Minihusvagn ala Little Guy 5 Wide..? / av jizzen

• 16 svar
Minihusvagn ala Little Guy 5 Wide..?
2017-06-25 kl 15:55

Hej!

Jag har nyligen blivit medlem på forumet, så detta är mitt första inlägg här. Jag är intresserad av att införskaffa en minihusvagn framöver - helst en Little Guy 5 Wide eller liknande. Tyvärr verkar den här typen av minihusvagnar knappt förekomma alls i Sverige och jag har därför problem att finna någon återförsäljare överhuvudtaget. Är det någon som känner till någon återförsäljare av minihusvagnar i Sverige..eller kanske Danmark?

För den som inte har koll på vilken typ av husvagn jag pratar om så är det den här typen: https://www.youtube.com/watch?v=aZI6K5bMLAA

2017-06-25 kl 20:40

Nej, det kan jag nog tänka mig att det är svårt att hitta någon som säljer sådana. Jag har aldrig sett någon återförsäljare. Men jag har ju inte letat efter en sådan vagn heller. Den jag har är precis lagom.
Varför vill man ha en sån vagn?

2017-06-25 kl 22:54

apersson850 skrev:
Nej, det kan jag nog tänka mig att det är svårt att hitta någon som säljer sådana. Jag har aldrig sett någon återförsäljare. Men jag har ju inte letat efter en sådan vagn heller. Den jag har är precis lagom.
Varför vill man ha en sån vagn?

Instämmer,det svenska vädret brukar ju inte direkt inbjuda till att ha köket utomhus.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-06-25 kl 23:36

Några anledningar till att en sådan vagn är intressant för mig är väl för att:

1. den är väldigt lätt att dra bakom en mindre bil (jag har i och för sig en Kia Ceed som inte är jätteliten, men ändå)

2. man kan flytta vagnen själv för hand

3. det blir lättare att ta sig ut på små skogsvägar än med en större vagn

4. jag ser den här minivagnen mer som en lyxigare variant av tält än att det är en mindre husvagn egentligen. Ser man det på det viset så innebär det att man alltid kan ha en färdigbäddad säng till hands (vilket är svårt om man tältar), man slipper slå upp något tält och det finns ingen tältduk som prasslar ifall det blåser.

Möjligtvis skulle ett taktält fungera, men jag tycker ändå att en liten vagn ala Little Guy 5 Wide känns som ett skönare och mer ombonat alternativ. I bakluckan på vagnen kan man ju dessutom förvara en del saker, som t.ex. gasolkök och kylbox.

5. jag inte har något större behov av att laga mat i något avancerat kök, utföra toalettbesök eller duscha i en husvagn. Rör jag mig i civiliserade trakter äter jag ute, och de andra bestyren passar jag på att göra på något lämpligt ställe i samband med det. Oftast handlar det bara om en eller ett par övernattningar under helger för min del, så därför behöver jag inte någon större/lyxigare vagn känner jag. Jag är fågelskådare, och ibland händer det att man åker iväg för att titta på någon ovanlig fågel som har hittats 40 mil bort. Det kan då hända att man inte är på plats förrän på seneftermiddagen, sedan går det kanske ett par timmar till innan fågeln återfinns..och plötsligt börjar det bli kväll. I sådana lägen hade det varit väldigt skönt att bara kunna parkera någonstans, krypa in i sin lilla vagn där sängen står bäddad och sova till nästa dag då man kör tillbaka hem dem där 40 milen.

6. Inte så kostsam som större husvagnar. Det allra bästa alternativet hade nog egentligen varit att skaffa sig en Volkswagen Caravelle eller Multivan som man vid behov enkelt fixar till så att man kan sova i den. Kör Caravelle i jobbet och gillar den, men dem där Volkswagarna är inte så billiga ifall man vill köpa nytt. Dock kan man ju använda den typen av bilar som sin enda bil, så i framtiden lär det nog bli en sådan tror jag.

Det finns säkert fler anledningar till att en minihusvagn är intressant för mig, men det här var dem jag kom att tänka på spontant! :-)

2017-06-26 kl 08:04

Kanske denna, lite större. http://www.fritidsvagnen.se/

2017-06-26 kl 08:38

Intressant. Det finns ju helt olika tankar och idéer om varför man vill ha husvagn.
Men jag tycker också att det låter som att en husbil vore bättre för dig.

