Överlast att köra för tung vagn för bilen? Böter? / av Urme

Överlast att köra för tung vagn för bilen? Böter?
2017-03-08 kl 14:32

Jag har en fråga som jag hoppas ni kam svara på.
Jag har en bil som väger 2230kg totalvikt och har en max dragvikt på 1600kg.

Jag har körkort med utökad behörighet.

Om jag drar en husvagn som har en tjänstevikt på 1700kg och en totalvikt på 2000kg.

Om jag blir stoppad måste polisen väga vagnen även fast tjänstevikten redan överstiger bilens dragvikt?
Blir det överlast eller olovlig körning?
Om det är överlast räknas det så här?
(Överlast är allt över 1600kg)/1600kg
T.ex om vagnen väger 1890kg lastad blir det då 290/1600kg = 18% överlast?

Ber de mig koppla av vagnen på stället eftersom jag omöjligt kan flytta 290kg till bilen?

2017-03-08 kl 20:26

Lite underlig fråga, det är ju klart att du inte får dra mer än 1600 kilo. Självklart blir det böter och du får inte fortsätta köra med den kombinationen.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-03-08 kl 21:15

Fast frågan är hur räknas överlasten? Och om det bara räknas som överlast riskerar man aldrig körkortet? Att man inte får dra är ju klart, men vad är straffet/bötern i exemplet?

2017-03-09 kl 08:51

Överlast, <20% 2000:- osv till 41-50% 4000:- därefter till åklagare.

Dessutom får du ju inte i något av fallen köra vidare med släpet.

B96 har ju gränsen 4250 kilo så där har du en liten marginal ;-)

Pierre Palm
2017-03-09 kl 15:46

Jag tror inte det är fråga om överlast så länge vagnen inte väger mer än dess totalvikt.
Jag är nästan säker på att kombinationen är olaglig när vagnen väger mer än vad bilen får dra (du drar något du inte får dra med bilen). Då blir det olovlig körning, dvs dagsböter och risk för körkortet.

2017-03-09 kl 16:00

Frågan är vad du får dra med bilen när du har B96? Är det fortfarande 1600 kg eller lägre?

Vad jag förstått så är det olovlig körning om du drar över den tillåtna vikten utan E-kort och då är det som Mr Cool skriver risken stor att du får ställa ner.
Plus risken att det går till åklagare och då är det dagsböter som gäller. Finns även risk för indraget körkort skulle jag tro.

Väger gör inte Polisen då du inte har E-kort. Med E-kort är det bruttovikten som gäller och då måste man väga.
Med B96 går man efter uppgifterna i respektive reg.bevis.

Förutom detta så kan du räkna med noll kronor i ersättning från försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme.

Bara det gör att jag nog inte skulle fundera på att dra kombinationen. Kan ju bli ruggigt dyrt utan att Polisen stoppar dig.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-03-09 kl 16:34

Torsten F skrev:
Jag tror inte det är fråga om överlast så länge vagnen inte väger mer än dess totalvikt.
Jag är nästan säker på att kombinationen är olaglig när vagnen väger mer än vad bilen får dra (du drar något du inte får dra med bilen). Då blir det olovlig körning, dvs dagsböter och risk för körkortet.

Så länge körkortet gäller för vikten, som i ovanstående fall blir det övervikt.
(tror gör vi i kyrkan ;-))

Pierre Palm
2017-03-09 kl 16:37

chriper skrev:
Frågan är vad du får dra med bilen när du har B96? Är det fortfarande 1600 kg eller lägre?

Vad jag förstått så är det olovlig körning om du drar över den tillåtna vikten utan E-kort och då är det som Mr Cool skriver risken stor att du får ställa ner.
Plus risken att det går till åklagare och då är det dagsböter som gäller. Finns även risk för indraget körkort skulle jag tro.

Väger gör inte Polisen då du inte har E-kort. Med E-kort är det bruttovikten som gäller och då måste man väga.
Med B96 går man efter uppgifterna i respektive reg.bevis.

Förutom detta så kan du räkna med noll kronor i ersättning från försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme.

Bara det gör att jag nog inte skulle fundera på att dra kombinationen. Kan ju bli ruggigt dyrt utan att Polisen stoppar dig.

TS har med sitt utökade b-kort rätt att dra den kombination han beskriver vilket innebär att det blir fråga om övervikt med de kostnader jag skrev om samt att naturligtvis ingen fortsatt färd med det släpet. Hade han inte haft behörighet på körkortet hade det dessutom handlat om olovlig körning.

