Problem med laddning batteri / av mortimer

  • 18 svar
Problem med laddning batteri
2020-07-21 kl 11:17

Hej

Jag upplever problem med laddningen av mitt batteri i min Hobby 540UK 2009/2010.

Haft husvagnen uthyrd och när jag kom ut till de för åtgärd/felsökning så visade batteriet bara 6.5v, styrpanelen innanför dörren visade lägsta nivån på laddning och laddningslampan lös inte heller, 12v lamporna fungerar inte heller därmed.

Som jag förstått det sitter det bl.a en Toprtron EL326 laddare i den och en likriktare med 6st flatstiftsäkringar och 1st glassäkring.

Felsökt:
220v in fungerar
Kopplar jag ctek MX10 direkt på batteriet så laddar batteriet och lamporna samt övrig 12v utrutning fungerar.
Tryckt in den lilla röda knappen på sidan av toptron laddaren utan förändring(förstått att det är någon återställnignsknapp vid djupt urladdat batteri). Ingen diod lyser vid flatstiftsäkringarna (som dessutom är hela när jag plockat ur de och gjort ockulär koll). Glassäkringen som sitter längst till vänster är jag osäker på funktionen för.

Laddaren ska få ca 12v in från likriktaren förmodar jag, vilka stift är det på toptron laddaren, ska det alltid ligga 12v på de eller bara när laddaren bedömer att laddning av batteriet bör ske ?
Laddar toptron laddaren alltid eller bara när spänningen på batteriet sjunker under t.ex 12.55v ?

Kan jag på ingångsstiften på laddaren från likriktaren lägga på 12v från en nätadapter om jag gissar på att likriktaren inte ger 12v ut till toptron laddaren ?

2020-07-21 kl 12:17

Verkar finnas ett antal inlägg om att laddning inte fungerar i Hobby 2009 på det allvetande internet.
Av de ritningar som jag hittar ska det finnas någon form av enkelt nätaggregat, som i sin tur matar den här Toptronladdaren.

Om det sitter en glasrörssäkring, typ 5*20 mm, på likriktaren är det troligt att det är en primärsäkring. Flatstiftssäkringarna är väl av biltyp, och de är inte godkända för 250 V, men går bra till 12 V.

Du får förstås mäta om du har 12 V in på laddaren eller ej. Har du inte det verkar det gå med vad som helst som kan ge 12 V, bara det kan leverera ström tillräckligt. Laddaren måste förstås ha ström hela tiden, annars kan den inte arbeta. Sen hur mycket den skickar vidare beror på belastningen på batteriet. De bilder jag hittar på nätet visar att anslutningarna är uppmärkta. Det borde väl framgå av vad som sitter där och märkningen hur den ska anslutas?

2020-07-21 kl 13:20

Nätaggregatet är likriktaren och det sitter mycket riktigt en glasrörsäkring (ca 5*20mm)där och de andra 6st är flatstiftsäkringar ja.

Det är just ingångsspänningen till Toptron laddaren jag är intresserad av primärt.
Toptron laddaren är specad till input max 10A och output max 7A.

Har sett ett antal bilder på nätet också men tyskan fallerar lite.

3st eingangar/ingångar (troligen 1st ingång från bilens 13-pol kontakt, 1st "reserverad" för t.ex solcellspanel ? Har inte husvagnen hemma så kan inte se exakt hur det ser ut)
HS output (som troligen matar kyl/frys?)
Masse ?
Sedan multikontakt/stift, troligen som visar laddning till panelen innanför dörren.

Finns det ingen härinne som har stenkoll på detta ?

2020-07-21 kl 15:06

Ja, vad HS betyder vet jag inte. Hög Ström, kanske (det förkortas likadant på tyska).
Masse är jord, alltså minuspolen.
Sol ska kunna ladda också, så det är mycket troligt att den har en ingång för det.

På multikontakten står det Anzeige, och det är en display på "svenska".

2020-07-21 kl 20:05

Tackar för all input apersson850, tror jag fått lite uppslag om hur jag ska gå vidare i felsökningen och vad som är vad kring laddningen. Inväntar bara att vagnen kommer hem....

