Polar, Kabe eller Solifer / av olamörrum

Polar, Kabe eller Solifer
2018-08-21 kl 13:40

Jag och frun ska byta husvagn till nästa år och har fastnat för dessa tre i rubriken ovan. Vad är för respektive nackdelar eller är det nästa samma sak oavsett vilken vagn vi väljer?
Det som är avgörande för vår del är konstruktion och planering i vagnen.
Så säg vad ni tycker, ser fram emot era svar.

Ola

2018-08-21 kl 13:47

Du svarar själv på frågan, "Det som är avgörande för vår del är konstruktion och planering i vagnen". :-)

Tycker nog inte du ska välja mellan vilket fabrikat du ska köpa utan den planlösning som passar er. Åtminstonde när valet är mellan dessa tre fabrikat. Möjligtvis skulle du lägga till Cabby som ett alternativ om rätt planlösning återfinns hos dem.

Lycka till.

2018-08-21 kl 15:24

Håller med perin. Lägg till Cabby. Håller hög kvalitet.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-21 kl 15:33

I valet mellan Polar o Kabe brukar man ju höra: "beror på om du vill ha en blå eller röd." :) Nu skiljer det väl lite mer, men kanske inte så mycket. Kabe har stoppat innertak, som ljuddämpar lite och kan kännas ombonat. Men mest är det nog en smaksak vilken man föredrar. Personligen tycker jag Kabes sittgrupp har bäst sittkomfort på marknaden.

Ang. Solifer så beror det på vilken årsmodell vi pratar om. Görs väl inga nya längre, vad jag vet, mer än möjligen "sminkade" Eriba vagnar. Men dom verkar inte säljas här längre. Från -08 till -14 (innan Eriba) är Solifer i princip en Polar med annan färg. Före -08 var det en finsk vagn som var väldigt lätt och trevlig att dra.

Och som perin nämnt, glöm inte Cabby. Dom gjorde riktigt fina och välbyggda vagnar.

2018-08-21 kl 16:42

I Sverige så snöar man lätt in på just dessa märken men glöm inte att det finns en uppsjö av fina och prisvärda Europeiska märken så titta runt lite och se vad du får för pengarna... Kan lova dig, du kommer bli överraskad och förvånad.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-08-22 kl 20:20

Men hur är en europeisk vagn kvalitetsmässigt?
Ok, Dethleffs och Adria verkar ha ryckt upp sig, men hur är Hobby?
Dom verkar billigare byggda med sämre vinteregenskaper, främst avlopp och spillvatten som inte är frostskyddade.

2018-08-23 kl 06:30

Jag har haft både svenska och tyska vagnar. Kabe, Solifer och nu en Knaus.

Kaben hade golvsvikt, men den var från tidigt 2000tal.
Hobbyn hade jag längst, Köptes ny 2008, byttes in 2018. Bytte Trumafläkt i år. Bytte fäste till trädörren in till barnkammaren 2016. Den vagnen rullade ca 1000mil per år. Användes i jobb ibland. På vintern drog jag isär rörkopplingen under köket, samt hade en gråvattentank med en värmslinga i. Funkade bra. På grannens Cabby så brukade tömningsventilen frysa. Så båda hade lite pill när det blev kallt.

2018-08-23 kl 07:26

Många av de kontinentala vagnarna är ju främst byggda för att vara billigare. Enklare materialval och inte lita mycket vinteranpassning.

När vi köpte vår förra vagn för två år sedan var vi runt mycket hos återförsäljarna och kollade på olika vagnar för att få en känsla för vad vi ville ha.
Det jag upplevde (detta är ju mycket subjektivt) var att budgetvagnarma som Adria, Dethleffs, Weinsberg, etc känns lite "smäckiga" och enkla.
Med det sagt så var det bara i Kabe som vi såg faktiska problem i demo-vagnarna som skåplås och lådor som kärvade, kablar som inte kändes som att de satt fast ordentligt.
Nu behandlas ju inte en demovagn helt snällt alla gånger.

