marknadsvärde på en Solifer 6002i 1988 / av kim_william

• 26 svar
marknadsvärde på en Solifer 6002i 1988
2021-04-08 kl 15:16

hej min husvagn har blitt stulen och den var i fint skick och senast godkänd besitkad 2017, körde hem den för 2 veckor sen, o bromsar lampor allt fungerade perfekt.

husvagnen stod på inhägnat område som oftast är låst. husvagnen var även låst på draghandsken. jag hittar inte vagnen nånstans av försäljning på internet inget på blocket inget nånstans, men de få ja sett innan ligger på över 40 000 iaf i fint skick som min var. de sidor jag sett tipsat om marknadsvärde ger inget på solifer husvagn, hittar ingeting :/

är det någon som har bättre koll på denna vagnen de är en stor boogievagn, fint förtält och 4 vinterdäck följde med också :(
husvagnen var halvförsäkrad och är anmäld stulen nu hos polisen och jag har nyss fyllt i alla papper, jag fick den mycket billigt för 12 000kr som ja även fyllt i

2021-04-09 kl 10:08

Så gamla vagnar finns ofta inte många av som är till salu. Annars är begärda priser på Blocket något som man kan börja med, som riktmärke.

2021-04-09 kl 14:34

Marknadsvärde?

Men är det inte så att man kan ju inte få ut mer än vad man betalat för vagnen (ingångsvärdet) minus vissa procent per år i nedskrivningsvärde, eller?

Har man köpt en vagn med tält för 12000 så är det väl det som gäller vid en skadereglering?

2021-04-09 kl 15:26

Jag tror som Hagbard. Ska man få mer än 12000kr bör man nog kunna uppvisa kvitton på att man kostat på den mer efter köpet och kanske bra att även kunna uppvisa foton på vad man kostat på/köpt till. Ev utrustning/tillbehör som låg i vagnen, som inte ingick vid köpet, bör man också få ersättning för.

2021-04-09 kl 15:58

Nja, har man köpt ett vrak och renoverat den till nyskick är den förstås värd mer än vad man betalade för den.
Men det är helt rätt att om man ska kunna hävda detta är det en klar fördel om man kan dokumentera statushöjningen.

2021-04-09 kl 17:09

Har en kompis som hade en äldre Mercedes fet modell från 90 talet. Bilen hade gått 4000 mil ungefär när den blev påkörd. Han fick ut ungefär vad en rostig gammal Merca från 90 talet är värd. Dvs inte många tusenlappar. Trots att bilen var i nyskick och det var inte direkt svårt att se att den var i bra skick när den blev påkörd förra året.
Bilen var dessutom arvegods så det fanns inte direkt något inköpspris att bolla med.

För att han skulle få ut en värdig summa så skulle bilen ha varit värderad när han tecknade försäkringen på den. Då hade man haft en värde att räkna på.

Så har du nu uppgett till försäkringsbolaget vad du köpte vagnen för och sen försöker få ut mer pengar för den, ja då ser det nog ut som bedrägeriförsök i deras ögon.

2021-04-09 kl 20:22

jasså ja har hört av alla att de går på marknadspriset men då kan ja lika gärna skita allt alltså om de bara går på inköpspriset som inte säger ett piss, den va värd minst 30 000 då den va i jättefint skick med nya däck till och ett stort jättefint isabella förtält inköpt. 12 000 säger ingeting om värdet, de va ett rent kompis pris vid snabb affär. är de såhär de funkar är de ingen ide o ens ha nån försäkring ens, fyf...n

2021-04-10 kl 09:41

Jag är beredd att hålla med dig.
Jag fick mitt garage länsat för något år sedan.
Elverk, två äldre svetsar och en del vanliga elverktyg och samt vanliga verktyg. Jag hade även laddare, batteri samt inverter från husvagnen liggandes på arbetsbänken. Det fick jag inte ersättning för alls. För det skulle gå på husvagnsförsäkringen, men eftersom det inte var inbrott i den så fick jag ingen ersättning.
För resten av prylarna fick jag ungefär 1/10 av vad sakerna hade kostat.
Motivering var att jag hade haft för dåligt lås och dörr och inget larm.
Men däremot har jag en komnpis som fick bra betalt för sin bil som blev påbackad av sopbilen.
Det beror mycket på vilken handläggare man får osv. Men praxis verkar vara att man kör någon form av åldersavdrag på priset man har uppgett. Ger man dem inget så verkar de gå mer på vad likvärdiga saker kostar på blocket typ.

Finns säkert någon här inne som har bra koll på hur det funkar, men för mig finns det en gräns där försäkringen blir mer värd än varan om du förstår hur jag menar.

2021-04-10 kl 09:48

Som generell princip ska man aldrig försäkra sig för sådant som man har råd att ta smällen på. Då blir premien dyrare än ev. ersättning.

