Nybörjare med kopplingsbesvär / av chbo

• 10 svar
Nybörjare med kopplingsbesvär
2016-07-07 kl 12:30

Hej!

Efter att ha fått åka med både föräldrar och svärföräldrar i deras husbilar har vi precis gjort slag i saken och köpt oss en husvagn. Det blev en Solifer Finlandia 630 LK -05 som rymmer alla 4 ungarna och lite till. Levereras först om 2v och väntan är i det närmaste olidlig.

Tänkte förbereda bilen lite under tiden eftersom jag är rätt sugen på att koppla in laddning från bilen till vagnens batteri. Bilen har 7pol och vagnen 13 men har läst här på forumet att det borde funka ändå med en strömkabel till pol2 i bilen. Jag har ett 12v uttag i bagaget på bilen som bara har ström när tändningen är tillslagen. Kan man nypa av den blå dimljuskabeln och nalla ström ifrån det eller är kablarna för klena? Kabeln fram till uttaget är samma dimension som den som går till dimljuset, dvs klen. Är det något annat man bör tänka på? Omkoppling i vagnen behöver naturligtvis göras men utöver det? Har läst att man skall installera en diod som förhindrar backström men var kopplar man in den?

Mvh
Christer

2016-07-07 kl 20:30

Hej och välkommen till forumet.
I ditt fall skulle jag nog råda att låta din märkesverkstad koppla in 13-poligt på ditt ekipage då det är det du verkar vilja ha.. Såhär är det.. : det bästa är om du tar med dig vagnen till din märkesverkstad för bilen, låter den elkunniga få mäta sig fram själv till vad som är bäst för ditt ekipage. Det kostar lite men kan vara värt det för att få det att funka felfritt..

2016-07-07 kl 22:28

Att byta till 13-poligt på bilen är förstås det bästa.
Men så länge du inte har det, måste du ha en adapter mellan bil och vagn. Första frågan är då vad det är den gör med 54G (stift 2) i uttaget på bilen? Vanligtvis hamnar det på stift 2 i vagnen, vilket tänder vagnens dimbakljus, om det finns något.
Laddning till batteriet ska in på 30 (stift 9), vilken dessutom ska ha en separat jordledare från bilen till 31 (stift 13). Det ska alltså läggas till två trådar till vagnen, vilket inte går eftersom det bara finns en ledig i bilens don. Därför måste det byglas någonstans. Dessutom ska du ha en adapter som kopplar stift 2 i bilen till 9 istället för 2 i vagnen.

Om sladden till dimbakljuset i bilens uttag är klen så får du mer spänningsfall, vilket gör laddningen mindre effektiv. Ska man ladda riktigt bra behövs ofta en booster (DC/DC-omvandlare) i vagnen.

Diod kan behövas för att hindra vagnens batteri från att mata bilen baklänges. Men det var vanligare förr. Min far hade en gång en Volvo 744 från 1988. Den gick inte att stänga av motorn på om vagnen var kopplad utan diod. Men numera är det i regel separata elektronikboxar som sköter släpvagnskontakten, så någon sådan direktkontakt med tändningen brukar inte finnas.

Jag har själv bytt så jag har 13-poligt på alla drag- och släpfordon jag äger. Det rekommenderas, för det löser alla problem på ett enkelt sätt.

2016-07-08 kl 05:45

Tack för svar!
ok kanske kan vara värt att byta till 13 poligt uttag på bilen, får kolla upp vad det kostar. Drar inte släpvagn så ofta annat än till tippen och då kan man ju köra adapter 13-7 vid dom få tillfällena i så fall.

2016-07-08 kl 08:51

Det finns färdiga paket med 13 pol kontakt som är märkesanpassade. Det är oftast färdigt i bilen för 13 pol men man kan behöva komplettera med en/två kraftigare kablar för laddningen. Gör en sökning på denna sidan för beskrivning av just din bil. https://brink.eu/en-int/international/

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-07-08 kl 09:27

Tackar för det. Fanns naturligtvis inte för min bil :/
Får kontakta Mitsubishi och se om dom kan lösa det.

2016-07-08 kl 10:04

När jag köpte bil för några år sedan var det den första jag haft som har 13-poligt på bilen. Då bytte jag stickpropp på alla släpfordon jag har, så fixar jag resorna till tippen och annat också, utan adapter.

Jag kör Volvo, och då är det ju enkelt. Allt kommer färdigt om man köper bilen med kroken. Somliga, typ VW, installerar inte alla kablarna om man inte köper tilläggspaket.
Men när du redan har sjupoligt kan du köpa en kabelsats med 13-poligt uttag, koppla in det som är likadant (trafikbelysningen) så som det sitter nu. Sen lägger du till två jordningar och två matningar, en från batteriet och en över tändningen. Sen är du klar. Kabelsatsen brukar ju innehålla allt som ska till från uttaget och in i bilen. Så det kräver inte så mycket eget uppfinnande.

2016-07-08 kl 10:14

Ja det får nog bli ett byte till 13 pol på bilen.

2017-01-10 kl 11:54

Åker man bara den ljusa tiden (vår-höst) så är det väll bättre med solpaneler kan jag tycka.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2017-01-13 kl 13:13

Kanske det. Men har man 13-poligt på bilen ändå får man ju påfyllning den vägen utan att installera något alls, eller möjligen någon enstaka sladd i vagnen.
Det är alltså så låg kostnad att den är försumbar. Även med sjupoligt i bilen kan man ju ladda batteriet, om man inte samtidigt vill kunna ha dimbakljus eller sånt.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03