Nån som nyligen tagit utökad B behörighet och kan ge några tips??? / av nellie

Nån som nyligen tagit utökad B behörighet och kan ge några tips???
2014-04-23 kl 18:56

Har läst allt jag kommit över och även haft nytta av artikeln i H&C. Verkar vara litet överkurs tycker jag att dra handbromsen och köra fram, resp backa. Gör Ni det innan Ni drar iväg??? Har repeterat vägmärken, kollat olja och kylarvatten, fyllt spolarvätska. Dock har jag gått bet på att väga av kultrycket, fixar inte det, men vagnen ser jämn och bra ut. Vågar ju inte köra heller, har ju bevars ingen behörighet längre sen vi bytte bil! Tips om vad man fick göra på uppkörningen mottages tacksamt! Kör upp imorgon!!!!

2014-04-23 kl 19:32

Kan inte hjälpa dig mycket men hur vill de att man ska kolla kultrycket? Jag gör det med en badrumsvåg bara mot stödhjulet.

2014-04-23 kl 20:14

Hallå,
Jag körde upp för B96 förra tisdagen och jag var precis som du rätt nervös och letade febrilt över tips från andra som kört upp. Jag tog en körlektion innan uppkörningen bara för att få lite extra tips men nu i efterhand känns den lektionen lite bortkastad. Min spontana reaktion efter godkänd uppkörning är att om man har kört med husvagn bakom förut och har lite sunt förnuft så kommer man klara det.

Min uppkörning gick till på följande vis:
På uttalad tid parkerade en volvo bredvid mig, ut kommer en herre och presenterar sig med "Välkommen till trafikverket" och därefter satte vi oss i min bil, han gick lugnt och sakligt igenom hela provet och hur allt kommer gå till, när han har frågat om jag har förstått så ber han mig att göra en sammankoppling, och han ber även att få gå ut ur bilen när jag gör det.
Efter sammankopplingen vill han att jag ska kolla lysen och broms, och i mitt fall ville han att jag skulle kontrollera påskjutsbromsen.
När detta är gjort sätter han sig i bilen och ber att vi ska åka iväg och bromsa ekipaget hårt. Därefter börjar själva körningen som varade i 50 minuter och bestod i stadskörning, backning runt hörn och 10 meter rakt bakåt, motorvägskörning, landsväg. Under den här körningen så har han bedömt min körstil på olika sätt och hur denna bedömning sker är olika från gång till gång.

Men även om man alltid är nervös att man inte ska klara något så gick det här jättebra, är man bara lite lugn och sansad och har hygglig vana så är de inte ute efter att pricka någon utan kommer nog högst troligtvis att godkänna de flesta.

Blev lite långrandig, men hoppas att du får lite pepp med denna text.

Lycka till!

2014-04-23 kl 20:24

Tack, Mosfisk, verkligen instruktivt! Hoppas min inspektör är lika lugn och vänlig, lugn brukar smitta av sej! Är van att köra med vagnen bakefter, kör c:a 6-700 mil om året, även nere i Europa, men man vet ju aldrig...Man kör ju mest framåt, backar inte så mycket, är bortskämd med Mover också! Tack igen!Håll tummarna imorgon!

2014-04-23 kl 21:31

Körkortsproven har verkligen ändrat sig sen jag tog mitt kort, körde upp för Buss 1981 fick då BE C DE fast jag då inte hade kört många meter med släp/kärra efter bilen. Och vid senaste bytet 2010 fick AM som tillägg det är nog EU moped. I dag är det tydligen uppkörning för varje bokstav. Lycka till nu med uppkörningen, take i easy.

2014-04-23 kl 22:37

Kan ju säga att en lektion innan inte är helt bortkastad. Jag körde utan och fick se första uppkörningen som en lektion för den kuggade jag trots sex säsonger med husvagn och trettiofem med körkort.
Nu var väl inte min inspektör någon gosig nallebjörn precis, tvärtom men kan inte klaga på resultatet för det var en del småmissar som sammantaget gjorde det hela. Hade förmodligen gått bättre med en färsk lektion före. Men som sagt, för min del funkade inte detta rent praktiskt. Nu känns det dock mycket säkrare till nästa gång i maj.
Ingen överkurs med handbromsen dock. Även om du inte gör så annars så missa det inte vid uppkörningen. Jag blev ombedd att göra fullständig säkerhetskontroll (utom motorrumsvätskor) på såväl bil som vagn. Och kom ihåg att kunna redogöra för vad du lastat för att ha minst halva lastvikten i vagnen.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2014-04-24 kl 07:46

När jag kördet upp i fjol så var det 2 saker som jag kände kollades väldigt noga.

