Letar större barnkammarvagn, tips mottages :) / av David

Letar större barnkammarvagn, tips mottages :)
2017-01-28 kl 22:53

Jag letar nu efter en större vagn. Har idag en Hobby 560 kmfe -08 som vi är väldigt nöjda med.
Men vissa saker skulle kunna höja upplevelsen lite till. Vi campar året runt och har klarat oss med Truman. Vagnen håller värmen, men fläkten är rätt trist att höra på vid många minus. Sen blir kaminen väldigt varm och jag har bränt mig många gånger på den. det blir också ganska trångt i köket på vintern när alla är inne.

Det vi söker är en vagn med vattenburen värme.
Lite bättre plats vid köket och bekvämare soffor.
Inbyggd tank för spillvatten vill jag gärna också ha.

De vi tittar på nu är Hobby 650 kfu, Adria 663 uk samt Kabe 660 gdl.
Årsmodeller från 2012 till nya.

Hur är chassit på Kabe och Adria, är risken större för golvsvikt på dem än på Hobby? Har hört en del om att Adrian "böjer" sig över axeln och att saker lossnar inuti. Kabe har jag inte hört eller sett något alls om. Hobby har jag hört folk gnälla över sneda luckor osv, samt ingen isolering mot gasolboxen.

Så lite tips om dessa lite större barnkammare, eller tips om andra med lite mer svängrum inuti tas gärna emot. Dock inga vagnar större än dessa och totalvikt på max 1950kg.

Kör Ford Mondeo 2,2 tdci automat med en Hobby 560 kmfe på kroken.
2017-01-30 kl 13:11

Ni har inte kollat nå på Polars vagnar? :-)

Susanne
2017-01-30 kl 17:20

Jo men de vi har tittat på har jag inte gillat alls, mörk inredning och fejk klinker. Sen har vi vänner som alltid har polar och de har haft problem med samtliga nya vagnar. Kan vara oflyt också förstås. Jag är som sagt öppen för förslag.

Vad upplever ni fungerar bäst för barnen. Att alla sover i samma del, vanligt på Kabe och Cabby eller separata sovrum. Vi har en dotter på 2,5 och eventuellt blir det tillökning.

2017-01-30 kl 17:24

Tyvärr är det inga mängder av barnkammare att åka och titta på i närheten av oss. Vi bor utanför Höganäs i Skåne. Nuvarade vagn släpade jag hem från Danmark där utbudet verkade mycket bättre.

2017-01-31 kl 08:22

Ja de nyare Polarvagnarna har mörkare inredning, men fram till t.o.m. årsmodell 2013 är det ljusare. Vi har en 2011 och supernöjd med inredningen och färgerna. Haft Polar i många år och vi har aldrig haft problem :-)
Verkar som dom nyare modellerna har haft lite oflyt, vet inte om dom bytt underleverantörer eller vad det beror på. Eller att det kommer fram mer i social media. Haft Adria tidigare, där var det däremot sämre kvalitet upplevde vi.

Susanne
2017-01-31 kl 08:42

David skrev:
Tyvärr är det inga mängder av barnkammare att åka och titta på i närheten av oss. Vi bor utanför Höganäs i Skåne. Nuvarade vagn släpade jag hem från Danmark där utbudet verkade mycket bättre.
Du har ju många handlare runt om i Skåne. Du har Forsbergs i Bjuv + någon i Ängelholm.Själv drar vi runt på en Hobby 650 KMFE-16.

2017-01-31 kl 14:03

Du har helsingborgs fritidscenter om du är intresserad av Adria. Sedan finns Zäta Caravan mellan Laholm och Halmstad. Vi köpte vår Adria Adora där. Det är ca 5 mil från Ängelholm. Men vi har gjort service på helsingborgs fritidscenter och var mycket nöjda.

2017-01-31 kl 14:59

Apropå avstånd för att titta på vagnar, när vi kollade efter vagn så hade vi turen att få gå in och titta i en vagn på en camping för att se hur den såg ut i verkligheten. Sen när en exakt likadan dök upp till försäljning på en firma så slog vi till! Vi hade då över 66 mil enkel resa dit, men det var det värt. Vi bytte vagn i höstas och då hade vi letat ett bra tag innan "rätt" vagn dök upp. Så var inte rädd att åka en bit när ni hittar en vagn, förhoppningsvis blir ni så nöjda så ni har kvar den länge.

