Landström 13 poligt / av Templar

  • 18 svar
Landström 13 poligt
2018-05-16 kl 12:45

Hej .håller på att konvertera husvagnen till 13 polig.Står att stift 9 är laddström.Eftersom vagnen bara har 7 polig just Nu, undrar jag hur jag löser detta på bästa sätt? Ska jag ska dra ny laddströmskabel från under husvagnen upp till batteriet pluspol?

2018-05-16 kl 13:33

Ska du ha full nytta av funktionerna i stickproppen måste du förstås ha en kabel med lika många parter i vagnen.
Jag har konverterat min vagn också, från sju- till 13-poligt, när jag skaffade bil med 13-poligt uttag. Men de hade varit förutseende när de byggde min Tabbert, för den var redan förberedd för 13-poligt. Kabeln låg fram till strax bakom kulhandsken, där den slutade med ett 15-poligt MIL-specdon. Sen satt det en kort adaptersladd från 15- till sjupoligt.
Jag skaffade en ny sådan adaptersladd, från 15- till 13-poligt, så var den delen klar.

Inne i vagnens korskopplingslåda har jag sedan kopplat så att trafikbelysningen har sin egen jordning, samt alla yttre belysningsfunktioner, inklusive back- och dimbakljus.

Ständig matning (9) och dess jord (13) har jag kopplat till batteriladdningen i vagnen.
Matning via tändningen (10) och dess jord (11) driver kylskåpet på 12 V. Då slipper jag ha gasolen tänd i skåpet under färd, och inte tömmer det batteriet när inte bilen är igång heller.

De flesta vagnar är förstås inte lika exemplariskt förberedda som min Tabbert är, så då får man byta eller lägga till kablar till vagnen. Bäst installation blir det förstås om man byter.

Här är ett exempel på en kabel speciellt konstruerad för släpfordon.
Kabel

2018-05-16 kl 14:31

Å tusen tack för fin info.
Jag har köpt ny kontakt 13 polig och ny kabel 13 polig..Har en kopplingsdosa under vagnen som förgrenar ut kablar till bakljus.blinkers osv.Behöver där dra lite nya kablar för backlljus , dimljus.Men sen behöver jag ju gå upp i vagnen å dra laddström.kontakt 9 och 13 kopplas alltså rätt på batteripolens + och - ? Och 10 och 11 går direkt på kylskåpet?

2018-05-16 kl 15:48

Ja.
Vad har du för bil? Vissa fabrikat, t.ex. Volkswagen, kopplar inte alltid in alla funktioner i bilens uttag.
Volvo har allting med från början.
Men beroende på vad du har för bil kan det vara så att kanske en 12 V matning fattas, eller nåt.

Notera att det är önskvärt att se till att separera de olika jordningarna, så att kylskåpets jord inte är kopplad ihop med husvagnsbatteriets minus, eller (ännu värre) trafikbelysningens jordning.
Detta för att undvika brand om en jordning skulle gå av i kabeln.

2018-05-16 kl 16:17

Jag hade 13-poligt på gamla vagnen också, men jag kompletterade med en batteriväljare, som användes för att koppla bort batteriet helt, koppla endast husvagn och i tredje läget koppla ihop vagnen och bilen.
Gjorde detta för att vissa bilar inte klarar den belastning som ett urladdat batteri ger.
Sen kompletterade jag med en laddningsbooster också, annars är det inte så lönt att ladda från bilen.

2018-05-16 kl 21:20

apersson850:Jag har en Peugeot 308.
Har idag kopplat belysninselel(utvändigt) och konstantmatningen med tillhörande jord (9 Och 13).
Däremot kunde jag inte hitta matningen till kylskåpet.vagnen är en Adria 503 up-03.
Någon som vet eller har ett kopplingschema?
David:varför är det inte lönt att ladda via kabel utan boostern, förklara gärna mer och vad det kostar och var man kopplar in boostern.

2018-05-17 kl 06:34

När man laddar från bilen så får man ett spänningsfall pga långa och ofta ganska klena kablar samt dålig kontakt i släpvagnskontakten.
Boostern höjer spänningen och ger en kontrollerad laddning av batteriet. Boostern kopplas in så nära batteriet som möjligt.
Här har du ett exempel:
http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=E31-23

OBS vissa vagnar har redan boosterfunktion i "elblocket" dvs laddaren/nätdelen.

