Praktiska erfarenheter Fritidsvagnen? / av Anonym 2026956828

Dölj första
Praktiska erfarenheter Fritidsvagnen?
2014-08-09 kl 09:09

Någon som kan dela med sig av praktiska erfarenheter från fritidsvagnen?
Jag besökte Stora Nolia i dagarna och fick ett gediget intryck av den, säljaren påstod att de sålt ett tiotal vilket tyder på att det finns intresse hos allmänheten.

Mvh

^^ Första inlägget ^^
2014-08-09 kl 09:09

Någon som kan dela med sig av praktiska erfarenheter från fritidsvagnen?
Jag besökte Stora Nolia i dagarna och fick ett gediget intryck av den, säljaren påstod att de sålt ett tiotal vilket tyder på att det finns intresse hos allmänheten.

Mvh

2016-04-27 kl 22:48

Den första vagnen vi hade i familjen var en ABC 420. Visst gick det att bo i den, men...
Nu har jag en Tabbert 560, fast den är rätt lång för att heta 560. Utvändig karosserilängd 650 cm, bredd 250 cm.
Två fasta sängar i ena änden. Den är precis lagom för två personer, utan att bli så lång så man inte kommer fram någonstans alls.

2016-04-30 kl 17:07

sveizaren skrev:
Jag är väldigt nyfiken:-) hur har fritidsvagnen varit på semester sommar som vinter?
har storleken blivit ett hinder under lite längre vistelser?

Hej, den har varit utmärkt. Nej, storleken på den är snarare en fördel, lättare att hålla rent och man blir tvungen att städa undan hela tiden. Så är man bara disciplinerad så är det inga problem.

2016-05-14 kl 20:53

Citat:
sveizaren skrev:
Jag är väldigt nyfiken:-) hur har fritidsvagnen varit på semester sommar som vinter?

Hej, den har varit utmärkt. Nej, storleken på den är snarare en fördel, lättare att hålla rent och man blir tvungen att städa undan hela tiden. Så är man bara disciplinerad så är det inga problem.

Har nog missat o gå in o titta om svar så jag ber om ursäkt om sent svar

Finns det inga nackdelar med fritidsvagnen? hur har den varit på sommaren, är den väldigt varm invändigt när det är varmt ute?

2016-05-15 kl 14:43

sveizaren skrev:
Citat:
sveizaren skrev:

Har nog missat o gå in o titta om svar så jag ber om ursäkt om sent svar

Finns det inga nackdelar med fritidsvagnen? hur har den varit på sommaren, är den väldigt varm invändigt när det är varmt ute?

Vagnen är välisolerad, mer isolerad än t ex Adria Altea. Så den blir inte särskilt varm. Jag har varit årets varmaste vecka som var nu till Sollerön och det var inga problem alls. Det går bra att vädra också, med fönster och taklucka och dem har också inbyggda myggnät.

Som jag ser det så är den låga lastvikten en nackdel, 65kg. Jag tror mig ha 75kg då jag bytt ut gasoltuben och sparat 10kg. Vagnen går att regga upp till 850kg. Men då tror jag inte att den är skattefri längre. Man måste ha mycket grejer i bilen när man kör med vagnen. Så det är klart att det kan vara en nackdel.

Sedan kan säkert dunksystemet med 10 liters dunkar vara en nackdel för vissa. Men vagnen erbjuds ju nu också med en fast tank för vatten.

Jag skulle vilja ha haft värmaren med möjlighet att drivas både på el och gasol. Det kanske finns nu, jag vet ej. Men min körs enbart på gasol så oftast så har jag en kupevärmare på när jag står på el.

2016-05-24 kl 10:05

Köpte en 126NTL till midsommar förra året, aldrig ens varit inne i en husvagn förut men som nybliven pensionär måste man hitta på något med all tid.
Vagnen har varit till belåtenhet, utom på ett par punkter.

1. Kylskåpet har undermålig ventilation och värmen gick i stället upp i besticklådan under köksbänken med lukt och obehag som följd.
2. Systemet med lösa 10-litersdunkar för färskvattnet var tämligen opraktiskt och kanske lite ohygieniskt eftersom man byter dem bakom toaletten.

Kylskåpsproblemet löstes först genom att täta skivan under besticklådan bättre mot väggarna. Riktigt bra blev det inte förrän en kylskåpsfläkt med termostat installerades. Men då blev det väldigt bra. Fläkten går av och till även i yttertemperaturer nedåt nollan vilket visar att den behövs. Båda modifieringarna anser jag vara nödvändiga.

Vattenproblemet löstes med en 15-litersdunk från Asaklitt och en utvändig påfyllningslucka.

För övrigt fungerar vagnen bra, min bensindrivna bil drar kanske 0,2 l/mil extra med vagnen efter.

Vagnen är också rätt baktung, försöker köra utan vatten så långt det är möjligt och likaså tömma toatanken så ofta det går. Ett reservhjul i kofferten gjorde nytta här.

Värmen är bra, den har varit i drift varje natt hittills under våra s.k. sommarmånader. En gummilist intryckt under kylskåpsfronten tog hand om det mesta av golvdraget...

2016-07-20 kl 16:17

Rullpörte skrev:
Köpte en 126NTL till midsommar förra året, aldrig ens varit inne i en husvagn förut men som nybliven pensionär måste man hitta på något med all tid.
Vagnen har varit till belåtenhet, utom på ett par punkter.

1. Kylskåpet har undermålig ventilation och värmen gick i stället upp i besticklådan under köksbänken med lukt och obehag som följd.
2. Systemet med lösa 10-litersdunkar för färskvattnet var tämligen opraktiskt och kanske lite ohygieniskt eftersom man byter dem bakom toaletten.

Kylskåpsproblemet löstes först genom att täta skivan under besticklådan bättre mot väggarna. Riktigt bra blev det inte förrän en kylskåpsfläkt med termostat installerades. Men då blev det väldigt bra. Fläkten går av och till även i yttertemperaturer nedåt nollan vilket visar att den behövs. Båda modifieringarna anser jag vara nödvändiga.

Vattenproblemet löstes med en 15-litersdunk från Asaklitt och en utvändig påfyllningslucka.

För övrigt fungerar vagnen bra, min bensindrivna bil drar kanske 0,2 l/mil extra med vagnen efter.

Vagnen är också rätt baktung, försöker köra utan vatten så långt det är möjligt och likaså tömma toatanken så ofta det går. Ett reservhjul i kofferten gjorde nytta här.

Värmen är bra, den har varit i drift varje natt hittills under våra s.k. sommarmånader. En gummilist intryckt under kylskåpsfronten tog hand om det mesta av golvdraget...

Hej. Japp värmen går in i skåp och i bestickslådan. Användbart om något behöver torkas upp. Någon dålig lukt har jag inte upplevt däremot. Jag har vagnen alltid parkerad med kylskåpsdörren i öppet läge och med torrbollen alltid i vagnen.

Dunkarna har jag inte sett som något problem, finns en bra lucka bakom toan där dem står. Fasta tankar får avlagringar och blir svåra att göra rent med tiden. Dunkarna är bara att byta ut. Jag har 4st dunkar varav 2st ligger i kofferten.

Värmeproblemet tycker jag inte är något stort problem, men det är min åsikt.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206