Lämna husvagnen i 1 till 2 veckor på vintercamping? / av d95der

• 11 svar
Lämna husvagnen i 1 till 2 veckor på vintercamping?
2017-11-30 kl 14:45

Har skaffat säsongskort på en vintercamping i Jämtland där jag kommer att vara större delen av vintern. Dock kommer jag att vara borta från husvagnen 1 till 2 veckor kring nyår.

Ska jag lita på att husvagnen hålls varm av två radiatorer under tiden jag är borta eller tömma det vattenburna värmesystemet under tiden?
Jag har ingen elpatron.

2017-11-30 kl 15:32

Vattenburna värmesystemet skall ju normalt innehålla glykol precis som kylsystemet i en bil så det behöver du inte tömma, däremot skall du tömma fäskvattensystemet och ev. spolvatten till toaletten. Även om radiatorerna räcker till så kan det bli strömavbrott.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-30 kl 15:59

Ursäkta om jag låter förvirrad men brukar man inte tömma det vattenburna värmesystemet när man vinterförvarar husvagnen? Varför gör man det om det inte påverkas av kylan?

Jag är nybörjare kanske jag ska tillägga. :)

2017-11-30 kl 17:08

d95der skrev:
Ursäkta om jag låter förvirrad men brukar man inte tömma det vattenburna värmesystemet när man vinterförvarar husvagnen? Varför gör man det om det inte påverkas av kylan?

Jag är nybörjare kanske jag ska tillägga. :)
Nix,man tömmer inte det vattenburna uppvärmningssystemet då det mycket riktigt innehåller glykol.Det du hört är förmodligen tömning av färskvattentank samt ev vatten till toalett om den har separat tank.Man kan likna systemet som det på en kylare på bilen,så det behövs ej tömmas.Däremot kan det vara klokt att få kollat hur låg fryspunkt systemet klarar så att du vet att du är på den säkra sidan.

2017-11-30 kl 17:11

d95der skrev:
Ursäkta om jag låter förvirrad men brukar man inte tömma det vattenburna värmesystemet när man vinterförvarar husvagnen?

Nej, det behöver man inte.
d95der skrev:
Varför gör man det om det inte påverkas av kylan?

Nej, det gör man inte. (Endast de gånger man ska byta efter "x" år enligt husvagnstillverkarens rekommendationer).

Edit: Lade till texten inom parenteserna som förtydligande efter apersons svar som står nedan.

2017-11-30 kl 17:49

Någon gång då och då rekommenderas att man byter vatten och glykol. Glykolen åldras. Men det är nog rätt få som verkligen gör det.

2017-11-30 kl 18:15

Toppen! Tack för svaren. Nu känner jag mig lugnare.

2017-11-30 kl 23:19

Du kanske förväxlar det med varmvattenberedaren. Den ska man tömma, men den har ju inget med värmesystemet att göra. Ger bara varmvatten i kranarna.

2017-12-01 kl 23:42

Ah! Den var det förstås. Den var nedpackad när jag köpte vagnen. Vågar inte installera den innan våren. :)

2017-12-02 kl 12:04

d95der skrev:
Ah! Den var det förstås. Den var nedpackad när jag köpte vagnen. Vågar inte installera den innan våren. :)

Nu förstår jag inte. Nedpackad varmvattenberedare?

2017-12-03 kl 10:19

d95der skrev:

Då är det ingen risk att den fryser.

Men om du har planer på att montera beredaren så bör du ha en Elpatron med 220 V cirk. pump.

Samt att koppla om manöverpanelen för drift av denna pump. Nuvarande koppling startar 12 V pumpen och är tänkt för en Elpatron utan cirk. pump.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1412 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 542 fristående campingplatser och 450 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06