Portabel solcell långt från vagnen / av Puckelsnook

• 23 svar
Portabel solcell långt från vagnen
2020-02-16 kl 23:12

I sommar kommer vi fricampa större delen av sommaren vid kärestans familjs sommarstuga som saknar el och vatten. Som "plåster på såren" för att jag kommer hänga med sambons familj hela semestern har damen lovat köpa mig en solcell. Grejen är bara den att den enda plats vi kan ha vagnen på ligger mitt i grovskogen utan sol. 20-30 m. bort ligger stranden och öppna ytor vid stugan så någon slags portabel solcell känns uppenbar, men frågan är om avståndet ställer till det.

Förhoppningen är att vi ska kunna ladda telefoner, powerbanks, någon bärbar dator, köra vattenpump och belysning samt titta lite på TV. Kanske ladda något verktygsbatteri. Inga enorma förbrukare vad jag inbillar mig. Vet inte hur långt vagnens batteri om 110 Ah räcker i sammanhanget, men det smidigaste hade varit om man hade kunna ha regulator och batteri i vagnen och sen bara koppla i solcellen och dra iväg den där förutsättningarna är bäst.

Vet inte riktigt hur stor solcell som behövs och hur man ska tänka med kablar med tanke på avståndet?

Rekommendationer portabel solcell? Storlek? Vilka kablar? Färdiga paket? Ni fattar :-)

2020-02-17 kl 06:16

Jag har två paneler på 110w, billiga från Jula. Skruvade ihop dem med gångjärn så att man kan fälla ut dem till en stor panel. Vid soligt väder så laddas batteriet fullt redan på förmiddagen.
Vid mulet eller regn så ger dem inte särskilt mycket. Så man får hålla koll på sin förbrukning.

2020-02-17 kl 08:10

Ett litet elverk är inte speciellt dyrt.

2020-02-19 kl 06:19

Jag har ett billigt elverk från Biltema, ett inverterverk som jag har haft i många år. Ser ut som Honda EU10 fast givetvis Biltema blått.
I Puckelsnooks fall är det nog bättre med ett elverk som får gå någon timme om dagen. Det blir mindre krångel och billigare i inköp än vad rejäla solpaneler,regulator och kablage blir.

2020-02-19 kl 14:30

Precis vad jag menade. Fungerar dessutom även i grått väder.

2020-02-19 kl 23:16

Tack för tipsen, men vill helst titta på en solcellslösning, även om elverk i vissa avseenden är enklare som vissa påpekat. Att ha ett elverk puttrande någon timme om dagen duckar jag gärna och om det inte bär iväg med kostnader för kabel verkar det finnas kompletta set med monokristallina paneler om 200W för ish 260€ + frakt i Tyskland. Då går Biltemas billigaste verk i jämförelse på 2600:- plus olja och soppa.

När jag räknat kort på min ev. förbrukning ska mitt batteri om 110 Ah utan större besvär serva våra behov utan att gå under 50% laddning. Rimligt?

Hur stora paneler kan jag tänkas behöva och är avståndet av mindre betydelse? Tänker på ev. förluster som jag förstått kan uppstå? Är det någon särskild dimension på kabel jag behöver byta upp mig till?

2020-02-20 kl 06:39

Glöm inte att du måste skaffa en bra regulator av MPPT typ också. Så lägg till en 1000-1500kr för den.
Du behöver säkringar och lite annat installationsplock också. Kabel behöver vara minst 4mm2 men på den sträckan du skall dra kommer du få betydande förluster. Lite beroende på utspänning från panelen/panelerna.

Jag använder solpaneler på campingar där man inte får köra elverket.
Skall man vara rädd om batteriet skall den inte gå under 50% laddningsnivå.
Med huvudbrytaren tillslagen i vår vagn så drar elektroniken ca 0,5A, det är 12Ah på ett dygn. Lägg till lite lampor/laddning av telefoner osv på kvällen. Då har man närmat sig en 30-40Ah totalt det dygnet.
Jag har en batteridator som visar uttag och återladdning i Amperetimmar. Den håller koll på batteriet exakt, jag kan se hur många timmar jag har kvar vid nuvarande belastning osv. Den är guld värd.

2020-02-20 kl 07:43

Puckelsnook skrev:
Förhoppningen är att vi ska kunna ladda telefoner, powerbanks, någon bärbar dator, köra vattenpump och belysning samt titta lite på TV. Kanske ladda något verktygsbatteri. Inga enorma förbrukare vad jag inbillar mig.

Jag är ingen expert på el, men det låter som många elförbrukare. Speciellt TV drar mycket ström. Vad säger ni som kan detta bättre? Kommer det att funka med solcell och 30m kabel? Jag är tveksam.

2020-02-20 kl 10:52

6 mm² kan vara rimligt på den längden, med den låga spänning som solcellerna ger. 30 m kabel i den udda dimensionen 3G6/6 får du räkna med att ge 2500 kronor för. Anslutningsdon tillkommer, för du vill nog kunna lossa den. Där har du ytterligare 500-1000 kronor, om du ska ha något som är rätt till applikationen. Inga 400 V don...