Vi fastnade för Knaus Südwind-serie som kändes som bra upplevd kvalitet för pengarna. Vagnen vi sedan köpte var två år gammal, och under de åren vi hade den vagnen var det bara fästet till myggnätet som gick sönder (jag stängde dörren innan jag hunnit få undan myggnätet).
Den vagnen vi hade var med utanpåliggande avlopp, luftburen värme osv, sådant som man kanske inte önskar om man ska campa på vintern.

Vår nya vagn är även den en Knaus Südwind, men en Scandinavian Selection denna gång, som är bättre vinterbonad; intern avloppsdragning, vattenburen värme (golvvärme samt radiatorer), duocontrol till gasolen, etc, etc.

Hobby tyckte jag att deras vagnar i Premium-serien kändes helt ok också.

Nu ska man ha i åtanke att de tyska vagnarna som är med anpassade till vår marknad (t.ex Scandinavian Selection hos Knaus) är en hel del dyrare än deras vanliga modeller.

2018-08-23 kl 08:21

Vi var inne på en Hobby 660 WFC Premium först, men Hobby försäljaren skrek rakt ut och sa att just Premium-serien var det sämsta skit som någonsin tillverkats, men att Prestige-serien var väldigt bra.
Enligt honom ska Premium-serien troligen läggas ner.

2018-08-23 kl 10:42

N.Blomqvist skrev:
Vi var inne på en Hobby 660 WFC Premium först, men Hobby försäljaren skrek rakt ut och sa att just Premium-serien var det sämsta skit som någonsin tillverkats, men att Prestige-serien var väldigt bra.
Enligt honom ska Premium-serien troligen läggas ner.

Vet flera som haft Hobby's Premium vagnar där hela bak- & frampartiet spruckit varvid det läckt in vatten i vagnen som följd.

Hört från till och med om att olika ÅF som har varit på studiebesök på Hobby's tillverkare under tiden detta uppdagades att man fortsatte tillverka vagnarna och att de lät ÅF i de olika länderna ta "smällen" mot kundernas reklamationer. Kanske inte den ekonomiska men det är ju inte roligt att köpt vad man tror är en Premium vagn men visar sig vara något helt annat.
Vet inte om man använde en ny teknik eller om det är pga själva designen som dessa problem uppstod.

2018-08-24 kl 06:38

Är nog inget ovanligt med lite fadäser när de gör om den del vagnar...
Vi fick vår förra vagn, en Knaus Südwind 500FU, återkallad (från ÅF på uppdrag av fabriken) för att byta fronten efter att det framkommit att trämassan de använt det året (och året innan) kunde påverka plasten i fronten negativt.

Vi valde bort Hobby helt då vi tyckte att de överlag inte kändes helt rätt för oss.

Är väl relativt standardförfarande att Åfen får lösa problemet och få ersättning från fabriken.

2018-08-24 kl 12:19

e120guru skrev:
Är nog inget ovanligt med lite fadäser när de gör om den del vagnar...
Vi fick vår förra vagn, en Knaus Südwind 500FU, återkallad (från ÅF på uppdrag av fabriken) för att byta fronten efter att det framkommit att trämassan de använt det året (och året innan) kunde påverka plasten i fronten negativt.

Vi valde bort Hobby helt då vi tyckte att de överlag inte kändes helt rätt för oss.

Är väl relativt standardförfarande att Åfen får lösa problemet och få ersättning från fabriken.

(Min fetning)
Standardförfarande eller ej så skapar det problem för köparna flera år senare. Tycker det är hemskt dåligt av en tillverkare att göra så med ett så pass stort fel. Det är inte en felaktig monterad taklampa som inte lyser.....

Vet ägare som ena året fått lämna in vagnen för byta av bakpartiet för att sommaren därpå laga frampartiet. Att då stå utan husvagn i åtminstonde delar av två somrar kan ingen vara nöjd med.