1. säkerheteskontroll
2. ECO-driving

Har man koll på dom och kan backa runt ett gathörn så är det lugnt.

Kolla länken så finner du instruktioner för säkerheteskontrollen.. Nöt in den och lycka till.

http://forumbilder.se/DCH97/kontroll

2014-04-24 kl 07:47

Jan Erik skrev:
Körkortsproven har verkligen ändrat sig sen jag tog mitt kort, körde upp för Buss 1981 fick då BE C DE fast jag då inte hade kört många meter med släp/kärra efter bilen. Och vid senaste bytet 2010 fick AM som tillägg det är nog EU moped. I dag är det tydligen uppkörning för varje bokstav. Lycka till nu med uppkörningen, take i easy.

Å det är väl väldigt bra att folk måste visa att dom behärskar varje fordon dom framför. Min egen bror som exempel tog åxå D-kort & fick BE på köpet så att säga. Han kan överhuvudtaget inte köra med släp å jag tycker det är helt vansinnigt att han fick BE.

2014-04-24 kl 07:50

nellie skrev:
Verkar vara litet överkurs tycker jag att dra handbromsen och köra fram, resp backa. Gör Ni det innan Ni drar iväg???

Nja kanske inte varje gång men flera gånger per säsong gör jag det!
Den gången man kör iväg utan att ha kollat & det inte funkar är det fortfarande förarens ansvar det hänger på om det skulle vara orsaken till en olycka eller nåt. Man frånsäger sig ju inte ansvaret bara för att man inte kollar!!!

2014-04-24 kl 08:29

Att säga att en körlektion innan är bortkastad kanske var lite att ta i, det kanske rent av var det som fick mig att få godkänt, just att jag blev uppmärksammad på saker som jag kanske inte skulle tänkt på annars.
Men jag vet inte. Hade själv stressat upp mig en del innan och tyckte hela uppkörningen gick galant, men det kan ju också haft en positiv inverkan på mig att personen från trafikverket var så lugn och sansad.

2014-04-25 kl 11:26

Det gick bra! Jag får mitt nya körkort med 96 efter B:et! Hade en lugn och vänlig inspektör som var jättebra! Fick göra fullständig sökerhetstest, dvs kolla bromsar både parkeringsbroms och bilens broms, belysning och av och påkoppling av vagn. Backningen gick efter två försök, men det tredje lyckades det mej att vända in på en tvärväg. Fick litet påpekande efteråt att jag körde onödigt fort på en viss väg, trots att jag höll fartgränsen, eftersom det kom väg från höger. Helt riktigt påpekande. Är supernöjd! Nu känns det jättekul att börja planera på allvar!Glöm inte ta med besiktningsinstrumenten både för vagn och bil! Tack till alla som höll tummarna och önskade lycka till! Det funkade!

2014-04-25 kl 15:04

GRATTIS till din nya behörighet. Alltid kul när det går bra första gången:)

2014-04-25 kl 15:10

Grattis.

2014-04-26 kl 15:31

Hej ! Jag undrar om det verkligen är så att dom även kollar eco driving .

2014-04-26 kl 17:15

Grattis!! Det är en skön känsla när man fixat ngt som oftast finns kvar hela livet.

2014-04-26 kl 23:26

MatteD
Kollar gör dom men om du gör allt annat rätt skall du inte bli kuggad för enbart detta. Det har ju liksom inte så mycket med släpet att göra.

2014-04-26 kl 23:29

Grattis förresten Nellie

2014-04-27 kl 12:00

TACK alla grattare! Jo dom kollar ekodriving, att man inte axar onödigt, att man släpper gasen när man ser hastighetsbegränsningsskylten och inte tvärnitar osv.

2015-05-22 kl 12:10

Hej

Tänkte berätta min historia om B96
Volvo V70 -99 manuell och Hobby 560 ukf Prestige -05
Lyckades få en tid för körprov i Enköping så jag lastade husvagnen enligt kraven (min halva maxlasten) och i mitt fall blev lasten: markis, förtält och pinnar under sängen, gasolflaska samt elverk fastspännt i koffert plus diverse husgeråd. Vägde faktiskt allt utom husgeråd, även kultryck som landade på 90kg. Kollar över allt dagen innan så allt fungerar.
Har chafför med e-kort som kör dit och när kontrollanten kommer säger han till mig att koppla loss och ställa bilen bredvid sen hoppar han in och kollar reg.bevis på bil och vagn samt körkort. Han talar om att jag skall först koppla ihop sen kolla belysning sen bromsar på vagnen och efter det åker vi en sväng. Sagt å gjort jag kopplar och sen belysning och där INGEN BLINKERS VÄNSTER på vagnen. Fasen tänker jag och han säger att jag får några minuter på mig att felsöka men det är nåt knas med bilens kontakt och jag får inte fart på blinkers så KUGG bara packa ihop och åka hem igen. 800:- åt skogen

