Ny vagn, men vilket tält eller markis skall man välja !? / av David

• 28 svar
Ny vagn, men vilket tält eller markis skall man välja !?
2018-04-26 kl 17:30

Väntar på leveransen av min nya Knaus 590 UK Scandinavian Selection. Och sitter och funderar över tält.
På förra vagnen användes tältet en gång. Alla andra gånger var det markisen en Caravanstore Zip. till den hade vi front och sidor så det blev ett tält. Därför har vi sneglat på lufttält då frun hellre vill ha tält uppe men jag orkar inte hålla på med det för en helg. Man kan resa lufttältet utan sidor om man vill ha det som markis.
Problemet är vad man skall välja, jag vill gärna ha ett som passar vagnens A-mått. Det för att slippa att spänna fast det över något av vagnens fönster.
Så jag tänkte att det är säkert någon här som har erfarenhet av lufttält och kan bidra med lite goda råd.

2018-04-26 kl 18:06

Jag ska själv köpa lufttält.Vi kommer att välja ett Kampa rally 390/400,får se vilket det blir.Våra tankar om lufttält är att vi tror att vi tjänar i längden på att köpa ett riktigt kvalitetstält.Man vet att där finns reservdelar om det skulle behövas.Visst kostar det lite mer men det kan ju oxå vara dumt att vara dumsnål.

2018-04-26 kl 18:21

Jag hittade Dorema Monaco air allseason.
http://www.campingvaruhuset.se/fortalt-tillbehor/uppblasbara-talt/uppblasbara-talt-till-husvagn/a-matts-anpassade-lufttalt/dorema-monaco-air-all-season.

Jag kollade också på Kampa rally 400. Men jag tror att man blir tvungen att trycka fast tältet rakt över främre fönstret. Så jag började leta efter tält som passar A-måttet. Och det blir några tusingar till, men det kanske det är värt.
Vet dock inte hur Dorema är i kvalité osv.
Finns dock reservdelar lite överallt.

2018-04-26 kl 19:31

Jag har beställt ett Kampa Ace Air 500. 5x3 meter.
Det gjorde jag efter att ha pratat med en campinggranne som precis som jag tidigare rest med markis, sidor och front.
Enligt honom är lufttältet både lättar och snabbare att montera.
Främre anslutningen kommer jag ha mellan dörr och fönster.
Just nu kännas det jättebra. Ska testa under Kristhimmelfärdhelgen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-04-26 kl 21:18

Jag pratade också med en granne som drog på och reste sitt Kampa helt själv. Vår markis är 400cm och jag kan oftast inte rulla ut den själv. Jag hade också en plan på att ett Kampa tält skulle passa bakom barnkammarfönsterna och mellan dörren och främre sidofönster. Ser dock väldigt tajt ut om man kollar på bilder av vagnen.
Fler fördelar för lufttält är man inte har några stänger som kan böjas eller skada vagnen om olyckan eller barnen är i farten.

2018-04-27 kl 17:58

Jag kommer montera mitt tält fösta gången under kristiflygarhelgen.
Kan återkoppla med reflektioner om det är av intresse.
Bilder kommer du med största säkerhet hitta på min blogg.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2018-04-28 kl 17:26

Jag är väldigt nyfiken så det får du gärna göra.
Vår vagn börjar byggas i Maj så förhoppningsvis har vi den i Juni. Så jag har lite tid på mig att titta runt.

2018-05-12 kl 18:48

Jag har köpt ett Kampa lufttält som är 400 cm brett till min nya Adria Adora 502. Har inte fått den än men när vi mätte så ska det gå från vänster hörn bort till höger sida om dörren så varken dörr eller fönster blir i vägen. Det blir nästan 12 kvm tält.

2018-05-15 kl 16:23

Nu har jag monterat lufttältet och det gick väldigt smidigt redan första gången.
Jätte nöjd med resultatet.
Stort och rejält känns det med 5x3 meter.
Bilder finns på min blogg www.hjulhuset.bloggo.nu för den som är intresserad.
Ska upp till helgen igen så då kanske det dyker upp lite mera bilder.