Pierre Palm
2017-03-10 kl 10:30

Men frågan kvarstår om han får dra de 1600 kg som bilen är godkänd för med B96.
På min bil skiljer det ganska många kilon mellan max tillåten dragvikt och vad man får dra med B96.
Därav min frågeställning.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-03-10 kl 13:07

chriper skrev:
På min bil skiljer det ganska många kilon mellan max tillåten dragvikt och vad man får dra med B96.
Därav min frågeställning.

Med B96 får han fara iväg med 4250kg (bil + släp), därför blir det överlast när han överskrider bilens max på 1600kg men inte körkortets 4250kg.

Pierre Palm
2017-03-11 kl 22:14

chriper skrev:
Det är två skilda ting.

När det gäller behörigheten (körkortet) är det sammanlagda totalvikterna som gäller. De är i det här fallet 4250 kg, eftersom han har B96. Med en bil med en totalvikt på 2230 kg får han alltså dra en vagn med en totalvikt på 2020 kg. Det är med andra ord inget problem med vagnen i exemplet.

Sen kan bilen maximala dragvikt göra att man inte kan dra den vagn man har behörighet till med full last. I exemplet är det så illa att det inte ens går att dra den tom, då vagnens egenvikt redan överskrider max släpvagnsvikt. Men här är det vagnens bruttovikt som avgör, alltså vad den väger just nu, med den last den har för stunden.

Eftersom man inte kan få ner bruttovikten under tjänstevikten (vi antar att den är korrekt), så blir det överlast. Hur mycket får man förstås väga den för att ta reda på, men att det är något kan man se redan i papperna. Överlasten räknas som angetts ovan, relativt 1600 kg. Sen kan det förstås vara så att man även överskrider 2000 kg i bruttovikt på vagnen (inte ovanligt för semesterfirare). Då gör man sig skyldig till två fall av överlast samtidigt.

Är överlasten tillräckligt grov kan man bli av med körkortet för den också, men det är inte speciellt vanligt. Det ska rätt mycket till.

Hade föraren i exemplet istället haft B-kort, hade han fått dra en vagn med en totalvikt om max 1270 kg. Han hade då aldrig kunnat utnyttja de 1600 kg som bilen klarar.

Själv har jag en bil med 2400 kg totalvikt och 2100 kg max släpvagnsvikt. Där krävs det då BE för att kunna utnyttja 2100 kg släpvagnsvikt, då B96 eller B begränsar totalvikterna för släpet till 1850 resp 1100 kg.

2017-03-29 kl 18:31

får jag dra detta med B96 Fabrikat: VOLVO F + V60
Tjänstevikt: 1685 kg
Totalvikt: 2120 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3920 kg
Släpvagn:

Fabrikat: KABE SMARAGD XL KS
Tjänstevikt: 1270 kg
Max lastvikt: 210 kg
Totalvikt: 1480 kg
Bromsad: Ja

2017-03-29 kl 18:58

tissla skrev:
får jag dra detta med B96 Fabrikat: VOLVO F + V60
Tjänstevikt: 1685 kg
Totalvikt: 2120 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3920 kg
Släpvagn:

Fabrikat: KABE SMARAGD XL KS
Tjänstevikt: 1270 kg
Max lastvikt: 210 kg
Totalvikt: 1480 kg
Bromsad: Ja

Ja,kolla här
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

2017-03-30 kl 00:11

Med B96 är högsta sammanlagda totalvikten 4250 kg. 2120 + 1480 = 3600. Alltså går det bra, men inte med B-kort, där gränsen är 3500 kg.
Finns ingen teknisk begränsning som du slår i heller. Bara att köra. Men lastvikten på 210 kg är klen, så passa dig för att ta med för mycket grejor i vagnen.

2017-03-30 kl 06:24

Blev igår invinkad på kontrollplats, körde lätt lastbil med släp. Blev vägning osv. Men inget konstigt med det.

Passade på att fråga vad som gäller vid överlast med b96 respektive be.

Vid b96 gäller alltid totalvikten.
Tex får jag max dra 1890, får jag inte koppla en vagn som har totalvikt 1900, inte ens om den är tom.
Med be är det bruttovikten som gäller. Då kan totalvikten vara max 3500, bara bruttovikten inte överstiger bilens max släpvagnsvikt vid tillfället. Tex så är max släpvagnvikt på min bil 2200. Jag kan koppla ett släp med totalvikt 3500 till den, men jag kan inte utnyttja det fullt ut. Allt över 2200 i bruttovikt blir överlast.

2017-04-02 kl 22:21

Och det var inte sant, för det är ALLTID samma princip som gäller, OAVSETT körkort.

Sammanlagda totalvikten får inte vara högre än vad körkortet tillåter.

