primus panna 2450 passar den i polar 520 88a ? / av kim_william

primus panna 2450 passar den i polar 520 88a ?
2019-03-05 kl 01:04

Hej jag har hittat en panna till okänt märke tror ni den passar en polar 520 88a. Den är till nån solifer från 80 talet. Kan väl inte va svårt modda lite? Är bil elektriker. Får den billigt för 500.
är de annan kontakt=+?

Vad är skillnad på denna 2450 och 2470 som polar 520 88a använder!? är de bra skarva in kablarna på kontakten om de är samma kablar och funktioner så kan jag de då jag är bilelektriker :)

2019-03-05 kl 15:39

En panna av okänt märke bör inte hamna i en Polar då den är typad och godkänd för en speciell gasolinstallation.

Men byter du pannan mot en motsvarande och att det utförs av en godkänd gasolinstallatör så tror jag inte det skall vara något problem.

2019-03-05 kl 23:54

ok men jag tänker främst på kontakten, är de samma kablar som går t exakt samma givare brode de ju bara vara att skarva :)

2019-03-06 kl 14:59

Nä, det är inte bara att skarva in kablarna.

Men först och främst är det en gammal vagn och vad har hänt under resans gång, i polar -88 520 borde det sitta en Primus 2480T i. I 455S satt det en 2450 i.

Så en 2470 i dessa årsmodeller kan vara lite lurt.

Men i övrigt så är det inte samma kopplingar då 2470 har en elektronikenhet i fram på pannan vilken saknas på 2450. Det som sedan styr det hela är innerplanen beroende på om den är mekanisk eller elektronisk. Borde vara den enklare panelen om den inte är bytt.

Men ur som haver vagnen är reggad med en typ av panna byter man den så får man regga om vagnen med nytt intyg för gasolinstallationen.

Du kanske har kvar det intyg som gäller för vagnen där framgår vad som bör sitta i kofferten.

2019-03-06 kl 17:08

ok så här ser 24 50 ut med kablarna som kommer från panelen i husvagnen direkt till givarna verkar de som klla bilden:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156555170896107&set=pcb.10156555173851107&type=3&theater

och här är 2480 kablarna så de är inte skarva de från 2480 rakt in på pannan verkar va samma kablar :) inte så noga me intyget o de. bara ja får kopplat in pannan och de funkar bra. o mde itne funkar med orginal panelen och skarva in får jag strunta i pannan för 500 och köpa en beggad orginal panna för 2000 :( svindyrt

2019-03-06 kl 17:20

Kan inte se bilderna då jag är gammal och kör fortfarande med knapptelefon.

Men du har en 2480 panna då och då klirar det inte så bra med den innerpanelen, förmodar du har en säkring i fronten på den då?

Men 2450 pannan behöver bara två sladdar en plus och en minus det övriga sitter i pannan. Så byt panel mot en mekaninsk så kan det funka.

2019-03-06 kl 17:41

Glömde en sladd som går till cirk. pumpen så tre sladdar till 2450.

2019-03-06 kl 17:52

Du har ingen instruktionsbok för vagnen?

2019-03-06 kl 19:47

nej ingen isntruk bok, ja men då går de ju bra? alla sladdarna finns väl redan från handksken till min nyare panna? annars är de ju bara dra en signal kabel när man slår på pannan. :)?

2019-03-06 kl 19:48

elektronik boxen är ändå bara problem på den nyare pannan den går sönder så lätt, speciellt i fukt och dåligt väder då den sitter helt öppet i boxen . bättre med den gamla 2450 som är helt mekanisk

2019-03-06 kl 19:50

de går ju en plus signal kabel till min 2480 panna till databoxen, som säger till pannan att starta de är väl bara dra den till 2450 så pannan startar liksom?

2019-03-06 kl 20:11

Ja man kan tycka det är enkelt men då du har två elektronikenheter för 2480 pannan som jobbar mot varandra så blir det lite konflikt i den inre enheten då den vill styra två magnetventiler samt en termistor som styr inställt värde.

det bästa till 2450 pannan är en mekanisk inre panel där man vrider en termostat för att ställa in värmebehovet på.

Om du går in i din meddelandebox så skickar jag över en instruktionsbok så kan du se kopplingarna.

Jämför schemat för 455S som har en 2450 panna och 520 som har en 2480 panna.

Men varför går inte 2480 pannan?

2019-03-07 kl 19:47

ok men jag har ju en termostat i min panel med funkar de inte med den? ska kolla dina scheman,

2019-03-08 kl 21:46

nu har jag köpt pannan har en fråga nu för tillfället behöver jag väl ingen termostat? vilken kabel går termostaten på?

de är 3 brännare i pannan så de borde väl räcka med att bara köra först alla 3 brännare t de är varmt, sen kör man bara 1 eller 2 brännare för att hålla runt 20 grader :)?

