Ordentliga sängar / av TomTom

• 9 svar
Ordentliga sängar
2016-08-30 kl 13:48

Är ny på husvagnsfronten som vuxen, som barn härjade vi runt i en gammal Sting.

Det jag slås av när jag nu ger mig ut på husvagnsmarknaden är hur lite som verkar ha hänt med sovkomforten! Eller, hur mycket som hänt i FEL riktning!

I den Sting vi åkte runt i varje sommar hade vi barn en dubbelsäng på 200x115cm medans päronens säng var 200x180cm. Båda var dock nerbäddade soffor.

När jag nu letar husvagn så är det bäst jag kan hitta dubbelsängar på 150cm breda och alltifrån 190-200 långa. Även i Adrias 9 metersvagn (alpina 903HT)så är dubbelsängen 190x150cm!

Finns det inga vagnar som har en ordentlig vuxensäng på minst 165cm bredd och 200cm längd, UTAN att vara snedkapad.

Helst tillsammans med en våningssäng för barnen och tillsammans med en sittgrupp för 4 pers.

2016-08-30 kl 14:05

Likaså verkar Långbäddar vara helt omöjligt att kombinera med våningssäng för barn.

2016-08-30 kl 22:06

Det blir nog svårt att få dina önskemål. Bredare dubbelsängar finns om man söker på Queensbed. Finns både längsgående och tvärställda. Men knappast tillsammans med en våningssäng. Samma sak med långbäddar.

Kabe Haciende har iofs dubbelsäng och våningssäng men dubbelsängen är nog av normalbredd för husvagnar.

Dubbelsängen i vår husvagn är ca 140-145 bred med avhugget hörn i fotändan men det fungerar utan problem trots mina resliga 195cm.

2016-08-31 kl 07:43

Det bredaste säng jag hittade i "560-klassen" var Hobby 560 Ufe, vars säng är 160cm och kapad till 140cm i fotänden. Det blev en sån vagn för min del främst pga detta.

2016-08-31 kl 09:08

Tänkt samma tanke jag med, svårt att hitta dubbelsängar som är lite bredare och fullängd hela vägen. Våran dubbelsäng är 145 cm bred och ska vi köpa en nyare (vi har en -09) så är den ännu smalare, 135 cm. Det som är bra i våran vagn är att vi bäddar ner dinetten bredvid dubbelsängen och då blir det i princip hela vagnbredden som är sängplats. Den är för övrigt till salu, har dock ingen våningssäng, barn nummer två sover i bäddskåpet ovanför dubbelsängen.

Susanne
2016-09-07 kl 21:29

Ja, det verkar inte bättre. Hade varit helt ok om det åtminstone fanns en vagn med våningssäng i ena änden, en mindre sittgrupp i mitten och sen större sittgrupp i andra änden som man kunde bädda ner till en full-size säng (där man kunde använda riktiga madrasser när man ligger länge).

Men inte ens det verkar finnas?

2016-09-07 kl 23:23

Håller med om att det är märkligt att INGEN tillverkare satsat på en bättre sängkomfort och större sängar. Hårda dynor verkar också vara allt för vanliga, i såväl sängar som sittgrupper... Vår Solifer S3 har med bäddsoffan bak nedbäddad ett bäddmått på 140x200 och den är rektangulär, alltså ingen snedskuren fotända. Därför var det enkelt att köpa bättre madrasser, som inte behövde sågas till och original dynan står i förrådet. Med en fullbreddsvagn borde man kunna skapa ändå större säng utan problem. Om man ville prioritera det... Saknas efterfrågan, eller varför finns det inte?

2016-09-08 kl 11:15

Lockelsen att kunna skriva 7 personer istället för 4 i katalogen är väl för stor. Men visst är det retligt att när de väl HAR utrymmet i en viss modell så inte fanken sätter de in en ordentlig säng, utan då trycker de in en hög garderob på 40 cm istället.

Risken är ju även att om de har en säng som är 180x200 cm så kan ju kunden köpa sin madrass på IKEA istället för att ge det dubbla till husvagnstillverkaren för en mindre och sämre madrass

2016-09-09 kl 11:13

Det är ju priorieringar. Nu så är det poppis med stora badrum i husvagnar. Mycket lull lull och då tar det plats på sängar.

Sävsjö gjorde en vagn runt 88-90, Sävsjö eller Smålandia 545 där man kunde välja 2 långbäddar med 2 våningsängar över. Men har bara sett en sådan i sverige över huvud taget.

Konstigt är det då barnkammarvagnar, våningssängar mm. säljer som smör i solsken. Där det är BRA bäddmöjligheter!

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017