Nybörjare med påskjutbroms/dragstångsproblem - HJÄÄÄLP... / av NinaLundgren

• 3 svar
Nybörjare med påskjutbroms/dragstångsproblem - HJÄÄÄLP...
2016-07-18 kl 23:44

Hej på er! En otrolig kunskapsbank här, ovärderlig för mig som tokrookie och ensamstående mamma. Jag köpte min första husvagn för fyra timmar sedan efter en absurt noggrann genomgång.
Vagnen är i stort sett i kanonskick så jag slog till efter mycket velande, trots trött kylskåp, trötta gasolslangar och ett drag som inte beter sig riktigt normalt. Det är draget jag hoppas på hjälp med här.

Jag har läst igenom alla trådar i ämnet här men blir inte riktigt klok ändå. Jag har idag (inför köpet) pratat med stressade mekaniker på två olika verkstäder - båda trodde det skulle räcka med att köra lite med vagnen så ev fastrostade delar skulle lossna.

HISTORIK:
Peitz, på en solifer 540 anno -88 som stått i stort sett helt stilla sen i höstas. Besiktad av säljaren för en vecka sedan, utan anmärkning.

PROBLEM:
Vid första åsynen tyckte jag damasken såg konstigt ihoptryckt ut. Vid test av påskjutsbromen enligt youtubevideon från Mekonomen så kan man varken få fram "klonket" vid backning eller dra ut stången till "normal" längd, spelet från max ihoptryckt till max utdragen är bara 3cm (ilagd handbroms och backning resp köra framåt) Handsken fjädrar alltså inte alls tillbaka själv efter kompression. Så ska det väl ändå inte vara??

Bromsfunktionen verkar ändå vara ok, handbromsen funkar bra och vid bromsning under körning verkar det funka, bara någon enstaka "stöt" kändes vid någon bromsning. Det luktar inte bränt trots 30 mils körning hem idag och motorvarvet verkade rimligt, så bromsarna tror jag inte ligger på.
Damasken har glidit lite men det verkar vara gott om fett därinne, även om det verkar lite segt och smutsigt.Det är inget som ser skevt ut.

FRÅGOR:
Jag tänkte jag skulle börja med att smörja upp därinne, men vad ska jag köpa för fett till fettsprutan? Finns det något annat jag kan testa innan jag ringer och bokar tid å verkstan (får väl ändå ingen tid förrän i höst). Efter att ha sett sprängskisserna känner jag att jag inte är jättesugen på att plocka isär hela mockapären på egen hand... Snälla snälla hjälp mig med råd!

2016-07-19 kl 07:09

Eftersom vagnen är besiktigad nyligen är det nog inget fel på påskjutsbromsen.Troligtvis behöver den smörjas.Jag använder mej av vanligt konsistensfett köpt på Jula eller Biltema.Det viktiga är att du smörjar varje år innan säsongen börjar.Om det nu inte hjälper att smörja den är den nog sliten och får bytas.

2016-07-19 kl 10:28

Det är inte alla påskjutsdämpare som innehåller fjäder som trycker ut påskjutet igen av sig självt. Även när de fungerar som de ska. Min gör det dock.
Det kan också vara fråga om tröga bromsar och/eller vajrar. Isärplockning av bromsarna för smörjning och kontroll är att rekommendera.
Här vill det förstås till att sätta sig in i hur man göra, oavsett om den är koniska eller kompaktlager.
30 mm slaglängd är kortare än vad jag någonsin sett. 60 mm brukar vara mer vanligt. Vad är det för sorts drag du har?

Själva kulhandskarna är inte speciellt komplicerade. Momentnyckel är dock ofta lämpligt vid hopmontering.

• 3 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017