Det här problemet med Hobbys Premium vagnar gör ju även vagnen svårsåld på beg. marknaden. I alla fall för oss som är pålästa.

Om det nu stämmer att de ska sluta med Premiumvagnarna så ligger det väl antagligen någon form av bakomliggande orsaker til det.

2018-08-24 kl 12:24

Jag tolkade det som att problemet var att det ålades ÅFen att åtgärda problemet - det var det jag menade var standardförfarande. ÅFen är ju tillverkarens representant på plats.

Har svårt att se att det vore rimligt att gå någon annan väg.

Men om inte tillverkaren vill backa upp sina ÅFar och ta ansvar för konstruktionsfel så är det ju allvarligt, men då är det ju det som blir problemet, inte att ÅFen förväntas vara mellanhanden, vilket var det jag uppfattade upplevdes som problem.

2018-08-24 kl 15:14

Jag är på Tabbert nummer två. Hade inte den första kommit under ett tak som rasade på grund av för mycket snö, hade den nog varit med än. Den var från 1990.

2018-08-24 kl 16:41

N.Blomqvist skrev:
Men hur är en europeisk vagn kvalitetsmässigt?
Ok, Dethleffs och Adria verkar ha ryckt upp sig, men hur är Hobby?
Dom verkar billigare byggda med sämre vinteregenskaper, främst avlopp och spillvatten som inte är frostskyddade.

Jag tror inte att en europeiska vagnarna håller sämre kvalitet än tex en svensk. Men måndagsexemplar finns alltid och då gäller det alla märken. När det gäller vinteregenskaperna så funkar det ju lika bra med tex en Hobby, Dethelffs eller Adria än svenska Kabe och Polar. Tyskar, österrikare och italienare campar också på vintern vid någon backe i Alperna och tror inte att dom fryser ihjäl.

Resan är målet!
2018-08-24 kl 16:48

e120guru skrev:
Jag tolkade det som att problemet var att det ålades ÅFen att åtgärda problemet - det var det jag menade var standardförfarande. ÅFen är ju tillverkarens representant på plats.

Har svårt att se att det vore rimligt att gå någon annan väg.

Men om inte tillverkaren vill backa upp sina ÅFar och ta ansvar för konstruktionsfel så är det ju allvarligt, men då är det ju det som blir problemet, inte att ÅFen förväntas vara mellanhanden, vilket var det jag uppfattade upplevdes som problem.

Okey. Här fortsatte man tillverka husvagnar med ett känt problem som en köpare fick lösa först när problemet uppstod ett eller ett par år senare. Vad jag förstått så handlade det om de första årsmodellerna så det borde vara löst idag.
Om det nu stämmer att de ska sluta med tillverkningen av Premium så borde anledningen vara någon annan. Eller så är inte problemet helt löst.

2018-08-24 kl 16:58

Hobby hade ju problem med sin underleverantör av fönster till vagnarna, om jag minns rätt så var det väl runt 2015? Men idag så har dom bytt leverantör och problemet ska vara löst. Att Premium-serien är på väg bort har jag varken hört eller läst något om och att man medvetet skulle leverera vagnar med problem är nog mest lösa rykten eftersom idag så är alla kunderna jätteviktiga. Gäller att hålla hög kvalitet så kunderna kommer tillbaka och tror inte Hobby skulle vara världens största tillverkare av husvagnar om dom inte skulle sälja en bra produkt.

Resan är målet!
2018-08-26 kl 14:16

Jag skulle nog vilja påstå att det finns mer eller mindre problem med alla nya vagnar. Det fuskas och sparas in på saker.
Man prioriterar olika saker, och folk hänger upp sig på olika saker. När jag köpte ny vagn var jag medveten om att jag skulle få anpassa vissa saker efter egna önskemål. Tex, montering av invändig gråvattentank.
Men jag var inte beredd på att kylskåpet skulle vara så mycket sämre än på gamla vagnen. Inte heller att spisen bara skulle klara att koka upp vatten på en av plattorna.
Spisproblemet löstes genom att byta munstycke i brännarna.

