Luftburen värme. / av Mitt nya hem

Luftburen värme.
2011-03-20 kl 15:27

Tack krister-j,inte trodde jag att jag skulle få hjälp av dig...men..men,Truma modelen som jag har 3002 behöver bara 2st 1,5V AA batterier för att aktivera gnista och sen går det.Och i alla fall i min bil med alkoven så har jag aldrig under den 4åriga ägandet aldrig använd Truma fläkten..det blir fort varmt i hela bilen iome att varmluft stiger upp ,så farför frakta massor med glykolvatten när man inte behöver...och jag tror också på det du skriver om Alde,den "långejan" hade pilotlåga hela tiden även på sommaren (och vem vill ha detta i 40 graders värme på sommaren nere vid medelhavet)och den nya har väl inte det och då måste man väl ha ganska bra kräm i 12 v batteriet för att starta alde...

2011-03-20 kl 17:11

Ja Zubac det Du skriver är ju rätt! Det jag ville säga är ju att det som är "bäst" för den ena kanske inte är det för den andra. Det beror ju mycket på hur den ska användas & vilka egenskaper man vill ha.

Ang Truman så har jag för mig att jag läst att det finns en variant som inte har elektronisk tändning av lågan. Att det skulle finnas en som har "piezotändning" eller vad det heter? Alltså en sån tändknapp som brukar sitta på kylskåp. En sån funkar ju helt utan ström.

2011-03-20 kl 18:02

krister-j skrev:

Ang Truman så har jag för mig att jag läst att det finns en variant som inte har elektronisk tändning av lågan. Att det skulle finnas en som har "piezotändning" eller vad det heter? Alltså en sån tändknapp som brukar sitta på kylskåp. En sån funkar ju helt utan ström.

Truman i vår vagn tänder med hjälp av ett litet 1,5 V-batteri. Så 12 V är inte nödvändigt för annat än cirkulationen.

2011-03-20 kl 18:11

Ute skrev:
krister-j skrev:

Truman i vår vagn tänder med hjälp av ett litet 1,5 V-batteri. Så 12 V är inte nödvändigt för annat än cirkulationen.

Så om Du skulle stå utan ström i 12V fritidsbatteriet så kan Du ändå få punktvärme från truman?? (om Du nu har ett 1,5V batteri) Jag gissar att fläkten till cirkulationen kräver 12V...
Så fricampar man mycket & har som krav att klara sig utan ström är alltså Truman bättre.

2011-03-20 kl 18:36

krister-j skrev:
Ute skrev:
krister-j skrev:

Så om Du skulle stå utan ström i 12V fritidsbatteriet så kan Du ändå få punktvärme från truman?? (om Du nu har ett 1,5V batteri) Jag gissar att fläkten till cirkulationen kräver 12V...
Så fricampar man mycket & har som krav att klara sig utan ström är alltså Truman bättre.

Precis. Men h u r bra det funkar med enbart punktvärme har jag inte provat.

2011-03-20 kl 18:44

Ute skrev:

Precis. Men h u r bra det funkar med enbart punktvärme har jag inte provat.

Egentligen ganska ointressant. Huvudsaken är ATT det funkar i nöd. Tar mitt batteri slut får jag ingen värme alls från min Primus & det blir garanterat ännu kallare.

2011-03-21 kl 08:13

Ang Truman så har jag för mig att jag läst att det finns en variant som inte har elektronisk tändning av lågan. Att det skulle finnas en som har "piezotändning" eller vad det heter? Alltså en sån tändknapp som brukar sitta på kylskåp. En sån funkar ju helt utan ström.[/quote]

Det har du rätt ,sån panna hade jag i min Bürstner husvagnen ..på den var piezotändning,och i ärlighetensnamn var jag tvungen att använda fläkten för att ha bra värme i hella vagnen.I Husbilen behöver jag inte använda fläkten och ändå ha underbar värme och det tillskriver jag alkoven.Men det är min panna....det finns andra Trumma pannor som oftast sitter i störe husbilar och som man inte kan använda som "punkt"värme.Där är det fläkt som gäller visserligen ingen stor strömförbrukare men dock ändå och darför har dom flesta husbilsåkare solpaneler på taket i alla fal l dom tyska.Här hemma var det inte så vanligt men det kommer mera o mera.

