Myndigheterna har olika åsikt om husvagnars vikt / av rhb

Myndigheterna har olika åsikt om husvagnars vikt
2011-02-15 kl 17:44

Angående detta med husvagnsvikter, var jag på en husvagnsträff i somras. Där hade trafikpolisen inbjudits och kom med en mätbuss. Jag ställde upp med min vagn för vägning.
Nu kommer det intressanta. De använder inte alls de siffror som finns i besiktningsinstrumentet som jag trodde!
Polisen vägde vagnen kopplad till bilen. Den vikt de fick från hjulen (en axel på en vanlig vagn, två vågar) var totalvikten enligt dem!
Vad jag hade för belastning på dragkroken brydde de sig inte om. Verkar
bilen överlastad väger man bilen också med 4 vågar, men som sagt
kultrycket bryr man sig inte om.
Detta gjorde att min vagn vägde mindre än tjänstevikten!! Kultrycket tror jag var ca 85 kg. Det enda läget polisens mätta vikt stämmer med regbeviset med denna mätmetod är när vikten på dragkulan är noll.
En vagn med 10 kg lastvikt enligt regbeviset får då enligt polisen lasta
90 kg om kultrycket är 80 kg!!!
Registreringsbevisets uppgifter på tjänstevikt mm används sedan bara för
att siffermässigt kolla att du får dra vagnen med bilen.
Vid typning är det myndigheten transportstyrelsen och då vägs husvagnen ensam.
Polismyndigheten har tydligen en annan åsikt och väger enligt ovan.
Jag har förgäves försökt få reda på vad som gäller.
Väger alla trafikpoliser på samma sätt? Väger polisen utomlands också som svenska polisen eller är det olika på olika ställen?
Husvagnar och för den delen husbilars problem är att reglerna för lastvikt är avsedda för lastfordon och då spelar 100 kg +- ingen roll.

RB

Drar med Subaru Outback med Kabe Ametist 2,30 smal efter.
2011-02-15 kl 19:31

Det är ju helt klart vagnen måste ju vägas när den hänger på bilen.Om man väger vagnen för sig kan man ju i princip ha ett tons last för då rullar den ju inte på vägen. Tror inte polisen kommer in på en camping och vill väga vagnar som står uppställda , jag skulle aldrig gå med på det ,vilket ju inte kan hända.

2011-02-15 kl 20:14

Hejsan rhb = roffe ,,,Du tar fram exemplet från kabe klubb syds träff i Dragsö
Karlskrona,som jag tidigare har gett underkänt..Tala om att ha dåligt på fötterna..Polisman som skall informera om vad som gäller i vikter samt kunna sin sak. 1. Kan alldrig bli tal om totalvikt så länge vagnen är kopplad till dragfordonet..För att få exakt totalvikt skall OBS. HELA vagnen vila på våg eller vågar.. DU / NI när ni väger ER ,vad kallar NI det...mvh. edling

2011-02-15 kl 20:56

Det klart att polisen inte kan komma in på en camping & väga en uppställd vagn. Men när man blir stoppad på vägen med vagnen kopplad till bilen & kör så ska den kopplas av innan den vägs!! Precis som edling skriver så måste ju HELA vagnen stå på vågar för att man ska kunna väga totalvikten...

2011-02-15 kl 22:11

Handlar tråden om överlast eller ska ni bara diskutera vad vagnen väger , (totalvikt)

2011-02-15 kl 22:54

Tråden handlar om att olika myndigheter tydligen har olika åsikt om vad som är totalvikt på en husvagn. Polisen räknar tydligen inte in den axel som draget kan anses vara men det gör transportstyrelsen vid typningen. Då lastvikten på en husvagn är extremt liten betyder lasten på draget skillnaden mellan 0 överlast och ibland 100% överlast! Alltså när har man överlast?? Hur väger man egentligen? Detta har jag inte fått svar på av någon, alla bara velar och skall undersöka.

2011-02-16 kl 07:00

Det är väl bara tacka då, det blir ju mindre chans för böter med deras sätt att väga.
Det är ju inte så mycket att älta i . Annars kan man ju påtala felet hos polisen så får man böter och de sätter dit fler !
Stadskassan tackar nog om frivilliga bidrag kommer in.

2011-02-16 kl 08:25

Du har absolut rätt karl den x1 det är inte mycket att hålla på att älta det är min åsikt men råder det nyhetstorka på forumet så kan man hålla på att älta samma sak i evigheter jag har tyckt länge det varit tradigt det ger ju ingenting.

