Lite hjälp om att hitta rätt husvagn / av febbish

• 9 svar
Lite hjälp om att hitta rätt husvagn
2016-06-16 kl 08:04

vad är de ja ska tänka på om ja ska använda husvagnen för vildcampa, är ofta ute i skogen och fiskar väldigt mycke. varje lediga tid från jobbet är vi ute i skogen
Kommer inte finnas elstolpe eller nå liknande..

vad för värme bör ja tänka på?
specielt märke på husvagnen?
mm.. jag själv är helt ute å cyklar när de gäller husvagnar, så all information ja får är guldvärt.
planer är juh också på att man utökar familjen just nu är de bara ja å kvinnan min. vill som att den ska gå att använda om 5-10 år just nu är de bara sommar camping som är aktuellt.
ca 100,000Kr tänkte vi lägga ut.

2016-06-16 kl 12:46

Det finns så många trådar om just det du frågar så det enklaste tycker jag är att du söker svar i forumet.
Lycka till.

2016-06-16 kl 13:13

Ska man campa på vintern ställs det lite högre krav, men så länge man nöjer sig med barmarkssäsongen fungerar snart sagt vilkte värmesystem som helst. Gasoleldat är det förstås, men det går för övrigt med både luft- eller vattenburet. Golvvärme är bra, men det går alltså bra utan i sådana lägen.
Ett speciellt husvagnsfabrikat är inte så noga i den prisklassen. Leta upp en med önskad planlösning och lägg istället mödan på att övertyga dig om att den inte är fuktig/upprutten i tak, stomme eller golv.

2016-06-16 kl 15:10

har hittat en Knausen som är både fin inne och utvändigt, Knausen verkar som va en biligare variant av husvagn. har som ingen aning men tyckte den var riktigt fin invändigt å stor sitt yta fram.
de ja tänkte.. är Knausen ett skyst husvagns märke? håller den vill säga några år?

2016-06-16 kl 21:40

Tycker till att börja med att du tittar efter en vagn för dagens behov och byter när förhållandena ändras.
I den prisklassen hittar du bra cabby eller kabevagnar (f´låt Polar). Även om du bara är ute sommartid drar du nytta av mindre fönsteryta = svalare invändigt. Storlek och inredning efter bil och behov.
Vad du behöver i övrigt beror på hur länge ni är ute i taget. Upp till närmare en vecka klarar ni er med dubbla batterier. För längre tid krävs solceller eller litet elverk för laddning.
Kör ni mycket i skogen så håll dig ifrån fullbreddsvagnar (250 cm) Det blir trångt på skogsvägarna. Åker själv mycket i skogen och något annat än max 230-235 är inte att tänka på.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-06-16 kl 22:59

Hihi, jag och en av mina kusiner drog upp min förra husvagn (230 bred) till en tävlingsplats. Krokigt, smalt, grus och rejäl uppförsbacke. Jag kommenterade nåt om att det inte var mycket plats över. Nä, svarade han, men min bror har varit här inne och vänt. Med timmerbil med släp.

Det finns mer plats över än man tror...

2016-06-17 kl 17:17

Visst, men chassiet på en timmerbil är NÅGOT mer tåligt än plåten på en husvagn. Grenar knäcks mot stål men lämnar repor o hål i aluplåt. Å timmerbilen kan va lite dragig att sova i ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-06-18 kl 21:08

För att återgå till frågan som ställdes. Jo då Knaus är ett bra bygge. Som alla kontinentvagnar har den större fönsterytor än de skandinaviska men det innebär inte att de är sämre. Däremot är kontinentvagnarna lite sämre isolerade. För en tresäsongersvagn gör det inte så mycket. Det innebär bara att vagnen är varmare inomhus under sommaren och lite kallare under vår och höst. Värmen är inte mycket att göra åt mer än att vädra men kylan hanteras bra av värmeanläggningen. Gillar ni Knausen så skall du slå till.
Tänk på att ni förbrukar mer ström (12V)än vad man tror vid fricamping. Det är därför lämpligt att komplettera med solceller för laddning av batteriet i vagnen. Byta alla std glödlampor till LED.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-06-20 kl 09:47

Ska man stå på ett batteri i mer än en vecka får man ransonera. Inget onödigt TV-tittande osv. Helst ska det vara mitt i sommaren också, så man inte behöver mycket belysning. Att bilen laddar batteriet vid körning hjälper förstås också, bara man flyttar lite då och då.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05