• 24 svar
Myggproblem
2011-09-28 kl 13:45

Har en Kabe 720 TDL 2008 som vi åker till Nordnorge med varje sommar. Varje sommar sedan vagnen var ny har vi haft problem med mygg som tar sig in både vid takluckor och även vid ventilation från undersidan ! Har bytt ut takluckor och satt myggnät på ventilation underifrån,myggproblemet kvarstår dock vid takluckorna !! Är det någon som känner igen problemet ? Har påtalat problemet för Kabe , men ingen respons !

2011-09-28 kl 17:15

Har själv en -08 Royal 560 Xl KS och har inte upplevt några myggproblem i vagnen, trots att vi har gott av dem här i jämtland. Använder mest Heiki 2 luckan och har då myggnätet fördraget utan att myggen,knotten,svädan och bromsen komer in.

2011-09-28 kl 17:16

vi har aldrig mygg i vagnen Kabe 07
Har du kollat myggnätet som sitter på kylskåps ventilationen.

2011-09-28 kl 19:05

Det hjälper ju inte dig att vi också säger att vi har myggfritt inne i vagnen. Samma vagn som Frank.

Kan det vara genom den öppna takventilen i hänggarderoben där pannan finns? Sedan in i vagnen genom springan mellan tak och garderobsdörr?

2011-09-29 kl 09:29

Kan det vara så att de kommer in via vario ventilerna ?

2011-09-29 kl 13:41

Tack alla för svar ! Har satt myggnät på variovent.intag både bak och fram ,men har däremot sett hur myggen klarar komma in via takluckor både i badrumsdel och säng resp. Köksdel. Har bytt ut samtliga takluckor, men kollar man på konstruktionen, med inbyggda myggnätet som löper på en tunn vajer så kan man aldrig få nätet tätt mot "karossen" och det har då dom Norska myggorna upptäckt !

2011-09-29 kl 14:20

Så sluga de är de små rackarna.
Kan detta vara en lösning:
När jag googlade på tätningslister kom jag till Beijer bygghandel som har en självhäftande silikontätlist som heter Omega-list. Det är en O-profil som finns i dimension 5 eller 7 mm. Kostar ca 5:-/löpmeter och finns i färgerna vit, brun, grå.

Jag tänkte man kanske kan snitta upp O-profilen med en rakbladskniv och sedan sätta den så att O-profilen griper runt den lilla vajern. Blir det tätt då tror du?

/Roland

2011-09-29 kl 18:33

Är du säker på att det är mygg, vi hade under två års tid pro blem med flyg myror, dom kom i genom takluckorna det var som en bi svärm aldeles svart dom kom bara när vi körde, försökte taga död på dom med radar och dom dog av det problemet var bara att radar sprejen satte fläckar i vagnen så man fick rengöra den med, sen tog vi dammsugaren och sög upp altihop så höll vi på två sommrar till sist blev vi änligen av med eländet.

2011-09-29 kl 22:49

Tack för tipsen Roland och Bero! Skall testa ditt tips Roland med silikontätlist och nog är det alltid mygg vi får in i vagnen Bero men bara då vi står uppställda där uppe i Nordnorge! /Ulf

2011-10-02 kl 23:02

har inte set och hört nån mygga trots många månader utte i Europa,så det enklaste är att ta vägen över sundet och så slipper man problem...

2011-10-03 kl 18:23

Forts OT
Efter tjugo års "semestrerande" på kontinenten provade vi att semestra norrut.
Kunde snart konstatera att jag hellre använder myggnät än trängs söderöver!
Så nu efter åtta semestrar i Norge känner jag inte det minsta längtan att andas begagnad luft...

2011-10-16 kl 09:05

Nu kan man väl säga att myggorna är borta för i år i alla fall här i landet...

2012-01-22 kl 16:03

Varför har dom myggnät? Varför inte sätta dit knottnät istället. Knotten kommer ju in eller igenom myggnätet. Synd att inte Kabe har tänkt på det.

Kabe Safir 590 XL KS -08
Dras med Volvo V70
2012-01-22 kl 17:11

Menar du små svädan, de som är mindre än knott ? Det är det värsta otyg man kan råka ut för. Fördelen med knott och sväda att de inte brukar bitas inomhus utan flyger till närmsta fönster där de blir sittandes på glaset.