Sen är gränserna olika. B:3500 kg, B96:4250 kg eller BE:7000 kg/obegränsat (beroende på hur gammalt kortet är).

Även med BE får förstås bilen inte ha totalvikt över 3500 kg, vilket ger 3500 kg för släpet med nyare kort.

Oavsett körkortsklass är det sedan så att släpets bruttovikt inte får överstiga bilens släpvagnsvikt.

Ovanpå detta har vissa bilar en högsta tillåten tågvikt också, som är lägre än sammanlagda totalvikterna.

2017-04-03 kl 06:24

apersson jag är håller med dig. Kanske uttryckte mig korkat, det polisen menade var att de dömde överlast med b96 som olovlig körning men överlast med be som just överlast. I min värld borde allt som är över sammanlagda totalvikten vara olovlig körning, och allt som är under körkortsklassen men över bilens eller släpets kapacitet borde vara just överlast.
Skulle dock inte förvåna mig om olika poliser dömer olika.

2017-04-03 kl 11:51

I så fall gör de fel, för överlast och olovlig körning är två helt olika saker.

Men det kan hända att de menar rätt, fast säger fel. Man hör ofta att så fort man har något bättre än B så spelar totalvikten ingen roll. Så har det också varit. För några år sedan fanns bara B och BE (för de som drar släp efter personbil, alltså). Med B gällde gå begränsningen med max 3500 kg sammanlagd totalvikt, samt att bilens tjänstevikt måste vara minst lika hög som vagnens totalvikt. Med BE hade man obegränsad totalvikt på släpet.

Men nu är det samma regelprincip för B, B96 och BE. Det är sammanlagd totalvikt som är avgörande för om man är behörig eller ej, inget annat. För de olika klasserna är det då olika vikter som gäller, men samma prinicp.
Överskrider man den viktgränsen är det olovlig körning.

Sen finns, som tidigare, bilens begränsing i högsta tillåtna släpvagnsvikt kontra släpets bruttovikt. Dessutom då, i vissa fall, en begränsning om högsta tillåtna tågvikt, som kan vara lägre än sammanlagda totalvikten. Överstiger man någon av de gränserna är det överlast man gör sig skyldig till.

2017-04-03 kl 15:10

KÖRKORTSGUIDE

B: Körkortsbehörigheten B ger rätt att köra personbilar/lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg. Med vanlig B-behörighet får man koppla ett lätt släp. Släpet räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg, alternativt att släpets totalvikt inte är mer än 750 kg. Om släpet väger mer än 750 kg får inte bilens och släpets totalvikt tillsammans överstiga 3.500 kg. Åldersgränsen för B är 18 år.

B – utökad (B96): Samma förutsättningar som B gäller, med skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4.250 kg. Åldersgränsen för utökad B är 18 år.

BE: BE ger rätt att köra personbilar/lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3.500 kg och en eller flera släpvagnar kopplat till sådan bil, förutsatt att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3.500 kg. Skillnaden mot B eller utökad B är att BE-behörigheten inte har någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter, som är högst 3.500 kg för B och högst 4.250 kg för utökad B. Åldersgränsen för BE är 18 år.

ÖVERGÅNGSREGEL: B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996, ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3.500 kg. Men om körkortet har blivit ogiltigt och sedan utfärdas på nytt efter den 1 juli 1996 gäller inte denna rättighet. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bilar med högre totalvikt än 3.500 kg.

ÖVRIGT: Tidigare har det funnits en begränsning om att en släpvagns totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt. Den begränsningen är borttagen sedan 19 januari 2013.

2017-04-04 kl 14:06

Och det var inte sant, och det var inte heller sant, för med dagens BE (efter 19 januari 2013) gäller att max sammanlagd totalvikt är 7000 kg. Varken drag- eller släpfordonet/fordonen får dock överstiga 3500 kg.
Det är bara BE tagna före 19 januari 2013 som inte har någon begränsning för sammanlagd totalvikt, men dock fortfarande begränsningen att dragfordonet får ha en totalvikt om max 3500 kg.

2017-04-04 kl 16:03

Det finns en tråd " läs mer " på denna sidan
Vi reder ut kör med rätt kort
denna tråden har fullständigt spårat ur jag skulle aldrig drömma ens tanken att tala om vad som är lagligt i frågan folk tar in olika saker och många har förmågan att snappa upp det som känns mest bekvämt och det blir lätt att fastna i fel tankegång som kan ställa till det riktigt illa
indraget körkort böter m.m
.. men det skrev dom på husvagn & camping ?

