Polar 535 bord o gasol / av hpl

• 7 svar
Polar 535 bord o gasol
2014-08-16 kl 14:14

Hej Jag har nyligen bytt upp mig från en Solifer Artic 45T till en Polar 535 från -79.

Jag har ett par mindre problem som jag hoppas på någon här kan hjälpa mig lösa:

För att ta bordet först, det rör sig om bordet bak vid U-soffan. Sax mekanismen under har gått sönder så den förra ägaren har satt bagage stroppar av gummi på för att hålla bordet uppe. Det fungerar ju för all del, men gör det lite bökigt att slå ned bordet så man kan bädda.

Jag tror alla spiralfjädrar finns, däremot sitter de knappast på rätt plats, likaledes hänger det en stålstång under bordet som väl skall sitta fast i något i båda ändarna. Finns det någon som antingen har ett underreda de vill sälja eller kan ta några fotos av underredet (saxmekanismen) så jag kan se hur det egentligen skall se ut.

Det andra problem är säkert mycket enklare att lösa. Gasolspisen har två lågor utan ugn, på den ena av dessa lågor fungerar tändsäkringen inte riktigt, den skall bytas ut. Något man enligt husvagns verkstäderna enkelt kan göra själv. Mitt problem är att det under spisen sitter en skyddsplåt som jag inte får loss. Besticklådan skall tas ut, så långt allt bra, sedan sitter denna plåt under själva brännarna/spisen och jag ser inte var den är fastskruvat. Är det någon som har varit med om att byta tändsäkring eller liknande så de vet hur man får bort denna plåt?

mvh Hans-Peter

2014-08-17 kl 11:11

Hej, vad är felet på tändsäkringen? Om det är att lågan slocknar när du släpper vredet efter ca. fem sekunder är det troligen oxid på flatstiftet. Ta loss kabelskon och spruta på lite crc 5-56 så kanske det fixar sig. Hälsningar brandis.

2014-08-17 kl 12:41

HEj!
Ja det är just det som är felet, lågan släcker när man slipper knappen.
Men problemet för min del är att jag inte kommer åt undersidan på brännarna där tändsäkringen tydligen sitter fast, det sitter en skyddsplåt över som jag inte får bort.
mvh Hans-Peter

2014-09-01 kl 13:12

Efter en konsultation med en mycket trevlig man på Polarvagnen löste det sig, han gav mig lite tips så jag kunde se hur jag skulle få fixat tändsäkringen, så nu fungerar båda lågorna som de skall. Bra med service även på gamla vagnar från Polar.

2014-09-02 kl 17:45

Men när du ändå skriver kan du väl skriva hur det löste sig. Det här är ju ett forum som många läser på där många kan ha nytta av det som handlar om problemlösningar.

Är ju synd om nästa person som har ett likadant problem också skall behöva vända sig till Polarvagnen...då är ju liksom nyttan med ett forum borta.

2014-09-02 kl 21:08

Du har naturligtvis rätt Hakano, jag borde ha beskrivit hur jag löste problemet. Så nu skall jag försöka bättra mig och beskriva hur jag gjorde.

Det första problemet var ju att få den metallplatta bort som sitter under brännarna som skydd. Knivlådan ligger ju under och det kan ju hända man lägger något ned i lådan sum sticker upp i brännarna.

Då det inte var några skruvor att se frågade jag på Polar hur de hade gjort, man visste inte riktigt men trodde den var häftat fask med klammar. Jag tog alltså knivlådan ut och lyfte skåpsluckan med sopbehållaren av så jag fick plats. Fattade en ficklampa och tittade efter klammar, det fanns inga, men däremot upptäckte jag att det satt en smal tunn metall bit som gick genom ett hål i plåten och runt ett av rören till brännarna. När jag lossnade det gick det att lyfta skyddsplåten så mycket ned att jag kunde komma åt undersidan av brännarna. Jag hade fått reda på vid samtalet med Polar att tändsäkringen bestod av själva känslokroppen som satt i lågan och ett koppar rör som var skruvat fast vid regleringen. När jag nu kom under var det lätt att se att känslo kroppen inte satt rätt i förhållande till brännaren, den hade hoppat ut ur det spår den skulle sitta i, så den blev ganska enkelt inte varm nog. Jag skruvade den loss vid regleringen, (7 mm fastnyckel) och tog den ut, böjde röret en aning so känslokroppen kom en aning närmare brännaren samt skrapade beläggning bort på den yta som skall ligga an mot regulatoren. Något de hade tipsat mig om på Polar. Monterade dit den igen och klämde röret ordentligt fast i sitt spår samt kollade att känslokroppen satt ordentligt inne i lågan. Testade det hela och monterade skyddsplåten fast igen. Testade igen att det fungerade som det skulle och satte lucka och knivlåda på plats igen. Nu vet jag vad jag skall göra om jag får problem igen: Rätta känslokroppen en aning. Så småningom får jag väl köpa en ny tändsäkring, men den här fungerar i alla fall nu som den skall.
mvh Hans-Peter

2014-09-06 kl 14:49

Tackar för ett utförligt svar! :)

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206