Ladda batterier från solcell och elstolpe.. / av lmoberg

  • 24 svar
Ladda batterier från solcell och elstolpe..
2019-05-12 kl 22:17

Vilken laddare bör man ha och hur ska den kopplas om man vill ladda ett agm 95ah från en solcell(oklar watt) vid fricamping och elstolpe på camping?

2019-05-14 kl 13:42

Och ladda från bilen när den är ansluten?

2019-05-14 kl 13:44

apersson850 skrev:
Och ladda från bilen när den är ansluten?


Om det är möjligt.

2019-05-14 kl 18:57

Min vagn har ett stort elektroniksystem i garderoben, som sköter just detta. Fast jag tror inte det tillverkas längre, och det var nog hysteriskt dyrt när det fanns.

Det laddar från 230 V, bilen och solcellerna. Det reglerar dessutom 12 V ut, så den är jämn och fin, oavsett belastning. Det är även ställbart för olika typer av batterier, samt har en manöverpanel där batter- och tanknivåer kan övervakas.

Så sådana system finns, men jag vet inte vad man ska köpa om man ska installera ett sånt idag. Kanske någon annan här känner till det?

2019-05-14 kl 19:07

Behöver inte ha laddning från bilen, det räcker med stolpe och solcell.

2019-05-15 kl 06:18

Har för mig att vi diskuterade det i en annan tråd.
Men ctek och Victron har lite lösningar. Inte billigt dock. De flesta verkar ha en separat 230V laddare och en separat solcellsregulator som bör vara av MPPT typ. Sen letar man upp en lämplig brytare som väljer mellan dessa två och man får manuellt slå om.
Det är inte bra att ha både 230V laddaren och solcellerna inkopplade samtidigt då det kan förstöra batteriet.

2019-05-15 kl 06:35

https://www.ebay.de/itm/120Watts-Solarmodul-12V-Charge-20A-Laderegler-Kabel-for-Home-Wohnmobil-RV/283430931464?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D57479%26meid%3D36fc4dfb91f8430cb9e20e565574726d%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D9%26sd%3D152754983757%26itm%3D283430931464&_trksid=p2047675.c100005.m1851&fbclid=IwAR1od6ChyQ0vLEUm0fGwJQZxIYs_Q4Bk-ZeXwKIbHMhLh4byzuG9LPpsyys

2019-05-15 kl 06:36

klart billigast från E Bay tyskland

2019-05-15 kl 08:01

En Ctek dual d250sa borde ju funka. Byta matningen till startmotorn till laddningen från elstolpe.


IMG]http://i68.tinypic.com/23tm2ow.jpg[/IMG]

2019-05-17 kl 07:32

Hej! Varför kan man inte ha laddaren och solcellsladdaren samtidigt? Det står tydligt i solcellsladdarens bok att den reglerar efter behovet och känner av om det är högre ström från annat håll. Är det något annat som påverkar så är jag nyfiken?
/Oscar

2019-05-17 kl 17:01

Om den gör det borde det gå bra. Men det vill ju till att den är konstruerad för att inte bara kunna hantera batteriet, utan även en annan laddare. Problem kan uppstå om laddaren har samma strategi, vilket den bör ha, om det är en bra laddare. Då reglerar den också efter vad andra källor trycker på, eftersom den är en separat enhet, som inte vet att det finns andra källor. Rsultatet kan bli en pumpeffekt, där än den ena, än den andra, laddar för fullt och sen blir förvånade över att batteriet plötsligt är överladdat. Det är det inte, det är bara den andra laddaren som fick för sig att nu var det den som skulle ladda.
Det är därför det är bättre om man har ett laddstyrsystem som har alla inkommande strömkällor, alltså 230 V, solceller, ansluten bil och vad det nu kan vara, och så en anslutning till batteriet. Då kan en sådan laddare lätt utvärdera vad det finns att få, och prioritera vad som ska användas på något lämpligt sätt.

2019-05-17 kl 20:41

Inte tänkt på det du skriver vilket låter helt korrekt. Miljömässigt så jobbar min solcellsregulator helt fel nu eftersom den "stryper" när jag har 220v inkopplat på den vanliga laddaren eftersom den inte har någon sådan reglering.

2019-05-18 kl 03:47

Normalt sett vill man ju få laddningen klar, och då är det helt rätt att köra på 230 V. Laddaren kan ju inte veta om solen går i moln nästa minut, och sen monsunen börjar, så det inte finns någon mer sol att få.
Prioritera solladdning är något som bara användaren kan göra, om man har någon knapp eller nåt att trycka på, så man kan tala om för laddregleringen att man inte bryr sig om ifall det inte blir fulladdat, men inser att det räcker med solladdningen, hur den nu än blir.

Elsystemkonstruktion råkar vara mitt yrke, så jag möter den här sortens reglerkonflikter (i princip) stup i kvarten.

2019-05-18 kl 10:25

Intressant det ni säger nu. Jag har solcell på min vagn, som satt där när jag köpte den. Så jag har ingen aning om vad det är och hur det funkar. Frågade när jag servade vagnen och just köpt nytt batteri, om jag borde koppla ur solcellen när jag står på el, på säsongsplats? Nä, svarade han som servade vagnen, det där sköter regulatorn själv. Men när jag nu läser det ni skriver så undrar jag om jag ändå inte borde koppla ur regulatorn, så solcellen går ner, när jag står på el. Det är ju enkelt att göra och om det förlänger livslängden på batteriet så är det ju värt det. Samtidigt undrar jag ju varför verkstaden sa att det var ok ha båda inkopplade? Är dom så jävliga att dom vill det ska slitas snabbare, för att få sälja mer...

