Mover på 2-axlad vagn ? / av David

• 9 svar
Mover på 2-axlad vagn ?
2017-01-28 kl 23:03

Letar efter större vagn och eftersom vi gillar mindre campingar där det är mera fritt med platserna så är movern på våran nuvarande vagn guld värd. Perfekt när man skall baxa in vagnen mellan några träd osv. Att min rygg är kass gör den ännu mer värd :) Men hur funkar det på 2-axlad vagn? där kan man väl inte svänga runt vagnen runt sin egen axel utan att riskera att skada axlar osv. Har man 2 eller 4 motorer, har sett båda varianter.

2017-01-28 kl 23:33

När man har mover på tvåaxlad vagn fungerar den annorlunda. Det går inte att göra centrumsvängar just för att det frestar på för mycket. Man kan svänga, men inte lika tvärt. Så det blir som med en bil när man ska runt ett hörn. Man får köra fram och tillbaka en stund.

2017-01-29 kl 09:53

Det är inte jätteofta jag använder movern nu, är mest om det är jättetrångt och fullt av folk. Då brukar jag koppla av vagnen vid platsen och bara svänga in. Men då blir det ungefär som att köra runt ett hörn. När man skall ha vagnen i våg, så är det bra att köra movern upp på nivåklossarna. Man kan då stå inne i vagnen och glo på vattenpasset :)

2017-01-29 kl 09:57

Kan tänka mig att med en smidigare bil så hade jag nog inte känt behov av movern. Den väger tyvärr ganska mycket. Och på nuvarande vagn så var den monterad vid köp och det utesluter AC om man vill kunna lasta mer än tandborsten.

2017-01-29 kl 11:25

Det är nog bara vid ett tillfälle under de år då jag varit med om att bo i husvagn som det inte gick att köra vagnen på plats med dragbilen. Men den gången fick bilen helt enkelt inte plats där jag skulle stå. Då fick jag backa nästan på plats och sen svänga vagnen manuellt. Men det går ju ganska lätt med en vagn på en axel.
Alla andra gånger har jag antingen valt eller blivit anvisad en plats som gått bra att köra till.
Jag har varit ute med husvagn sedan 1980.

2017-01-29 kl 15:32

Varför skulle det inte gå att göra centrumsvängar med en tvåaxlad vagn ? Vist har man väl mover på båda axlarna,och då blir väl inte detta något problem.Jag tycker personligen att mover är guld värt,och då är jag ändå gammal långtradarchaffis.Smak och tycke är ju personligt och tur är väl det.

2017-01-29 kl 17:14

Mover till boggievagnar har annan programmering för att inte kränga hjul och slita på pendelaxlar i onödan. Detta innebär att innerhjul och ytterhjul går olika fart men ändå skapar större svängradie än med Mover för enkelaxel.

2017-01-29 kl 17:47

ulf.andersson.543 skrev:
Mover till boggievagnar har annan programmering för att inte kränga hjul och slita på pendelaxlar i onödan. Detta innebär att innerhjul och ytterhjul går olika fart men ändå skapar större svängradie än med Mover för enkelaxel.
Där ser man.Man lär sig nya saker hela tiden.Är ju ganska logiskt egentligen.

2017-01-29 kl 19:30

Movern har varit bra på mindre campingar i skärgården, Där det har varit i princip fullt, då har man kunnat ta platsen som många undviker pga att det är svårt att krångla sig in.

Hur känsliga är axlarna på en 2-axlad vagn. Håller de för en centrumsväng. Man ser ju en hel del människor utföra dem varje år. Och jag lider varje gång jag ser det, men det kanske är i onödan. En vän köpte en kabe 2-axlad och gnällde över att den var så orolig att dra. Visade sig att axlarna inte var så pigga längre = dyr reperation. Är därför lite rädd för att köpa en 2-axlad begagnad vagn. Samtidigt som jag tittar på Kabes 660 eller Adria 663, och tycker de är för långa för enkelaxel, bra till movern dock :)

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03