Mängden glykol i värmesystemet / av Priebe

• 15 svar
Mängden glykol i värmesystemet
2016-09-28 kl 18:42

Jag tänkte byta glykolen i det vattenburna värmesystemet men skulle föredra att ha allt hemma innan jag börjar. Har någon uppgift om ungefär hur mycket glykol som kan behövas?

2016-09-28 kl 23:30

En vanlig blandning är ju 50%. Men du menar kanske antalet liter?

2016-09-30 kl 17:17

Precis.

2016-09-30 kl 19:00

Volymen i systemet är ju beroende av husvagns-/husbils-modell så vad har du för husvagn/husbil? Har du kollat instruktionsboken? Läser man Aldes instruktioner så står det bara vilken blandning man ska ha vid olika temperaturer.

LAEN
2016-10-01 kl 07:04

Jo den har jag läst. Det är en Sävsjö 6.1 xl.

2016-10-01 kl 09:28

Hej!
Mät upp det Du tömmer ur och gör en 50%-ig blandning med samma eller lite större mängd så bör Du komma ganska rätt.

2016-10-01 kl 18:51

Jo, jag får väl göra så.

2016-10-15 kl 10:05

Och framförallt,rätt glykol i din husvagn. En etylenglykol longlife.

2016-10-15 kl 10:41

Dum fråga men skall det verkligen vara etylenglykol i värmesystemet i husvagnar med vvb? Finns det inte en liten risk att det hamnar glykol i färskvattnet om vvb skulle börja läcka?

Trodde man använde propylenglykol i husvagnars värmesystem. Men nu när jag googlade så verkar det som att det är etylenglykol som används i alla fall.

2016-10-15 kl 14:02

Förlåt en amatör, men vad är den avgörande skillnaden mellan glykolsorterna?

2016-10-15 kl 14:20

Etylenglykol är väldigt giftig att få i sig. Räcker med ungefär en deciliter för att en fullvuxen människa skall stryka med.
Propylenglykol är väl inte direkt hälsosam heller kanske men i allafall inte dödlig. Googlar man på det så verkar det som att propylenglykol faktiskt finns i vissa livsmedel (man vill nog inte veta vad man stoppar i sig egentligen).
Till vattenburna solcellsanläggningar i villor används också propylenglykol vad jag förstått just för risken att det skulle kunna hamna i dricksvattnet om vvb skulle börja läcka.

2016-10-15 kl 16:12

Har ingen vvb så det kan ju kvitta. Jag skulle däremot gärna få förslag på var man tappar ut glykolen nånstans vid byte. Står ingenting i manualen om detta. Alde comfort 2923

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-11-24 kl 18:30

ShadowF, jag vet inte om det kan vara till någon hjälp men då min Kabe Briljant -97 och Cabby 515 -98 verkar ha samma uppbyggnad av värmesystemet (med golvvärme och Alde 2923 "Långe Jan") kanske avtappningen sker på samma sätt:
"Avtappning ur värmesystemet sker genom att avtappningspluggen, som sitter under golvet framför dörren öppnas lossas med skiftnyckel (eller fast nyckel, ifall man inte vill använda en "glappkäft"). Lossa även på locket till expansionskärlet".

Det borde alltså finnas ett "pluggat" rör som kommer ner genom golvet, förutom avtappningen från avloppstanken, och då borde det vara avtappningen till värmesystemet.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2016-11-24 kl 23:53

På min Tabbert hänger det också en avtappningsslang innanför dörren, under golvet. Fast jag har inte golvvärme i vagnen.

2016-11-28 kl 08:33

Tack Nalle, får leta. Har golvvärme men inte vattenburen. Sitter säkert någon avtappning längs värmeslingan alternativt som hos din under golvet.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
  • 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03