Movers fråga? / av FriCamp

• 7 svar
Movers fråga?
2017-04-14 kl 11:14

-Ska montera movers (truma) till Eifelland husvagn. Undrar om det blir problem med låg mark frigång under tvärbalken som binder ihop motorenheter under vagnen? De flesta mover tillverkaren verkar tillämpa liknande konstruktion så det borde finnas flera som har funderingar över detta.

2017-04-16 kl 15:58

Vi montera en Truma XT förra året.
Det sänkte markfrigången från 18,5 till 13cm.
Tvärbalken ligger i samma nivå som motorerna.
Skall man över någon hög kant så blir det att backa över. Köra på traktorvägar och mindre skogsvägar med djupa hjulspår skall man kanske undvika.
Där vi kört och där vi campat har inte movern varit något som hindrat oss, tvärt om den har bara hjälpt oss.

Det är värt varenda krona att montera mover.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/p/mover-instalation.html

Opel Insignia sports Tourer CDTI 4x4 195hk BiTurbo 2014
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
2017-04-16 kl 18:43

Jag som ofta står på tillfälliga campingar i samband med tävlingar, campingar som är betesmarker, jag har avstått från mover. Inte har jag en massa lastvikt jag vill offra heller.

Där hade jag tänkt backa en bit till, med det tog i undertill, så det gick inte.

Bild

2017-04-16 kl 19:18

MatsM skrev:
Vi montera en Truma XT förra året.
Det sänkte markfrigången från 18,5 till 13cm.
Tvärbalken ligger i samma nivå som motorerna.
Skall man över någon hög kant så blir det att backa över. Köra på traktorvägar och mindre skogsvägar med djupa hjulspår skall man kanske undvika.
Där vi kört och där vi campat har inte movern varit något som hindrat oss, tvärt om den har bara hjälpt oss.

Det är värt varenda krona att montera mover.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/p/mover-instalation.html
Jag kan bara hålla med.Kör man inte offroad är det inga som helst problem.Problem med lastvikt har jag inte heller.Jag tycker movern är guld värt på dom ställen det inte går att backa in på.

2017-04-17 kl 10:43

Vi har en fattigmansTruma med manuellt tillslag, där går balken bara någon cm under chassibalkarna.
Så lite offroad går bra, det skrapar i bilen före vagnen så det är lite förvarning. Movern har räddat mig ett par gånger när det har regnat och blivit lerigt. Har framhjulsdrift så jag fastnat direkt då. Det är nog ändå gången jag använder movern. Movern satt på vagnen när vi köpte den. På nya vagnen har jag inte bestämt mig ännu. Vill egentligen hålla ner vikten.

2017-04-20 kl 20:45

Markfrigång på 13 cm är närmast en katastrof i min värld. Bilen har över 20 cm och i alla fall en rejäl plåt under motor och växellåda. Vagnen är högre i ändarna, men det är ändå ofta där det tar i, eftersom det inte tåler mycket i form av avvikelse från horisontellt läge innan någon ände är nära marken.

2017-04-22 kl 19:05

-Nu är mover (truma) monterat och farhågan om för låg markfrigång var kanske överdrivet. Det blev ca, 16-17 cm under motorer och tvärbalken. Ungefär lika som under fästena till stötdämparen och drag.
Ca, 4 cm mindre än under axel. Tiden visar om det blir problem.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03