Ladda batteri utan booster / av TJW Johnsson

• 9 svar
Ladda batteri utan booster
2015-05-04 kl 17:06

Äger en cabby 650 2012 som vi tänkte ha laddning på batteriet från bilen. Har en Volvo som nyligen är bytt till 13 polig kontakt på och kopplad enligt Cabbys elschema. Men enligt cabby måste man ha en sk booster. Kostar bara ca 1500 -2000. Stämmer detta? Är för mig att på gamla dar så funkade det utan boostar. Visst kom man väl inte upp i 14,4 volt men batteriet laddades dock. Vill ju inte börja pilla för mycke med all elektronik som kan bli svart. Tacksam för råd ang detta

2015-05-05 kl 07:39

Ladda batteriet funkar utan booster. Men ska du börja driva något under färd typ kylskåpet så behöver du en booster eller liknande.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2015-05-09 kl 11:10

Har nyligen skaffat en laddbooster till min Cabby 2011. Min första reflektion är hur otroligt snabbt jag laddar upp batteriet när jag kör iväg efter några nätters fricampande. Så länge jag bara ligger 2 till 3 nätter, och sedan rullar vidare inser jag att behovet av solcells panel på taket inte finns längre.

2015-05-09 kl 11:12

Jo, priset låg på 2000 ungefär, så det stämmer. Det var löjligt enkelt att installera den. Bara att plugga i en kontakt i säkringsdosan.

2015-07-28 kl 09:19

Är det en sådan här man ska beställa? http://www.fritidstillbehor.se/campingtillbehor/eldetaljer/batteriladdare/batteriladdare/batteriladdare-dcdc/batteribooster-leab-1412.php
Behövs någon kabelsats för att installationen ska bli så enkel som du beskriver?

2016-08-11 kl 13:57

Beställt en booster av cabbyhandlare Kostenad var 2450 kr. Dyrt eller....? Funkar det att driva kylskåpet under färd? har det stora med separat kyl. Såg på ett forum att amperen inte räckte till från boostern. Eller satte Cabby in en annan som var kraftigare?

2016-08-11 kl 14:00

Boostern är ju framför allt till för att höja spänningen, så att batteriet laddas fortare. Försörja kylen går ju att göra före boostern, om man vill, så inte den effekten passerar genom boostern.

2016-08-11 kl 14:19

...

2016-08-12 kl 10:48

Laddar du två batterier parallellt blir de till slut lika laddade, båda två.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03