2021-04-08 kl 15:16
|
|
hej min husvagn har blitt stulen och den var i fint skick och senast godkänd besitkad 2017, körde hem den för 2 veckor sen, o bromsar lampor allt fungerade perfekt. |
2021-04-09 kl 10:08
|
|
Så gamla vagnar finns ofta inte många av som är till salu. Annars är begärda priser på Blocket något som man kan börja med, som riktmärke. |
2021-04-09 kl 14:34
|
|
Marknadsvärde? |
|
2021-04-09 kl 15:26
|
|
Jag tror som Hagbard. Ska man få mer än 12000kr bör man nog kunna uppvisa kvitton på att man kostat på den mer efter köpet och kanske bra att även kunna uppvisa foton på vad man kostat på/köpt till. Ev utrustning/tillbehör som låg i vagnen, som inte ingick vid köpet, bör man också få ersättning för. |
2021-04-09 kl 15:58
|
|
Nja, har man köpt ett vrak och renoverat den till nyskick är den förstås värd mer än vad man betalade för den. |
2021-04-09 kl 17:09
|
|
Har en kompis som hade en äldre Mercedes fet modell från 90 talet. Bilen hade gått 4000 mil ungefär när den blev påkörd. Han fick ut ungefär vad en rostig gammal Merca från 90 talet är värd. Dvs inte många tusenlappar. Trots att bilen var i nyskick och det var inte direkt svårt att se att den var i bra skick när den blev påkörd förra året. |
|
2021-04-09 kl 20:22
|
|
jasså ja har hört av alla att de går på marknadspriset men då kan ja lika gärna skita allt alltså om de bara går på inköpspriset som inte säger ett piss, den va värd minst 30 000 då den va i jättefint skick med nya däck till och ett stort jättefint isabella förtält inköpt. 12 000 säger ingeting om värdet, de va ett rent kompis pris vid snabb affär. är de såhär de funkar är de ingen ide o ens ha nån försäkring ens, fyf...n |
2021-04-10 kl 09:41
|
|
Jag är beredd att hålla med dig. |
2021-04-10 kl 09:48
|
|
Som generell princip ska man aldrig försäkra sig för sådant som man har råd att ta smällen på. Då blir premien dyrare än ev. ersättning. |
2021-04-11 kl 15:22
|
|
"När det gäller fordon är det mycket en fråga om vad något liknande kostar i privata annonser." |
2021-04-11 kl 18:00
|
|
Att någon frågat efter inköpspriset vid en inlösen har jag aldrig varit med om. Vet inte varför de skulle göra det heller? Det är ju fordonet de ska ersätta, inte avgöra om du gjorde en bra eller dålig affär när du köpte det. |
2021-04-11 kl 22:49
|
|
i en flik kan man fylla i inköpspriset men de tänker jag inte göra om ja inte måste, får ja 10-12 000 kan ja lika gärna skit i allt. dess är fuktskadan lagad och har sitt fulla marknads värde på minst 30- 40 000 |
2021-04-12 kl 10:05
|
|
Hittar du någon likvärdig vagn till salu på nätet kan du ju länka till den. |
2021-04-12 kl 11:04
|
|
Vem bestämmer marknadsvärdet? |
2021-04-12 kl 11:34
|
|
Vem som bestämmer marknadsvärdet är ju en knepig fråga. Försäkringsbolaget använder främst tjänster som letar annonser (både sparade historiska och nu aktuella). Kombinerat med erfarenhet hos handläggarna. Försäkringsbolaget gör ju bara en uppskattning av marknadsvärdet utan att lägga allt för mycket tid på det. Försäkringstagaren får ju antingen acceptera det eller föra fram bevisning för att marknadsvärdet är ett annat. Kommer man inte överens hänvisar alla försäkringsbolag till att anlita en opartisk värderingsman som har förordnande från någon av handelskamrarna. Försäkringsbolaget godtar så gott som alltid värderingsmannens utlåtande. Och i slutänden - vem bestämmer om man inte kan komma överens? Allmän domstol och försäkringstagaren har bevisbördan för värdet. |
2021-04-12 kl 13:12
|
|
Ja, jag har själv erfarit ett bud som försäkringsbolaget sa grundade sig på en säljannons på Blocket. |
2021-04-12 kl 13:23
|
|
Min erfarenhet från inlösen av bil är att man först får ett bud från försäkringsbolagets handläggare. När jag inte accepterat första budet upplever jag att det alltid funnits ett visst förhandlingsutrymme. Här gäller det då att framföra bra argument till varför bilen/husvagnen är värd mer än deras värdering. Jag har då alltid fått ett något bättre bud, men godtar man inte det måste man anlita en opartisk värderingsman. Risken med det är ju att denne kan värdera objektet lägre än ursprungsbudet... Jag har därför alltid accepterat det högre bud jag lyckats förhandla till mig. Men som jag skrev tidigare, foton kan vara bra för att styrka skicket på fordonet och även kvitton på allt man kostat på, liksom att ta upp alla tillbehör som försvann med fordonet. I en husvagn har man ju ofta gasoltub, förtält, husgeråd, kanske inköpta madrasser och sängkläder, mm... |
2021-04-12 kl 17:39
|
|
Man får kolla sin försäkring noga. Min tog inte tillbehör och lösöre. Då skulle man haft en extra tilläggsförsäkring för det. Och har man inte det så får man inte förvara stöldbegärligt gods i vagnen. Och i dagsläget är verkar det som allt är stöldbegärligt. |
2021-04-12 kl 18:26
|
|
Vet inte hur det är med husvagnar, men när jag fick min bil stulen så gick allt jag hade i bilen på hemförsäkringen. Värt att tänka på här är att har man bil och hemförsäkring i olika bolag så blir det två självrisker men har man dom i samma blir det bara en självrisk, den dyrare. |
2021-04-13 kl 08:55
|
|
Håller helt med! Jag är så trött på att ha mina "billiga" prylar försäkrade för jag vet att jag aldrig kommer få tummen ur att anmäla en trasig mobilskärm till försäkringsbolaget för att få ut en tusenlapp efter åldersavdrag och självrisk. Men eftersom många andra anmäler motsvarande skador är jag med och betalar för detta. För en riskkapitalist finns här mycket pengar att tjäna tror jag. Starta ett försäkringsbolag som bara försäkrar större skador i villahemförsäkringen. 50 000 eller 100 000 kr självrisk och en mycket låg premie. Du får hjälp när du fått en stor vattenskada. Men mobilen du tappade från bryggan får du ersätta själv. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.