I min vagn ska man:

1. Kunna bo två personer i några veckor.
  2. Kunna ställa upp två-tre datorer och en skrivare och ha den som tävlingskontor.
  3. Samtidigt ha åtkomst till minst ett halvdussin lådor med diverse utrustning som behövs då och då.
  4. Kunna hänga på ett förtält som tillåter att man hänger tvätt för ett par-tre personer under tak, om vädret inte är välvilligt.
Skulle kunna hålla på ett tag till med den kravspecifikationen, men den den 560 med två fasta sängar som jag har nu är rätt lagom.

2017-06-26 kl 13:52

http://www.caretta.no/

2017-06-27 kl 10:39

Ja, prismässigt jmf fritidsvagnen blir det ju inte så stor skillnad mot carettan. En begagnad äldre plåtis blir ju då ett alternativ. Annars finns det gott om byggbeskrivningar på nätet över "teardrop" vagnar för den händige. Ett chassie behöver ju inte bli dyrt.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-06-27 kl 11:34

Tack för era svar - inte minst tipset om den norska "Little Guy-look aliken". Den ser intressant ut och ska kollas upp närmre när jag kommer hem från jobbet och kan sitta framför datorn. Rent spontant ser den intressant ut i alla fall!

Angående fritidsvagnen så har jag läst lite om den tidigare, men även om den är kompakt så blir det ändå för mycket husvagn av det hela. Helst vill jag inte dra någonting alls, men ska jag dra något så tror jag att en vagn som Little Guy..eller då den norska motsvarigheten är det bästa alternativet.

Så länge undertecknad jobbar..och det är många år kvar..så finns det inte tid att ligga ute många veckor i sträck. Även om jag i princip har totalt 8 semesterveckor/år, så blir det oftast inte mer än 3-4 veckor som är sammanhängande. Att ha en husvagn eller en "vanlig" husbil med kök och toalett då känns som överflödigt. Ska man ner till exempelvis Italien eller Spanien så känner jag att det är bättre att boka en lägenhet och sedan köra ner med en vanlig bil som man sedan kan göra dagsutflykter med med lägenheten som bas. Utflykter under helger i Sverige använder jag vanligt Triangia-kök om det inte finns möjlighet att äta ute på restaurang, gatukök eller liknande.

Såå..jag tror en minihusvagn som den norska är ett bra alternativ just nu för mig. Sedan när det är dags om ett antal år att förnya min Kia Ceed är det inte omöjligt att det blir en lätt begagnad Volkswagen Multivan eller Caravelle som man fixar till så att det går att sova i den. En sådan blir smidigare att framföra än bil + minihusvagn ala Little Guy, men kanske inte lika bra att sova i.

Först den dagen då jag är pensionär och har tid att åka runt i Europa 2-3 månader i sträck känns det som det är läge för att skaffa en husbil med kök och andra bekvämligheter. Kanske t.o.m. en ny VW California Ocean eller motsvarande räcker då, för det hade varit gött att bara ha en enda bil i sin ägo. En California kan man ju även använda i vardagen menar jag. Å andra sidan vill man kanske bo större och bekvämare när man är ute och far som pensionär än vad man gör i en California. Dit är det dock många år, så det återstår att se vad man tycker om saken då helt enkelt.. ☺

2017-06-27 kl 12:16

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=99205656

2017-06-27 kl 23:19

jizzen skrev:
Såå..jag tror en minihusvagn som den norska är ett bra alternativ just nu för mig. Sedan när det är dags om ett antal år att förnya min Kia Ceed är det inte omöjligt att det blir en lätt begagnad Volkswagen Multivan eller Caravelle som man fixar till så att det går att sova i den. En sådan blir smidigare att framföra än bil + minihusvagn ala Little Guy, men kanske inte lika bra att sova i.

Jag tror nog att en VW Multivan eller Caravelle är bättre att sova i än Little guy. Ser ruskigt trångt ut... Då valde jag hellre Fritidsvagnen eller Kip, eftersom du ändå måste dra ett släp. Men vi har alla olika smak och behov... Jag skulle nog hellre lägga pengarna på att redan nu byta in Ceed;en mot en VW buss, eftersom du själv tycker en sån är smidigare än bil + minihusvagn. Mitt tips är att leta på resp. ex och "känna och klämma". Provligg också! Hoppas du hittar något som du blir nöjd med. Lycka till!