2019-05-18 kl 14:47

Solcellsregulatorn kan ju någorlunda väl förhindra sönderladdning av batteriet, även om den inte fungerar optimalt när fler laddare är inblandade. Det behöver inte vara katastrofalt bara för att det inte är optimalt.
Dessutom vore det en märklig slump om en husvagnsmekaniker också råkar ha läst och praktiserat reglerteknik i flera decennier.

2019-05-18 kl 16:19

Hmm, nä inte tillräcklig kompetens hos husvagnsmekanikern låter ju troligt då. Så ditt råd är att jag kopplar ur solcellen när jag står en längre tid på el då, tolkar jag det som? Det är ju lätt att sätta dit sladden igen när vi ska ut och åka. Låter som enklaste lösningen eftersom det där med laddstyrsystem är överkurs för mig.

2019-05-19 kl 04:54

Jag ser ingen anledning att ladda med solceller när man har 230 V. Du har ju redan laddning så det räcker och blir över från den laddaren.
Kostnaden är försumbar jämfört med vad allt annat i sammanhanget kostar. Skillnaden i miljöpåverkan likaså.

Det andra alternativet kan vara att ta bort laddningen från 230 V istället. Då laddar du via solceller enbart. Räcker det inte till så märker du ju det när lamporna slocknar och pumparna stannar. Då är det bara att koppla in nätladdaren igen. Har du någon form av inbyggd voltmätare är det ju ännu enklare att kolla läget på batteriet.

2019-05-19 kl 15:51

Tack för svar! Då ska jag koppla ur solcellen. Nä, kostnaden bryr jag mig inte om. Enda gången vi har glädje av solcellen är dom gånger vi åker ut och åker, under semestern, eller i början och slutet av säsongen när vagnen står utan el.

När jag nu står säsongsuppställd på camping så drivs även kylskåpet på el, så jag vill inte koppla ur elen för att ladda via solcellen. Fast att slå av den inbyggda batteriladdaren skulle ju vara ett alternativ, för att nyttja solcellen mer... Ja, vagnen har inbyggd voltmätare. Men jag lutar nog trots allt mer åt att koppla ur solcellen. Tack för rådet!

2019-05-19 kl 20:58

Det är ju just att slå av batteriladdaren jag menar att du kan göra, inte dra ut sladden med 230 V. Du vill ju fortfarande ha kylen igång, som du själv skriver, men även ha ström i vägguttagen och kunna köra pannan (varmvatten, om inte annat).

2019-05-19 kl 22:47

Koppla ur solcellen så här: Regulatorn (företrädesvis en MPPT) laddar batteriet från solcellen. Koppla batteriet på solcellens utgång för batteri. Och koppla förbrukarna till solcellens utgång för förbrukare. Koppla 230 laddaren direkt på batteriet. Själv har jag en Ctek Mx7.0 tror jag den heter. Har du kopplat säkring på solcellens pluskabeln (hängsäkring) vid regulatorn så drar du bara säkringen när du står på 230. Både enkel o billig lösning.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2019-05-20 kl 10:32

apersson850s, ja att slå av batteriladdaren är ett alternativ. Men då får vi förmodligen slå på den när vi är där, efter ett tag i alla fall, eftersom mycket 12V förbrukas då. Vet inte vilken kapacitet vår solcell har, den är inte så stor, men man skulle väl rätt snart upptäcka om den hinner med... Kunde ju vara kul testa, men annars låter det smidigare koppla ur solcellen när vi står några månader på el.

ShadowF, tack för info! Jag har ingen aning om hur det är kopplat exakt, men ska undersöka det närmare när jag är dit nästa gång. Någon hängsäkring sitter i alla fall inte i överskåpet bak där regulatorn sitter, men kanske närmare batteriet, som sitter under soffan fram. Jag har annars fått lära mig att ta ur pluskabeln på regulatorn, mellan solcell och regulatorn, så går solcellen ner. Funkar bra det med, men en säkring där vore förstås ännu smidigare.

Vi har Solifers originalladdare, som är fast monterad på väggen intill batteriet under soffan fram. Vad jag sett sen tidigare så kommer det ner plus o minus-kabel från solcellen till regulatorn bak i vagnen. Därifrån går det plus och minus-kabel till batteriet. Ska som sagt kolla nästa gång jag är dit om det sitter nån hängsäkring någonstans längs vägen till batteriet. Annars skulle jag ju kunna montera en på ett lättåtkomligt ställe...

2019-05-20 kl 17:28

I och med att du har voltmeter på batteriet är det ju lätt att se om du behöver slå till laddaren efter ett tag. Så kommer du att lära dig vad solen räcker till. Och inte räcker till.

2019-05-21 kl 07:57

Jo, jag ska testa när vi är där, få se hur länge den orkar med. Utöver belysning och vattenpump är det även köksfläkt och cirkulationspump till värmen som går på 12V. Så det som kan ske är väl att det kan bli kallt när man sover, eftersom solcellen inte laddar nattetid. Men det är väl inte värre än att man får gå upp och slå på batteriladdaren i så fall. Eller är det dumt att ha den avslagen nattetid? Vet inte hur mycket ström den lilla "gräddvispen" drar, men det är ju på nätterna den får jobba mest, eftersom det är kallast då.

2019-05-21 kl 16:20

Jag har stått mer än en vecka utan vare sig solcell eller 230 V, så pumpen lär inte dö över dagen. Du har ju voltmeter. Håll ett öga på den.

  • 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1517 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 577 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-06

  • Husvagn & Camping 2019-05

  • Husvagn & Camping 2019-04

  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842