2018-05-15 kl 16:44

Jag var och fick en demo av Kampa tältet där jag beställde den nya vagnen. Känns verkligen bra. Testade både handpump och elektrisk. Handpumpen går betydligt mycket snabbare. Blev lite halvtrött på ljudet från den elektriska.
Tittade på dina bilder, där ser det ut som att tältet sitter rakt över främre fönstret. Är det så eller bara som det ser ut? Hur upplevde ni tätheten mellan vagn och tält ?
På förra vagnen hade vi en caravan store zip. Och där var tjockare kuddar som skulle täta mot vagnen, det blåste och regnade in där ändå.

2018-05-15 kl 20:11

Med de extra stängerna och limpetterna tätar det helt OK. Har en liten öppning runt den nedre listen på husvagnen.
Fick också en rejäl regnskur under fredagen och det var helt tätt.
Tältet sitter precis i fönsterkarmen, kanske en eller två cm på rutan.
Jag upplevde inte pumpningen som jobbig.

2018-05-16 kl 06:38

Jag är inte så glad över att behöva ha tältet över rutan. Hade det på förra vagnen och rutan blev ganska repig när tältet rörde sig blåsten.
På Knaus så är inte fönstret jäms med väggen som på din Kabe, så antagligen blir det värre. Satt med ritning över vagnen igår och klurade. Inget verkar passa utan att sitta i mitten på antingen främre fönstret eller barnkammarfönsterna.

2018-05-16 kl 15:58

Det var ju surt. Jag stoppade en mjuk fiberduk emellan för säkerhets skull.
Men det är inte kul att ha grejer över fönstren.
Så jag hade tur att det går kant i kant med framfönstret.
Har också möjlighet att dra det lite längre bak men då får jag inte upp dörren helt utan den kommer att ta i tältet.

2018-05-16 kl 16:26

Nä lite surt är det allt, jag får kanske vänta tills jag hämtar vagnen och mäta och klura. Vill gärna ha ett Kampa tält, det är billigare och känns bättre än Dorema. På Dorema kan man inte stänga sektioner var för sig. Behövs iof bara den dagen det läcker. Fördelen är att det annars ser ut som vilket förtält som helst.

2018-05-20 kl 19:48

Nu har jag testat mitt Kampa 400 på Adria 502 och det passade perfekt.Höger sida hamnade mellan dörr och höger fönster. Det var väldigt lätt att sätta upp. Nu ska jag beställa matta, ledbelysning mm till det.

2018-05-25 kl 22:48

Jag skippade ledbelysningen då tyckte den var för dyr. Använder husvagnens belysning och bordslampa i stället.
Däremot ska du köpa de bakre stängerna och limpetterna.
Men dom i kombination så blir det tätt mot vagnen och kappan flyttar sig inte.

2018-05-27 kl 10:33

Jag har bestämt mig för ett Kampa 500. Det kommer sitta på halva främre fönstret. Men jag får ta hjälp av fruns tygkunskaper och få något mjukt fastsytt. Funderar på om man med hjälp av limpetterna kan få det hyffsat tätt över fönstret. Knaus har inte lika släta rutor som Kabe tyvärr. Kör ni handpumpen eller el?

2018-05-27 kl 11:10

Du kommer inte ha ont av drag vid fönstret. Jag stansade ett extra hål i plastduken för att sätta en sugpropp under fönstret och då kunna spänna duken lite tätare än med ordinarie hål.
Vi kör elpumpen men handpumpen funkar också bra om man inte står på ström.