Elverket blir MYCKET billigare. Dessutom går det att ha till mycket annat nyttigt, som inte solpanelerna klarar.

2020-02-20 kl 14:41

David skrev:

Jag har en batteridator som visar uttag och återladdning i Amperetimmar. Den håller koll på batteriet exakt, jag kan se hur många timmar jag har kvar vid nuvarande belastning osv. Den är guld värd.

Har du nån länk till den batteridatorn? Den lät ju ruskigt intressant.

2020-02-21 kl 06:34

PJ här kommer en länk till datorn.
https://www.marinwebben.se/batteriovervakning/pico-simarine/pico-paket/

Finn i några olika utförande beroende på vad man vill koppla in. Jag har ersatt hela orginalpanelen i vår vagn.
Jag mäter följande.

*Förbrukning från batteriet.
*Laddning till batteriet från laddaren 230V/Bilen
*Laddning från solpanelerna
*Färskvatten
*Gråvatten

Sök på youtube, det finns en del videos om den.

Angående solpaneler så kan man beroende på regulator/paneler välja att seriekoppla två paneler för högre spänning. Man klarar sig då med klenare kablage.
Jag gjorde lite tester med mina två paneler. Med seriekopplade paneler kunde jag ladda vid sämre väder eftersom spänningen höll sig över vad regulatorn behövde. Nackdelen är att skuggas en panel, även om det bara är lite, ja då dyker hela strängen.

Jag har en ganska avancerad MPPTregulator som verkligen kan krama ur det mesta ur panelerna.

2020-02-21 kl 09:07

Den typen av övervakning är jättebra. Men du får två enkla elverk för samma pris, ungefär.

2020-02-21 kl 19:07

Det har du rätt i. Men billiga elverk skall du undvika de har alldeles för ful utspänning och riskerar att paja elektronisk utrustning. Man får iallafall slå till på ett inverter elverk med ren sinus.

Angående övervakningen så kan vi säga så här.
Allt krafs till vagnen går på hobbybudgeten och meningen är inte att spara pengar. Inte för mig iallafall. Jag har det för att det är kul.
Och lite för att två av våra favoritcampingar inte har elplatser där vi brukar ligga. Vi betalar lite mindre för de platserna också så vi sparade in prylarna förra säsongen, i år blir det ren vinst.
Sen gillar ungarna det då det snackas mycket miljö och hållbarhet i skolorna idag. Du kan direkt se vilken inverkan en tänd lampa eller en mobilladdning har på batterierna osv. Det är kul för dem att förklara i skolan. Jag har varit där en gång och förklarat hur allt fungerar.

2020-02-21 kl 21:26

Hur mycket avgaser släpper ett modernt litet elverk ut på ett ungefär? Och låter det så pass mycket att man stör sig på det? Gissar att det hänt en hel del på senare år så jag är nyfiken!

2020-02-21 kl 22:11

Avgasrening finns inte. Har man en sladd på 25 m hör man det knappt.

Hobbykontot har jag full förståelse för. Min kamerautrustning har kostat mer än huset. Men en del vill ju veta vad som är billigast.

2020-02-22 kl 11:10

Mitt låter lite mer än Hondas dyra elverk, men det är inte mycket. Eftersom det är ett inverterverk så regleras motorns varvtal av belastningen. Laddar man bara husvagnen så går det i princip på tomgång. Kör man igång micron då varvar det upp rätt rejält. På tomgång hör man det inte in i vår vagn om det står någon meter bort. Så fort motorn är varm luktar det inget om det heller, men det har ingen avgasrening.

2020-02-22 kl 19:54

Mitt elverk är också ett från Biltema. Kontinurerlig effekt 2,2 kVA, om jag inte minns fel. Inverterverkens lastreglering är bra. Mitt används ofta vid orienteringsarrangemang. Senast jag hade igång det var häromveckan, när jag behövde elda i pannan samtidigt som det blåste så det var risk för strömavbrott.

2020-03-14 kl 15:11

Med ledning av vad Puckelsnook skriver om attdet är kul att testa, skulle jag föreslå 30m kabel 4,5 och två seriekopplade 50-100w paneler med en enkel regulator 24v. Är det hyggligt väder torde det räcka för det angivna behovet och enkelt att komplettera efterhand. 4,5 kabel finns på Biltema för 750.- en 24v MPPT regulator 600.- Paneler finns det hur mycket som helst att välja på. Julas paket kan också funka.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-03-15 kl 11:06

Vad är kabel 4,5?

2020-03-15 kl 12:59

Fattas nog några tecken i beteckningen...

2020-03-17 kl 16:57

4,5mm menar ShadowF typ denna:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kabel-twin-2000022320

2020-03-17 kl 23:36

Ah... Då är jag med.

2020-03-18 kl 09:55

Med tanke på hur ovanlig arean 4,5 mm² är, är det inte konstigt ingen förstod.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842