Parkeringsljus / av Luqz

• 12 svar
Parkeringsljus
2017-06-04 kl 12:43

Hej!
Jag undrar hur man kopplar Psrleringsljusen till 12V, vagnen i fråga är Mustang Sting 540 -77. Såg detta på en vagn igår kväll på campingen jag är på just nu och tyckte det var mysigt på kvällen, men nu på morgonen jag skulle fråga hur dem gjorde så hade dem åkt :p
Taksam för svar! :)

2017-06-04 kl 12:46

I den här tråden får du svar på din fråga:
http://www.husvagnochcamping.se/forum/praktiska-tipsteknik/parkeringslyset-lyser-enbart-pa-ena-sidan-kabe-safir-2004-393737/post-3588115

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-06-04 kl 12:49

mrcool skrev:
I den här tråden får du svar på din fråga:
http://www.husvagnochcamping.se/forum/praktiska-tipsteknik/parkeringslyset-lyser-enbart-pa-ena-sidan-kabe-safir-2004-393737/post-3588115

Tack för länken! :) det stod något om att man skall bygla stiften, men hur görs detta? Är amatör inom el osv :p

2017-06-04 kl 16:32

En amatör bör nog ha ett proffs till hjälp, när det här ska göras. Det är svårt att göra någon generell anvisning, för elsystemen är olika i olika vagnar.

Men här är några punkter att tänka på.

Vagnens parkeringsljus ska inte tända bilens, om bilen är kopplad. Det är inte alltid moderna bilar gillar att få matning bakifrån.

Om vagnen har höger och vänster sida separerade, kan man koppla ihop dem när vagnen driver belysningen ensam, men de ska vara separerade när bilen driver belysningen.

Det är som det står i den andra tråden, den enklaste installationen är att göra lämpliga byglingar i ett löst släpvagnsuttag, och koppla vagnen till det när man vill ha parkeringsljus. Är det bara för nödlägen duger det ju, men vill man tända titt och tätt är det förstås elegantare att installera en brytare i vagnen.

2017-06-04 kl 16:47

Om man skulle be en husvagns firma att installera en sådan knapp inne i vagnen, hur mycket i cirka pris skulle detta kosta?

Är sugen på att testa det med köpa en hona och koppla på, men frågan är bara hur man byglar. Har aldrig gjort nått liknande innan :p

2017-06-04 kl 16:58

Känner du ingen som är elkunnig?

Om du vill sätta ett löst uttag så kopplar du batteriladdningens 0 V till trafikbelysningens jordning och batteriladdningens +12 V till höger och vänster bakljus.
Detta förutsätter givetvis att du har kopplat så du har laddning av husvagnsbatteriet genom släpvagnsuttaget.
Exakt vilka poler du ska koppla beror på om du har sju- eller 13-poligt don. Om vagnen är från 1977 och inte donet är ombyggt lär du ha sjupoligt.

2017-06-04 kl 17:00

Hittade detta där fram sängen på vänster sida, kan man göra något med detta? Den gråa kabeln som kommer upp från golvet är den som kopplas in i bilen.

Bild: https://ibb.co/cttQYF

2017-06-04 kl 17:07

apersson850 skrev:
Känner du ingen som är elkunnig?

Om du vill sätta ett löst uttag så kopplar du batteriladdningens 0 V till trafikbelysningens jordning och batteriladdningens +12 V till höger och vänster bakljus.
Detta förutsätter givetvis att du har kopplat så du har laddning av husvagnsbatteriet genom släpvagnsuttaget.
Exakt vilka poler du ska koppla beror på om du har sju- eller 13-poligt don. Om vagnen är från 1977 och inte donet är ombyggt lär du ha sjupoligt.

Glömde svara på detta, jo jag känner en men han ville ha drygt 9000:- för detta, och enligt mig så är det lite saftigt för koppla in en knapp för detta.
Och jo den är sjupolig och vad jag har läst så lär de vara 58L och 58R som man skall bygla?

2017-06-04 kl 18:58

Jag menade någon elkunnig som kunde assistera på hobbybasis. 58L och 58R är bakljus på vänster och höger sida. Men de ska fortfarande vara separata när vagnen är kopplad till bilen. En tvåpolig växlande brytare fixar detta.
Exempelvis en Marquardt 1834.3312. Den är förvisso inte gjord för just 12 VDC, men du lär ju inte tända belysningen hundra gånger om dagen, så den klarar sig nog så länge du behöver den.

Jag kunde gjort det för 900... :-)

2017-06-05 kl 02:22

Hade tråkigt nu på natten, så jag testade mig fram. På den förra bilden såg jag att tre svarta kablar vart kopplade till en "sockerbit" så jag såg att en av dessa kom från parkeringsljuset på vänster fram sida. Så jag tog en vanlig kabel från + Polen på batteriet och satte på en av dessa kablar, när jag gick ut från husvagnen så vips så lös parkeringsljusen runt hela vagnen :)
Bild på detta: https://ibb.co/csCKAv

2017-06-05 kl 08:37

Ja, när du har sjupoligt don är jorden redan sammankopplad, så då är det inte värre än så. Enda grejen nu är att du behöver en brytare som växlar mellan att mata parkeringsljuset från vagnens batteri eller bilens släpvagnsuttag. Så du inte kopplar in matning från vagnens batteri baklänges till bilens belysning, om du har vagnens belysning tänd för sig själv när du ansluter bilen.

2017-06-05 kl 11:08

Har nu kopplat in en brytare, tack! :)

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03