Öka totalvikt / av mortimer

• 19 svar
Öka totalvikt
2019-03-23 kl 20:05

Hej
Är det någon härinne som ökat totalvikten på en Hobby husvagn årsmodell 2008 eller senare på sistone och kan berätta hur ni gick tillväga ?

1.Vad var det för vagn
2.Vad gjordes/behövdes
3.Kostnad
4.Vilken besiktningskedja genomförde reg. besiktningen

Det verkar nämligen vara olika bud hos ÅF och besiktningsföretagen beroende på vilka man frågar.

/M

2019-03-23 kl 22:18

Nu var ju vår en 560 kmfe 2007,men är ju samma som 2008.Höjde från 1470kg till 1600kg på Carspect i Kristianstad.Inget ändrades och kostade 650 kr

2019-03-23 kl 22:26

Kanske vilseledde lite i frågeställningens info, tog till lite bakåt i årsmodell. Grejen är den att jag har en 540UK tillverkad 2009.

Jocke.F: 650kr lät billigt för en reg. besiktning. Hur gjorde du för beställa ny typskylt och intyg från Hobby ? Hur fäste du den nya typskylten, med popnit eller plåtskruv ?

2019-03-24 kl 07:08

Jag ringde bara till Hobby i Tenhult och så skickade dom en ny som jag popnitade fast.

2019-03-24 kl 08:30

Vad kostade intyg och typskylt?Följer nya rostfria popnitar med?

2019-03-24 kl 12:32

Nu är inte min en Hobby, utan en Tabbert. Men årsmodellen är 2008, så principen kan nog vara likadan.
Bergholm ville ha betalt för att skriva ut ett intyg och en ny typskylt. Minns inte nu vad de ville ha. Jag förhandlade med säljaren av vagnen, så de fixade intyget och skylten.
Sen besiktigade jag hos Opus, som ville ha en tusenlapp för att göra det jobbet. Det var till 98% skriva på datorn, 1% kolla att jag klistrat dit den nya skylten och 1% ta betalt.

Inga ändringar på vagnen, då den är en sån som har tre totalvikter angivna på samma typintyg. Man kan byta mellan dem efter behag.

2019-03-25 kl 20:40

Jocke.F: Av en slump bor jag själv i Kristianstad och har också haft lite kontakt med Carspect som verkar mest lovande.
Vilken anläggning var du hos, den ute på Härlöv vid Mekonomen ? Hur länge sedan var du där ? Hade du också en vagn med tre olika vikter i typgodkännandet ?

2019-03-25 kl 21:39

I mitt fall är jag inte säker, för jag har inte sett typintyget, men eftersom vagnen hade 1590 kg totalvikt när jag köpte den, och jag fick höra att 1700 kg var det högsta som gick att få, samt att 1640 kg tydligen också skulle gå, så antar jag att min har tre vikter på det typintyget. Såvitt jag kan se borde vagnen också kunna ha 1800 kg, men det står förstås på ett annat intyg.

2019-03-26 kl 18:28

Det var ute vid Biltema och på den vagnen fanns tre olika vikter.det var några år sedan,tror runt 2012.

2019-03-28 kl 15:01

Hur vet man om det behövs en teknisk förändring för att väga upp en vagn? Kan man se det på nåt sätt om man har tex reg nr eller för en viss modell och årsmodell? Kikar nämligen själv på Hobby 560 från 2009 och det vore ju trevligt om det är enkelt att väga upp, då behöver man ju inte hänga upp sig stenhårt på totalvikten. :)

2019-03-28 kl 18:17

När jag funderade på höjd vikt tänkte jag att Transportstyrelsen måste ju veta vad som gäller. De hänvisade dock till besiktningsföretagen men de gav bara allmänt svar då det verkar skilja sig mellan olika märken och modeller. Jag som har en kabe kontaktade kabe men blev hänvisad till återförsäljare som kontaktade kabe och fick uppgifter om möjliga vikter och åtgärder. Jag tänkte att efter som det i broshyren för min årsmodell angavs den vikten jag önskade så borde det inte vara några problem. På min vagn krävs dock en balk, typintyg och skylt samt registreringsbesiktning. Så det blir 70 kg för närmare 10' kr...