2018-05-27 kl 21:39

Jag hade lite samma tanke, sätter man en propp ovan och en under så kan man spänna in duken.
Kan man pumpa det lika hårt med handpumpen som med den elektriska. Jag var iväg hos handlaren och fick visat ett lite mindre tält. Provade handpump och en Gale elektrisk pump. Tog rätt mycket längre tid med elpumpen. Men sen och andra sidan kan man ta en stödbensöl och låta elpumpen göra jobbet :)

2018-05-28 kl 08:14

Ja det går att få lika hårt med handpumpen.

2018-05-28 kl 09:47

Chriper och Trickelina, ni som har erfarenhet av Kampa-tälten - hur är de att ta ner och packa ihop?? Caravan zip med sidor och front tar man ju ner "bit för bit" innan man rullar in själva markisen. Och man kan stuva sidorna och fronten var för sig.

2018-05-28 kl 16:05

cargu skrev:
Chriper och Trickelina, ni som har erfarenhet av Kampa-tälten - hur är de att ta ner och packa ihop?? Caravan zip med sidor och front tar man ju ner "bit för bit" innan man rullar in själva markisen. Och man kan stuva sidorna och fronten var för sig.

Jag får säga att det går smidigare än att ta ner sidor, front och rulla in markisen.
Öppnar man alla ventiler är tältet luftlöst på ett par minuter.
Sen gäller det bara att komma ihåg hur man ska vika ihop det:)

Jag fick tipset att skippa el-pumpen då det går fortare med handpumpen.
Jag räknade nu när jag flyttade tältet under helgen.
Det tog 60 pumpningar för att få mitt 5x3 meters tält stenhårt.
Så jag spar nog de 800 kr till något bättre.
Dock kan jag rekommendera att köpa mattan.
Funkar jättebra. Släpper inte igenom fukt och känns mjuk och skön att gå på.
Bakre tältpinnar och limpetter är också bra.

2018-05-29 kl 06:27

Jag beställde 5x3 igår, givetvis slut i lager. Så jag hinner få vagnen före.
När man tömmer tältet kan man väl ta dammsugaren och suga ut luften på några sekunder. Brukar göra så på ungarnas gummibåtar och madrasser. Så slipper man vika, sitta på , vika igen osv innan all luft är ute.

2018-05-30 kl 13:53

David skrev:
När man tömmer tältet kan man väl ta dammsugaren och suga ut luften på några sekunder. Brukar göra så på ungarnas gummibåtar och madrasser. Så slipper man vika, sitta på , vika igen osv innan all luft är ute.

Du behöver inte någon dammsugare. Du har fyra avtappningsventiler så det töms jättesnabbt och blir helt luftfritt.

2018-05-30 kl 19:18

David skrev:
Innan du ens har fått fram dammsugaren så är tältet tömt på luft,så fort går det.

2018-06-19 kl 17:08

Då är första rundan med nya tältet Kampa Ace Air Pro 500 avklarad. Förutom att det var nästan helt omöjligt att dra i och av. Så gick det oerhört fort att båda resa och packa ner. Överlevde en åsk/regnstorm också.
En sak jag funderade på var att det knappt når ner i backen intill vagnen. Vi stod på plan mark. Mått från mark till skenan är 245 cm.
Är det ovanligt högt eller hur har ni andra det ?

2018-06-21 kl 09:44

Trögheten i listen kan jag hålla med om. Men silikonspray löste det.
Höjden däremot känns lite konstigt.
Tror jag har 255 i höjd på min vagn och det har inte varit några problem med höjden.
Drar mot Nordkap nästa fredag så då får jag testa på lite mera olika underlag.

2018-06-21 kl 17:29

chriper, jag hade av någon anledning fått för mig att på en 2 veckor gammal vagn skulle det glida lätt. Så jag ställde sprayen hemma. Korkat jag vet.
Mot vagnen så vart det precis den understa svarta biten som nådde ner till gräset. Den skall väl kunna vikas in under mattan egentligen. Kan erkänna att jag inte har tittat i manualen till tältet så vi gjorde kanske något fel. Blev lite panik i regnet, med skrikande hungriga barn :)

• 28 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842