primus panna 2450 passar den i polar 520 88a ? / av kim_william

primus panna 2450 passar den i polar 520 88a ?
2019-03-05 kl 01:04

Hej jag har hittat en panna till okänt märke tror ni den passar en polar 520 88a. Den är till nån solifer från 80 talet. Kan väl inte va svårt modda lite? Är bil elektriker. Får den billigt för 500.
är de annan kontakt=+?

Vad är skillnad på denna 2450 och 2470 som polar 520 88a använder!? är de bra skarva in kablarna på kontakten om de är samma kablar och funktioner så kan jag de då jag är bilelektriker :)

2019-03-05 kl 15:39

En panna av okänt märke bör inte hamna i en Polar då den är typad och godkänd för en speciell gasolinstallation.

Men byter du pannan mot en motsvarande och att det utförs av en godkänd gasolinstallatör så tror jag inte det skall vara något problem.

2019-03-05 kl 23:54

ok men jag tänker främst på kontakten, är de samma kablar som går t exakt samma givare brode de ju bara vara att skarva :)

2019-03-06 kl 14:59

Nä, det är inte bara att skarva in kablarna.

Men först och främst är det en gammal vagn och vad har hänt under resans gång, i polar -88 520 borde det sitta en Primus 2480T i. I 455S satt det en 2450 i.

Så en 2470 i dessa årsmodeller kan vara lite lurt.

Men i övrigt så är det inte samma kopplingar då 2470 har en elektronikenhet i fram på pannan vilken saknas på 2450. Det som sedan styr det hela är innerplanen beroende på om den är mekanisk eller elektronisk. Borde vara den enklare panelen om den inte är bytt.

Men ur som haver vagnen är reggad med en typ av panna byter man den så får man regga om vagnen med nytt intyg för gasolinstallationen.

Du kanske har kvar det intyg som gäller för vagnen där framgår vad som bör sitta i kofferten.

2019-03-06 kl 17:08

ok så här ser 24 50 ut med kablarna som kommer från panelen i husvagnen direkt till givarna verkar de som klla bilden:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156555170896107&set=pcb.10156555173851107&type=3&theater