Gå in på Transportstyrelsen och läs vad som gäller och bilda dig själv en uppfattning om vilka krav som ställs just för dig eller ring eller fråga någon trafikpolis som arbetar med detta för det är han du kommer i kontakt med när det gå åt skogen

2017-04-04 kl 18:25

Regel1: Släpets bruttovikt( vad det väger lastat med aktuell last) får inte överstiga hur mycket dragbilens dragkrok är godkänd för. Gäller för alla körkort B, B96, BE.

Regel med B kort: Bilens totalvikt + Släpets totalvikt < 3500 kg

Regel med B96: Bilens totalvikt + Släpets totalvikt < 4250 kg

2017-04-04 kl 19:44

tissla
regel för vem &
har du riktigt koll på detta

2017-04-04 kl 20:37

Det finns olika tolkningar om regler
...vad är problemet egentligen
varför inte ta reda på själv vad som gäller Det skrivs mycket om vikter
...är det hela sanningen det lastas in cyklar grill och matvaror utrustning stolar och div
vet många egentligen vad dom åker omkring med ... tveksamt
Kolla upp din egen status förlita dig inte på alla tips på detta info
Skriver farbror blå ut en bot så önskar jag dig lycka om du lyckas övertyga pliten att detta här jag läst på
Husvagn & Camping

2017-04-05 kl 03:28

tissla skrev:
Regel1: Släpets bruttovikt( vad det väger lastat med aktuell last) får inte överstiga hur mycket dragbilens dragkrok är godkänd för. Gäller för alla körkort B, B96, BE.

Regel med B kort: Bilens totalvikt + Släpets totalvikt < 3500 kg

Regel med B96: Bilens totalvikt + Släpets totalvikt < 4250 kg

Rolig tråd det här, vill tillägga att det inte är bilens dragkrok som är godkänd för en viss vikt utan bilen. :-)

Pierre Palm
2017-04-05 kl 06:24

Hehe det roliga är polisen inte alltid heller vet.
Men så länge man håller sig inom de rätta vikterna för sitt ekipage så slipper man fundera på följderna av att inte göra det.

En bra grej är att väga sin vagn på närmaste bilvåg. Bor man i närheten av Helsingborg finns det en vågar på kontrollplatserna längs E4:an, mellan Helsingborg S och Vasatorp. Där brukar jag köra in och väga. Den är igång dygnet runt så det är bara att glida in.

2017-04-05 kl 10:20

cvo skrev:
Det finns olika tolkningar om regler
I det här fallet finns det inget att tolka. Jag har redan i detalj redogjort för vad som gäller. Regelverket är både tydligt och enkelt, så det är bara att läsa vad jag skrivit, så vet du precis sen.

2017-04-05 kl 12:33

Du har helt rätt i vad du skriver apersson850

Vad jag menar med
det finns olika tolkningar om regler
Bara att läsa igenom dessa inlägg där man beskriver olika körkortsbehörigheter samt vikter hit och dit och tror sig veta

För mig är det solklart vad som gäller allt framgår på Transporstyrelsens hemsida
har man svårt att tyda texten så finns en släpvagnskalkylator där man skriver in dragbilens regnr samt vagnens regnr och till sist skriver man in sina körkortsbehörigheter och kalkylatorn räknar fram om du får dra ekipaget samt hur mycket du får lasta och du får fram en mängd uppgifter om dina vikter på hela ekipaget en fin hjälp för många som har svårt att förstå detta med vikter m.m

Tycker det är lite vanskligt att skriva om just sådana saker det finns tydligen många åsikter om detta och varför det gör det förstår jag inte

2017-04-05 kl 16:31

Då menade vi olika saker. När du pratade om tolkningar trodde jag du menade officiella sådana. Lagar skrivs ju av en part, men tolkas sedan av domstolar.
Men i det här fallet gäller det nog inte den sortens tolkningar, utan snarare gemene mans missuppfattningar om vad reglerna innebär, dessutom utspädda med lite av de regler som gällt förr i tiden, ju förr desto mer annorlunda.

Släpvagnskalkylatorn är bra om man har ett specifikt fordon att relatera till. Men om man bara funderar på vad man skulle kunna skaffa är den oduglig, för man måste ha registreringsnummer. Det har man i regel inte om man inte köpt fordonet ifråga än.

Men rent allmänt skriver vi, eller åtminstone jag, just för att det finns många missuppfattningar, och då är det bra med rätt information ibland.

2017-04-05 kl 17:01

Kollade upp det med släpvagnskalkylatorn lånade ett regnr på gatan och satte dit våran vagn och fick fram all fakta om vikter därigenom går det att få fram exakta uppgifter således behöver man inte vara ägare till fordonet för att få fram vad som gäller
Snabbt och enkel inga funderingar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03