2019-03-09 kl 09:57

Ja du, du var bilelektriker sa du så med elschemat klarar du det inte då?

Men denna panna behöver endast gå på 1 brännare ner till +-0 och 2 brännare ner till -10/15 och 3 brännare under -15 då går dom bäst.

Sedan kopplingar, ja ser du inte det på schemat du fick av mig så blir det lite svårare att förklars då man måste veta lite grundsaker om vilka komponenetr du har.

Och vad jag förstår så är det ingen 2470 panna du har utan en 2480 som mer stämmer med den årsmodellen.

Och då bör man veta vilken panel du har inne i vagnen?

T ex denna som vi kan kalla nr 1:
(är den vanliga till 2450 pannan)

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&query=PRIMUS&post_id=38245505

Eller denna som vi kan kalla nr 2:
(denna med säkring i fronten är den som är till 2480 pannan)

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&query=PRIMUS&post_id=33385594

Men att koppla lite friskt och vågat beroende på fel innerpanel kan ge lite överhettningar som inte kan vara kul då det bränner kablar bl a.

Förmodar det även sitter en Elpatron "utan" cirkulationspump och då bör det kopplas på ett speciellt sätt för att det skall fungera.

Men min tidigare fråga om varför går inte 2480 pannan fick jag inte ett klart svar på?

(Det vanligaste som spökar annars till desa pannor är den fönsterbrytare som sitter vid det närmaste fönstret vid pannan. Och har du två öppningsbara både det i fronten och det på sidan så sitter det 2 fönsterbrytae som bryter startströmmen till pannan om dessa inte fungerar som de ska. Kan var läge att kolla dessa innan du gör något annat kanske.)

Var lite för snabb där, borde inte vara fönsterbrytare på denna vagn!

2019-03-09 kl 11:14

Jag har haft en vagn med Primuspanna i kofferten. På den vagnen var det främre fönstret inte öppningsbart. Året efter vände tillverkaren på hela planlösningen, så det fönstret hamnade där bak istället. Eftersom det var en vagn med tvärkök ville de nog att det fönstret skulle gå att öppna.

2019-03-09 kl 15:48

ja men de står ju knappt nåt i elschemat. på den gula står de start av panna denna är alltså plussen som sluts när man trycker på droppen, start pann knappen på panelen i husvagnen? på den bruna står de st2 alltså start panna 2 men detta är ju för en primus 2480 med databox. på min 2450 så är de ju mekanisk panna 2 och 3 alltså man öppnar de extra brännarna på 2 små vred.?blå indikerar gas. ok. så ja kopplar alltså då gul till gul, och blå till blå från min 520 polar till 2450? finns de ens indikator för gas på 2450? jag blir förvirrad de står knappt något i schemat kolla på min facebook bilder. de går ingen gul ens till 2450, utan en röd till ett tidsrelä som senare kopplas till den gula utgången i tidsrelät? så de är den röda som startar tidsrelät oc hsen relät ger den gula ström som vidare ger ström till pyrostaten som vidare ger ström till gasventilen som vidare ger ström till glödstiftet som tänder :) jag vet också att vattenpumpen får 12 volt hela tiden och att den går via sin termostat givare som bryts om tempen går över 90 grader. denna ström är praralellkopplad på magnetventilen med ingående ström från pyrostaten och båda dessa måste ha plus för att magnetventilen ska ge strö m till glödstiftet. jag fattar alla elscheman men inte detta fullt ut. de enda jag behöver är plus och de är altså den röda in till tidsrelät? och svart jord? på 2450. då tar jag och byglar kablarna från kontakten som sitter på databoxen till 2480t pannan i handsken där.

finns inga brytare till nåt fönster på min vagn :)

https://www.facebook.com/kim.william.7/media_set?set=a.406486881106&type=3

Min panna startar inte den gjordede några min sist gång den fungerade ochde var på nödstart knappen den röda. jagska prova bygla pyrostaten oc hse om den startar oc hrengöra pyrostaten och glödstiftet. och även kolla omde kommer fram 2.5v dit. magnetventilen slår till iaf.

kan jag koppla den röda plussen direkt till vattenpumpen som går från droppen i panelen som går till pannan direkt?

2019-03-09 kl 18:11

om de inte funkar med min termostat som är till 2480 pannan när jag kopplar in min 2450 panna så tänkte jag köpa en 12 v termostat som bryter strömmen vid inställt värde temperatur på den gula ? den röda? till min kontakt till 2480 pannan

pannas plus bryts alltså varje gång termostaten bryter kretsen inne i husvagnen

2019-03-09 kl 23:53

dog alla eller?

