Projekt Husvagn / av MartinN

• 6 svar
Projekt Husvagn
2016-08-14 kl 18:04

Hej, jag ska köpa husvagn som jag kan bo i öer vintern i. Den behöver heller inte vara i prima skick då jag ändå ska installera kamin och kanske se över isoleringen i väggarna och göra den lite mer komfortabel samt självförsörande.

Vad jag förstår så ska vagnen ha golvärme för att klara vinter bra, sen finns vagnar med avloppet på utsidan vilket leder till att det fryser. Har kikat på fjällvagnen och kabe smarang

Så till självaste frågan, vilken husvagn kan jag som aldrig bott i husvagn köpa för att överleva en komfortabel vinter med så lite el- gasol förbrukning som möjligt?

Budget till vagn: 10-20 tusen kronor

2016-08-14 kl 20:57

MartinN skrev:

Så till självaste frågan, vilken husvagn kan jag som aldrig bott i husvagn köpa för att överleva en komfortabel vinter med så lite el- gasol förbrukning som möjligt?

Budget till vagn: 10-20 tusen kronor

(Min fetning)
Standardsvaret på den frågan brukar vara: Mig veterligen har ännu ingen frusit ihjäl i en husvagn. ;-)
Lycka till iaf.

Edit. Största problemet blir nog att hitta en husvagn för den budget du satt som är värd namnet.

2016-08-15 kl 22:42

haha jovisst, ingen har frusit ihjäl men att välja mellan ett rum med alla tillbehör och dusch, badkar etc 22c, och husvagn. Så får man se till att ha det lite komfortabelt. Om någon nu undrar vad komfortabelt är för mig så ska jag beskriva hur jag tänker.

Först och främst så verkar det bli en Kabe smaragd 540 GLB då den vad jag förstått klara av vintern utan problem. Men också för att det är den enda modellen som jag sett på blocket som har alldeles till vänster om dörren på insidan ett skåp och något mer som jag kommer att ta bort och installera en vedeldad kamin istället. Sen med kaminen där så kan jag börja experimentera med termoelement eller uppvärmning av varm vatten etc. Tror det finns väldigt många fördelar, med tiden kan jag även nog få tag på någon solpanel. Ja hursom så är kaminen viktigast.

Husvagnen som jag nämnt ovan har golvärme, vattenburet, kyl och gasolspis etc.

Andra förslag eller tankar tas gärna emot.
Budget till husvagn 10-20 absolut max är 25k, sedan allt annat runt omkring får kosta för det behöver ju inte ske på en gång.

2016-08-21 kl 09:34

Vedeldad kamin i en husvagn? Har du sett hur fort en husvagn brinner upp.
Finns ingen anledning att använda något annat än tillverkarna avsett för att värma en husvagn. Och är anledningen pengar (gasolkostnad) är det här nog inte rätt val.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-08-23 kl 11:33

Anledningen är att bli självförsörjande vilket man inte är om man inte har med sig ex antal tuber elr dylikt.. Installationen av kaminen blir ju gjord bra så att man inte riskerar att brinna upp förstås, kaminen ger värme och el om jag fixat termoelementen så den är viktig. Sen vindkraftverk går ju enkelt att bygga så har man ändå lite el.

2016-08-23 kl 21:41

Jag förstår.
Det finns ju en del i den vägen faktiskt men jag skulle ändå vara väldigt noga vid installationen. Eld är inget att leka med i en husvagn.
https://www.savvysurf.co.uk/stoves/wood-and-multi-fuel-stoves/pipsqueak-mini-wood-burning-bell-tent-stove.html
Här har du en av de minsta avsedd för ändamålet. Inte gratis, men heller inte särskilt dyr.
Skulle dock nog hellre satsa på solceller än vindkraft för el.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
  • 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03