Luftburen värme. / av Mitt nya hem

Luftburen värme.
2011-03-19 kl 16:56

Halloj!

Är det någon som har koll på hur länge man kan vara ute med en vagn med luftburen värme innan det börjar bli för kallt i husvagnen.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2011-03-19 kl 17:32

Det är väl till gas eller el tar slut ??
Det är väl det man är beroende av vad jag vet.
Lite konstig fråga ?

2011-03-19 kl 17:40

En vagn med vattenbuter värme är ju mera en året runt vagn, tänke hur bra en luftburen vagn håller värmen... är ju mera en sommarvagn.

Resan är målet!
2011-03-19 kl 17:48

fråga dom som har luft värme pump i villan hur länge dom kunde klara sig i vintras utan att elda i kamin nu blir det nog protester mot detta eller hur zubak.

2011-03-19 kl 18:21

Truma avger ju uppvärmd luft och att få till en bra värme som håller länge är ju svårt för luften kallnar fort. Alde värmer vatten som i sin tur värmer upp radiatorer,och det ger en mer långvarig värme. Sen hänger det ju på hur bra isolering vagnen har. Men Alden är energi snålare än truman, gasolen går åt fortare med Truman när man vill ha värme. Men båda aggregaten har ju även möjlighet med elpatron.

2011-03-19 kl 18:32

Avger inte radiatorena värme till luften kanske !!!

2011-03-19 kl 18:54

Radiatorerna kallnar inte lika snabbt som enbart uppvärmd luft. Du får ut mer värme av uppvärmd metall än bara uppvärmd luft. Eller ??

2011-03-19 kl 19:01

Ok tackar för tipsen...svårt det där vilken värme man ska välja när man inte är så insatt i allt... kommer dock bara använda vagnen på sommaren och in en sväng på hösten är därför det känns som att det är bättre att satsa på luftvärme istället... får ju även en lättare vagn när vi ska köra mkt efter vägarna=)

Resan är målet!
2011-03-19 kl 19:03

Vad kostar det att värma upp metallen då?
Den blir nog inte varm utan energi eller??

2011-03-19 kl 19:43

Nu Nuu är det bäst att jag tar över här innan pojkarna går över styr..he he ..
Till Mitt Nya Hem vill jag säga att till de resor som du ämnar göra under den årstiden du anger så räcker traumavärmaren gott och väl,(kan dra lite mera gasol) är ju försumbart..Ha en trevlig upptäktsresa....

2011-03-19 kl 19:48

Tack edling!

Resan är målet!
2011-03-19 kl 19:54

Har Traumavärme i min "lilla prickiga" och det fungerar jättebra sommar som höst.

2011-03-19 kl 19:59

Jaavisst Ulla de e kanon och dessutom kommer värmen direkt,när du startar, bättre kan inte du och hundarna inte ha det, samt mycket enkelt att sköta,,..

2011-03-19 kl 19:59

Tack för hjälpen... Kommer nog bli med trumavärme, kommer lätt klara mig på den typen värme :)

Resan är målet!
2011-03-19 kl 20:06

Det tror jag med !

2011-03-19 kl 20:19

Ett " skämt" på lördagskvällen ,,,>> uppvärmd luft levererar jag också..Hoppsan

2011-03-19 kl 21:26

ibland pratar edling mot bättre vetande varför skulle det vara bättre med luftvärme överhuvud taget det skulle vara intresant med en redogörelse av en öenligt utsago van campare.

2011-03-19 kl 21:49

Vi resonerade så här när vi skaffade husbil med luftvärme. Under vintern när vi åker personbil så kommer värmen väldigt snabbt, lika tänkte vi när vi köpte husbil eftersom vi åker husbil även under vintern. Vi åker ofta under en vanlig helg och då är det kanon att få upp värmen snabbt i husbilen. Vi tycker att det fungerar väldigt bra. Visst låter fläkten lite men det vänjer sig man med. Har dock aldrig haft vattenburen värme så jag kan inte jämföra hur det fungerar med den värmen.

