du trycker ner den röda eller den blå eller båda tillsammans så skall pumpen starta och leverera vatten, inget tryck i systemet förutom då pumpen startar.

I dessa vagnar kunde det vara en av två pumpar. den vanligaste satt ovanför tanken med en backventil i röret nere i tanken. Den andra efter det att den ordinarie tagit slut är en vanlig dränkvattenpump med inbyggd backventil nere i tanken (den var billigast).

Sladdarna från fotkontakterna är till för att starta pumpen och går i krets med knappen på panelen.

Sätter du dit en tryckvattenpump så får du automatiskt läckage då den gör att hela systemet står under tryck vilket inte var tänkt från början.


Då jag lade igång gamla originalpumpen med kanppen på panelen så började den gå direkt, fastän jag inte tryckt på någon pedal, men givetvis först vatten då jag tryckte på pedal. Var det rätt?

Nu är redan tryckvattenpump köpt och installerad. Borde det inte vara OK då om jag köper nya blandare och får bort dessa fotpedaler som har dåliga tätningar och läcker...? (eller finns andra kopplingar som borde ses över så de tål konstant tryck? (Nya pumpen levererar 7 l/min, gamla 5 l/min om jag kommer ihåg rätt.

2017-10-10 kl 15:28

Javisst är det bra att förnya systemet.

Även den "gamla" behöver inte vara rätt då tidigare ägare kanske har bytt och kopplat den sladdarna från pedalerna.

Att byta ut mot nyare armaturer som är för tryckvattensystem är inte fel. Problemet är alltid dessa läckage i just tryckvattensystem där alla kopplingar hela tiden måste ses över. Det är inte kul om det småläcker lite här och var.

Kontrollera bara så inte skarvar mm är vanliga plast med klammer, dessa bör då bytas till metall och med slanglåsning i förskruvningen.

Trycksystem kan ligga på upp till 2 Bar så det vill sig till att det är tätt överallt.

Vissa tillverkare valde inte tryckvattensystem just för problemet med läckage.

2017-10-10 kl 20:54

Hagbard skrev:
Javisst är det bra att förnya systemet.

Även den "gamla" behöver inte vara rätt då tidigare ägare kanske har bytt och kopplat den sladdarna från pedalerna.

Att byta ut mot nyare armaturer som är för tryckvattensystem är inte fel. Problemet är alltid dessa läckage i just tryckvattensystem där alla kopplingar hela tiden måste ses över. Det är inte kul om det småläcker lite här och var.

Kontrollera bara så inte skarvar mm är vanliga plast med klammer, dessa bör då bytas till metall och med slanglåsning i förskruvningen.

Trycksystem kan ligga på upp till 2 Bar så det vill sig till att det är tätt överallt.

Vissa tillverkare valde inte tryckvattensystem just för problemet med läckage.


Har kontrollerat nu att det nog är vanliga plast skarvar ("T kopplingar") med vanlig klammer. Borde vara totalt 3 st sådana. Dessa ligger så dåligt till så blir svårt komma åt och byta dem (2 i toa skåpet och 1 i köket).

Skulle inte ha lust just nu att ge mig på att byta dessa skarvar. Funderar därför på om jag skulle lägga in två st vanliga brytare, motsvarande huvudbrytaren för pumpen för att starta den. Funderar på att fälla in ena i diskbänken bredvid nya blandaren och en i toa i skåpet under handfatet. Har ju redan kablarna från pedalerna så är ju rätt snabbt gjort. Måste bara söka fram någon vattentät brytarmodell till diskbänken.

På detta sätt undviker jag ju att det ligger tryck i systemet hela tiden, men blir ju ett extra moment med att starta pump manuellt förstås, men det kan vi leva med tillsvidare iallafall. Vettig lösning?

2017-10-11 kl 10:19

Har du redan köpt nya blandare? Annars går det bra att använda blandare med microbrytare även om du har tryckstyrd pump, så är det som original i min Cabby -99a och så var det i -96an jag hade tidigare också.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-10-11 kl 12:50

stigk skrev:
Har du redan köpt nya blandare? Annars går det bra att använda blandare med microbrytare även om du har tryckstyrd pump, så är det som original i min Cabby -99a och så var det i -96an jag hade tidigare också.


Har beställt blandare ja, kanske går returnera isåfall. Visste inte att modell med microbrytare finns längre.