2017-06-28 kl 07:50

Nu har jag i och för sig varken sett fritidsvagnen eller Little Guy i verkligheten, men av bilder att döma ser Little Guyn mycket smidigare ut att dra än fritidsvagnen. Tänker mest då på ekipagens höjd, där Little Guyn är väldigt låg..mer som en släpvagn än en husvagn. Borde bli mindre vindkänslig och dessutom lättare att bege sig in på små vägar med. Och som sagt..den går ganska enkelt att flytta själv för hand också.

Jag håller dock helt med dig om att det rätta för mig egentligen är att skaffa en VW buss eller liknande framför att dra något efter en bil. Det behöver inte vara en VW egentligen, utan det finns säkert alternativ som skulle kunna passa. En snabb googling på fordon med liknande utrymmen gav t.ex. Ford Torneo Custom ct, Peugeout Traveller Standard, Citroen SpaceTourer M och Toyota Proace Verso Medium. De lär ju vara mer prisvärda (eller åtminstone billigare) än en VW Multivan/Caravelle) och kan ju i ett senare skede även byggas om till en camper med kök om det behovet uppstår.

2017-06-30 kl 09:58

Jag tror fortfarande att en minihusvagn kan vara lämplig för undertecknad dem närmsta åren framöver, men däremot finns det ett alternativ till att skaffa en VW Multivan om några år - ett alternativ som jag tänkt på tidigare men inte nämnde i tråden ovan. När det är dags att byta ut sin Kia Ceed så kanske man ska ta sig en titt på pickuper..för då har man möjlighet att bara hänga på en camper så småningom. Det borde vara ett suveränt alternativ till husvagn och husbil, tycker jag.

- Används inte campern så används pickupen om vardagsbil
- Ekipaget blir ganska kompakt
- Man får alla bekvämligheter
- Ingen skatt, försäkring eller särskild besiktning för själva camper
- Inget skrammel från tallrikar när man kör
- Man kan ställa av campern på en campingplats och sedan göra utflykter med bilen
- Man får fyrhjulsdrift

Ja..det är några fördelar som jag spontant kommer att tänka på. Ska helt klart kolla upp det här alternativet närmare!

2017-06-30 kl 11:13

En 4wd pickup med camper kan vara den perfekta lösningen om du ofta åker längs små skogsvägar. :)

Annars hoppas jag du hittar din minihusvagn.

2017-07-01 kl 14:29

Jan-E skrev:
En 4wd pickup med camper kan vara den perfekta lösningen om du ofta åker längs små skogsvägar. :)

Annars hoppas jag du hittar din minihusvagn.

Ja, en camper kan vara ett bra alternativ - framför allt om man tänker sig fricampa under fler dygn än bara över en helg. Dock är det oftast bara 1-2 nätter i sträck jag campar, förutom när man tar ut semesterdagar så att man t.ex. får en långhelg eller när man har längre sammanhållen semester förstås.

Ska man bara sova en eller ett par nätter så känns en camper som "överkurs" eftersom jag inte lär använda varken kök eller toa/dusch som finns i en sådan då.

Det finns många sätt på hur man kan campa och jag börjar inse att det är svårt att hitta ett sätt som passar alla situationer. Antingen är det onödigt "lyxigt" eller för enkelt och obekvämt. En VW California Beach exempelvis verkar väldigt trevlig att helgcampa i, men att hålla på och bädda varje natt under en längre tids camping känns inte helt optimalt. Visserligen kan man sova i popup-tältet, men jag förmodar att man ändå måste fixa med bäddning och så även där. Sedan har jag mina farhågor att popup-tältet med tiden inte ska hålla tätt så att det läcker in.

En pickup+camper är väldigt flexibel jämfört med husvagn och husbil, men känns lite väl "avancerad" allt som oftast. Såå..jag lutar nog trots allt mot en folkabuss..fast då en Multivan. Om man kompletterar den med ett taktält så får man ett väldigt flexibelt och smidigt fordon som kan användas i alla möjliga sammanhang. Särskilt om man utrustar Multivanen med en separat kyl och ett bra mobilt kök också.