2020-07-25 kl 19:48

Hej

Idag har jag hunnit felsöka lite grovt.

220v in fungerar
Vilospänning batteri 13.8v

På ingångssidan på Toptron laddaren finns:
+E1 (svart kabel)
+E2 (ingen kabel)
+E2' (2st kablar, svart resp. brun, troligen kommer dessa från det 13-poliga draget)
RE+ (svart kabel)
RE- (vit kabel)
samt 3st Masse anslutnignar (vit, vit, gul)

Mellan +E1 och resp. Masse anslutningar så är det 12.9v
Mellan +E2' och resp. Masse anslutningar är det 0v

Detta bör man tolka som att likriktaren bör fungera och det är Toptron laddaren som gett upp ?

Det roliga är nu att när jag laddat med min ctek laddare ansluten direkt på batteriet så indikerar panelen innanför dörren grönt på laddningslampan (iaf när min ctek laddare är ansluten). Laddningsstatus på batteriet som också finns på panelen visar givetvis fullt även när jag rycker/kopplar bort ctek laddaren.

2020-07-25 kl 20:52

Ja, om 12 V på +E1 försvinner när du kopplar ur 230 V, då kommer det ju uppenbarligen från likriktaren. Om Toptron ändå inte laddar så är det förstås Toptron det är fel på. Huruvida +E2' kommer från bilen är ju lätt att se om du kopplar till bilen, ev. med motorn igång.

Även om något är trasigt med Toptrons laddkretsar kan det ju hända att den ändå kan indikera batteriets laddningsgrad.

2020-07-25 kl 22:10

Nu har jag inte 13-pol från bil utan bara 7-pol och adapter däremellan så jag får inte 12v med mig till laddaren, vilket även manualen säger. Så jag kan inte se om laddning förändras om jag kopplar bort 230v, dock kan jag konstatera om +E1 kommer från likriktaren enligt ditt (egentligen uppenbara som jag borde tänkt på själv) tips.
OM man gissar på att +E1 ingången gett upp så borde jag isåfall kunna flytta(byta) kabeln till +E2' (spänning från likriktaren in på 13-pol ingången) för att se om den börjar ladda på den ingången istället?

Toptron laddare...vart hittar man sådana egentligen, är det bara nya hos ÅF ? Pris ?

2020-08-04 kl 10:04

Jag vet att jag skrivit om det här i någon annan tråd. Men jag hade samma problem på min förra vagn en Hobby -08. Oerhört vanligt att just laddaren går sönder. Jag plockade bort den och ersatte med en Ctek modell större. Kunde inte ladda från bilen då. Men eftersom Ctek laddade upp batteriet så fort så kände jag inte att det var något problem.
Batteristatus får man inte från laddaren. Det är manöverpanelen som mäter batteriets spänning.

2020-09-06 kl 16:45

Tänkte dela med mig lite om fortskridandet i detta.

Fick tips av en husvagnsfirma i närheten om att det satt säkringar i denna laddaren. Då det är lågspänning i den så beslöt jag mig för att öppna laddaren. Satt en glassäkring och en fatstiftsäkring(10A), bägge dessa såg hela ut och var även hela när jag resistansmätte de.
Så felet ligger i någon komponent inuti denna. Helt ny laddare hos Hobby kostar 7600kr. Skroten brukar ibland kunna få in och då verkar de vilja ha 2000kr. Dyker det inte upp någon innan nästa säsong så drar jag fram fint 220v eluttag vid batteriet och sätter en redan inköpt 7A ctek laddare där. Laddning via bilen fungerar utan problem.

(Utgångsläge före)
https://forumbilder.com/images/2020/09/06/20200906_121410.md.jpg

(Märkt upp alla kablar innan rivning)https://forumbilder.com/images/2020/09/06/20200906_13015688c4513570fc9b5f.md.jpg

(Toptron laddare öppnad)
https://forumbilder.com/images/2020/09/06/20200906_130434.md.jpg

2020-09-07 kl 21:01

Hej. Hade liknande problem men det var endast dom "interna" säkringarna som gått sönder. Om ni har en tv-reparatör i närheten skulle du kunna lämna in den där. Det finns väl inte jättemånga sådana kvar men dom har kompetensen att laga sådant.

