Projekt: Totalrenovering Kabe 700 -94 / av Kabe700

• 7 svar
Projekt: Totalrenovering Kabe 700 -94
2016-07-31 kl 03:11

Hej!

Jag och kvinnan i mitt liv har i flera år gått och drömt om att köpa oss en husvagn. Vi har en liten skrutt, en polar 480 -86 som vi endast varit ute med en gång, den vagnen är inget för oss. Alldeles för liten och inte direkt estetiskt tilltalande. Vagnen fick jag av en släkting när jag var iväg på jobb i 6månader och den figurerade således som bostad för mig. Men vi båda är uppväxta med husvagnar i alla dess former och skick.

Jag är en inbiten blocket-missbrukare av rang och sprang över en annons om en kabe 700 för ett tag sedan. In i bilen och drog iväg, 13h senare var man hemma med vagnen. Väldigt fint skick utvändigt och katastrofalt dålig invändigt.

Fukt, fukt fukt.. Dåligt tätade luckor och golv som är helt slut. Tråkig inredning med småskit som är trasigt eller kantstött. Detta räknade jag med och betalade inte heller allt för stora summor pengar för vagnen. Dom skåp/inredning som skall vara kvar skall på något vis lackas om/faneras om alternativt bytas ut.

Redan innan jag skrev på ägarpappret så visste jag att jag hade en gedigen renovering framför mig. Tanken är också att detta ska bli våran familjevagn många år framöver. Jobbet och det jag skall göra med vagnen kommer enbart vara exakt det vi vill ha och ingen hänsyn till senare ägare kommer att tas. Vi har vagnen med tanken att ha den 7-10 år och när vi känner oss klara med den så får vi väll se om den åker ut på blocket eller slutar att existera...

Våran plan ser ut såhär:
Hela golvet skall bytas, både inner och yttergolv. En fuktskada på vänster vägg, läckaget är genom mittlisten på långsidan samt elanslutningen. En tacklucka har fukt runt sig så hela innertaket skall plockas ned och kontrolleras noggrant. Fram har det läckt under framfönstret så där blir det byte. Ptja, kan rada upp eller helt enkelt bara skriva att all plyfa invändigt kommer att blockas bort för att kontrollera vilka reglar/isolering som skall bytas. Efterforskningar efter vart materialet kan skaffas är färdigt. Har än inte bestämt mig för ifall jag skall kosta på och isolera med ecoprim (orginalisoleringen) eller om jag ska köpa XPS och isolera med. Isoleringen kommer att skäras till rätt tjocklek 36mm/25mm med kanthaltråd, givetvis även reglarna.
Ang plyfan har jag inte riktigt bestämt mig för än om jag ska kosta på och köpa 3mm plyfa (okristligt dyrt) eller om jag ska öka på till 4mm, Skilnaden i vikt är 0.2kg/m2 dvs inte jätte mycket. Jag kommer att spara in på vikt på annat håll i vagnen så det går nog jämt upp.

Utvändigt skall varenda list lossas och tätas om, efter den oerhörda tid som skall läggas på denna renovering så vill jag vara helt säker på att vagnen inte släpper in en endaste droppe vatten annat än dom dropparna jag själv släpar in..
Det skall installeras minst en extra ventilation, eventuellt två. Då det är fan skrämmande dålig ventilation på vagnen i orginalutförande, ett jäkla under att det finns fuktfria vagnar med tanke på uppställning på vintern och så gott som helt stillastående luft. Utvändigt skall även extra belysning monteras för belysning i förtältet, och ja självklart skall varenda lampa vara LED, (förälskad i LED..) Alla tre takluckor skall bytas, varav en kommer att vara med inbyggd fläkt. Om ekonomin finns (högst osannorlikt) skall AC som passar i takluckshålet installeras.

Nu kommer nog 95% av er skrika rakt ut, men hela gasolsystemet skall ut ur vagnen! Både jag och tanten min är av någon konstig anledning rädda för gasol, någon fix ide vi har. Skulle aldrig komma på tanken att värma upp vagnen eller liknande med gasol, känns läskigt på något vis.
Vi kommer aldrig, jag menar ALDRIG "fricampa" med denna vagn, utan enbart på riktiga campingar med en härlig 230v stolpe bredvid vagnen. Vi gillar campingar och folket där. Fricamping är inget för oss, vi bor redan på landet med både sjöutsikt och badplats 100m hemmifrån.. För det andra så är nog inte en 8,3m lång vagn helt optimal att baxa in i någon skogsdunge för fricamping.

