Måste man ha fast säng för bekvämlighet? / av Mjskara

• 9 svar
Måste man ha fast säng för bekvämlighet?
2019-08-28 kl 00:15

Har en Kabe Komet som jag gillar riktigt som dock börjar bli lite för lite nu så gör i tankar på ny vagn.
En sak som jag verkligen haft problem med är komforten när man sover.
Vi har en 4cm tjock bäddmadrass ovanpå dynorna ändå ligger man inte bra, vaknar upp i en grop som blivit i dynorna. Då jag har ont i ryggen även annars så är detta verkligen inte bra.
Måste man gå över till en husvagn med fast säng eller finns det de som har bättre dynor att sova på? Vet ju att Kometen ingår i Kabes budget serie, de kanske har lite sämre dynor?

2019-08-28 kl 09:56

Jag har ingen erfarenhet av just Kabe Komet, eller någon annan Kabe heller, för den delen. Men rent allmänt så är min erfarenhet att det är sämre att sova på ett "lapptäcke" av dynor än på en hel dito.

Just att lägga en bäddmadrass eller liknande ovanpå är ju det vanligaste tricket för att få en bättre sovplats. Men det har du redan försökt.

Sen är det också olika hur kuperad ytan blir, när man bäddar med en kombination av sitt- och ryggdynor. I somliga vagnar blir det ändå ganska platt. I andra liknar det ett månlandskap. Ju fler bitar som dynorna är soppade sönder i, desto ojämnare, logiskt nog.

Den första vagnen vi hade var utrustad med en U-soffa, som också var sovplats. Vagnen var så smal att man fick ligga på längden. Det gick utmärkt, för de hade gjort dynorna lika långa som sofforna/sängarna. Så inga skarvar utom om man bäddade i mitten där nere.
Nästa vagn hade U-soffa i ena änden, soffa med bord i mitten i den andra. Den var så knölig att vi också lindrade tjälskottseffekten med extra madrass ovanpå. Utan ryggskador fungerade det.

Sen dess har jag bara haft vagnar med fasta sängar (långbäddar) för två personer, och det är det antal som oftast varit ute samtidigt. Jag har aldrig sovit i den bäddbara U-soffan i någon av dem.
I en av dem var dock de medskickade madrasserna i långbäddarna av kyrkbänksmodell, så där fick man antingen lägga något mukare ovanpå, eller byta dem till någon annat. Om man kunde hitta något i rätt storlek.

Den nuvarande vagnen har vettiga madrasser från början, i sina två långbäddar. Soffan har jag bara suttit i, inte sovit på.

2019-08-28 kl 20:04

Har du problem med ryggen skulle jag säga att du ska satsa på en fast säng. Men inte ens dom är nån garanti för bra komfort, eftersom det är olika hur dom är konstruerade, så testa noga och jämför olika vagnar före köp. Jag har samma problem och har provat att få till bra komfort i en bäddad sittgrupp med hjälp av inköpta madrasser utan framgång. Även med fast bädd kan man behöva byta ut original madrasser eftersom många kör med, som apersson850 uttrycker det, madrasser av kyrkbänksmodell. Ikea säljer ju olika madrasser till bra pris. Stämmer inte måtten har jag upptäckt att bågfil fungerar väldigt bra för att såga i skumgummimadrasser. Överflödigt yttertyg kan man ju antigen sy om, om man är händig, eller bara vika in under.

2019-09-08 kl 01:21

Känns som att det får bli en husvagn med fast säng då ja. Eller med en sittgrupp där man kan lägga in en riktig resårbotten på.
Frågan är om man klarar sig bra med bara en fast bädd och en sittgrupp som man bäddar ner till barn eller om man ska satsa på att få en till liten sittgrupp så man aldrig behöver bädda upp och ner.
Vill helst inte skaffa för stor vagn.

2019-09-08 kl 11:37

Adria har en vagn med 2 enkeltsengar som kan utrustas med vanlige matratser

2019-09-08 kl 15:20

Att bädda ner sittgruppen till barnen verkar för mig lite bakvänt, barnen går förhoppningsvis och lägger sig lite tidigare än de vuxna. Var ska de vuxna då tillbringa kvällen om barnen sover i sittgruppen? Det är ju inte alltid vackert väder så man kan sitta ute (egen erfarenhet ;-) )

LAEN
2019-09-08 kl 21:43

Mjskara skrev:
Vill helst inte skaffa för stor vagn.
Det gäller förstås att ha dragbil och körkort därefter, men bortsett från det är en större vagn sällan negativt. Åtminstone inte så länge den är någorlunda sansad. Satsar man på nio meter kommer det att bli svårt att få plats med den på en del ställen.

Själv har jag nu en vagn som kallas 580. Den är precis lagom till två personer.

2019-09-08 kl 22:57

Kan få leta efter en större ändå, men max ej t 5,5m
Att det ska va så bra med stor vagn säger alla, finns inga nackdelar.
Men då många campingar är rätt trånga är det inte alltid så lätt att få stora vagnar på plats. Flyttar man runt en del med husvagnen kan det spela mycket roll. Dessutom blir det jobbigare att ta sig runt på trånga platser eller att parkera. Man åker ju inte bara på stora vägar från camping till camping.
Men lutar nog mot nån hobby 520 kmfe eller eifellands motsvarighet.
Tack för bra råd

2019-09-09 kl 10:14

Ja, det är rätt. Men sex meter karosseri, ungefär åtta meters totallängd, är normalt sett inte något som ökar problemen med utrymmet för vagnen på platsen märkbart. Däremot gör det stor skillnad inne i vagnen.

När du börjar komma upp mot sju meters karosslängd, där någonstans börjar det bli besvärligt på en del ställen.
Sen finns det campingar, speciellt i mer trångbodda delar av världen än vår, där ingenting går att få in utan många villiga händer, mover, koppla loss - vända bilen - koppla igen - backa vidare. Lite olika vad man får tillgripa.
Men på många sådana ställen hjälper det inte om man har en fjuttvagn under 4,5 meter heller.

Ska du köra runt exempelvis i Cornwall, för att ta ett exempel med smala vägar, är det bättre att leta reda på en camping nära A30 och sen köra runt enbart med bilen. Men det spelar ingen roll vilken husvagn du har där. Man får problem när man möter en cyklist, och det gäller ibland även om man själv har cykel, känns det som.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842