Susanne
2017-01-31 kl 18:36

Åka långt för att köpa är inga problem. Jag hämtade nuvarande vagn i Danmark. Men titta runt gör jag helst närmare. Kollar blocket varje dag. Hobbyn vi har nu är den första med fasta sängplatser, och vi har inte bestämt om vi skall gå upp i storlek för att få mer umgängesplats. Eller skaffa en vagn med alla sängar i samma utrymme och U-soffa i andra delen.

LarsGunnar, Helsingborgs fritidscenter är det på gevärsgatan? Före detta bilskojaren som handlade med importbilar. Isåfall har jag undvikit stället pga gamla rykte. Men det är kanske dumt.

Jocke.F hur tycker du det funkar med KMFE, låter du ungarna roa sig vid bordet bak när du/frun är i köket. Enda fördelen jag kommer på med vårt kök är att man kan sitta i soffan och ta öl i kylen utan att resa sig :)

2017-01-31 kl 19:16

David skrev:
Åka långt för att köpa är inga problem. Jag hämtade nuvarande vagn i Danmark. Men titta runt gör jag helst närmare. Kollar blocket varje dag. Hobbyn vi har nu är den första med fasta sängplatser, och vi har inte bestämt om vi skall gå upp i storlek för att få mer umgängesplats. Eller skaffa en vagn med alla sängar i samma utrymme och U-soffa i andra delen.

LarsGunnar, Helsingborgs fritidscenter är det på gevärsgatan? Före detta bilskojaren som handlade med importbilar. Isåfall har jag undvikit stället pga gamla rykte. Men det är kanske dumt.

Jocke.F hur tycker du det funkar med KMFE, låter du ungarna roa sig vid bordet bak när du/frun är i köket. Enda fördelen jag kommer på med vårt kök är att man kan sitta i soffan och ta öl i kylen utan att resa sig :)

Jodå ungarna har hela bakre vagnen för sig själva där dom kan spela och titta på tv.Vi hade också en 560 KMFE innan men när barnen växte så bytte vi till en storlek större.Vi har inga problem vid köket.

2017-02-01 kl 06:40

Hej David! Ja Helsingborgs fritidscenter ligger på gevärsgatan. Men jag viste inte att han varit bilskojare. Viste dock han handlat med bilar. Men när jag var där verkade allt ok,annars skulle nog Adria och Kabe dragit sig ur eller vad tror du? Men Forsbergs är nog också ok. Var nära på G att köpa vagn av dem, men valde Adria i Genevad Zäta Caravan. Kolla deras hemsida zcaravan.se

2017-02-01 kl 06:45

Glömde totalt bort att det finns ett ställe i Hörby dshusvagnar.se kolla denna sida!:)

2017-02-01 kl 07:31

Jag har bekanta som inte varit helt nöjda med Forsbergs, de köpte en ny Adria som de fick en del strul med och ganska dåligt skött från Forsbergs sida. Slarviga jobb när felen skulle åtgärdas och så. Men om mina bekanta bara hade otur eller om Forsbergs är såna kan jag inte svara på. Det slutade med att mina bekanta bytte till en Hobby.

2017-02-01 kl 07:52

Forsbergs säljer väl inte Adria. Det är väl Hobby och Burstner de har. När de sålde Adria då hette de Widlunds. Jag lämnade vår förra vagn på service där på den tiden och hade aldrig några problem med dem då. :)

2017-02-01 kl 14:18

Mittåt! Fel av mig!! Det var inte Bjuv de köpte Adrian, det var ju i Vinslöv! Förlåt mig Forsbergs, det var inte meningen att smutskasta er!