2020-09-07 kl 22:08

@David: Laddningsstatus på batteriet ser jag på manöverpanelen ja, men levererar den även laddningstatus till laddaren ? Tänkte ifall den inte levererar status till laddaren...
Multikontakten som sitter i botten på Anzeige har 4st kablar kontakterade i den; gul, grön, brun och vit.
Manöverpanelen uppförde sig lite udda för någon dag sedan när batterispänningen var låg(typ 5v). Golvvärmelampan och varmvattenberedaren lös rött hela tiden oavsett vad man tryckte på. OM jag minns rätt så ryckte jag minuspolen på batteriet och satte tillbaka den och par sekunder så kunde jag mäta ca 14v laddspänning

2020-09-08 kl 06:18

Manöverpanelen är bara en dum spänningsmätare. Laddaren håller själv koll på batterispänningar.
Att panelen inte fungerar med för låg spänning är inte så konstigt, det sitter en liten mikroprocessor i den och den behöver en viss spänning för att fungera ordentligt. Likadant är det med styrcentralen i garderoben.

2020-09-22 kl 15:58

På batteriets minuspol sitter det en enhet som mäter laddström (+-) som är ansluten till laddaren vida databussen. Det är detta som syns på displayen. Vid laddning av en extern laddare, som är kopplad direkt till batteriet, syns även den laddströmmen på husvagnens display.

2020-09-22 kl 17:44

Nja det är väl inte display på en så tidig vagn. Min hade bara en rad med lysdioder.

2020-09-22 kl 19:39

Min Hobby är från 2017, och jag har också problem med laddningen. Har förnärvarande laggt en annan laddare parallellt på batteriet. Fungera bra. Jag har fått schema från fabriken, så jag hoppas att kunna laga min.

2020-09-24 kl 06:23

Trist att den har pajat i en så ny vagn. Borde nästan gå att gnälla till sig en ny från Hobby.
Men det har du kanske provat redan.

2020-10-16 kl 20:30

En sak slog mig innan idag... hur fungerar egentligen Re ingången (Relä) Behöver den vara 12v för att ingång E1 från likriktaren ska släppas igenom?

Jag har fått databladet för EL326 från tyska Toptron. Bild på hur det är kopplat i laddaren:
https://forumbilder.com/images/2020/10/16/EL326.jpg

