• 21 svar
Lufttält
2016-09-09 kl 17:09

Spenderade gårdagen på Elmia, fastnade vid en ny typ av förtält med luftkanaler i stället för "riktiga pinnar" i stativet. Är det någon som hunnit testa detta under säsongen? Såg onekligen ganska smidigt ut.
Här är en variant

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat
2016-09-09 kl 19:11

Det har funnits ett tag på marknaden faktiskt.Vi har planer på att införskaffa ett Kampa Ace Air 400.Tror det är en Dansk tillverkare.Jag och en massa stänger är inte som ägg & bacon precis.Lufttält låter absolut som min melodi.Dessutom väger det betydligt mindre än ett traditionellt tält.Gå in och kolla på nätet.Jag blev såld direkt,och priset var faktiskt rimligt oxå.

2016-09-09 kl 22:56

Har följt det här med lufttält sedan Kampa introducerade det för några år sedan. Övervägde det när vi skulle skaffa ett framförallt för vikten, men det gjorde inte så stor skillnad att vi tyckte det var värt prisskillnaden. Nu har vi slutat med reseförtält också men skulle nog överväga det om det skulle bli av fler ggr. Betydligt enklare/snabbare att sätta upp och det verkar funka utmärkt. Nu har fler börjat med det och även som vanliga tält.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2016-09-10 kl 23:52

Vi bokade ett Kampa bredd 5,0 idag på Elmia. Känns riktigt stabilt och trevligt att vistas i.

2016-09-11 kl 21:34

Låter ju helt underbart! Skönt att slippa "plockepinn".:)

2016-09-11 kl 22:07

Ostbergr skrev:
Vi bokade ett Kampa bredd 5,0 idag på Elmia. Känns riktigt stabilt och trevligt att vistas i.
Ni kommer at bliva nøjd med det. ;-)

2016-10-23 kl 20:11

Blev ett kampa Ace air pro 400, blir spännande att testa till nästa säsong. Får återkomma med omdöme när jag provat några gånger.

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat
2017-08-15 kl 19:46

Håller tummarna för några fylliga recensioner :)

2018-08-19 kl 08:40

Jag lyfter denna tråd eftersom även vi blivit intresserade av Kampas lufttält.
Ni som använt dessa, Ostbergr, Munin och Knudaa, och även ni andra som har erfarenhet av dessa, vad tycker ni?
Är det värt att köpa ett till husvagnen?

2018-08-19 kl 10:04

N.Blomqvist skrev:
Jag lyfter denna tråd eftersom även vi blivit intresserade av Kampas lufttält.
Ni som använt dessa, Ostbergr, Munin och Knudaa, och även ni andra som har erfarenhet av dessa, vad tycker ni?
Är det värt att köpa ett till husvagnen?

Värt varje krona, är nog det bästa tält som du kan köpa i dagsläget... Finns många märken på lufttält men satsa på märket Kampa eftersom dom är bäst, visst lite dyrare än alla andra men du får verkligen vad du betalar för. Det tar totalt 15 minuter att få upp allt och när du sätter upp den första gången kanske det tar 22 minuter.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-08-19 kl 10:39

Tack för snabbt och bra svar!
Då återstår bara att välja modell...
Vi köper mest troligt en Cabby 800+ imorgon.

2018-08-20 kl 14:01

Är inte nöjd.
Har reklamerat mitt eftersom det läckte in vatten vid regn plus att det tappade färgen på fyra veckors användning i sommar. Då hade vi det inte uppe varje dag utan kanske två-tre dagar per vecka.
Var svart vid leverans med är nu grått och inte samma färg utan färgen varierar.
Inte alls snyggt.
Synd för tältet i övrigt var trevligt. Dock inte lika smidigt att få upp och packa ner som jag trodde.

Har i stället köpt en Wigo Rolli Champ markistält.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-20 kl 20:58

Andra sommaren med vårt Kampa. Inga problem på något sätt. Helnöjda.

2018-08-22 kl 06:05

chriper skrev:
Är inte nöjd.
Har reklamerat mitt eftersom det läckte in vatten vid regn plus att det tappade färgen på fyra veckors användning i sommar. Då hade vi det inte uppe varje dag utan kanske två-tre dagar per vecka.
Var svart vid leverans med är nu grått och inte samma färg utan färgen varierar.
Inte alls snyggt.
Synd för tältet i övrigt var trevligt. Dock inte lika smidigt att få upp och packa ner som jag trodde.

Å fan.. det var ju trist på vad som annars verkar vara etn bra produkt.
Var det ett Kampa ni hade?

2018-08-22 kl 08:48

N.Blomqvist skrev:
chriper skrev:
Är inte nöjd.
Inte alls snyggt.

Å fan.. det var ju trist på vad som annars verkar vara etn bra produkt.
Var det ett Kampa ni hade?

Yes. 5x3 meter.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-22 kl 13:57

Det var ju trist att höra.
Kan det ha varit något fabrikationsfel på erat tält? För läcka in vatten ska det ju absolut inte göra.
Hur upplevde ni upp- och nertagning? Inte så smidigt som ni trodde skriver du.
Om man jämför ett Kampa-tält med ett vanligt skilsmässo-plockepinn, var det betydligt enklare att sätta upp det?

2018-08-24 kl 07:11

Nu har vi inget tält till vår nya vagn (än iaf), utan kör bara markis nu. Men måste fråga: vad är det folk upplever så jobbigt med pinnarna på ett vanligt tält? Pinnarna var ju enklast biten på det tältet vi hade till förra vagnen - den knöligaste var ju att trä i tältet bilisten på vagnen, och att behöva slå ner massa tältspik i marken. Har jag fattat fel, inget om det slipper man väl på lufttält?

2018-08-24 kl 21:38

Trä i tältet på vagnen går lekande lätt om man sprayar skenan med lite silikonspray först. Plocke pinnet är lite jobbigare, men går rätt snabbt. Men håller med om att spikandet är det absolut drygaste. Finns det nåt tält där man slipper det?

2018-08-24 kl 22:25

Tycker inte det är själva glidet som är något problem, utan just macken att få in det i skenan, ville lätt hamna halvt utanför om man inte satt på huk och matade in tältet i skenan... andrygt...
Pinnarna är väl lite beroende på tältfabrikat kan jag tänka, vi hade lättviktspinnar till tältet från Inaca, väldigt snabbt och enkelt att få upp.

2018-08-26 kl 14:08

Just det där med att trycka i tältet i skenan upplever jag lite irriterande på vår Knaus 590. Man måste liksom hela tiden pressa det mot vagnen så att det inte spårar ur. På den gamla Hobbyn var det bara till att dra. Det åkte i nästan aldrig ur.

2018-08-26 kl 17:27

David skrev:
Just det där med att trycka i tältet i skenan upplever jag lite irriterande på vår Knaus 590. Man måste liksom hela tiden pressa det mot vagnen så att det inte spårar ur.

Exakt det jag menade också... Var ju självklart likadant på vår förra vagn, en Südwind 500FU, den hade ju likadan skena...

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842