2018-05-17 kl 09:59

Det här med boostern är korrekt. I princip, i alla fall. Fast behovet har minskat med åren.

Dagens bilar har helt andra elsystem än vad man hade för några decennier sedan. En Volvo 140 had en 35 A generator. Min XC70 har en generator som ger 180 A.
Det gör att den extra förbrukningen som laddning av ett batteri innebär är en betydligt mindre procent av den totala kapaciteten numera.
Dagens bilar har också en annorlunda distribution av elen i bilen. I min XC70 kommer strömmen från en elcentral som sitter idealiskt, längst bak i bilen. Själva centralen är säkrad med 60 A, och kablaget dit därefter. Sen är det bara en kort stump ner till uttaget.
Kabeln i husvagnen har olika dimension för olika poler. De till matningarna och dess jordningar är på 4 mm². Tillsammans blir detta betydligt kraftigare än förr, när man drog en liten klen sladd genom hela bilen, och sen vidare till en lika klen sladd till husvagnen.
De 13-poliga donen har betydligt högre kontakttryck än de 7-poliga, så förlusterna är mindre.
Eftersom blybatterier laddas med konstant spänning sjunker laddströmmen när de börjar blir fulladdade. Tidigare i laddcykeln är strömmen hög, men ett litet tapp i spänning då är inte så kritiskt, eftersom batteriet är sämre laddat och då tar till sig laddning även om spänningen inte är på slutladdningsnivån.
För övrigt kan boostern höja spänningen, men inte den tillgängliga laddeffekten. Är matningen säkrad med 15 A så är den. Det går inte att trolla fram högre laddeffekt bara genom att höja spänningen, för då går säkringen.

Så sammantaget kan man säga att boostern kan ge ett snabbare laddningsförfarande, men i slutänden blir resultatet ungefär detsamma ändå. Flyttar man bara korta sträckor och inte har ström från annat håll när man står stilla, då kan de göra en märkbar skillnad.
Står man mest med 230 V, eller kör hela dagen när man kör, då är fördelen med booster betydligt mindre.

2018-05-17 kl 10:59

Intressant läsning aspersson.
En sak märkte jag vid inkoppling av laddströmmen(kostant).kablarna i husvagnen var mycket riktigt grövre till den matningen, än till belysningselen.Däremot var alla kablar i den nya sladden (mellan bil å husagn) lika grova, och ganska tunna.

2018-05-17 kl 12:23

Tittar du på kabeln jag länkade till (andra inlägget i tråden), så har den grövre ledare för de fyra trådarna som är inblandade i spänningsmatningen.

2018-05-17 kl 13:09

Just det stämmer.Tyärr hade jag redan då börjat koppla in elkabel från Mekonomen.
Är det lämpligt att isåfall koppla ihop 9 och 8 å få 2x1.5 till matningen och med 12 och 13 likaså för jord? Använder inte backljus och 12 är ju ledig.
Angående matning till frys, behöver jag bypassa konstantmatningen för att få heltseparat laddning till den via 10 och 11? Har svårt att hitta 12- voltsmatningen i vagnen utan att riva densamma.

Ett kopplingsschema hade vart guld värt, men svårt att hitta.
Mycket frågor nu och eventuellt upprepade frågor, men försöker få grepp om detta och känns som jag snart är i mål.

2018-05-17 kl 13:49

Personlingen är jag mot allt sånt där specialkopplande, alltså att låna backljustråden till något annat, bara för att den inte används. Rätt vad det är vill man montera dit backljus, och så var det något special i vägen.

Jag hade provat som det är, alltså enligt standard, och kollat resultatet. Alltså vilket spänningsfall du får. Är det oacceptabelt, då får du åtgärda. Annars är det bättre att behålla standard, när det nu finns en att följa.

Det där med kylskåpet är förstås trixigt, om man inte kan komma åt den. Det är meningslöst att ha en separat matning till kylen om den sen går ihop med den vanliga 12 V-matningen i vagnen. Då blir allt ihopkopplat och du kan stå och tömma batteriet i både vagn och bil, om kylen är på.
Finessen med att ha den separat, som jag har det, är att kylen står alltid med 12 V drift påslagen. Så fungerar det om bilen är kopplad och motorn är igång, men aldrig annars. Inget att komma ihåg eller tänka på extra.