I text beskriver de dess funktion såhär:
"Der Laderegler TLR10A V1 dient zur optimalen Ladung von Batterien nach der I U1 U0 – Kennlinie aus
drei verschiedenen Eingangsquellen. Die verschiedenen Eingänge sind über Dioden entkoppelt, so dass
keine Rückwirkung untereinander auftritt. Die Eingangsquelle von E1 und E2 bzw. E2' mit der höchsten
Eingangsspannung liefert den Ladestrom für die am Ausgang angeschlossene Batterie. Der Eingang E2
kann mit einem entsprechenden Signal über ein Relais zugeschaltet (E2') oder dauernd anliegen (E2).
Siehe auch Schaltbild "Eingangsbeschaltung". Der Eingang E3 ist für ein Solarpanel vorbereitet. Diese
Eingangsspannung muss eine Spannung von größer als 15 V aufweisen, damit eine Ladung der Batterie
erfolgt. Ein Längstregler begrenzt die Ladespannung für die Batterie aus diesem Eingang auf 14.2 V. Der
Ladestrom aus dem Solareingang E3 wird auf 2 A begrenzt. Die Ladung der Batterie aus den Eingängen
E1 und E2 bzw. E2' erfolgt in der Weise, dass die Batterie zunächst mit einem Konstantstrom bis zu einer
Spannung von 14.2 V geladen wird. Während dieser Ladephase leuchtet die zweifarbige LED in der
Anzeigenblende in roter Farbe. Wird für eine Zeit von 2 Sekunden eine Spannung von 14.2 Volt von dem
in dem Laderegler eingebauten Mikrocontroller gemessen, so läuft die Zeit von 6 Stunden ab, während
der die Batteriespannung auf 14.2 Volt gehalten wird. Dieser Zustand wird durch ein gelbes Leuchten der
LED signalisiert. Fällt während 6 Stunden die Batteriespannung nicht durch eingeschaltete Verbraucher,
die aus der Batterie gespeist werden, auf Werte unterhalb von 12.5 Volt ab, so wird die Erhaltungsladung
eingeschaltet. Dies bedeutet, dass die Batteriespannung auf einem Wert von 13.8 Volt gehalten wird.
Dieser Zustand wird durch ein grünes LED - Leuchten in der Anzeige dargestellt. Die Höhe der aktuellen
Batteriespannung wird durch die LED-Kette im Anzeigepanel dargestellt. Von dem Laderegler werden
Eingansspannung (E1 und E2 bzw. E2') zwischen 8.5 V und 15 V auf die richtige Ausgangsspannung
transformiert. Die Eingangsspannung muss eine gleichgerichtete und geglättete Form haben. (Netzteile,
die über einen Netztransformator und Gleichrichter eine gleichgerichtete, jedoch nicht geglättete
Ausgangsspannung erzeugen, können nicht verwendet werden). Der maximale Eingangsstrom ist
elektronisch auf 10 A begrenzt. Der maximale Ladestrom beträgt 7 A. Sollte durch einen Wärmestau der
Laderegler die Verlustleistung nicht abgeben können, so wird der Lade- und Eingangsstrom so verringert,
dass keine unzulässig hohe Temperaturen auftreten.
Die Ladung der Batterie erfolgt nur dann, wenn die angeschlossene Batterie eine Mindestspannung von
8 Volt aufweist. Sollte dieser Wert unterschritten werden, blinkt die LED an der Anzeige in roter Farbe.
Sollte die Batteriespannung unterhalb von 8 V liegen und die Batterie soll geladen werden, so besteht die
Möglichkeit den "Start – Taster" am Ladegerät zu betätigen. Mit der Betätigung dieser Taste wird die
Ladung eingeschaltet, obwohl die Batteriespannung kleiner als 8 V ist. Der Taster muss so lange gedrückt
gehalten werden, bis durch die Ladung einer Batteriespannung von mehr als 8 V erreicht wird.
Technische Daten:
— Eingangsspannungsbereich E1, E2 bzw. E2': 8.5 V – 15 V DC
— Ausgangsspannung: 14.2 V / 13.8 V (Ladung von E1, E2 bzw. E2')
— Maximaler Eingangsstrom: 10 A (Ladung von E1, E2 bzw. E2')
— Maximaler Ladestrom: 7 A (Ladung von E1, E2 bzw. E2')
— Ladekennlinie: I U1 U0 (Ladung von E1, E2 bzw. E2')
— Eingangsquellen über Dioden entkoppelt
— Eingangsspannungsbereich E3: 15 V bis 24 V
— Maximaler Ladestrom: 2 A (Ladung von E3)
— Ladespannung aus E3: 14.2 V
Wichtige Hinweise!
— Das Gerät darf nur von Fachleuten installiert und geöffnet werden!
— Vor dem Austausch der Sicherungen muss das Gerät spannungsfrei geschaltet werden!
— Die Sicherungen dürfen nur gegen Sicherungen mit gleichem Absicherungswert ersetzt
werden!
— Vor dem Ersatz einer defekten Sicherung ist die Ursache des Auslösens der Sicherung
(Kurzschluss; Überlast) zu beseitigen!
— Eine falsche Polung der angeschlossenen Batterie oder der Eingangsstromquellen kann
zum Defekt des Reglers führen.
— Unzureichende Belüftung des Gerätes führt zur Reduzierung des Ladestromes!
— Die Gehäuseoberfläche kann im Betrieb heiß werden!!"

  • 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1624 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

  • Husvagn & Camping 2020-11

  • Husvagn & Camping 2020-89

  • Husvagn & Camping 2020 -10

  • Husvagn & Camping 2020 Special

  • Husvagn & Camping 2020-09

  • Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842