Lmc eller weinsberg / av Vialar

• 10 svar
Lmc eller weinsberg
2021-03-29 kl 09:25

Hej!
Vi är en familj på 4 som vill hitta en liten vagn med totalvikt 1200 då vi bara ha b-kort. Vi tittar då på weinsberg vara city 470qdk (fördel ac) mot lmc Sassino 470k. Båda ser fina ut. Men undrar nu vad er erfarenhet av dessa märken är? Visst den ena är endast elektriskt.. men tanken är idag iaf, campingar runt om i Sverige (för barn) sen en tur ut i Europa typ italien. Tacksam för era tankar osv. Vi har tidigare bara haft en äldre Sävsjö husvagn förra sommaren. Men blir mer semester med bra komfort :) och tittar därför på en ny.

2021-03-29 kl 14:17

Då skulle jag nog välja LMC. Vet inte hur det är med denna modell men vissa har de upp till 10 års fuktgaranti vilket kanske borgar för att man bygger på ett vettigt vis.
Sen ställer jag mig tveksam till en vagn med bara el. Hur löser man kylskåpet under färd?
Har med hjälp av laddboster provat att köra på 12-volt under resor men funkar inte tillfredställande.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger än så länge en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-03-29 kl 14:52

Kylskåpet skulle vara på kompressor och gå på bilens batteri? Men fördel med weinsberg är ac, vilket är skönt när det är varmt. Är det någon som har erfarenhet av weinsberg?

2021-03-29 kl 16:55

LMC hade varit mitt val också. Dels för att de bygger på ett bra sätt samt att du får gasolanläggning. AC kan vara skönt visst men man kan bara använda den under dagtid om inte grannarna tycker att det stör för mycket. Nu har jag inte någon erfarenhet av ljudnivån på dessa lådmonterade enheterna men det får ni låta husvagnsförsäljaren dra igång så att ni kan avgöra själva. Är också tveksam till bara 230 V. Det är himla skönt att kunna svänga in på en rastplats och fixa lite mat under en längre resa. En annan sak som fodrar 12 V är pumpen till vattnet och toaspolningen. Kolla hur det är löst på Weinsberg vagnen. Sedan den vanliga kommentaren om körkortsbehörighet. Ett + är inte svårt eller dyrt att uppgradera med. Har nu tittat lite närmare på vagnarnas spec. Det förefaller att LMC vagnen också saknar batteri och laddare. Det är vanligt på de Tyska vagnarna. I och för sig är det enkelt att eftermontera i bägge vagnarna.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2021-03-29 kl 22:39

Ta fasta på rådet ovan. Skaffa B96, så blir utbudet mycket större. Det ryms många vagnar mellan 1200 och 1950 kg.

B96 är något av de billigaste campingtillbehör du kan köpa.

2021-03-30 kl 00:32

apersson850 skrev:
Ta fasta på rådet ovan. Skaffa B96, så blir utbudet mycket större. Det ryms många vagnar mellan 1200 och 1950 kg.

B96 är något av de billigaste campingtillbehör du kan köpa.

Visst B96 är tämligen enkelt att ta men jag ångrar att jag inte gick på BE direkt för 2 år sen då jag tog mitt B96, nu är jag i full gång att ta BE. Det är nog ganska naturligt att man känner att man vill ha en större vagn, framförallt om man som vi gillar att vara ute även vår och höst.

2021-03-30 kl 10:32

Weinsberg tycker jag känns som ett lågprismärke det lilla jag sett av dom. Var in i ett par på en firma och minnet av dom var hårda och platta dynor i sittgrupp och sängar och enkel inredning. Jag skulle hellre lägga samma pengar på en begagnad nordisk vagn och få bättre komfort. Men det är jag det. Då tror jag mer på LMC, utan att ha någon erfarenhet av dom. Knaus Südvind är också trevliga vagnar, men har kanske ingen på 1200kg totalvikt. Men både Adria och Hobby har små vagnar och jag skulle föredra någon av dom före Weinsberg.

2021-03-30 kl 19:59

Skulle utan tvekan väja LMC. Dom bygger vagnar med mycket god kvalitet och är ensam om att ha 12 års täthetsgaranti och det säger ju en hel del om att dom tror på produkten dom bygger.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-03-30 kl 20:01

chriper skrev:
Då skulle jag nog välja LMC. Vet inte hur det är med denna modell men vissa har de upp till 10 års fuktgaranti vilket kanske borgar för att man bygger på ett vettigt vis.
Sen ställer jag mig tveksam till en vagn med bara el. Hur löser man kylskåpet under färd?
Har med hjälp av laddboster provat att köra på 12-volt under resor men funkar inte tillfredställande.

LMC har 12 års täthetsgaranti som dom är ensam om i dagsläget.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-03-30 kl 23:18

AndreasDotNet skrev:
Visst B96 är tämligen enkelt att ta men jag ångrar att jag inte gick på BE direkt för 2 år sen då jag tog mitt B96...
Ja, det är givet att BE är bättre. Men B96 kan man i praktiken bara beställa tid för och köra upp, under förutsättning att man vet vad som krävs. BE kräver mer planering, tid och kostnader, även om man vet allt.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206