2019-03-29 kl 14:40

Det är olika för olika vagnar.
Före ca 2005, om vagnen har "mått och vikter enl. 97/27/EG" i registreringsbeviset, behöver man normalt byta bromssystem för att ändra totalvikten.

Före 2005, om texten ovan saknas, kan det räcka att byta däck eller kulhandske.

Mellan ca 2005-2010 förekommer vagnar med tre vikter i typingtyget. Då kan man hoppa mellan dem utan ombyggnad.

Efter 2010 behövs ofta någon meningslös balk eller liknande, för att ändra utförandet och kunna besiktiga med ny totalvikt.

Så i en Hobby från 2009 kan det vara så att det är bara ett intyg och besiktning som krävs. Så var det med den Tabbert från 2008 som jag köpte för några månader sedan.
Sen vill det förstås till att den inte redan har den högsta av de totalvikter som finns på intyget, förstås. Men jag fick ytterligare 110 kg lastvikt på ett förhållandevis enkelt sätt.

2019-03-29 kl 23:47

Är det generellt att kunna byta utan ombyggnad? Jag har nämligen en från 2006 och i katalogen anges 1930/ 2000. Min har 1930 och jag kan byta till 2000 men enligt uppgift med ovan angivna åtgärder.

2019-03-30 kl 03:00

Nej, det är inte generellt. Det beror på hur typintyget är skrivet.

2019-03-30 kl 19:28

Mortimer du har ett PM

2019-05-22 kl 21:20

Hej

Tänkte ge återkoppling på hur allt gått med öka totalvikten på min husvagn.

Husvagn:
Hobby 540, fordonsår 2009
Första datum för ibruktagande: 2010-07-xx
Ej importerad
Typgodkännande: VV-SL-0014-05
Tjänstevikt före: 1285kg
Totalvikt före: 1350kg
Önskad totalvikt: högsta möjliga.

Började med att ta kontakt med Hobby ÅF:
Nr 1 säger att typskylt+intyg+registreringsbalk (inkl montering) och reg besiktning kostar mig 11.000kr. Dyrt konstaterar jag
Nr2 säger att det räcker med intyg och typskylt, kostnad 4500kr. Låter också dyrt.
Nr3 som säger samma som ÅF nr1, kostnad 9500kr.
Nr4 som säger att det inte går att höja totalvikten mer
Alla tre kan höja till 1500kg totalvikt

Står lite på Hobbys hemsida också ang. öka totalvikt som låter lite divergerande.

Bilprovningen säger:
"Tillverkaren avgör och under vilka förutsättningar"

Dekra säger:
"Ändring behöver göras på vagnen för att kunna höja totalvikten. Då detta är en Hobby husvagn så kan du höra av dig till dom och beställa det som behövs"

Opus säger:
"Allmänt:
I det nationella typgodkännandesystemet kan ett typgodkännande för släpvagn (släpkärra / husvagn) ha identiska fordon där det bara skiljer mellan den fastställda totalvikten. De olika totalvikterna skiljer sig endast på variant eller versionsnivå.
I en och samma typ (typgodkännandenummer) kan endast högst tre olika totalvikter förekomma.
Transportstyrelsen har beslutat att det ska vara möjligt att röra sig mellan de i typgodkännandet fastställda totalvikterna under fordonets livslängd.