2017-10-11 kl 13:09

Jag tittade lite snabbt på campingtillbehör4u.se där fanns det många blandare med strömbrytare. De flesta blandare verkar ha strömbrytare så de du har beställt kanske har det ändå.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-10-11 kl 14:17

stigk skrev:
Jag tittade lite snabbt på campingtillbehör4u.se där fanns det många blandare med strömbrytare. De flesta blandare verkar ha strömbrytare så de du har beställt kanske har det ändå.


Tack för tipset. Har inte sett på den sidan, är ny husvagnsägare så :)

Jag har beställt via en lokal marinaffär (ej webb), jag vet att de jag har beställt inte har 12v, hade inte en aning om att det borde finnas helst då man har tryckvattenpumpar.

Är nog detta jag vill ha, perfekt så utan att behöva ha separat brytare. Vill nog inte köra med tryck i systemet hela tiden. Känns lite riskabelt då en gammal vagn. Jag hoppas jag får returnera och köpa det jag behöver. Tack igen för tipset!

2017-10-11 kl 15:12

Här finns det också mycket att välja på:
http://www.husvagn-svensson.se/shop_1/44-blandare

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-10-11 kl 16:13

tony skrev:
stigk skrev:
Har du redan köpt nya blandare? Annars går det bra att använda blandare med microbrytare även om du har tryckstyrd pump, så är det som original i min Cabby -99a och så var det i -96an jag hade tidigare också.


Har beställt blandare ja, kanske går returnera isåfall. Visste inte att modell med microbrytare finns längre.


Man går över mer och mer till microbrytare i Husvagnar. Tryckvattenpumpar var egentligen för båtar i första hand.

Men viktigt är oavsett vad du köper så se till så leverantören kan garantera att armaturen "tål" tryckvattensystem.
En del billigare i plast med microbrytare inbyggd är endast avsedd för pump som inte är tryckreglerad.
Vanliga armaturer för trycksystem har en kägla som stoppar vattnet i armaturen och i armaturer med microbrytare så är det kontakten i armaturen som stoppar vattnet/trycket och är inte byggt för ett högre tryck (om inte microbrytaren sitter utanpå och regleras på annat sätt.

Slog mig också att du kan kontrollera om inte den/det kontaktstycke innanför panelen som håller fotkontakterna/pedalerna är "byglad". Dessa ledningar är nog lite klena för att framföra spänningen till en tryckvattenpump (en del har spänningen där och en del har minus där).

2017-10-11 kl 20:58

Av egen erfarenhet kan jag meddela att mikrobrytarna i kranarna ofta inte tål att driva en pumpmotor i längden.

Jag har fått renovera mina, och sätta dit ett relä till pumpmotorn istället.

2017-10-12 kl 07:22

apersson850 skrev:
Av egen erfarenhet kan jag meddela att mikrobrytarna i kranarna ofta inte tål att driva en pumpmotor i längden.

Jag har fått renovera mina, och sätta dit ett relä till pumpmotorn istället.


Kranarna annullerade och nya med 12v microbrytare, som även klarar tryckvattenpump beställda. Brytarna ska tåla max 5A.

Är inte hela poängen att man ska köra ström till pumpen genom kranens microbrytare...men låter ju inget vidare om de inte tål det i längden (vad talar vi om för tid med "i längden" då?).
Maximum Current: 3.5(amps), står det i pumpmanualen.

Börjar bli överkurs för mig då vi pratar relä. Förstår nog principen med det, men inte mycket mer. Är ju + kabeln till pumpen som gick genom fotbedalbrytaren och som jag planerar dra till nya kranarnas brytare. Om jag förstår rätt så ska bara en styrström skickas genom brytaren om relä används. Kan någon förklara så enkelt osm möjligt var man kopplar in ett relä i detta fall?

Vill ju göra så lätt som möjligt och inte börja dra exstra kablage osv.

Pumpen jag har är denna:
https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/pressurised-fresh-water-pumps/31295-0092-par-max-19-pressure-controlled-pump.htm

Som det är än så länge så används nog bara original 3,15a säkringen i panelen till pumpen och den har inte brunnit av, trots att pumpen egentligen ska ha större som ni ser. Vad tror vi om att köra utan relä då med denna pump? Går ju byta till 5A säkring, men inte mer då med tanke på brytarna...eller?

2017-10-12 kl 11:05

Problemet med att köra pumpen direkt på mikrobrytaren i kranen är nog inte märkströmmen på motorn. Men motorn är en induktiv last. När man bryter den blir det en gnista över brytaren, och det är inte bra för brytaren i längden. Det fungerar på samma sätt som en tändspole i en bil. Lägre spänning, bara.