2011-02-16 kl 09:24

Hejsan pojkar,,Att ni inte vill få veta hur det förhåller sig med regelverket eller vad ni har att rätta er efter utan kallar det för tjafs älta inte ger någonting,vikter hit och dit..Verkar som den dagen den sorgen. Mest ointresserade är ju självklart husbilsägare...men det finns många som vill veta också,,,edling

2011-02-16 kl 10:49

Alla vet väl hur det ska vägas dvs utan påkopplad dragkrok.
Men om nu Polisen väger fel så låt dem göra det då?
De väger ju åt rätt håll eller hur!

Hur svårt kan de va

2011-02-16 kl 13:35

Ja Du har så rätt BeRo , den här tråden om vikter kan vi lägga ner för den har hållit på hur många gånger som helst. Det finns två saker som man ska lära sig om man inte kan tyda fordonshandlingarna. Läsa och räkna !

2011-02-16 kl 13:42

amigo skrev:
Ja Du har så rätt BeRo , den här tråden om vikter kan vi lägga ner för den har hållit på hur många gånger som helst. Det finns två saker som man ska lära sig om man inte kan tyda fordonshandlingarna. Läsa och räkna !

Det är som vanligt om vikter..snart får man väl råd om bantning....

2011-02-16 kl 18:06

Vad jag förstår så handlar väl tråden om att olika myndigheter väger på olika sätt när det gäller att ta reda på vikten på en husvagn. Varför tar man reda på vikten då? Jo för att kunna konstatera om vagnen är överlastad eller inte.

Jag tycker sånt här är väldigt intressant & ser gärna en levande sån här tråd.
Så om Amigo & Bero inte vill delta så föreslår jag att ni inte gör det helt enkelt.

Sen kan man ju inte bara lita på att alla poliser väger på samma sätt. Jag vill ju helt klart veta vilket som är rätt sätt & det borde ju vara att väga hela vagnen.

2011-02-16 kl 18:22

Självklart är rätt sätt att väga hela vagnen, man kan väl inte bara väga en del av vagnen eller hur.
Om nu Polisen väger en del av vagnen så återigen låt dem göra det !
Du själv måste ju utgå från vikten på hela vagnen !

2011-02-16 kl 18:43

Krister-J och Karl den XI tack för stöttning ,,,mvh,,,edling

2011-02-16 kl 19:41

krister-j skrev:
Vad jag förstår så handlar väl tråden om att olika myndigheter väger på olika sätt när det gäller att ta reda på vikten på en husvagn. Varför tar man reda på vikten då? Jo för att kunna konstatera om vagnen är överlastad eller inte.

Jag tycker sånt här är väldigt intressant & ser gärna en levande sån här tråd.
Så om Amigo & Bero inte vill delta så föreslår jag att ni inte gör det helt enkelt.

Sen kan man ju inte bara lita på att alla poliser väger på samma sätt. Jag vill ju helt klart veta vilket som är rätt sätt & det borde ju vara att väga hela vagnen.

Nej jag ska inte delta mer i tråden,ni kommer ändå aldrig att lösa erat ,( problem)

2011-02-17 kl 10:25

Erat problem? Det är väl allas problem om myndigheterna inte kan enas om hur man ska väga en vagn. sen som Karl den XI skriver att det är åt rätt håll stämmer väl iofs. men jag vill absolut inte möta den bilist som ser sin chans att utnyttja detta & lastar in 80 kilo till i husvagnen för han vet att han har 80kg på kroken.
Men Herr Amigo kanske inte tycker att det är hans problem när han möter en sån bilist som fått vobbel på vagnen & tappar kontrollen. Nog tycker jag att det är allas problem..

2011-02-17 kl 10:54

Nu har man blivit Herr amigo det var ju trevligt ,första gången för mig..Jag har aldrig skivit att man ska lasta överlast,där tog du i . Vad jag menar är att det här med husvagn och vikter ,det har hållt på i flera år nu ingen blir klokare för det.Ta kontakt med trafikpolisen och fråga hur dom väger .
Mvh Herr amigo

2011-02-17 kl 11:03

Det är ju precis det som är problemet!! Enligt polisen är det INTE överlast att göra så. Jag har inte påstått att Du skrivit att det skulle vara okej med överlast. Men läs första inlägget igen så ser du att enligt polisen så är det alltså inte överlast när man lägger över vikt på draget. Men enligt andra myndigheter & enligt mitt sätt att väga så är det ju överlast...Det är alltså inte jag som påstår detta utan tydligen polisen. Så jag har inte tagit i på nåt sätt...