2012-01-22 kl 17:19

Vi har tre sorters flygande blodsugare som besvärar oss.
Först är det den vanliga MYGGAN.
Sedan har vi KNOTT, som ser ut som en liten fluga som biter av en bit skinn och ger små sår och som inte kommer igenom myggnätet.
Sedan kommer boven SVIDKNOTT (Sväda eller Sve), som är så liten, att den tar sig igenom myggnätet. Det är den som kryper in överallt bl.a. i öronon, sätter sig i håret och lite överallt och som är svår att skydda sig emot.
Dessutom finns ju bromsar och dylika.
Dessutom har vi ju FÄSTINGEN, som lyckligtvis inte flyger.

2012-01-28 kl 11:43

Både knott och svädan. Dom små Jä....na. Men varför inte ha ett vanligt tyg som skulle stoppa dem båda. Sen så, varför har inte Kabe en lampa på baksidan. Det har jag satt dit. Lättare på vintern om man ska fylla på vatten. Samma lampa som sitter vid dörren fast på den andra sidan... Har sagt till Kabe om detta. Får väl se om dom sätter dit sådana nästa år. Ler...

Kabe Safir 590 XL KS -08
Dras med Volvo V70
2012-01-28 kl 14:07

Zubac skrev:
har inte set och hört nån mygga trots många månader utte i Europa,så det enklaste är att ta vägen över sundet och så slipper man problem...

Det finns allt myggområden på kontinenten ochså, men ibland är myggorna numera inte lika "snälla" som här. Så res inte utan bra myggmedel. Det här fanns att läsa i en läkartidning.
"Grekland fick för första gången en betydande epidemi av West Nile feber . Det är en för de flesta lindrig infektion, men som ibland kan leda till allvarlig hjärninflammation och vara dödlig. I sommarens epidemi i Grekland rapporterades om flera hundratals insjuknade människor. 191 fick allvarliga hjärninflammationer och 35 dog, de flesta äldre personer. West Nile sprids av en annan mygga, culex-myggan.

I Frankrike rapporterades de första 2 Chikungunyafallen och i Frankrike och Croatien noterades en handfull fall av den tropiska sjukdomen Denguefeber , och så ett malariafall i Spanien..

En handfull sjukdomsfall låter kanske inte mycket för världen (även om mörkertalet förmodligen är större) men för Denis och hans kollegor fanns tydliga varningstecken. De drabbade hade inte varit ute och rest, de bodde inte nära en flygplats. Virusen och malariaparasiten hade spridits lokalt av för ändamålet lämpliga myggor: culex-myggor, eller tigermyggan.

2012-01-28 kl 14:48

Ja usch... Vore det inte för knott och mygg så vore svenska sommaren helt enklet underbar... men jag och min son vi ser ut som en inflammerad nåldyna efter en kväll ute... Min älskade fru däremot... Neje nej... Hon har aldrig fått något bett från någon insekt överhuvudtaget... Hon skojar och säger att hon har "Surblod".....:)

2012-01-28 kl 18:09

Fast nu är det befriande myggfritt..

2012-02-02 kl 22:09

Hade problem med knott.
De tog sig in genom fönstrens tätningslister.
Botemedel: Öppna fönstren och stryk med myggstift på
gummilisterna.

Funkar!

2012-08-18 kl 18:49

Köp en sån här:

http://www.hammacher.com/Product/Default.aspx?sku=81533&promo=Outdoor-Living-Pest-Control&catid=175

Eller större :)

Jag inväntar min nu, verkar mycket bra.

Fotograf, Gårdsarbetare, Webbdesigner, Webbutvecklare

OM det passar kommer jag till er och skapar :)

Jag är på resa och min senaste position kan du se på facebook.

http://www.facebook.com/svante.lindback

Kreativ och känslig man på resa genom livet
2012-08-24 kl 10:26

Ett bra medel mot allt detta elände (även fästingar) är vitlök.
Upptäckte det för många år sedan i Dorotea. Svidknotten gjorde det omöjligt att sitta ute. Efter middagen(som den gången innehöll vitlök) satt vi ute medan de små knotten rusade upp och ner på de nakna underarmarna utan att bita.

2012-08-24 kl 11:37

....kanske dumt att fråga, men tar du vitlök bara invärtes eller gnider du in dig från topp till tå utvärtes? :)

2012-08-24 kl 12:52

Bara invärtes.
Mängden törs jag inte uttala mig om, kanske individuellt.
Vi tar den dos som man vanligtvis har i matlagningen (och den lukten är illa nog för de stackare som inte ätit).

• 24 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12