Praktiska erfarenheter Fritidsvagnen? / av rudra92

Praktiska erfarenheter Fritidsvagnen?
2014-08-09 kl 09:09

Någon som kan dela med sig av praktiska erfarenheter från fritidsvagnen?
Jag besökte Stora Nolia i dagarna och fick ett gediget intryck av den, säljaren påstod att de sålt ett tiotal vilket tyder på att det finns intresse hos allmänheten.

Mvh

2014-08-11 kl 19:03

Var lite sugen på den och tror den är kanon. Den enda nackdelen tyckte jag var att lastvikten var så låg. Några liter vatten, ett paket korv och en sovsäck sen är det överlast och resten måste ligga i bilen.

2014-08-11 kl 20:21

Det bästa vore ju att hyra den en helg och känna efter. Det går ju att klassa upp den mot 950kg för en viss summa pengar vid köp såg jag i foldern. Det som ger mig störst bryderi är att vattenförsörjning endast är på 20l, det bör bli en begränsning i långa loppet.
I övrigt så har jag spanat in mig på NT-modellen som ger lite mer stuvningsmöjligheter.

2014-08-12 kl 21:41

rudra92 skrev:
Det bästa vore ju att hyra den en helg och känna efter. Det går ju att klassa upp den mot 950kg för en viss summa pengar vid köp såg jag i foldern. Det som ger mig störst bryderi är att vattenförsörjning endast är på 20l, det bör bli en begränsning i långa loppet.
I övrigt så har jag spanat in mig på NT-modellen som ger lite mer stuvningsmöjligheter.

Vart någonstans hyr man dessa vagnar?

Förstår din tanke ang. vattnet men det är ju en liten vagn där vikten och volymen på allt som byggs in spelar stor roll så man kan nog inte räkna med att ha lika stor tank som i en stor vagn. Går ju att avhjälpa till viss del genom att ha en eller två lösa 25 liters dunkar med vatten i bilen.

2014-08-13 kl 16:20

Jag har ingen aning om vart man kan hyra dom. Säljaren jag pratade med på Nolia påstod att de sålt ett 50-tal redan, dock så motsägs detta av försäljningstatistiken på husvagnsbranschens hemsida där det endast framgår att de sålt kring 18st. Återstår att se vad siffrorna säger om Augusti.

Har även varit i kontakt med Svenska Tält som meddelade att de mätt ut vagnen och är i färd med att skapa ett förtält, dock trodde de inte att det skulle hinna bli klart till Elmia.

2014-08-13 kl 19:10

Har du tittat på lilla Adria 390 ps aviva. Vet inte om den blir för tung? Bara ett förslag så där.

2014-08-13 kl 21:23

Tjena!
Jo jag riktade in mig på Adria Action inledningsvis men är fortfarande osäker hur bilen kommer bete sig. Inte monterat drag än men när det blir gjort ska jag försöka provdra en sådan vagn via den lokala husvagnsförsäljaren. Jag har en liten suzuki swift med ett vridmoment likt en koala. När jag sedan upptäckte fritidsvagnen började jag tänka om då den är så lätt att det definitivt inte kommer bli några problem dragmässigt. Sen ligger den lågt i pris och för ca 120kkr får jag en splitter ny med tillbehör. Nackdelen blir ju förstås den ringa storleken men efter att ha läst igenom ett otal forumtrådar som avhandlar fricamping i allmänhet och små husvagnar i synnerhet så börjar jag se fördelarna med en liten vagn.. Men som sagt så kommer jag försöka fatta ett mer ståndaktigt beslut under Elmia då det blir mer klämma o känna osv..
Den här värmaren som finns i NT-modellen, en S3004 på 3kw, hur mycket flås är det i den en kall vinterdag? Är det tillräckligt till den lilla vagnen?

2014-08-14 kl 06:58

Är själv förtjust i små vagnar/ekipage. Min gamla Cabby 440dl har en tjänstevikt på 790kg och totalvikt på 1000kg och är ganska smidig att släpa runt samtidigt som den har vattenburen värme, isolering mm som klarar vinter, användbart toalettutrymme med kassettoa osv. Har två dubbelbäddar ca140x200cm. Totalmåtten utvändigt är 225x600cm så totallängd med bil blir 10m. Det jag vill ha är att kunna variera när man är ute. Är man två kompisar då vill man gärna ha separata sängar. Med barnen 2st 12 &16år måste man få ihop det med, och givetvis med särbon och ibland hennes barn 10 &12år. Men alla samtidigt går ju givetvis inte. Om jag skulle köpa en liten så skulle den ha så man kan sova på varsin bädd som NTL om man sticker ut två kompisar så man slipper sov för intimt.