2015-05-22 kl 12:17

Hej igen
Prov nr.2
På vägen hem från Enköping lyckades jag få en ny tid till dagen efter i Västerås (tidigast tider runt ikring var slutet på Juli)
Står och väntar och hör en bekant röst: Hallå Daniel, haha samma herre från Enköping.
Ny bil Volvo XC70 automat -12 samma husvagn.
Ok samma förfarande och nu gick det bättre, allt fungerade som det skulle. Koppla ihop, kolla belysning, lastsäkring, bromsprov samt körning. Enda "muntliga anmärkning" var att han tyckte bromsarna på vagnen tog aningen svagt. Konstigt tyckte jag då dessa är nyligen bytta och vagnen är nybesiktad.
Hur som jag körde lagligt hem

Med vänlig hälsning Danne

2015-05-22 kl 18:17

Grattis DanneE
Retligt med första felet men bra i det här fallet att det var samma kille gång 2.

2016-06-26 kl 14:51

Då var det dags för mig. Jag hade tänt att jag skulle köra grannnens lånade husvagn som väger 1440 i totalvikt för jag såg bara att släpet behövde väga minst 750 kg. Men ekipaget måste väga 3500 kg minst och bilens totalvikt är 2000 kg . Hur kan jag lösa detta. Kan jag överhudtaget dyka upp där kl 9 imorgon med en husvagn som har en lägre totalvikt än vad de önskade?

2016-06-26 kl 15:35

Nej. För uppkörning till B96 måste du ha en fordonskombination med en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg men inte överstiger 4250 kg. Samtidigt får släpet inte ha en totalvikt understigande 750 kg.

När det gäller BE måste släpet dessutom ha en totalvikt på minst 1000 kg och en bruttovikt på minst 800 kg, men kraven är enklare för B96.

Min kombination har en sammanlagd totalvikt om 3900 kg, men det blir ju lite snoigt att få tag i den...

När det gäller resten håller jag med om vad som skrivits ovan. Säkerhetskontroll, eller den del av den som man blir ombedd att göra, måste man ha koll på. För övrigt ska man kunna köra som vanligt, kunna backa vettigt samt ha pejl på ekonomisk körning. Vilket ju innebär att hänga av släpet bums, men när det inte går är det som skrivits ovan. Planera körning, håll inte farten fram till skylten eller en bil framför och sen bromsa osv.

2016-06-29 kl 18:56

Jag tänkte berätta min version av hur det var att köra upp. Vi bytte bil i slutet på april. Den nya bilen fick inte dra vår husvagn då det är en SUV och därmed tyngre, varpå B96-kort krävdes för vårt ekipage. Jag bokade en tid direkt efter att köpet var klart, men denna tid på året vill många köra upp, så jag fick ingen tid förrän i slutet på juni. Men jag kände mig ändå ganska lugn då jag kör med släp väldigt ofta.

Jag pratade med en vän som nyligen tagit B96 körkort och han rekommenderade att jag åtminstone tar en lektion innan, för det är en del på säkerhetskontrollen man ska tänka på som man sällan gör när man bara kör sitt eget släp. Så jag bokade en tid veckan innan uppkörningen för körlektion.

Jag fick ett tresidors häfte från bilskolläraren med en checklista och lite kontrollfrågor som var vanliga att man skulle ha koll på. Bilskolläraren hade påmint mig att tänka på att det är 40 km/h i hastighet i stan (inte min hemstad), så jag inte kuggar på något så simpelt. Smart! För det är nog lätt att missa hastighetsskyltar och tro att det är 50 när man är fokuserad på att följa instruktioner man får. När dagen väl kom för uppkörning kände jag mig lugn.

Men det började inte så bra. Kontrollanten bad mig haka på släpet och kontrollera släpets bromsar. Jag backade in och positionerade draget perfekt under släpet. Bara att sänka ner. Men bilskolans släp var något annat än de jag oftast använder mig av. I stort sett oanvänt, med bogey och en parkeringsbroms som nöp stenhårt vilket gjorde att jag hade svårt att få ner släpet på dragkroken. Normalt sett går det att putta lite på släpet när det har parkeringsbromsen dragen så att släpet glider ner på draget och handtaget klickar till. Men det hände absolut inget alls! Jag blev lite handfallen och tankarna började skena på vad jag missat, men kontrollanten tipsade mig om att släppa på parkeringsbromsen så ska det nog gå bra. Vilket det gjorde. Tog en runda och bromsade framför kontrollanten så han kunde kontrollera att tryckstången drogs ihop.