2018-08-26 kl 17:32

Ok, lite trådkapning nu iof, men ändå...

David skrev:
Men jag var inte beredd på att kylskåpet skulle vara så mycket sämre än på gamla vagnen.

Vad upplever du som dåligt med kylskåpet? Jag upplever det som ganska bra... Dock hade vi ju likadant i förra vagnen också, fast att det nya kyler lika mycket på näst högsta nivån som det gamla gjorde på högsta...

David skrev:
Inte heller att spisen bara skulle klara att koka upp vatten på en av plattorna.
Spisproblemet löstes genom att byta munstycke i brännarna.

Hmmm... vår spis lyckas förvisso koka upp vatten på alla, men det går ju aplångsamt... Men så har det varit på förra vagnen också, samt på morsans husbil (Kabe), men det de haft gemensamt har ju varit Dometic-spisar... På vilket sätt skrämde ni liv i dem, och är det inom vad som går att göra utan att bryta allt vad garantier heter?

2018-08-26 kl 21:29

Vem som tillverkat min trelågiga spis vet jag inte, men det går utmärkt att laga mat på den.

2018-08-26 kl 22:28

Allt annat går kanon, men det tar jättelång tid att koka upp t.ex några liter vatten till pasta eller så... Men så är jag ju iof van vid en injektionshäll hemma...

2018-08-27 kl 16:50

Det är de två mindre plattorna som är sega på vår. Den stora i mitten är det bra tryck i.
Jag lossade locken på brännarna, där nere sitter ett munstycke märkt 6.4 på stora plattan, 5.0 på de små. Man skruvar ur det och sätter i nytt. Kostade 40 kr. Inget som Dometic rekommenderar, fick tipset av grannen som servar Dometics prylar. Inga problem enligt honom, han har gjort det på flera KABE. Jag har använt min varje dag under 5 veckor och inga problem har uppstått.

2018-08-27 kl 16:53

Angående kylen så kräkte jag ur mig i någon annan tråd.
Vår har pendlat mellan 8-16 grader, när det varit 25-30 grader ute. Vi har kylfläktar på vårt också.
Blev kondens på utsidan av dörrarna som droppade ner på golvet också. Var dock extremt äckligt väder då. 34 grader och runt 90% luftfuktighet.

2018-09-12 kl 08:37

Min spis har, såvitt jag har sett, tre likadana brännare.

2018-09-12 kl 12:00

David,

Är detta standardmunstycken som kan beställas på nätet? Jag har tre "stora" brännare och en "liten". Men de stora har väldigt dålig effekt jämfört med gasolspisar som man har i hemmet. Skulle vara finemang om man kunde byta ut de tre "stora" brännarnas ventiler.

2018-09-12 kl 18:57

Min har har också lika stora brännare, bara munstyckena i botten som skiljer. De ser man inte förrän man skruvar av det lilla plåtlocket på brännaren.
Man får skruva ur ett munstycke och kolla hur det ser ut. Finns olika gängor och diametrar.
Det är inte samma som används till spisar i hemmet.
Vidare måste man kolla att brännaren bränner rent med det munstycket man sätter i. Det skall bli rätt luft/gas blandning.
Jag hade en plattan som referens när jag beställde, på så vis visste jag att det funkade med den storleken.

2018-10-07 kl 19:00

Tack för era svar

2019-01-05 kl 23:50

SMV!
Varför nämner ingen av er SMV?
Jag har bott året runt i Kabe och i De Rue men SMV slår allt!
Det enda som gått sönder på de fyra SMV vi haft har varit dörrvredet, annars har allt funkat år ut och år in!