2017-02-01 kl 16:21

Hej PJ!
Det är mänskligt att fela.:)Men som sagt så finns ju andra försäljare i Skåne som säljer husvagnar/husbilar. David ta en koll här i Ängelholm på Fritidscenter i Ängelholm. De är mycket trevliga där.:)

2017-02-01 kl 18:44

Hos DS i hörby har jag varit, de var mycket trevliga. Tänkte besöka dem igen snart. Blir ett helgstopp på Ringsjöstrand snart, DS är ett stenkast därifrån.
Forsbergs i Bjuv har jag delade erfarenheter ifrån. Helt omöjligt att diskutera vagnar med. De hade, eller rättare sagt har kvar en 560 kmfe med 20 kg lastvikt. Ville vägt upp den. Helt omöjligt enligt dem. SÅ det blev import. Men när jag förra sommaren var där och behövde ett handtag till en garderob. Letade de länge och väl, fanns inte i grått så jag fick i silver för en tia. Så de skall absolut få ett besök i helgen.

Ängelholm skall jag försöka titta in hos på fredag. Skall ändå bli rånad av Dahlquists. 12k mils service.

2017-02-01 kl 18:58

Lycka till! Vi är också kund hos Dahlqvists och är mycketnöjda med dem. Köpte nyligen en Kuga Eco boost och är mycket nöjd. Skall bli intressant och se hur den klarar vår husvagn. Enligt dem skall det inte vara några problem en av säljarna har en lika dan bil och drar både häst släp och husvagn.:)

2017-02-01 kl 19:09

Man hör många som har strul med Adria, Men aldrig med vad. Kabe strular tydligen aldrig. Ändå hade jag oflyt med 2 som blev fuktskadade i bakstammen.
Enda problemet med Hobbyn har varit Toan som läcker mellan tanken och stolen. Fixades med ny gummipackning.
Så det hade varit kul att veta vilka vanliga fel som förekommer. Och om man kan leva med dem.

Adria har jag hört har för vekt chassi. Vagnen sätter sig över axeln, med följd att inredning lossnar osv. = Känns allvarligt

Kabe = Tyst som i graven, inga fel alls som folk vill berätta om.

Hobby = Folk klagar på Truman och utvändiga avloppsrör, inga fel kan jag tycka. Man kan välja ALDE och fixa till rören. Luckor som sitter snett vid leverans = slarv av återförsäljaren som inte går igenom innan lev.

Pga av lite oflyt med tidigare dragbilar, vill jag helst undvika att dra på mig onödiga kostnader och verkstadsbesök.

2017-02-01 kl 19:22

Pga av lite oflyt med tidigare dragbilar, vill jag helst undvika att dra på mig onödiga kostnader och verkstadsbesök.[/quote]

Är det Forden du inte vågar dra med? Ser att du har en 2,2 Tdci. Vi drar med en 2,0 Tdci aut 140 hk och den får dra runt en vagn på 2200 Kg(2000 lagligt) och den klagar inte.

2017-02-01 kl 19:26

Vi hade en Adria clasica 563 uk 2008 som vi hade i 5år, inga problem med den. Nu har vi nya Adoran med panorama fönstret. Det enda som gått sönder är mörklägnings gardinen fram men det går kanske på garantin. Annars inga problem. Vi gillar Adria:)

2017-02-01 kl 20:01

Jocke.F nej Forden går bra, 200HK lite mer med chip. Riktig aut.låda. Drar 2200 lagligt.
Jag tänkte mer på att föregående bilar har dränerat kontot en del, Rasad V70 D5, rasad Passat DSG. Så jag ville undvika en vagn med problem. Mest för att hinna fylla på kontot lite också :) Köper jag en helt ny har jag inte heller lust att åka fram och tillbaka till firman för att fixa en massa saker.

Föresten Forden har rullat 12600mil och enda fel är höger PDC sensor fram som har lagt av. Den har dock alltid slitit insidan på bakdäcken, samt att alla fyra däcken alltid blir klackslitna med oljud som följd. Och det stör mig lite, samt den usla vändradien :)

2017-03-15 kl 17:27

Var ett tag sedan jag skrev här nu, influensan har tagit oss i omgångar ;( men jag har hunnit titta runt en del.

Tittade på Kabes 600 GDL. Hur tänkte de med bordsbenen i dinetten. Man kan inte sitta där då benställningen är ivägen. Vår hobby har tex pelarbord där så alla får plats.