2011-03-21 kl 09:23

Zubac du som kan å vet!!! Är det inte så att luftburen värme brukar väl molnen sköta om och komma med,,men nu vet fan vem som lagt en bromskloss framför....Vill du ta bort den e du snäll...

2011-03-21 kl 09:57

Nja Edling...sen när brukar det vara varmt i mars månad?Så länge är det kallt i norr då blir det kyligt här nere med.Skall du ha värme då får Du ta bort bromskloss och åka söderut...där skall dom ha 20grader varmt....här hemma lövar dom värme men det blir ingenting av det...10 grader kallt på nätterna gör ingen vår!

2012-09-28 kl 00:58

Hej.Jag är ny här.Ang vintercamping med Luftburen värme går det alldeles utmärkt.Jag vintercampade nämligen förra vintern med min Hobby Prestige -11.Hade 16 minus som kallast och varmt var det i vagnen.Ingen hjälp av gasolen behövdes heller.Har även vintercampat med vattenburen golvvärme.Jag ser bara fördelar med luftburen.Vagnen blir varm mycket fortare och luften blir lite torrare och då slipper man kondens på b.l.a fönstren.För den delen så äger Truma Alde sedan-97 så då kan man ju utgå ifrån att dom tagit lärdom av sina fördelar och nackdelar.Den enda nackdelen som jag kan se är väl att det surrar lite om fläkten,men det vänjer man sig vid.Det blir vintercamping denna säsong med.Tack för mig och ha en trevlig helg.:-)

2012-09-28 kl 01:00

Såg lite fel på era datum med inläggen,men det gör väl inget..;-)

2012-09-28 kl 09:01

Nejdå..varför skulle göra det då..bara bra att man lyfter tråden för vinter närmar sig och med den vintercamping:-)

2012-09-28 kl 18:55

Personligen tycker jag att det funkar alldeles utmärkt med Truma.... Och visst blir det värme om inte cirkulationen är igång,,, riktigt go skön strålvärme från kaminen....

Nåväl, nu e jag ingen vintercampare, men truman räcker till och tar verkligen bort den råa fukten effektivt....

2012-10-10 kl 17:52

hejsan är helt ny på detta forum.
var ute förra helgen med vår husvagn, knaus sudwind 540 TKTL/M från 1990

nu till min fundering som jag hoppas få något svar/tipps på.
sitter en primus i vagnen. mitt bekymmer är att jag inte får värme från gasolen fast pannan försöker att starta vilket hörs med en liten smäll vilket den gjorde hela tiden vi var ute, värmen är dock riktigt bra när jag har provat den på el..

bör kanske tillägga att kyl och spis funkade kanon bra på gasolen, samt att detta var våran första resa ut i skogen med ett värme behov.

tacksam för svar.
peter.

2012-10-11 kl 13:07

Om du har en Primus panna som sitter i kofferten fram så finns det en liten metall grej nere på vänstersida nästan i botten (vet inte om det är säkring) för det framåt eller bakåt (kommer inte ihåg) se om det fungerar. Mvh Ulla

2012-10-11 kl 21:31

En lång tråd! Vi har vintercampat i husbil 2 vintrar med luftburen värme. Har fungerat bra. Det som hände när vi stod utan el var att på 3:dje dygnet så la bodelsbatteriet av. Men nog blir det kondens på rutorna - tyvärr.

2012-10-13 kl 09:41

tackar detta måste jag kolla var till LW husvagnar i fagersta och pratade med dom, men dom ville ju självklart att vi skulle lämna in den på en gång och gav inga som hellst tipps på vad det kunde vara.

"en liten metall grej nere på vänstersida nästan i botten (vet inte om det är säkring) för det framåt eller bakåt (kommer inte ihåg) se om det fungerar. Mvh Ulla"

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206