2011-03-19 kl 21:57

alla som vintercampar har dom luftburen värme tto och i så fall varför

2011-03-19 kl 21:58

Tackar för alla bra råd och hjälp på vägen till den bästa värmen som passar mig... Lutar väldigt mkt åt luftburen värme för husvagnen kommer användas mest på sommaren.
Lutar åt att vi ska köpa en Knaus sudwind 500 FU 2011

Resan är målet!
2011-03-20 kl 07:35

Skojigt att läsa alla inlägg....men nog klarar sig dom allra flesta med luftburen värme.Använder man vagnen vår sommar och höst finns inget anledning att ha vattenburet...alltid problem med luftfickor i rörena,risk för läckage och krångligare och dyrare att reparera.Jag har ingen erfarenhet om hur det är med Alde pannan,har aldrig ägt nån vagn med sån panna men Primus var inte så mycket att hänga i julgranen...men köp dig som du säger en Knaus du kommer att få en väldigt trevlig vagn med bra uppvärmning för dina behöv och lysna inte så mycket vad dom andra säger ..det är gott att äta oxfile när dom andra med dyra vagnar äter falukorv....

2011-03-20 kl 08:11

Du har rätt zubak när du påstår att du inte har någon erfarenhet av Alde-pannam det har jag förstått länge, och jag köper även kritiken mot primuspannan den skulle inte jag vilja ha i min julgran heller men de flyttade tillverkningen utom lands jag tror det var till polen där nere på kontinenten har dom lättare att axeptera den dom har ingen erfarenhet av något bättre, men sen är du ute och cyklar när du räknar upp alla problem som du innbillar dig finns med vatten buret system under 40 års camping liv så har jag alldrig haft något av dom problemmen och många med mig, däför har Alde blivit så populär även tyskarna monterar mer Alde i dina produkter nu när dom sent omsider har fattat fördelarna, varför uppmana folk att skaffa stenålders uppvärmning den metoden är snart för bi helt i framtiden,
nu tängte jag skriva något som gör mig inpopulär i dina ögon men jag tar risken att du inte gillar Alde tror jag beror på att det är en svensk produkt, nu är skrivet rätta mig om jag har fel men jag tror inte du kommer med någon rättning för i det fallet har jag säkert rätt.
ha nu en bra dag och försök komma över kritiken så kanske vi fortfarande kann comunnisera med varandra i fotsättninge med.

MVH BeRo

2011-03-20 kl 08:47

!. Du Bero, mot bättre vetande,skriver du ,ja ja,nu var det så att JAG talade om för MITT NYA HEM att för deras behov var och behövdes det ingen vattenburen värme,,, Att det sedan räckte gott med luftburen värme till den tiden de skulle använda vagnen,samt att man tjänar på att ta en billigare vagen och som är enklare,,passar dem perfekt .. Punkt och slut.

2. Beträffande värmesystem så är ju helt klart att vattenburet är att föredra, samt att man får golvvärme...Men merkostnaden för vattenburet system är överkurs för en vagn som inte skall användas vid extrem kyla,m.a.o. vintertid. Betr. Traumavärme/luftburen vill jag framhålla att den skall man inte se ner på , den fungerar gör sitt jobb ,inte samma serviceåtgärder,samt att de hela tiden uppdaterar sig och håller hög klass,,..Är ju toppen att det finns två värmesystem på marknaden så valmöjligheter finns att tillgå...

2011-03-20 kl 09:28

Tja..BeRo i så fall skule jag inte ha några Polar vagnar om det vore så som du skriver...och det är klart att tyskarna monterar in Alde..det är ju numera deras produkt så varför skulle dom inte göra det.Fast det är inte många som köper såna vagnar med vattenburet...dom brukar ju semestra vid medelhavet och där behöver man inte ha egentligen något värmesystem...det räcker gott och väl det som kommer från himmelen...hehe..men jag förstår dig BeRo...har du aldrig ägt nåt annat än Kabe då vet du bara om det...trots dina 40år...hehe

2011-03-20 kl 09:36

Du Zubacc,,,,han bero har blivit så enkelspårig av sig,,= skygglappar,,de e bara kabe,,blir man sånn när man blir äldre. fan då måste jag passa mej...

