Prisutveckling / av erikf

• 4 svar
Prisutveckling
2021-09-19 kl 10:42

Hej!
Jag är ny på forumet och en ny potentiell husvagnsägare.
Vi har börjat titta på barnkammarvagnar nu när vi har barn nr 2 på ingång och vi vill passa på att kunna utnyttja den frihet och flexibilitet som en husvagn för med sig.

Vi tittar efter en begagnad vagn i prisklasser runt 120-160k:-
Dock är jag fundersam på hur begagnatmarknaden ser ut i och med pandemin (jag har bara kikat på marknaden sedan sommaren -21). Jag har förstått att tex båtpriserna har dragit iväg uppåt - gäller det samma för husvagnar?
Vad pratar vi i så fall om för utveckling? 20%, 50%?

Mvh

2021-09-19 kl 18:17

För tre år sedan värderades en sex meter lång Tabbert, 17 år gammal, till ungefär 100000 kronor, om du skulle köpa den av en handlare. Ville du byta in den till samme handlare gav han 60000. Privataffärer ungefär mitt emellan.

2021-09-20 kl 15:45

För att förstå lite vad pandemin verkar ha gjort så köpte vi vår vagn för ca 350 000 2019. Nu har jag inte hittat exakt samma vagn på blocket men jag har hittat en i samma årskull men storleken mindre, samt en i samma stolek/planlösningn med ett år äldre. Båda dessa låg på samma eller lite mer än vad vi gav för vår 2019. Vi fick ett ganska bra pris dock när vi köpte, men värdeminskningen känns iom pandemin ganska liten.

2021-09-20 kl 17:20

Tycker det är väldigt svårt med husvagnspriserna.

T.ex. så köpte vi vår vagn privat, en -06:a, 2012 för 170.000:-. Tittar jag idag vad de begär för motsvarande så är det lika mycket eller t.o.m. i några fall lite mer, både privat och handlare. Om det är en effekt av pandemin låter jag vara osagt, men det finns en del som tyder på det. Jag har för mig om att "vår" vagn låg ute för 130-140.000:- för 1-2 år sedan och tyckte att den värdeminskningen var bra på de åren vi ägt den.

Så det gäller att man kollar många annonser.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206