Sen var det dags att ut och köra. Skönt! Nervositeten som byggts upp efter påkrokningsfadäsen släppte när vi kom ut på väg. Jag såg till att ligga ca 3-4 km/h under hastighetsgränsen hela tiden, inte accelerera för fort och behöva bromsa in för mycket, av hänsyn för miljö och de 600 liter vatten som skvalpade i tanken på släpet. Backningen gick också bra. Efter hörnet kom en barnfamilj med två 4-5 åringar cyklandes så jag avbröt backningen och väntade tills de tagit sig förbi. Svårt att se vad som rör sig bakom ett långt släp och jag vill inte riskera att det var ett barn bakom släpet. Men kontrollanten tyckte vi skulle strunta i att göra klart backningen så vi körde framåt istället och tog oss ut till E20. E20 går rakt igenom en rondell och det tog säkert 30 sekunder innan jag hittade en bra lucka då bilarna kom i hög fart i båda filer. Men ingen fara, det stod bara två bilar bakom. Jag kommer från en större stad och där är bilköer på 5-10 bilar in i rondeller extremt vanligt. Så jag tänkte att de får vänta. Vi körde runt lite till och parkerade sedan. Ställde av släpet och satte mig inne i bilen i väntan på domen.

Tyvärr, jag hade kuggat! Jag var alldeles för snäll! Körde för mesigt. Kontrollanten tyckte jag skulle "ta för mig mycket mer i trafiken, och visa att här kommer jag med ett stort släp och då fungerar det inte att köra igång mjukt och lugnt. Folk blir galna som står bakom och måste vänta". Jag kör alltid aktivt och med tempo, är bland vännerna till och med lite känd för att jag inte räds köra någonstans, varken i Stockholm eller Göteborg vid rusningstrafik.

Sen missade jag två saker till, och de köper jag rakt av. Då jag blev ställd av att jag inte fick på släpet direkt missade jag även att kontrollera parkeringsbromsen framåt. Jag skulle kört fram lite med parkeringsbromsen på. Det var klumpigt av mig. Han hade även velat se att jag verkligen nitade på bromsen i högre fart, så att jag på riktigt testade dem. Det får jag ta på mig, för även om det inte är något man faktiskt gör i verkligheten någonsin med ett släp, så ingår de momenten i en kontroll. Men det som avgjorde var mitt tempo. Jag måste köra mycket mer intensivt och inte "köra mesigt".

Jag svarade att det ju var ett högst medvetet val, och nu när jag vet hur han tänker så skulle jag kunna gjort en ny uppkörning direkt efter och jag lovar att jag hade klarat det galant. Han trodde mig. Jag hade lust att klappa till honom där och då. Var sugen på att säga att jag bryr mig väl inte ett skit om två bilar får vänta när jag försöker köra ut på en motorväg med tungt släp.

Men det var ju redan kört. Inget att göra åt saken. Ibland får man såna där kontrollanter som har en väldigt bestämd uppfattning om att deras uppdrag är att vara läraren och fostra eleven. Inte att kontrollera om de kör säkert. För 20 år av att köra med släp och 5 år av att köra med husvagn spelade tydlingen ingen roll ifall man inte har det där körskoletänket i sin körning. Det kändes lite snopet, då jag klarade både teorin och uppkörningen på bilen i första försöket. Jag trodde jag kunde det här.

Så nu blir det ingen husvagnskörning för mig i sommar. Nästa uppkörningstid fanns först i slutet på augusti. Det blir till att låna polarens SUV när husvagnen måste besiktigas till helgen. Det skiljer bara 300 kg i totalvikt, men det är hela skillnaden. Den får jag ju köra. Skit också att man köpte fel bil!

Ps. Ursäkta för den långa novellen. Men jag körde upp idag och reggade mig enbart för att jag behövde skriva av mig lite. Det är nämligen för tidigt att gå och lägga sig med täcket över huvudet.

2016-06-29 kl 22:03

Surt. Jag körde upp med egna fordon (min fars bil och husvagn), så kände väl till dem. Då tog jag förvisso BE, men det spelar ju ingen större roll när man kör.
Min kära dam körde upp med samma ekipage, för B96. Hon körde rätt normalt, tycker jag, men inspektören klagade inte på det. Tyckte han verkade vara en sån där som hade lite mer överseende bara för att det var en kvinna bakom ratten då.