2011-03-20 kl 09:46

Tja..du är väl i risk zonen..Vi yngre har långt till det stadium...än

2011-03-20 kl 10:59

är alde tyskarnas produkt den till verkas fotfarande i färlöv utanför kristanstad i skåne så någon tysk produkt är det inte och kommer alldrig att bli, att dom sen har köpt inn sig i företaget är en annan historia alde har alltid varit svensk.det var den gammle bysmeden Alde Rask som startade en gång och sen har det utveklats, men någon tysk produkt är det defintivt inte, där är i idag många tyska bilar som monterar alde och alde är inblandad i trumas utvecling nu jag har varit på alde många gånger senast för två månaser sedan så sverige hänger fortfarande med till mångas förtret så har intealla företagen flyttat ut, inte ens Saab fast den fabriken hde varit lämplig att bygga vind möllor i enligt poltisk uppfattning, att sen du och edling är lite bakut strävare påm forumet är lite olycligt.
mvh BeRo

2011-03-20 kl 14:33

Bakåt strävare??Nej bara realitet..i dagens globala värld finns inte de å de,alla är inblandade i nya produkter..sen att folket här vill gärna sätta den blågulla fanan på allt tillome kotleter..det är det som är olyckligt...och att Alde fortfarande existerar får man väl tacka tyskarna för,utan deras pengar skulle dom inte finnas och hur skulle du då klarat dig,tror inte att du skulle frysa ihjäl med Truma...hittils har ingen gjort det..hehe och jag själv kommer aldrig mera att köpa nån fritids fordon med vattenburen värme...det gjorde jag som ung..men det måste väl tillskrivas den unga oförstående....och vad det gäller Saab kanske hade varit bättre med möllor för bygga bilar som folket vill köpa kan dom inte...

2011-03-20 kl 15:10

BeRo är allt en riktig spåman som kan säga att Alde är svenskt och så kommer att förbli.
Alde ägs sedan 1997 av Truma. Pannan görs fortfarande i Färlöv. Men eftersom 60 procent av produktionen går till Tyskland så vet ju ingen hur länge det förblir så, inte ens Truma själva tror jag.
Vi lever i en mycket föränderlig värld där många stora "svenska" företag inte längre ägs av svenskar. Se på Pripps (norskt), Findus (brittiskt). Framtida ägande av Volvo och Saab? Tja gissa själva.
Edit: Ska väl hålla mig till ämnet också: Har Truma i vår vagn men inte mycket vintererfarenhet. Men värmen räckte mer än väl för Skånevinter med några minusgrader och hård blåst. Det blev varmt och skönt trots att jag glömt stänga ytterluckan till en av sänglådorna...
Edit2: Tror krister j har rätt i att man får värme från Truma även utan ström.

2011-03-20 kl 15:11

Får man komma med en kommentar?
Ordet "bäst" är väl nåt självupplevt & vad man själv vill ha??
Vill man kunna ha golvvärme utan att stå vid el så är väl ett vattenburet system ända alternativet.
Men om man som Zubac skriver står vid medelhavet sommartid så är väl vattenburet överkurs.
Alltså vad som är bäst beror väl på vilka egenskaper man själv vill ha?
Nu undrade ju TS hur kallt ett luftsystem klarar.Frågan handlar alltså om vinter vad jag förstår. Jag kan inte svara på den frågan, men inte tror jag man fryser ihjäl i en vagn med luftburen värme.
Sen finns det lite andra funderingar. ett vattenburet system kräver nån form av cirkulationspump. Jag är inte helt säker, men en trumapanna kan väl ge punktvärme från pannan även när man är strömlös?? Alltså om 12voltsbatteriet tar slut vid tex fricamping så kan man få en viss värme ändå? Det klarar inte aldepannan vad jag vet. Jo kanske den gamla höga "långejan" som den kallades?
Rätta mig gärna om jag har fel...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206