När det gäller fordon är det mycket en fråga om vad något liknande kostar i privata annonser. Gäller det fast egendom tillämpas åldersavdrag för de flesta ting. Hur mycket beror på vad det är, och kanske på vilket bolag man har. På förekommen anledning vet jag exempelvis att if ersätter skador på en skorsten fullt ut i 25 år. Sen drar de av 2% varje år, så efter 75 år ersätter de ingenting alls. Andra saker skrivs av fortare.

Men i det här fallet, om det finns dokumentation som visar att statusen på fordonet höjts så länge du har ägt det, så använd den. Det kan vara kvitton på arbete eller delar, fotografier etc. Framgår det någorlunda tydligt vad som gjorts kan du utnyttja det.

2021-04-11 kl 15:22

"När det gäller fordon är det mycket en fråga om vad något liknande kostar i privata annonser."

jasså? alltså marknadspriset=? o då kan ja säga att denna vagnen är inte direkt billig, utan sällsynd och mycket eftertraktad vad jag läst, en solifer 6002i från 88a ligger allt från 30-50 000kr beroende på skicket,. och den var i bra skick, 12 000 va bara för att han behövde bli av med den o inte visste vad som fungerade i vagnen men allt fungerade tog ja reda på sen när ja hämtat den o bör alltså ha sitt värde,

så de går inte på inköpspriset då utan marknads eller blocket? de ju bra isf men går de på inköps? då VÄGARR jag skriva i inköpspriset. för de har inget me vagnens värde o göra, man måste väl inte skriva i inköpspriset? tror jag har bilder på förtältet inne i vagnen osv. o lite bilder på vagnen ja kan skicka med. husvagnen var låst med godkänt lås o allt som de skulle. även dörr. o boxen, i fortsättningen kommer ja alltid låsa vagnen med en jättekättuing ja köpt som ja nu lsåt fast min polar med i chassit och runt en elstolpe, ska de kapa loss den kommer de få slita en stund, dessutom har ja beställt en tracker så ja kan spåra vagnen. sen har ja en sån boll lås i handsken samt sån låd lås runt hela handsken. så 3 lås plus tracker :)

2021-04-11 kl 18:00

Att någon frågat efter inköpspriset vid en inlösen har jag aldrig varit med om. Vet inte varför de skulle göra det heller? Det är ju fordonet de ska ersätta, inte avgöra om du gjorde en bra eller dålig affär när du köpte det.

Som ett exempel på att nyvärde och nuvärde kan skilja, är Biltemas Supermarine Spitfire försäkrad för 20 miljoner kronor. Det kostade den inte när den var ny.

2021-04-11 kl 22:49

i en flik kan man fylla i inköpspriset men de tänker jag inte göra om ja inte måste, får ja 10-12 000 kan ja lika gärna skit i allt. dess är fuktskadan lagad och har sitt fulla marknads värde på minst 30- 40 000

2021-04-12 kl 10:05

Hittar du någon likvärdig vagn till salu på nätet kan du ju länka till den.

2021-04-12 kl 11:04

Vem bestämmer marknadsvärdet?

Tidigare (och kanske även numera) så har handlare använt en bok som heter Husvagnsguiden som varje år tagit upp värdet på vagnar som handlare byter in. Numera har denna publikation fått en konkurent i företaget Verendus digitala inbyteslista (för de företag som abbonerar på tjänsten eller affärssystemet).

Då både Husvagnsguiden och verendus digitala inköpslista har enligt mångas uppfattning för låga värden vid inbyten så brukar följden bli att många försöker sälja objektet privat i stället.

Men, skulle vara förvånande om FB sitter och spånar i typ B-locket eller andra försäljningskanaler när det redan finns uppställda kriterier för hur värdena beräknas och fastställs.

2021-04-12 kl 11:34

Hagbard skrev:
Vem bestämmer marknadsvärdet?

Tidigare (och kanske även numera) så har handlare använt en bok som heter Husvagnsguiden som varje år tagit upp värdet på vagnar som handlare byter in. Numera har denna publikation fått en konkurent i företaget Verendus digitala inbyteslista (för de företag som abbonerar på tjänsten eller affärssystemet).

Då både Husvagnsguiden och verendus digitala inköpslista har enligt mångas uppfattning för låga värden vid inbyten så brukar följden bli att många försöker sälja objektet privat i stället.

Men, skulle vara förvånande om FB sitter och spånar i typ B-locket eller andra försäljningskanaler när det redan finns uppställda kriterier för hur värdena beräknas och fastställs.

Vem som bestämmer marknadsvärdet är ju en knepig fråga.

Försäkringsbolaget använder främst tjänster som letar annonser (både sparade historiska och nu aktuella). Kombinerat med erfarenhet hos handläggarna.