2019-03-10 kl 14:11

Vi är i chock. Efter att ha läst detta kommer jag aldrig mer att våga köpa en begagnad husvagn. Snälla, lova att du aldrig säljer den där husvagnen. ;)

2019-03-10 kl 16:21

får man ingen hjälp eller?

2019-03-10 kl 16:22

denna pannan är ju bara provisorisk tills jag fått lagat min gamla så sluta nu. de är bara en plus och minus till pannan som ska kopplas in så ni behöver inte hålla på att de är så farligt...

2019-03-10 kl 16:26

Måste vara bättre och fösöka laga 2470/2480 pannan
än att hålla på moda ihop olika modeller, och
jag hoppas vi inte blir grannar på en camping
när det behövs lite värme i våra vagnar.

2019-03-10 kl 16:53

ska inte modda ihop nåt mer än plussen från panelen till pannan, och en minus :) termostaten löser jag utan att koppla in genom panelen. jag ska försöka laga min 2480 idag men om inte de går tänkte jag provisoriskt köramed min 2450, men om ni inte vill hjälpa mig mer så får jag klara mig själv. tråkigt :/ ska rengöra pyrostaten och glödstiftet och kolla så de är bra kontakt i handksen och inget ärg osv, har läst på lite med så vet hur systemet är upbygt.termostaten drar lindningen när pyrostaten slockat och gett signal att nu är de eld. så termostaten ensam släpper igenom strömmen när pannan går så att spolen står öppen så gas strömmar in ska kolla så termostaten släpper fram ström och inte är bruten. även rengöra pumpen :)

2019-03-10 kl 19:59

kim_william skrev:
får man ingen hjälp eller?

Jag känner nog att jag backar ur denna diskussion då det känns som att du kanske kommer att göra något som inte står i propportion till den säkerhet som vagnen och dess utrustning är typgodkänd för. Jag vänder mig också emot att det är för många som "försöker" vara lite proffisionella men som kanske inte har den djupare kunskapen om kanske just detta system och ser det allvarliga i det.

I all vänlighet Hagbard

2019-03-10 kl 20:15

Min panna är stendöd, tror jag har bränt elektroniken när ja skulle brygga pyrostaten :( min nya panna fungerar verkar de som magnetventilerna klickar och vattenpumpen går :) men de går 4 kablar från pannan, en svart och röd plus och minus och den blåa går t vattenpumpen och den vita till en av spolarna, de gör den röda med så alla de 3 ska ihop i en gemensam plus men ja undrar lite angående den vita och röda räcker de inte med en spole=?

jag ska inte koppla in mig på instrument panelen så de är inget som är farligt eller kan gå snett :) kopplingrna är samma på vatten ledningar oc h gasol anslutningen.

2019-03-10 kl 20:20

kan inte förstå vad som är de farliga pannan står ju utanför husvagnen. de är ju mycke farligare med kylskpåp och spis som kan läcka gas inne i husvagnen där folk byter till andra kylskåp och spisar

2019-03-10 kl 21:32

om ingen vill hjälpa mig kan väl någon vänlig person sälja en elektronik box till 2580t :)?

2019-03-10 kl 21:39

Tyvärr är det omöjligt att följa ditt resonemang om var de olikfärgade sladdarna tar vägen, utan ett schema att titta på. Enligt ritningen ska, som Hagbard redan skrivit ovan, en 2450 bara ha matning utifrån, när den ska köra. Det ska den göra när det är kallt inne i vagnen. Resten fixar den själv, alltså att elda om vattnet inte är varmare än vad pannans egen termostat tillåter.
Eller ja, det finns ju två sladdar till, märkta "El" och "cirkulation" på bilden. Är det kanske dem du refererar till?

Om du kopplar ihop elen runt din panna på samma sätt som det visas i schemat (som ju inte är ett schema, utan mer en Kalle Anka-teckning egentligen), fungerar den inte då?

I vagnen jag en gång hade, men Primus 2450 (tror jag det var, den ser likadan ut i alla fall), fanns det även en brytare till cirkulationspumpen i panelen. Men vad jag minns användes den inte. Förmodligen hade den med elpatronen att göra, men det fanns det ingen i den vagnen.

Någon elektronikbox äger jag inte. Var är du någonstans? Sånt här är lättare att reda ut om man kan se grejorna i verkligheten.

2019-03-10 kl 22:19

kim_william skrev:
Min panna är stendöd, tror jag har bränt elektroniken när ja skulle brygga pyrostaten

Vet inte vad du har "bryggat" men 2480 pannan har ingen pyrostat den har en Elektrod och har du bryggat den så har förmodligen du även bränt Elektronikenheten på pannan då den är vädigt känslig för felströmmar och det är det dyra.

De enda som går att brygga är de pannor med pyrostat 2400, 2410, 2450, 2460 och 2470.

2480, 2490 och 2500 har Elektroder som lågkännare.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1517 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 577 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842