2014-08-14 kl 10:03

rudra92 skrev:
Säljaren jag pratade med på Nolia påstod att de sålt ett 50-tal redan, dock så motsägs detta av försäljningstatistiken på husvagnsbranschens hemsida där det endast framgår att de sålt kring 18st. Återstår att se vad siffrorna säger om Augusti.

Precis som du säger så avslöjar ju försäljningsstatistiken det mesta oavsett vad säljarna påstår. Ibland kan det självklart vara naturliga eftersläpningar i statistiken. Men inte med dom proportionerna att man sålt 18 st under lång tid och sen helt plötsligt dubbelt så många på kort tid.

2014-08-25 kl 22:59

Jag fick min Fritidsvagn den 16 Juli och jag är jättenöjd. Är det några praktiska erfarenheter ni behöver svar på så får ni gärna fråga. I NTL som jag har är värmaren Trumma E2400 och den fungerar bra hittills. Vattensystemet är inte så krångligt, jag köpte 2st likadana dunkar till på Ica Maxi och det blir rutin att byta dunkar, 2st sätts in per gång och det är bara att flytta vattenpumpen emellan. Så med 40 liter vatten kommer man ganska långt. Det är min första husvagn, jag är jättenöjd som sagt var. Jag har även sporttaket från Svenska tält till den. Det finns redan för länge sedan. Försäljningsstatistiken kan ju vara så att man har 50 totala försäljningar med antalet ordrar, för det är ju 10-12 veckors leveranstid på dem. Sifforna är 18st mellan Jan-Juni, i Juli sålde man massor, här är en bild på en veckas leverans: https://www.facebook.com/Fritidsvagnen/photos/pb.167418283429449.-2207520000.1409000916./302449876592955/?type=1&theater i Juli.

2014-08-26 kl 16:48

Tjenare! Äntligen har vi alltså hittat någon med de facto erfarenhet från vagnen, perfekt!
Vad drar du med och hur pass mycket påverkar den lätta vagnen bränsleförbrukningen.
Köpte du med några tillval som solceller, tv, radio eller annat som du kan berätta om (dvs är det kvalité eller bara skräp).

Mvh Henrik

2014-08-27 kl 09:34

Hej, jag drar med en Isuzu D Max med automatlåda på 3ans läge. Den ligger på runt 0,88 l/m, det är kanske 0,04 högre förbrukning typ, knappt märkbart. Jag köpte till tv paket utan tv och satte själv dit min 19 tumare. Jag är inte jättenöjd med den rundstrålande antennen, men jag kör med en egenbygg parabolmast och parabol för Canal digital, det funkar klockrent. Stereo med 2 högtalare har jag och den funkar mycket bra. Jag köpte även med sporttältet, gas och narkoslarm och samt dragstång för cykelgaffel, varmvattenberedare och dusch på el.

Det används ju bara märkestillbehör, så det är ingen skit alls.

2014-08-27 kl 19:25

mprojekt!
Vore kul med lite bilder på din vagn.

2014-08-27 kl 23:17

Här är lite bilder som jag kan dela med mig av. Respektera att detta är mina privata bilder. Dem får inte spridas vidare eller användas till något annat.

http://galleri.rn-projekt.se/#!album-19

2014-08-28 kl 06:37

Toalett och dusch ser ju riktigt fint ut! Blir sugen på en sån i framtiden när familjen blivit mindre.

2014-08-28 kl 06:59

Tack för bilderna! Den ser fräsch och inbjudande ut! Det kanske blir att göra slag i saken framemot nästa sommar =)

2014-08-28 kl 16:17

Den ser ju trevlig ut, kanske något att tänka på när Polaren inte kan mera.

2014-08-29 kl 07:00

Trevligt!
Ibland önskar jag mig en liten vagn.

2014-09-11 kl 23:26

Tack för fina bilder - ska titta på en NT på lördag på Elmia.
Ha de.....

2014-09-16 kl 21:14

Besökte Elmia under lördagen, jag var inte ensam.. Fritidsvagnen representerade i ett hörn med stor bildskärm och tre stycken vagnar varav en styck utrustad med ett sprojlans nytt förtält från Svenska tält. I övrigt var det inte så mycket nytt just angående fritidsvagnen. Dessa vagnar de ställer ut är ju utställningsvagnar varpå frågan om vad som eventuellt kan skilja mellan nytillverkat exemplar och dessa..
I övrigt var mässan fullspäckad med allt möjligt, ett mycket givande besök!