Om man istället sätter ett relä nära pumpen kan man låta mikrobrytaren i kranen manövrera enbart reläet, som har en mycket lägre ström. Det blir en gnista från reläet också, men den kan man effektivt döda med en frihjulsdiod.
Det går att sätta en diod på motorn också, till pumpen, men för att fungera bäst ska den sitta nära lasten, och det kan vara svårare med pumpen än med reläet, eftersom pumpen ofta är nere i tanken.

Ska man sätta ett relä så får man i regel dra en ny matning till reläet, så ja, det krävs kabeldragning.
Jag gjorde ombyggnaden efter några år, när det inte ville längre i kranarna. Hur länge de håller beror ju på hur mycket man använder vagnen också. Mina mikrobrytare var rätt ynkliga i kranarna.
Märkningen av kranens brytare kan man bli lurad av, eftersom den ofta avser last typ DC1, men pumpkörningen är snarare av typ DC3, som är mer krävande.

2017-10-12 kl 14:21

apersson850 skrev:
Problemet med att köra pumpen direkt på mikrobrytaren i kranen är nog inte märkströmmen på motorn. Men motorn är en induktiv last. När man bryter den blir det en gnista över brytaren, och det är inte bra för brytaren i längden. Det fungerar på samma sätt som en tändspole i en bil. Lägre spänning, bara.

Om man istället sätter ett relä nära pumpen kan man låta mikrobrytaren i kranen manövrera enbart reläet, som har en mycket lägre ström. Det blir en gnista från reläet också, men den kan man effektivt döda med en frihjulsdiod.
Det går att sätta en diod på motorn också, till pumpen, men för att fungera bäst ska den sitta nära lasten, och det kan vara svårare med pumpen än med reläet, eftersom pumpen ofta är nere i tanken.

Ska man sätta ett relä så får man i regel dra en ny matning till reläet, så ja, det krävs kabeldragning.
Jag gjorde ombyggnaden efter några år, när det inte ville längre i kranarna. Hur länge de håller beror ju på hur mycket man använder vagnen också. Mina mikrobrytare var rätt ynkliga i kranarna.
Märkningen av kranens brytare kan man bli lurad av, eftersom den ofta avser last typ DC1, men pumpkörningen är snarare av typ DC3, som är mer krävande.


Tack för infon. Har talat med en mer kunnig vän om detta, så ska ge mig på att dra nya kabel och sätta ett relä direkt då jag ändå håller på med detta, så vet jag det är i skick sen.

Vi talade dock inte alls om detta med gnista från reläet, men kanske jag kan bortse från det då är så litet? Diod säger du...

2017-10-12 kl 17:05

Japp. Sätts parallellt med reläets spole. Tar du ett vanligt bilrelä går det bra med en 1N4007, exempelvis. Kostar en 50-öring. Om nu sådana hade funnits...

2017-10-14 kl 14:25

Pågång att koppla relä, men noterar att + till 12v cirkulationspumpen är ihoplagt med tidigare + till pump, som ju blir + till bara reläet nu. Hur kan då cirkularionspumpen ha fungerat fastän vattenpump brytare uppe i elpanelen varit avstängd? vart ska jag koppla denna nu då relä...låter väl dumt ha cirk.pump via relä för vattenpump.

2017-10-14 kl 15:23

Har nu följt kabeln som är grön. Den är nu alltså urkopplad i änden som var tidigare ihop men pumppedalkabel. Andra änden går till kontakt ovanför cirk.pumpen. Följer jag vidare vid pannan går den till + för cirk pump och till 12 v cirk pump brytaren vid pannan. Noterade nu att 12 v cirk.pumpen fungerar perfekt fastän denna är ur nu...vad är detta för kabel?

2017-10-14 kl 16:07

Något att göra med att cirkulationspumpen ska gå igång då man öppnar vattenkran så det ska cirkulera för varmvatten?

2017-10-16 kl 07:33

tony skrev:
Något att göra med att cirkulationspumpen ska gå igång då man öppnar vattenkran så det ska cirkulera för varmvatten?


Jag kan inte förstå annat än detta. Kopplade in kabeln från cirkulationspumpen i helgen ihop med den som går till kommande kran microbrytare (tidigare pedal microbrytare), som det var innan helt enkelt, så cirkulationspumpen går igång då man tappar vatten (men verkar stanna själv efter ett tag). Någon tanke måste det ju ha varit från Kabe då det har varit så.

Allt förberett och klart med relä med diod nu alltså. Bara vänta på leverens av kranarna.

