Ladda vagn via dimljuset / av Templar

• 6 svar
Ladda vagn via dimljuset
2017-08-17 kl 07:48

Hej.När jag undersökte om jag kunde få ladd till vagnen under färd,upptäckte jag att jag fick det när jag slog på bakdimljusen.jag har 13 pol i bil och 7 pol i vagnen med adapter mellan.Så 2ans stift i 7pol(vagn) fick alltså ström för att driva dimbakljus, som jag inte har ivagnen. Istället laddas batteriet!!??.
Sitter två par kablar på batteriet i vagnen..Ett par till alla förbrukare, och ett par till ctek.Kan jag nöja mig med att ladda pådet här viset, eller kan det ha nackdelar? Mvh Simon

2017-08-17 kl 14:38

Bilens kablage till vagnens dimbakljus är förstås dimensionerat för att driva dimbakljus, inte för att ladda batteriet. Det kan medföra att du får dålig laddningseffekt, utgången kan stängas av på grund av överbelastning eller någon säkring kan gå.
Jag hade det som du, när jag köpte min XC70. Gör som jag och byt don på vagnen, till 13-poligt. Sen kan du koppla in laddningen på det stift den ska vara istället.

2017-08-17 kl 15:30

Tack för fint svar!.
När du skriver att utgången kan stängas av eller att säkringen kan gå, menar du bilens dimbakljussäkring/utgång gissar jag?
Finns det risk att man urladdar bilens batteri eller andra risker med den koppling jag har idag?
Byte till 13 polig på vagnen är det något man ger sig på själv? Vad tror du kostnaden skulle va å få det fixat på firma annars?

2017-08-18 kl 12:22

Ja, jag pratar om den utgång bilen har till släpet. Idag sitter det ju oftast en datorbox som sköter släpvagnsuttaget. Volvo har sin TRM (TRailer Module), exempelvis.

Dimbakljuset brukar slockna när du stänger av motorn, så bilens batteri kan du nog inte ladda ur på det sättet. Möjligen om du har parkeringsljuset på hela tiden på bilen, men då är det nog ett värre problem i sig självt.

Jag byggde själv om till 13-poligt, men jag råkar vara fackman på det elektriska. Har man inget hum alls är det förstås inte lätt att veta vad man ska göra. Sen kan det vara olika klurigt i olika vagnar också. I min Tabbert var det väl förberett, men efter vad jag har hört var det så bra förberett att man slutade med den principen på lite nyare vagnar. Det blev för dyrt, tyckte någon ekonom. Alla levereras väl med 13-poligt nu, så det inte behövs längre.

2017-08-19 kl 16:24

Jag har vagn med 7-poligt och har bytt till bil med 13-poligt och för att slippa hålla på med adapter så bytte jag till 13-polig kontakt på vagnen. Man behöver kopplingschema för bägge varianterna och notera färger och plats på kablarna när man demonterar gamla kontakten. Jag lade inte till några extra funktioner för det finns ändå inget förberett i min vagn, det enda var laddning och det fungerar även nu.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-08-19 kl 20:25

I min fanns det förberett för dimbakljus, backljus och separat batteriladdning och kylskåpsdrift. Så jag hade lite mer att vinna.
Men jag har bytt på min flaksläp också, bara för att det ska vara smidigare. Där blir det inga nya funktioner.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07