Försäkringsbolaget gör ju bara en uppskattning av marknadsvärdet utan att lägga allt för mycket tid på det. Försäkringstagaren får ju antingen acceptera det eller föra fram bevisning för att marknadsvärdet är ett annat.

Kommer man inte överens hänvisar alla försäkringsbolag till att anlita en opartisk värderingsman som har förordnande från någon av handelskamrarna. Försäkringsbolaget godtar så gott som alltid värderingsmannens utlåtande.

Och i slutänden - vem bestämmer om man inte kan komma överens? Allmän domstol och försäkringstagaren har bevisbördan för värdet.

2021-04-12 kl 13:12

Ja, jag har själv erfarit ett bud som försäkringsbolaget sa grundade sig på en säljannons på Blocket.

I första försöket valde de att bortse från att den vagnen annonserades ut som ett renoveringsobjekt.

2021-04-12 kl 13:23

Anden skrev:
Försäkringsbolaget gör ju bara en uppskattning av marknadsvärdet utan att lägga allt för mycket tid på det. Försäkringstagaren får ju antingen acceptera det eller föra fram bevisning för att marknadsvärdet är ett annat.

Kommer man inte överens hänvisar alla försäkringsbolag till att anlita en opartisk värderingsman som har förordnande från någon av handelskamrarna. Försäkringsbolaget godtar så gott som alltid värderingsmannens utlåtande.

Min erfarenhet från inlösen av bil är att man först får ett bud från försäkringsbolagets handläggare. När jag inte accepterat första budet upplever jag att det alltid funnits ett visst förhandlingsutrymme. Här gäller det då att framföra bra argument till varför bilen/husvagnen är värd mer än deras värdering. Jag har då alltid fått ett något bättre bud, men godtar man inte det måste man anlita en opartisk värderingsman. Risken med det är ju att denne kan värdera objektet lägre än ursprungsbudet... Jag har därför alltid accepterat det högre bud jag lyckats förhandla till mig. Men som jag skrev tidigare, foton kan vara bra för att styrka skicket på fordonet och även kvitton på allt man kostat på, liksom att ta upp alla tillbehör som försvann med fordonet. I en husvagn har man ju ofta gasoltub, förtält, husgeråd, kanske inköpta madrasser och sängkläder, mm...

2021-04-12 kl 17:39

Man får kolla sin försäkring noga. Min tog inte tillbehör och lösöre. Då skulle man haft en extra tilläggsförsäkring för det. Och har man inte det så får man inte förvara stöldbegärligt gods i vagnen. Och i dagsläget är verkar det som allt är stöldbegärligt.

Det är också kanske vanligt att fordon "försvinner" när ägaren upptäcker dyra fel. Detta har gjort att det kan vara ganska tråkigt att ha med FB att göra.

2021-04-12 kl 18:26

Vet inte hur det är med husvagnar, men när jag fick min bil stulen så gick allt jag hade i bilen på hemförsäkringen. Värt att tänka på här är att har man bil och hemförsäkring i olika bolag så blir det två självrisker men har man dom i samma blir det bara en självrisk, den dyrare.

Tack för tipset David, ska genast kolla vad som gäller ang min husvagnsförsäkring, för man har ju en hel del i husvagnen.

2021-04-13 kl 08:55

apersson850 skrev:
Som generell princip ska man aldrig försäkra sig för sådant som man har råd att ta smällen på.

Håller helt med! Jag är så trött på att ha mina "billiga" prylar försäkrade för jag vet att jag aldrig kommer få tummen ur att anmäla en trasig mobilskärm till försäkringsbolaget för att få ut en tusenlapp efter åldersavdrag och självrisk. Men eftersom många andra anmäler motsvarande skador är jag med och betalar för detta.

För en riskkapitalist finns här mycket pengar att tjäna tror jag. Starta ett försäkringsbolag som bara försäkrar större skador i villahemförsäkringen. 50 000 eller 100 000 kr självrisk och en mycket låg premie.

Du får hjälp när du fått en stor vattenskada. Men mobilen du tappade från bryggan får du ersätta själv.

2021-04-14 kl 07:38

Vi löste in vår förra husvagn till försäkringsbolaget, Vi köpte den 2016 för 70 000 och då det var en vagn, en Bürstner som det inte fanns nån ute på Blocket av just då (jo Försäkringsbolaget tittade på Blocket) så pratade värderingsmannen med ett par husvagnsfirmor och frågade faktiskt även mig. Jag hade hållit koll under åren lite och visste att det sålts liknande vagnar för runt 80 000 (vi köpte alltså vagnen till ett riktigt bra pris). Och det var vad jag fick ut från försäkringen i slutänden.
Det var aldrig några frågor om inköpspris eller liknande, utan min försäkringsman (från Dina) gick till 100% på marknadsvärdet. Nu kanske det hjälpte att min vagn gick att titta på och se skicket på, då den var i väldigt fint skick förutom de plåtskador som markisen som blåste över taket hade gjort. :)

Såg att någon innan jämfört med vad man får tillbaka på verktyg, prylar osv, men det tror jag inte går att jämföra. På såna saker är det mer ett schablonmässigt avdrag beroende på ålder, även om man tittar lite på marknadsvärdet. Blev själv av med motorsåg och röjsåg, och de fick jag inte många korvören av försäkringsbolaget för..