Nu har jag ju en Tabbert, och de hade tänkt även där. Kylen visade sig ha en egen sladd ända fram till korskopplingsdosan, där inkommande kabel från bilen möter vagnens elinstallation. Så när jag gick från sju- till 13-poligt behövde jag bara flytta kylskåpets anslutning från allmän 12 V till 12 V över tändningen från bilen, så var det klart. Kablaget var klamrat under sängen, så jag anade vart det gick. Bara att prova med 12 V på den sladd jag misstänkte var kylen och observera kontrollampan på kylen, så hittade jag kvickt vad som matade kylen.

Ibland är det lätt.

När jag ville ha en separat matning till min vattenpump, för att inte skicka hela strömmen genom de små mikrobrytarna i kranarna, då fick jag dra ny kabel från batteriet, under köket och bort till vattentanken. En aning bökigt, sådär i efterhand.

Du råkar väl inte bo söderöver? Det är alltid lättare att ge vettiga råd om man kan se hur det ser ut själv.

2018-05-17 kl 14:12

Förstår din tanke där med speciallösning och att man frångår standard.Märkte bara att det inte fanns plats för backljus i baklyktans armatur.Endast 1 plats för dimljuslampa.Men skulle det fungera att koppla som jag föreslog rent eltekniskt, alltså med fördel för mindre spänningsfall och värme?

På min vagn går det endast en vit och en blå grövre kabel från dosan och upp i vagnen.Därefter till en dosa vid batteriet med förgreningar tvärs å fram å tebax.Har försökt kartlägga vilka som har med kylskåpet å göra.Men får nog montera ned inredningen och plocka fram kylskåpet för att få klarhet.Bra tänkt av Tabbert.vilken årsmodell har du?

Bor i Trollhättan.

2018-05-17 kl 15:37

Min vagn är från 2001. Jag har hört att nyare modeller inte är lika flexibla. Nu kör de bara på 13-poligt, så de är tänkta för det från början, men bara för det.

Jo, i princip kan man parallellkoppla. Nackdelen är att man kan råka tappa bort en kabel, och märker inte felet, för det fungerar ju på den som är kvar, bara inte lika bra som det ska. Är det bara en grövre kabel märker man direkt om den släpper, eller nåt annat händer.

2018-05-17 kl 15:51

Templar skrev:
Förstår din tanke där med speciallösning och att man frångår standard.Märkte bara att det inte fanns plats för backljus i baklyktans armatur.Endast 1 plats för dimljuslampa.Men skulle det fungera att koppla som jag föreslog rent eltekniskt, alltså med fördel för mindre spänningsfall och värme?

På min vagn går det endast en vit och en blå grövre kabel från dosan och upp i vagnen.Därefter till en dosa vid batteriet med förgreningar tvärs å fram å tebax.Har försökt kartlägga vilka som har med kylskåpet å göra.Men får nog montera ned inredningen och plocka fram kylskåpet för att få klarhet.Bra tänkt av Tabbert.vilken årsmodell har du?

Bor i Trollhättan.


Om man vill komplettera med backlampa och det inte finns plats i armaturen så är detta en bra och enkel lösning, jag har gjort det på min vagn:
https://www.diodhuset.se/backljus-for-nummerskylt-12-watt-840-lm?utm_source=google_shopping&gclid=Cj0KCQjw0PTXBRCGARIsAKNYfG0mrtHVlvocQCfT0HUb7NGPxUGU7X_Ym487_l7VJQmk39ViHP2d1MIaAroAEALw_wcB

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-05-17 kl 17:09

Det absolut enklaste är att ta en multimeter och mäta på husvagnsbatteriet, sen ber du någon att starta bilen och varva upp den lite. Då ser du fort vilken spänning du får över batteriet.
Ligger du oftast med 230V tillgängligt är en bra och kraftig laddare en bra investering. Då laddar man fullt fort och kan åka vidare sen.

2018-05-17 kl 21:40

Tack för alla fina svar.Toppen att få bolla tankar å få hjälp

2018-05-17 kl 22:32

Angående bra å kraftig laddare.Jag har en ctek mxs 5.0.Är den kraftig och Bra?

  • 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

  • Husvagn & Camping 2018-03

  • Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842