Problem med hantaget till gasolkofferten på Cabby - dålig konstruktion? Lösning? / av Anden

• 10 svar
Problem med hantaget till gasolkofferten på Cabby - dålig konstruktion? Lösning?
2017-10-16 kl 11:02

Redan första gången jag skulle vrida på handtaget på min Cabby fick jag det i näven. Hann inte ens lägga på någon som helst kraft. Ut ramlade också vad som såg ut att vara ett litet stift samt en liten metallbit (bara några millimeter stor). Tänkte att det kanske fått någon för stor påkänning hos föregående ägare. Som tur var kostade det under 500 kr så det var inget att haka upp sig på.

Men så fick jag nu det nya handtaget i näven efter bara ett tiotal användningar. Även denna gång ramlade stiftet och metallbiten ut. Tycker mig inte ha lagt någon större kraft på handtaget, särskilt eftersom jag hade mina tvivel över konstruktionen.

Om jag förstår konstruktionen rätt ska detta lilla stift och metallbit överföra all kraft från handtaget till låsmekanismen bakom (det är ju flera stänger skjuter ut och låser luckan).

Är nu nyfiken på om någon annan på forumet varit med om samma problem? Finns någon lösning? Jag ser inte riktigt poängen i att bara montera ytterligare ett nytt handtag, det kommer ju gå samma öde till mötes om jag inte ändrar någon parameter någonstans.

2017-10-16 kl 11:07

Glömde skriva att det gäller låshandtaget som verkar vara använt från 2008 och fram till slutet. Står såhär på Cabby Center Kristinehamns webshop (går inte att länka in till den av någon anledning):

"LÅSHANDTAG EXKL CYLINDER/ NYCKEL 06+ 08-"

Provar lägga in en länk på en bild:

http://www1.cabbycenterkristinehamn.se/webshop/shop/images/20_000010C.gif

2017-10-18 kl 11:39

Man hittar så många trådar med frågor och problem som aldrig får någon återkoppling så jag tänkte rapportera det jag fått veta såhär långt.

Har kontaktat några handlare som tidigare sålt Cabby. Ingen kände till något uppdraderat handtag.

Från Cabbycenter fick jag ett tips i vart fall. Det var att man ska trycka upptill på gasolluckan när man vrider på handtaget. Dvs trycka in överdelen av luckan mot vagnen. Det ska tydligen avlasta mekanismen och förlänga hållbarheten på handtaget. Får se hur länge det nya håller med den tekniken.

Hörde mycket gott om Cabbys kvalitet innan mitt köp. Får hoppas att denna konstruktion av handtaget till gasolluckan är ett sällsynt undantag.

2017-10-18 kl 12:24

Anden skrev:
Man hittar så många trådar med frågor och problem som aldrig får någon återkoppling så jag tänkte rapportera det jag fått veta såhär långt.

Återkoppling tycker vi om. :-)

2017-10-19 kl 08:50

Låter som en synnerligen vek konstruktion. Men tack Anden för tipset hur Cabbyägare förlänger livslängden på handtaget!:)

2017-10-19 kl 11:56

Det går inte att smörja/fetta in något någonstans, som gör att det går lättare?

2017-10-19 kl 21:35

Ser ut att vara liknande konstruktion som på våran Adria, den höll ca 2 månader fick ny på garantin och utbyteshandtaget har hållit i 1 år nu, för övrigt det enda som gått sönder på vagnen under de 2 år vi haft den.
Gör också som Anden skriver, trycker på luckan när jag öppnar och stänger och har även fettat in stängerna som skjuter ut och låser luckan så nu går de lite lättare.

2017-10-20 kl 09:46

apersson850 skrev:
Det går inte att smörja/fetta in något någonstans, som gör att det går lättare?

Bra synpunkt. Kommer lägga på lite fett i mekanismen för att minska friktionen. Största friktionen hör dock samman med att en del av mekanismens uppgift är att trycka in luckan mot tätningslisten på vagnen. Det ska ju alltså per definition gå lite tungt, annars får man nog inte avsedd tätning. Motsatsvis - går det väldigt lätt har man ju antagligen inte åstadkommit någon bra tätning mellan luckan och tätningslisten.

Mot bakgrund av det är det ju uppseendeväckande att man inte väljer ett kraftigare handtag.

Hur som helst, nu när jag granskat mekanismen lite närmare förefaller det såklart logiskt att man hjälper handtaget genom att själv pressa in luckan mot tätningslisten istället för att handtaget får göra jobbet.

Och bara för att vara tydlig - just med tanke på haveriet i det första handtaget har jag verkligen inte "tagit i" när jag använt handtaget. Det blir ju heller inte någon vidare hävstångseffekt i och med att handtaget är så litet. Smäck helt enkelt.

2017-10-20 kl 09:49

hekab skrev:
Ser ut att vara liknande konstruktion som på våran Adria, den höll ca 2 månader fick ny på garantin och utbyteshandtaget har hållit i 1 år nu, för övrigt det enda som gått sönder på vagnen under de 2 år vi haft den.
Gör också som Anden skriver, trycker på luckan när jag öppnar och stänger och har även fettat in stängerna som skjuter ut och låser luckan så nu går de lite lättare.

Positivt att läsa om att du haft framgång med att trycka på luckan samt fettat in stängerna.
Stärker mig lite i besvikelsen :).

2017-10-20 kl 13:17

Jag tänkte att även om det är handtagets uppgift att överföra den kraft som behövs för att platta till tätningslisten, så kan den kraften ibland bli väsentligt lägre om spanjoletten som skapar trycket åtminstone går lätt i sig själv.

Dags att tillverka ett handtag i aluminium istället?

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06