2014-09-16 kl 21:15

Tänkte lägga upp några bilder från ovan nämnda men funktionen verkar inte finnas på forumet..

2014-10-16 kl 23:38

hakano skrev:
rudra92 skrev:
Säljaren jag pratade med på Nolia påstod att de sålt ett 50-tal redan, dock så motsägs detta av försäljningstatistiken på husvagnsbranschens hemsida där det endast framgår att de sålt kring 18st. Återstår att se vad siffrorna säger om Augusti.

Precis som du säger så avslöjar ju försäljningsstatistiken det mesta oavsett vad säljarna påstår. Ibland kan det självklart vara naturliga eftersläpningar i statistiken. Men inte med dom proportionerna att man sålt 18 st under lång tid och sen helt plötsligt dubbelt så många på kort tid.

Försäljaren har rätt, anledningen till det är att vagnarna har registrerats både som Niewiadow och Fritidsvagnen i transportstyrelsens register, på det viset ser man bara att 18 Fritidsvagnar har sålts, de övriga är Niewiadow. Det är därför posten "övriga" på listorna har lyft så mycket, det är Fritidsvagnen som har lyft den statistiken.

2014-11-03 kl 21:33

Jag ser fram emot en rapport avseende överlevnadsmöjligheterna i vagnen under vintertid, redan i veckan ska minusgrader dra in över norra delarna av riket..

2014-11-04 kl 19:43

Jag skall bo i den mellan den 20de och 24 November. Det skall inte vara några problem alls, den har en mycket kraftfull värmare och rejäl isolering i väggar och golv.

2014-11-18 kl 14:05

Då har jag läst på lite till och kommer med ännu en fråga:
- Då vagnen inte har gråvattentank, vilka problem kan uppstå i samband med avloppsvatten vid vintercamping?

2014-11-18 kl 20:04

Det är ju en lös tank som man ställer under vagnen som gråvattnet kommer ut till. Om det är risk för att det kan frysa i den kan man väl hälla i lite "glykol" i den?

2014-11-18 kl 21:47

När vi vintercampade med husvagn använde vi en plasthink, enkel att tömma även om gråvattnet frusit. Kanske inte helt tillåtet men praktiskt. Det går åt ganska mycket glykol om man ska hålla gråvattnet flytande så det går att tömma ur en tank och det är ju inte så miljövänligt.

LAEN
2014-11-25 kl 19:07

Nu kan jag ge en rapport efter att ha bott i vagnen under några kalla dagar.

Jag exprimenterade och provade värmaren och körde den på 6ans läge. Då höll den 20 grader hela tiden som jag önskade. Verkningstiden var mellan 15-20 min per timme, det ger ungefär ca 300 timmars drifttid om man enbart kör med värmaren på gas. En fördel med att vagnen är så liten är ju att det går snabbt att värma upp hela vagnen och det är flera saker som också värmer upp vagnen t ex vattenkokare, teve, kaffebryggare etc.

I övrigt var allt exakt som normalt, jag hängde en duschhandduk på tork på duschkranen på toan och lät värmaren torka den. Det funkade bra. I övrigt finns inga problem att rapportera, jag hade satt på dubbdäck och körde med sådana på vagnen. Temperaturen ute var mellan 0-5 grader + och det har inte varit kallare här i trakten ännu. Möjligen kommer värmaren att gå mera om det blir kallare.

Vet ej vad mer jag skulle kunna säga, det funkade iövrigt precis som vanligt. Ni får väl ställa någon fråga om ni vill veta något mer.

2015-01-25 kl 14:54

Utförlig rapport, har inte sett den förrän nu dock. Det är tunnsått med nyheter eller annat om vagnen på nätet vilket naturligtvis kan bero på årstiden också. I väntan på bättre tider kan jag rekommendera följande video från Danmark där vagnen går under namnet OPUS 365,
https://www.youtube.com/watch?v=cdUVWwFYUNc

Vidare så har fritidsvagnen lagt ut en ny video på youtube där de visar på fördelen med att kunna montera den på medar och dra efter en skoter i vintertid.

2016-04-27 kl 21:06

Jag är väldigt nyfiken:-) hur har fritidsvagnen varit på semester sommar som vinter?
har storleken blivit ett hinder under lite längre vistelser?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05