2011-02-17 kl 11:04

Tror vi kan vara överens om att det finns ett problem iaf & att det berör oss alla vare sig vi vill eller inte...

2011-02-17 kl 13:25

Om det är viktigt för krister-j att det vägs med bortkopplat drag så föreslår jag att du skriver till Polisen och påtalar deras ev fel.
Det kanske slutar med att krister-j får böter en vacker dag för övervikt.
krister-j du får nog skaffa en våg som du har i bagaget.
Efter en semestertripp kan man ju kanske köpa med sig ngt och saker o ting väger mer än vad man tror!

Det märks att det är vinter!

2011-02-17 kl 13:38

Från mej kommer inget mer inlägg i den här tråden
Mvh amigo

2011-02-17 kl 16:07

Ju meeeer man läser dessa inlägg om vikter Ju krångligare blir det
Så frågan ÄR ....VEM har rätt ? *S*

MEN vet ni att ....i tjänstevikten INGÅR Batteri + Gasolflaska + 40 lit. vatten i tanken
Tjänstevikten kan / får variera + - 5%
( Info. från KABE i Tenhult )

2011-02-17 kl 17:54

Ang tjänstevikten så kanske det stämmer på nyare KABE, men långt ifrån alla tillverkare räknar på det viset. Särskilt äldre vagnar har helt andra förutsättningar för tjänstevikt.

Visst kan jag tipsa polisen om att det pågår en diskussion om hur man väger. Men då är det alltid bättre att kunna visa just synpunkter från flera håll än bara min egen.
Vinter förresten? vad har det med saken att göra?

Synd att vi inte får höra allas åsikter heller. det går tydligen bra att säga att jag tar i, sen när jag förklarar att det inte är jag som tar i utan att det är polisens synsätt så har man inte längre nån åsikt.

Visst jag kanske åker dit för överlast, men det kanske ni gör åxå. Så för mig känns det viktigt att veta vad som egentligen är rätt.
Jag har alltid trott att det är vagnen i sig som ska vägas & att det är den vikten som gäller vad man får hänga på kroken.

2011-02-17 kl 19:12

Min avsikt med tråden var att diskutera myndigheterna och inte hur vi eller tillverkarna väger vagnar. Läser ingen polis eller anställd på trafiksäkerhetsverket detta forum! Kan vi nu låta denna tråd hålla sig till ämnet!

2011-02-17 kl 23:16

Hej kanske redaktionen för Tidningen Husvagn & Camping läser detta forum och kunde sätta en reporter på detta ämne och undersöka och komma med fakta i detta ämne så kanske vi kan få ett Korrekt svar vad som gäller i denna angelägna fråga.
MVH Bengt

2011-02-18 kl 07:40

Samtidigt har jag nog fel i mitt påstående. Efter en konversation med en gammal trevlig långtradarchafför som sa att det är rätt sätt att väga så gör polisen rätt. När polisen väger släp till långtradare inte kopplar de av för att väga.
Det är vikten som är intressant på axeln när man kör.

Sen vill jag påminna om att den här tråden tillhör rhb och inte krister-j som har synpunkter på vilka som är med.
krister-j kan då starta en egen tråd och inte kapa ngn annans.

2011-02-18 kl 09:01

ett sista ord i denna tråd då är mitt tänkande rätt det är polisen som har rätt och inte en del förståsigpåare som tror sig veta allt.

2011-02-18 kl 10:24

Skall,, det vara så svårt att få någon ordning på detta ämne... Det är inte polisen ,de är bara tjänstejon -springpojkar,,,Nej, så här är det,,, När det gäller tung trafik och vägningar ute på vägarna ,obs. är det LTG = länstrafikgruppen som sköter den biten ,,det är även de som tar hand om husvagnar och husbilar och släp,,även tullen har befogenheter,,vill ni gå vidare och kolla så ring till LTG, de är utbildade i de frågor som tjabbas om här på tråden.Jag har inte telefonskräck utan ringer när jag vill ta reda på hur det förhåller sig. Skulle vara mycket kortare trådar om verkligheten belystes på en gång...edling

2011-02-18 kl 11:07

LTG kan väl detta då Edling och de tillhör väl polisen och inte ngt annat. Du skriver att de är utbildade så då gör de väl rätt, eller !
Har du inte telefonskräck så kan väl du ringa ? snälla

Tråden blir då kortare Elding, hehe

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017