2021-04-19 kl 20:04

Eftersom min brann upp i fjol, var försäkrad i CaravanClub försäkring så har jag färsk info. Tyvärr var den fullastad vid tillfället så det var mycket som försvann. Lösöret gick för sig. Tror jag fick ut ca 30% av värdet totalt. En del var asgammalt en del var nytt för året. Fick tillbaka en lista med procentuell markering för varenda pryl. Husvagnen tog lite längre tid att få rätsida på. Mycket därför att jag inte accepterade att dom inte värderade batteribank och inverter (som inte gick på lösöret) Detta var helt nya prylar för runt 8-10´som jag inte hade skickat med om jag skulle sålt vagnen tex. Men vi kom överens till slut. Vi köpte vagnen för 85000 2008 och fick ut 79000 på försäkringen. Men då var den i mkt bra skick och absolut bättre utrustad än den var när den va "ny". Vad vi betalade för vagnen var överhuvudtaget inte uppe till någon diskussion. Det var bara marknadsvärde och skaderegleraren sökte på flera olika håll inklusive handlare o blocket efter jämförbara objekt. Totalt sett är jag väl ändå hyggligt nöjd. Hade inte fått bättre i inbyte tex. Det var prylarna som brann upp som va mest ledsamt. Men ändå bara prylar.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2021-04-20 kl 08:01

ShadowF skrev:
Eftersom min brann upp i fjol,

Vilken otur...

Det är väl det sista man vill skall hända.

Vad var det som orsakade det?

2021-04-20 kl 19:50

Det brann ett par husbilar och husvagnar förra året, så man undrar lite vad som hände.
Något man bör kolla eller undvika själv.

Jag tänker då inte på folk som sätter fyr på spisen osv utan tekniska fel.

2021-04-20 kl 20:47

Hagbard skrev:
ShadowF skrev:
Eftersom min brann upp i fjol,

Vilken otur...

Det är väl det sista man vill skall hända.

Vad var det som orsakade det?

Anlagd brand där den stod parkerad på en tomt. Troligen missriktad åtgärd av någon som inte hade koll på vems det var. Avskrevs direkt av polisen som tekniskt fel så man slapp utreda men otvetydigt anlagd. Eftersom försäkringsbolaget inte brydde sig vilket så lät jag det bero. numera är platsen (där "nya" vagnen står)punktupplyst och kamerabevakad så jag tror inte på upprepning. Skall för övrigt bygga hus på den tomten under året.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2021-05-27 kl 02:57

vet inte om han gick på inköpspriset men de verkade så, fick 14 000 :/ minus 10% avdrag pga att låset inte va godkänt så fick 12000 kr, han påstod den va i jätte risigt skick och att förra ägarn hade bekräftat de men när ja ringde ägarn svor han på sitt liv att han aldrig pratat med nån försäkringsgubbe ens. skitsnack allting, husvagnen va fräsh och hade vart fuktskadad men va ju renoverad me nya reglar, skulle aldrig vart ärlig o skickat orginal bilderna, dess påstod han att de fetaste o fräshaste kunde man hitta för 30 papp skitsnack, många ligger uppmot 50 60 000 från 88a-90 många fuktskade runt 25 000o uppot. vilken korkad apa. tackade ja för hade inget alternativ ,fyf :/ allt fungerade o den va fin. visst nån regel bak va lite skadad men de visste ju inte han nåt om. ska aldrig mer va ärlig FYF, skulle aldrig skickat org bilderna :/ tappat allt förtroende för länsförsäkringar, hade ja tvättat den besiktad och ba tatt fräsha biler hade ja 100% fått iaf 30 000kr. jag hittar inte vagnen har letat överallt på fb blocket osv delat tiotals anonnser som delats i 100 tal i sverige, NBK955 solifer 6002i 88a. om nån ser eller hör nåt snälla tipsa mig :( bilder finns här på länken bl.a. pga detta har jag monterat 3 lås på min polar 520 88a, ett biltema lådlås på handsken, ett kullås sån boll man låser kulskålen med. och en jätte tjock 5 cm bred kätting i chassit till ett traktordäck, har även gps tracker i vagnen så ja kan spåra den, skulle säkert få skambud om den hade blitt stulen även om min polar är värd iaf 20 000kr.

https://www.facebook.com/groups/132367036916785/permalink/1916807805139357

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206