2017-10-16 kl 11:01

Åtminstone med min panna (Alde 3000 Compact) är konstruktionen sådan att pannan består av några koncentriska rör. Innerst bränner man gasolen, som värmer en omkringliggande mantel med vatten. Det är vattnet till radiatorerna. I det vattnet ligger också elpatronerna.
Utanför radiatorvattnet ligger varmvattenberedaren. Det går att köra pannan utan att ha vatten i beredaren, för det andra vattnet tar åt sig värmen. Men om cirkulationspumpen är igång kommer det in lite kallare vatten utifrån, så då blir varmvattnet sämre.
Om cirkulationspumpen måste vara igång för att få varmvatten hos dig känns det mer som om varmvattenberedaren sitter helt separat från pannan.

2017-10-16 kl 14:53

apersson850 skrev:
Åtminstone med min panna (Alde 3000 Compact) är konstruktionen sådan att pannan består av några koncentriska rör. Innerst bränner man gasolen, som värmer en omkringliggande mantel med vatten. Det är vattnet till radiatorerna. I det vattnet ligger också elpatronerna.
Utanför radiatorvattnet ligger varmvattenberedaren. Det går att köra pannan utan att ha vatten i beredaren, för det andra vattnet tar åt sig värmen. Men om cirkulationspumpen är igång kommer det in lite kallare vatten utifrån, så då blir varmvattnet sämre.
Om cirkulationspumpen måste vara igång för att få varmvatten hos dig känns det mer som om varmvattenberedaren sitter helt separat från pannan.


Tack för svar. Nog är min panna som du beskriver att din fungerar. Ursäkta om jag inte förklarar tillräckligt bra, men konstaterandet är alltså att 12v Cirkulationspumpen startar då man tappar vatten (="trycker på microbrytaren") och jag undrar bara varför det är byggt så, för så var det alltså innan jag började röra något.

2017-10-16 kl 16:44

I en tidigare tråd i Husvagnsforum.se skrevs det om detta, äldre Aldepannor i 29-serien hade inte så stor varmvattenberedare så att när man tog varmvatten så startade cirkulationspumpen för att varmvattnet skulle värmas efterhand som man förbrukade det.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-10-16 kl 20:37

Så de tog nytta av att vattnet i radiatorslingan åtminstone var lite varmt, menar du?

2017-10-16 kl 21:36

apersson850 skrev:
Så de tog nytta av att vattnet i radiatorslingan åtminstone var lite varmt, menar du?

Detta påminner mig om en händelse på jobbet som upptäcktes när man skulle byta ut kaffeautomaterna. Man upptäckte då att någon klåpare till rörmokare hade kopplat in sig på radiator ledningen då den gamla automaten skulle kopplas bort. Ingen hade märkt något på alla år detta pågått, inte så lustigt kanske med automatkaffe.....
Ursäkta off topic.

2017-10-16 kl 22:50

apersson850 skrev:
Så de tog nytta av att vattnet i radiatorslingan åtminstone var lite varmt, menar du?


Man kunde även köra enbart varmvatten, i underkant på vv-beredaren sitter det en omkopplare för det men eftersom beredaren inte innehåller så mycket uppvärmt vatten så behövde nytt vatten värmas genom att uppvärmt radiatorvatten från pannan pumpades runt genom vv-beredaren. Jag vet inte när det ändrades men i min vagn har jag en av de sista i 29-serien och den har en större vv-beredare, den kallar de förrådsberedare, den gamla kallades genomströmningsberedare.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-10-17 kl 08:11

Tackar för alla svar! Då vet jag. Känns bara lite som att det "sliter" på 12v cirkulationspumpen i onödan, att den startar bara för man vill tappa kallvatten (vilket jag väl tror man oftast använder). Är det sommar och man inte helst behöver ha på värmepannan, cirkulerar ju bara kall vätska i slingan/genom beredaren likväl. Drar väl också något av batteriet... (Funderar på solpanel, men det är ju off-topic som blir ett senare projekt).

Går ju koppla ur kabeln bara förstås, eller sätta en till microbrytare någonstans där man väljer om man vill använda funktionen eller inte...

2017-10-17 kl 08:14

stigk skrev:
I en tidigare tråd i Husvagnsforum.se skrevs det om detta, äldre Aldepannor i 29-serien hade inte så stor varmvattenberedare så att när man tog varmvatten så startade cirkulationspumpen för att varmvattnet skulle värmas efterhand som man förbrukade det.


Är Husvagnsforum.se nerlagd nu eller?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

  • Husvagn & Camping 2017-09

  • Husvagn & Camping 2017-08

  • Husvagn & Camping 2017-07

  • Husvagn & Camping 2017-06

  • Husvagn & Camping 2017-05

  • Campingkatalogen 2017