Om du vill ha någon annan totalvikt än det som finns angivet i typgodkännandet måste en teknisk förändring utföras på fordonet och allmänna anvisningar för ändring av totalvikt följas.
OBS! I detta fall ska samtliga uppgifter om det nationella typgodkännandet tas bort ur registret och fordonet kan inte återgå till ett nationellt typgodkännande.
Det är fordonstillverkarens/generalagentens uppgifter som gäller, beskriver de att teknisk förändring ska utföras för att nå önskad totalvikt måste det göras.

Den tekniska förändringen ska vara dokumenterad av den som utfört förändringen.
Tillverkaren/generalagent intygar den nya totalvikten samt uppgift om vad som är förändrat.

Efter förändringen ska tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten på fordon från och med 2005 års modell samt EG-typgodkända personbilar före 2005 års modell. (Detta kontrolleras vid besiktningen.)"
Tillägg/tolkning av mig: Vill jag enbart ha en totalvikt som finns i typgodkännandet så behövs ingen teknisk förändring, hade jag t.ex önskat 1600kg så hade det behövts

Carspect säger:
"Det krävs två moment för din önskan.
1. Be Tillverkaren om ett intyg på fordonet med den nya totalvikten
2. Inställ fordonet till registreringsbesiktning med intyg enligt punkt 1".
Ställer följdfråga: Räcker det med intyg och ny typskylt ?
Carspect svarar: "Ja på detta nationellt typgodkända släp krävs inget mer".

Funderade på vem som har uppgift om vilka totalvikter som finns i typgodkännandet. Tillverkare/ÅF har tydligen inte det. Frågade allvetaren Google och fick då en träff på att det är Transportstyrelsen som är kontrollorgan för dessa. Transportstyrelsen var en gång i tiden en del av Vägverket.
VV-SL-xxxx-yy; VV=Vägverket, SL=Släp
Ställde frågan till de och fick svar:
" Släpvagnens typgodkännandenummer VV-SL-0014-05 gick att söka fram och det har viktangivelserna 1400 kg, 1450 kg samt 1500 kg."

Tittar jag på min typskylt står det 1400kg

Valet för höja totalvikten utifrån ovan var inte så svår. Beställde intyg och typskylt från ÅF nr2 (4500kr), Bokade tid hos Carspect, klistrade på ny typskylt (Japp, så sniket är det så man får inte ny graverad typskylt), inställde mig till registreringsbesiktning, besiktningsingenjören verifierade chassinr och typskylt, knappade 10min på datorn i lugn o ro. Vips så står det numera 1500kg Totalvikt.

Finns bara en enkel slutsats att dra. Det råder stor förvirring därute bland alla ÅF, som ofta vill ta duktigt betalt. Kanske lite av en följd till man privatiserade Bilprovningen.

2019-05-22 kl 21:56

mortimer skrev:
Hej

Tänkte ge återkoppling på hur allt gått med öka totalvikten på min husvagn.

Finns bara en enkel slutsats att dra. Det råder stor förvirring därute bland alla ÅF, som ofta vill ta duktigt betalt. Kanske lite av en följd till man privatiserade Bilprovningen.

Inte bara där ute...

2019-05-23 kl 07:45

mortimer skrev:
Hej

Tänkte ge återkoppling på hur allt gått med öka totalvikten på min husvagn......

Tack för återkoppling. Det är vi inte bortskämda med. :-)

2019-05-24 kl 09:41

Den procedur som du till slut genomförde var alltså exakt densamma som den jag gjorde på den Tabbert jag köpte i vintras. Enda skillnaden är att den högsta totalvikten som fanns att välja på för mig var 1700 kg. Samt att Bergholm är lite billigare med sina intyg. Nu förhandlade jag med säljaren, Bengt i Örkelljunga, så de tog kostnaden för intyget och jag för besiktningen.

Även den ursprungliga typskylten på min vagn var klistrad i gasolboxen. Fram med varmluftspistolen och pillra lite, så var den ersatt med den nya. Den så kallade besiktningsskylten satt också i min vagn, men den används inte längre, så den tog jag också bort.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1687 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 747 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206