Invändigt är vagnen långbäddars, inget för oss.. Det skall bli en 160cm säng bak samt våningssäng alternativt enkelsäng samt 2 överslafar. Tanken är att vi förhoppningsvis kommer att få 3 barn, vi har änsålänge bara en underbar dotter men ja, planer för fler finns. Vi vill ha färdiga sängar och inte hålla på och bädda upp och ned.

Toaletten skall puts-väck, och hjälpa till och ge plats för säng till knoddarna istället. Vi är som sagt, svensson-campare som vill ligga på fina campingar som oftast har alldeles utomordentliga toalettanläggningar.. Vagnen kommer enbart att användas sommartid, höst och vinter är det jakten som tar all tid utanför arbetstid.

Alde långe-jan finns det om jag fattat allt rätt ingen anledning att ha kvar. Om det är som jag tror så funkar det alldeles utmärkt att enbart ha en alde elpatron med inbyggd 220v cirkulationspump till den vattenburna uppvärmningen. Eller har jag missuppfattat något? Det räcker väll att koppla på elpatron med pump på systemet och styra med termostat?

Projektet kommer att utföras tillsammans med min far, han tycker att det ska bli kanonkul, och framförallt så har han rejält med kunskap om det mesta. Jag själv skulle aldrig påbörja ett såhär stort projekt ensam.

Jag kommer att börja på allvar om 2v, jag har lovat min käresta att göra klart tomten först och när det är klart så skall nytt hundhus byggas innan jag får lov att ge mig på vagnen på allvar. Deadline är 1/6 2017.

Ikväll smet jag iväg och började på vagnen när tanten somnat, måste passa på..
Började att skära ner all väv-tapet för att försöka överblicka vart fuktskadorna är, ett överskåp är urskruvat samt halva soffan fram.

Kan inte göra så mycket mer än skära tapet och skruva ur grejjer då jag inte kommer in i lokalen där renoveringen skall ske fören efter 5/8.

Ett väldigt långt inlägg men tycker själv det är oerhört stimulerande att läsa om andras projekt så skall försöka dokumentera så mycket som möjligt. Självklart kommer jag att ställa många frågor och bolla funderingar med er som är mer erfarna än mig själv, kunskap är makt! :)

Lite bilder i nästa inlägg.

2016-07-31 kl 03:18

Lite bilder:

Utvändigt på vagnen:

http://forumbilder.se/FAGCF/13669693-1156719957732173-7015352555880932878-n.jpg?width=150

http://forumbilder.se/FAGCF/13873127-1156613691076133-8938801839748037177-n

Så har vi "lite" fukt...

http://forumbilder.se/FAGCF/img-2931

http://forumbilder.se/FAGCF/img-2935

2016-07-31 kl 14:47

Lycka till och god arbetslust.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-08-02 kl 08:46

Spännande projekt.
Hoppas du återkommer med information om hur projektet fortskrider. Gärna med bilder.

Skulle nog ta mig tankeställare kring toaletten. Även om ni kommer stå på camping så är det ganska skönt att ha en nödtoa när barnen växer upp det blir toakris nattetid.
Det är ju inte 25 grader varmt och solsken varje natt man kanske måste iväg till campingtoan.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-08-04 kl 23:35

Kommer absolut återkomma med mer information och bilder. Detta skall bli min "lilla" renoveringsdagbok. Jag har fått lova hon som bestämmer här hemma att inte påbörja något mer med vagnen förns tomten är klar. Blir klar imorgon. Maskin blir flyttad på lördag morgon så då är det slutgrävt. Så förhoppningsvis kommer vagnen flyttas på lördag och börja skruva ur inredningen. Eventuellt fortsätta i veckan, beror dock på hur det ser ut med arbete, börjar semestern tar slut på söndag. Sen ska vi allt sätta fart med vagnen!

2016-08-07 kl 17:55

Dokumentera och fotografera så mycket och noga som möjligt så blir det en (eller flera) intressanta artikel i husvagnstidningen, eller bjud kanske in en journalist därifrån!

2016-08-15 kl 22:20

Vad är regeln behandlar med? provslipade lite snabbt och "vit" och fin är regeln, inte fuktig håller 11-12% Någon typ av olja?
Bild

Här ser man den fukt jag hittat. Kommit in under fönstret samt tvärgående alulist ovanför fönstret. Fukthallt 17%. Den tjocka tvärgående regel kommer bytas samt den lilla listen som håller upp innertaket som syns på bilden.
Bild

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017