Luktar lite illa i Cabby, vad kan det vara? / av Lulle

• 8 svar
Luktar lite illa i Cabby, vad kan det vara?
2012-06-12 kl 20:29

Hej har en Cabby -99 som har börjat lukta lite illa. Främst längst bak i hörnet. Det går avloppsslangar där som går i hop i en och ut ned genom vagnen. Det går ju även slangar till värmen där. Jag tycker att lukten skulle kunna vara glykol (jag luktade i glykolbehållaren och den lukten påminner om den i vagnen) men det verkar inte läcka någonstans vad man se. Annars skulle det kanske kunna vara avloppsslangarna som avger doften. Nån som har nån ide? Borde man byta glykol? I så fall hur gör man?

Hoppas på svar.
/Lulle

2012-06-13 kl 13:00

Glykolen bör bytas med jämna mellanrum.
Men jag tror nog lite mera på teorin med avloppet.
Dessa slagar kan med åren torka ut och släppa ut en hel del ljuvliga dofter.
Jag skulle börja med att ta ur avloppstanken, om du har någon i din vagn och göra ren den ordentligt, samt byta ut slangarna.

Drar med en Ford Kuga TDCi 2011 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2012-06-13 kl 13:04

Glykolen bör bytas ut med jämna mellanrum.
Men jag tror mer på teorin om avloppsslangarna.
Det brukar torka med åren och släppa lite mindre ljuvliga dofter.
Börja med att riva ur spillvattentanken, om du har någon och byt ut slagarna.
Skulle tro att det är där du har problemet.

Drar med en Ford Kuga TDCi 2011 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2012-06-15 kl 00:15

Hej, jag har också en Cabby -99 modell C 61 LB. Avloppsslangarna från kök resp. tvättställ går ihop i ett gjutet T-rör som är så elegant utformat att det är uppvärmt av radiatorvattnet för att det inte skall frysa vid vintercamping. Mitt rostade sönder så att avloppsvatten kom ut i golvet och jag har fått veta att det inte är ovanligt. Den lösningen finns inte längre utan det är ett galvat T-rör numera, 22 mm ytterdiameter, kostar c:a 120:- hos husvagnshandlaren

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2012-06-20 kl 09:27

Hej! Tack för svaren!!!

Jag tog ur T-röret som Stigk beskrev och det såg iaf ok ut. men det kanske är lika bra att byta. Avloppsslangarna som går dit verkar vara det som luktar. Jag kommer att byta avloppsslangarna. Om man vill byta glykol också, har ni några tips på det?

Tack för hjälpen.

2012-06-22 kl 00:11

På min förra vagn cabby - 90 fick jag byta rören ända från vasken på toan till bak i vagnen. Dessa aluminumrör var sönderärgade. Jag monterade dit armerad tryckluftslang, funkar kanon. Ett jä...a jobb var det dock

2012-06-24 kl 17:30

Japp, skitgöra ;o))Jag bytte på min -89a från vasken till gummislange innan T-stycket..al-röret fick jag inte ut så det sitter kvar men trångt som XXX att klämma igenom nya slangen men till slut gick det ;o))

2012-07-16 kl 13:22

Nu är avloppsslangarna bytta och det luktar frächt i vagnen igen :-) Tack för alla tips!!!

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12