2016-06-29 kl 22:52

Jag hörde med en polare. Han hyrde ett färdigt B96-släp som står utanför Trafikverkets kontor och tog egen bil. Hans uppkörning var att backa runt ett hörn typ. Blir till att boka tid på det stället till hösten.

2016-06-30 kl 07:45

Shit vad tråkigt att råka ut för en sån kontrollant maguil. :( Att bli kuggad för tempot känns helt galet, de måste ju ha förståelse för att man är extra nervös när man har nån som kontrollerar en och att man då kanske är extra försiktigt just för att inte klanta till det. Hade jag varit du så hade jag varit sugen på att dra iväg med husvagnen i år ändå, lite beroende på hur långt och mycket man tänkt åka så är ju risken inte så stor att man blir stoppad. Jag "har en vän" som gjorde så innan han fick sitt B96-kort när de bytte vagn mitt under förra säsongen. ;) Och det gick bra, alla 5-6 gångerna de var ute. :)

2016-06-30 kl 09:03

Problemet är inte risken att bli stoppad. Den är ju mindre än att få alla rätt på Lotto. Problemet är om du råkar bli inblandad i en olycka, där du blir ersättningsskyldig via trafikförsäkringen. Sånt kan kvickt gå upp till belopp som välter även den solidaste familjeekonomi över ända.
Försäkringsbolaget betalar, men sen snokar de reda på att du inte var behörig att framföra ditt fordon, och vill ha tillbaka pengarna.

När det gäller uppkörning så står det klart och tydligt i instruktionerna att "ett enstaka mindre allvarligt misstag inte ska utgöra grund för att underkänna uppkörningen". Sen är det förstås alltid en definitionsfråga vad som är mindre allvarligt. Att släppa fram någon i en cirkulationsplats tycker inte jag är allvarligt. Men jag är inte inspektör heller.

2016-06-30 kl 16:49

PJ skrev:
Shit vad tråkigt att råka ut för en sån kontrollant maguil. :( Att bli kuggad för tempot känns helt galet, de måste ju ha förståelse för att man är extra nervös när man har nån som kontrollerar en och att man då kanske är extra försiktigt just för att inte klanta till det. Hade jag varit du så hade jag varit sugen på att dra iväg med husvagnen i år ändå, lite beroende på hur långt och mycket man tänkt åka så är ju risken inte så stor att man blir stoppad. Jag "har en vän" som gjorde så innan han fick sitt B96-kort när de bytte vagn mitt under förra säsongen. ;) Och det gick bra, alla 5-6 gångerna de var ute. :)

Olovlig körning är ju ett ganska allvarligt brott som kan leda till indraget körkort. Så det är jag inte så sugen på, så jag löser det på något annat sätt.

Det jag mest stör mig på är att jag var ju inte nervös alls efter säkerhetskontrollen. Körning kan jag, och jag körde exakt i det tempo jag ansåg var nödvändligt och framförallt behagligt. Det är det som stör mig. Släpets vatten gungade fram och tillbaka hela tiden, vilket jag tycker är negativt och kompenserade för, men jag tror faktiskt inte kontrollanten verkade inte bry sig om att jag körde med släp överhuvudtaget. Ja, ja, nästa gång bokar jag privat direkt hos ett av Trafikverkets kontor. Finns färdiga B96-släp att hyra till en bråkdel av kostnaden som bilskolorna tar. En polare som gjorde det sa att hans körprov bestod i att backa runt ett hörn. Inget mer. Tänk att det kan vara så olika.

2016-07-01 kl 08:20

apersson850 skrev:
Problemet är inte risken att bli stoppad. Den är ju mindre än att få alla rätt på Lotto. Problemet är om du råkar bli inblandad i en olycka, där du blir ersättningsskyldig via trafikförsäkringen. Sånt kan kvickt gå upp till belopp som välter även den solidaste familjeekonomi över ända.
Försäkringsbolaget betalar, men sen snokar de reda på att du inte var behörig att framföra ditt fordon, och vill ha tillbaka pengarna.

Visst är det så, och jag säger inte att det är en bra idé att kör olovligt. Men det är ju inte mindre säkert att köra så, och man riskerar ju "bara" sitt eget körkort/ekonomi. Och ska vi prata risker så är nog risken att hamna i en olycka ännu mindre än att man blir stoppad. Men som maguil skriver så är det ju så, skulle man bli stoppad så blir det ju väldigt tråkigt. Och samma OM man hamnar i en olycka. Så visst är det oändligt mycket bättre att göra det den lagliga vägen. Sen att reglerna till vad man får dra med B-kort är åt skogen är ju en helt annan femma, de borde ändras... :)

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017