Primus Aquaflex AQWE6 startar inte / av niklasg

• 16 svar
Primus Aquaflex AQWE6 startar inte
2021-03-29 kl 23:13

Jag har en Hobby 560 från 2001 med en Primus Aquaflex AQWE6 panna. Den funkar utan problem med 230V men den strular när man kör den på gasol. Den startar inte.

När pannan försöker starta så klickar det i magnetventilen och två lysdioder tänds i ca. 6 sekunder, sedan klickar det igen och lysdioderna släcks. Det känns som att den "avbryter".

Film på misslyckad start:
https://drive.google.com/file/d/1uVhppcD_LlZgkhxt-dRHiwwR0xf8x4lT/view?usp=sharing

Det verkar som att om jag ansluter 230V och därmed höjer batterispänningen (pga laddaren) så startar den. Inte så användbart eftersom när man har 230 så behövs inte gasolen, men det kanske kan vara en ledtråd.

Behöver jag byta tändmodulen eller är det någon annan del som kan vara fel på? Räcker det med någon form av rengörning?

Tacksam för alla tips

/Niklas

2021-03-30 kl 06:20

Har du kollat så att batteriet är friskt?
Kolla hur mycket spänningen sjunker när du inte har anslutning till 230v. Mät på batteriet utan belastning, tänd sedan någon lampa och se om spänningen sjunker mycket. Isåfall är batteriet dåligt.

2021-03-30 kl 07:42

Ja, batteriet är fräscht och håller spänningen bra. Men känslan är att den extra spänningen som laddaren tillför gör viss skillnad.

Den startar inte alltid på första försöket när laddaren är ansluten utan den måste ofta försöka några gånger.

2021-04-01 kl 11:38

Jag är inte bekant med Primus. Men pannor från Alde har ofta en fläkt, som måste snurra med en viss hastighet för att gasolen ska fungera. Tappar man spänning kan fläkten gå för sakta, och då fungera inte gasolen.
Om du tappar spänning trots bra batteri kan det beror på dålig kontakt någonstans. Om du kommer åt att mäta spänningen både på batteriet och vid förbrukaren kan du se om det är någon nämnvärd skillnad.

2021-04-05 kl 10:55

Har exakt samma problem. Startade innan med strömmen i men nu gör den inte det heller. Inte ens dioderna tänds.
Har du hittat någon lösning?

2021-04-05 kl 12:23

Ett litet tips...

Om ni har den äldre typen av bilsäkringar (typ porslin) efter batteriet så mät efter dessa då denna typ av säkring ofta ger ett spänningsfall pga oxidering.
Har ofta bytt dessa mot de nyare "flatstift" som inte oxiderar på samma sätt och ger mindre spänningsfall.

2021-04-06 kl 11:01

Ni märker om Hagbards tips kan vara relevant om ni kommer åt att mäta spänningarna som jag föreslog.

2021-04-06 kl 14:06

Har mätt spänningen vid pumpen och den ligger runt 12V. Står i instruktionsboken att den behöver strax över 10V för att fungera. Kan det vara gastrycket som är för lågt? Tycker ändå den borde prova tända om allt elektriska är som det ska vara. Har haft lös kretskortet och rengjort med elektronikrengöring men det hjälpte ej.

2021-04-06 kl 14:58

Titta lite i den här, kan finnas lite tips.

Fast på Engelska...

https://www.yumpu.com/en/document/view/29676573/aquaflex-aqwe6-swift-owners-club

2021-04-06 kl 18:24

Tack för alla tips. Skall åka och besöka vagnen på torsdag i vinterförvaringen. Skall mäta spänningsfallet mer noga då men min minnesbild från i höstas är att det inte var något direkt spänningsfall.

Min egen amatörteori var att tändenheten var dålig eller smutsig, men att med några extra volt från laddaren så lyckades den tända gasolen ändå.

Om det visar sig att spänningen är bra så är det väl bara att förska skruva isär

@polar590: Mina dioder tänds, både på kontrollenheten och på brännaren (som syns i filmen) men den lyckas inte tända.

2021-04-06 kl 19:40

Du sa du mätte batteriet tidigare till runt 12 V och beroende på temperaturen på batteriet vid det tillfället så skulle jag tro att det inte funkar så bra. Mest då att den fungerar när batteriladdaren är inkopplad som ger stöd för funktionen.

Att det sedan står i boken att den skall starta om det är 10 V i batteriet är nog mer teoretiskt än praktiskt.

Det som brukar spöka mest är jordnigen, ofta får man dra en ny jordledning direkt från batteriet till pannan (vanligt på primus).

2021-04-06 kl 19:49

@Hagbard: Nu får du inte blanda ihop mig med @polar590 som också verkar ha problem med sin värmare.

Men jag skall absolut mäta nogrannt vid brännaren och se om det är några spänningsfall. Tack för tipset med jordledaren.

2021-04-06 kl 20:05

Aj, aj 17 då, inte lätt med så mycket text om primusproblem...

Ska försöka bättra mig.

2021-04-11 kl 16:27

I helgen har jag har haft möjlighet att mecka lite med husvagnen. Det var mycket riktigt ett problem med spänningsfall, både på plus och minus-sidan.

Elsystemet verkar inte vara orginal utan omgjort av en tidigare ägare, men det är väldigt snårigt och för dåliga kablar. Till värmaren var det säkert 10 m kabel, två säkringar, två brytare och ett relä. Så när värmaren försökte starta var det drygt 2V spänningsfall och under 10V. Det verkar som att värmaren har ett underspänningsskydd och avbryter när spänningen blir för låg.

Jag provade med en provisorisk kabel från batteriet (som står knappt en meter från värmaren) och då fungerade det bra. Så det blir att fixa till elsystemet lite innan sommaren.

Tack för hjälpen!

2021-04-11 kl 18:12

niklasg skrev:
Elsystemet verkar inte vara orginal utan omgjort av en tidigare ägare, men det är väldigt snårigt och för dåliga kablar. Till värmaren var det säkert 10 m kabel, två säkringar, två brytare och ett relä. Så när värmaren försökte starta var det drygt 2V spänningsfall och under 10V. Det verkar som att värmaren har ett underspänningsskydd och avbryter när spänningen blir för låg.

Jag provade med en provisorisk kabel från batteriet (som står knappt en meter från värmaren) och då fungerade det bra. Så det blir att fixa till elsystemet lite innan sommaren.

Tack för hjälpen!

Det verkar inte vara så otroligt, verkar som dom bara har en längd på kabel till sina vagnar. Har skruvat i en del i dessa och kabellängderna räcker i de flesta fall till 15 metersvagnar och anpassas sällan till de kortare vagnmodellerna.

Så att de är utbytta av en tidigare ägare är nog inte fallet.

2021-04-11 kl 22:51

Drog du den nya matningen till kretskortet direkt från batteriet bara?

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206