Tittade lite på 560 GLE B14, men där kändes dubbelsängen på tok för liten.

En annan sak jag lade märke till var att alla i mitt tycke var slarvigt byggda. Såg ut som en femåring gått lös med silikonsprutan runt dörrar och fönster. I luckorna till toaletten hängde kablar löst då tejpen hade släppt.
Chassit ser klenare ut än på Hobby, samt stödbenen sitter endast i trägolvet. På alla Hobby sitter de fast i chassit också.
Endast plastlås på dörren, Hobby har säkerhetslås med 2st stålpinnar utöver plastlåsningen. Bänkskivan i köket känns väldigt klen och såg skadad ut på två vagnar.

Nackdelar med Hobby är som vanligt utvändiga avloppsrör, enkelt kylskåp utan automatik. Kanske tyngden är en nackdel om det nu inte beror på kraftigare chassi. Över 560 så är det 2axl, har inte bestämt mig om det är bra/dåligt för min del ännu.

Tyvärr verkar de flesta handlare inte ha någon som helst koll på vad de säljer. Vilket gör det svårt att få korrekta svar på frågor. Ett plus här för Helsingborgs Fritidscenter då de tog sig tid att visa och ta reda på saker istället för att ljuga.

2017-03-15 kl 17:36

Glömde säga att frugan avskrev Adria pga inredningen.

Vi tittade även på Burstner Nordic hos Forsbergs.
Den skulle tydligen ha glasfiberplatta istället för plyfa. Priset är nästan i Kabes nivå, men vagnen kändes billigare inuti än Hobby.

Tex har man satt självhäftande LEDlist vid sittgruppen samt under bänkskivan i köket. Den hade redan släppt lite på vagnen i hallen. Den var altså inte täckt med någon utan satt klistrad på träet bara.
Tog en titt under vagnen och där var massor av kablar fästa med silikon och spikade med kabelklammer i golvet. Såg riktigt kass ut.

Så just nu har jag nog tappat suget för en ny vagn, känslan av att en ny vagn är mycket sämre är klart överhängande för tillfället :( Särskilt då vår nuvarande är felfri och i mycket bra skick.

2017-03-15 kl 18:13

Du får åka till Husvagnsexpo i Bromölla och titta på Hobby 650 KMFE eller KFU dom har vagnar hemma, men bara med Alde.

2017-03-15 kl 18:26

Det lutar mer och mer åt 650kmfe. Men det är mest för att den har samma stora säng fram som på vår 560kmfe. Kan ungarna hänga där bak istället för i köket så löser man den trängseln.

Tanten vill dock ha u-soffa och helst fram. Bara för att hon skall kunna titta på folket utanför :)

Har du alde på din Jocke ?

2017-03-15 kl 19:22

Nej vi kör med Truma. Dels för att Alden väger 30 kg mer och vi campar inte på vintern(december-mars)

2017-03-15 kl 21:16

Go kväll,

Vi har haft flera Adria utan några som helst problem.
Finns säkert något jag har förträngt, men då kan det inte varit så stort ingrepp.
Köpte en sprillans ny KABE, årsmodell 2011.
Den vagnen har vi haft ca. 21 st, om jag minns rätt, garantijobb på.
Trots felen vi haft så skulle jag, i skrivande stund, byta till KABE igen så fort dom får ordning på sin strulande elcentral från Dometic.

Jens

2017-03-18 kl 17:22

Jocke.f vi skall kolla på på både 650kmfe och kfu imorgon tänkte vi.

Jens och Anneli vad var det för problem ni hade, krävde de verkstadsbesök eller kunde man åtgärda själv. Vissa åker till verkstaden för att byta glödlampor och justera lås, andra åker inte förräns det regnar in. Småsaker kan jag tänka mig att fixa om handlaren står för reservdelarna.

2017-03-18 kl 17:23

Vilken elcentral är det som strular på Kabe, är det den med pekskärm som bara finns från Ädelsten och uppåt? Vi har nöjt oss med classic då det passar vår ekonomi bra. Den har ju inte särskilt avancerad panel.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07