- Multivanen är relativt kompakt och känns mer eller mindre som en vanlig bil att köra. Inte minst är detta bra ifall man vill ge sig ut på mindre skogsvägar eller in i städer.

- Med ett taktält slipper man fälla säten, utan istället kan man utnyttja utrymmet i bilen för diverse packning. Dessutom finns det gott om plats för att äta (bord finns ju att köpa till), byta om, se film eller vad man nu tänker göra där i bilen. När det är sovdags är det bara att klättra upp för stegen till taktältet och nanna där. Som jag förstår det ska det bara vara till att öppna upp hardtopen på taktältet så reses tältet av sig självt. Bäddat och klart på typ en halvminut..om ens det. Skulle det bli ett riktigt busväder kan man säkert få till en tillfällig lösning så att man sover inne i Multivanen istället.

- Bränslesnål

- Fungerar ypperligt som vardagsbil. Till skillnad från en pickup med camper så kan man alltid vara beredd på att dra iväg omgående, t.ex. direkt efter jobbet. En camper måste man först hem och "lasta på" innan man kan bege sig iväg.

En VW Multivan + taktält samt mobilt kök och kyl skulle fungera lika fint under en helgtur till Öland som att åka runt några veckor i Europa med känner jag. Å i vardagen kan man pendla till jobbet med den, det finns gott om plats ifall någonting behöver fraktas hem, plats för många personer att åka i etc.

Ja..kort och gott en VW Multivan eller någon liknande bil/minibuss med taktält är nog den bästa lösningen för undertecknad trots allt. I alla fall känns det som den mest flexibla lösningen för mina behov. Känns dessutom ekonomiskt försvarbart måste jag tillägga!

2017-07-07 kl 11:52

Efter ytterligare lite funderande så har jag kommit fram till att jag skippar minihusvagnsidén - mest för att jag helst inte vill dra någonting bakom bilen..men också för att det inte verkar finnas någon återförsäljare av dem i Sverige.

Istället blir det antagligen som jag skrev i förra inlägget att satsa på ett taktält av bättre kvalitet - förmodligen ett AirTop (den minsta modellen för 25-26 tkr). Innan jag bestämmer mig helt måste jag förstås ta mig en titt på hur dem ser ut mer än bara på bild, men om det är som jag tror så lär AirTop taktält inte vara lika prassligt som ett vanligt tält när det blåser lite. Dels är det ju kraftigare duk och ett helt annat material i AirTop taktältet jämfört med i ett vanligt tält och sedan lär ju duken vara mer spänd också. I och med att duken är kraftigare så borde det också borga för att det blir lite tystare inne i själva tältet. Någon som kan bekräfta detta?

Om några år när det är dags att byta ut Kia Ceeden så kan det vara lämpligt att satsa på en ny eller lätt begagnad VW Multivan som man flyttar över taktältet till.

Ut med mittensätena/stolarna och istället in med någon slags förvaringsbox för packning bakom framstolarna och sedan utrustar man Multivanen med ett sleeping pack..dvs ett flexiboard, en madrass och mörkläggningsgardiner så att man kan få till en säng (förvaringsboxen är då tänkt att ersätta dem bortplockade mittenstolarna).

Är det hyggligt väder sover man i taktältet som lätt reses på en halvminut (sängen är då mer eller mindre färdigbäddad), och skulle det blåsa mycket eller vara allmänt otrevligt väder så kan man fixa till så att man sover inne i Multivanen just den natten.

Men annars har man sin sovplats i taktältet och kan utnyttja utrymmet i bilen till annat, t.ex. att äta om man nu inte gör det ute. I bagageutrymmet kan man ha sitt mobila kök, kylbox, köksgeråd och färskvatten.

Om jag får säga det själv så låter det här som en mycket bra lösning för undertecknad som mest kommer att göra spontana övernattningar enstaka nätter, helgcampa då och då samt kanske max 8-10 nätters camping en gång om året på ställen där det inte alltid är så civiliserat; exempelvis i fjällen. Resor under längre tid (2-3 veckor) som endast är möjligt vid semester..ja då hyr jag hellre en lägenhet och använder den som bas för att utforska omgivningarna än att campa.

Tack för era inputs tidigare i tråden! :)

• 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017