SMV går mycket bättre på vägen än någon annan vagn jag provat, särskilt i hård vind och vid dåligt väglag.
Centralvärmen är effektiv och isoleringen bra och som sagt så har inget gått sönder mer än dörrvreden, vilket verkar vara en svaghet på SMV.

Det spelar ingen roll om vi haft 460, 380 eller 550, SMV håller lika hög nivå på kvaliten på den minsta och lättaste vagnen som på den största vi haft.
Så titta efter en klassiskt formad, modernt utrustad, SMV istället för de fyrkantiga klumpar ni pratat om hittills i denna tråd!

MVH: Engblom.

2019-01-06 kl 09:34

Engblom skrev:
SMV!
Varför nämner ingen av er SMV?
Jag har bott året runt i Kabe och i De Rue men SMV slår allt!
Det enda som gått sönder på de fyra SMV vi haft har varit dörrvredet, annars har allt funkat år ut och år in!

SMV går mycket bättre på vägen än någon annan vagn jag provat, särskilt i hård vind och vid dåligt väglag.
Centralvärmen är effektiv och isoleringen bra och som sagt så har inget gått sönder mer än dörrvreden, vilket verkar vara en svaghet på SMV.

Det spelar ingen roll om vi haft 460, 380 eller 550, SMV håller lika hög nivå på kvaliten på den minsta och lättaste vagnen som på den största vi haft.
Så titta efter en klassiskt formad, modernt utrustad, SMV istället för de fyrkantiga klumpar ni pratat om hittills i denna tråd!

MVH: Engblom.

SMV är ju inte direkt nyare vagnar... Men visst vill man inte ha en modern och bekväm vagn så funkar ju en sådan vagn jättebra. Men ska man vara ärlig så är det ju inte dom vackraste vagnarna på campingen.

Resan är målet!
2019-01-06 kl 11:55

olamörrum skrev:
Jag och frun ska byta husvagn till nästa år och har fastnat för dessa tre i rubriken ovan. Vad är för respektive nackdelar eller är det nästa samma sak oavsett vilken vagn vi väljer?
Det som är avgörande för vår del är konstruktion och planering i vagnen.
Så säg vad ni tycker, ser fram emot era svar.

Ola

Vi återgår till tråden...

Att en del köper nya vagnar och är saliga över dessa är en sak men flertalet av köparna önskar sig nog en bättre beg. vagn och att då välja någon ur de nordiska alternativen är nog ett bättre alternativ än de sydeuropeiska.

Att nordiska vagnar håller en bättre kvalité än de sydeuropeiska är nog mer ett känt faktum hos de som både servar och lagar dessa.

Att sedan en firma framhåller ett dom är "världsledande" är en sak, dom är dåligt pålästa bara skulle jag tro.

Med mördande reklam går allt att sälja.

Efter att Thor Industrier har tagit över Hymer bl a så räknar dom sig som världsledande och då vet vi inte hur Kina ligger till när det gäller kvantitet (statistik är svår att få tag i).

Men Thors Industriers statistik är ganska lätt att få tag i och dom har nog varit världsledande ganska länge.

Men ser man till Europa så kan ju Hobby ligga i täten och ser man till kvalitén så förstår man varför. Det som är synd som varit ett riktmärke för detta land är ett teknikkunnande som nu verkar ha utgått till förmån för volym.

Man sa förr Epa s-t, Japan s-t och nu Kina s-t vad kommer efter tro?

Kina är ju otroligt duktiga på volym...

Thor Industries inc.

I denna tidning 18 sept. 2018.

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/thor-industries-koper-hymer

Och framförallt så är bl a årsmodellerna 2011-12 behäftade med fel från tillverkaren och kanske inte bara dessa så det gäller att se upp!

https://www.svt.se/plus/husvagnstillverkaren-backar-efter-plus-avslojande

Patriot som man e så väljer man Polar, Kabe eller SMV och kanske i något läge Cabby med Lounge...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1536 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 567 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 404 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842