Välj rätt däck – säkerheten vilar på en liten yta

Publicerad: 2022-07-01   Uppdaterad: 2023-04-25

Ett par handflator! Så liten är kontaktytan mot vägbanan för ett däck på ett campingfordon. Därför är det hyperviktigt att du har full koll på allt som gäller dina däck innan du ger dig ut på sommarens härliga långresa. En erfaren däckmontör ger oss bra tips och goda råd att tänka på.

Välj rätt däck – säkerheten vilar på en liten yta
Bengt Nilsson betonar vikten av att rätt däck används både på husbilar och husvagnar.

Numera har alla nya husbilar och husvagnar däck anpassade till just sådana fordon. På husbilar används nästan uteslutande däck märkta med ”camping”, vilket betyder att de har en förstärkt grundstomme i flera lager. De är anpassade för ett högre lufttryck och ger en stadigare färd.

Bengt Nilsson, platschef på Magnussons Däckservice med fem anläggningar i Småland, berättar att den typen av däck har utvecklats avsevärt under senare år.

– De har fått en större kontaktyta mot vägbanan, som i sin tur ger bättre grepp. Ljudnivån har sänkts och de bidrar till en minskad bränsleförbrukning, förklarar Bengt.

Välj rätt däck – säkerheten vilar på en liten yta
Här kan man se hur däckets kontaktyta minskar vid ett sämre mönsterdjup.
Välj rätt däck – säkerheten vilar på en liten yta
På våren är det högtryck hos däckverkstäderna, så var inte ute i sista sekunden.

Men han betonar samtidigt att det är av yttersta vikt att däcken inte bara får ”rulla på” utan att de regelbundet bör kontrolleras.

– Det allra viktigaste är givetvis att det är rätt lufttryck i däcken och på husbilar handlar det oftast om 5 eller 5,5 bar. Numera är också många husbilar utrustade med en bra luftövervakning av däcken, vilken slår larm på instrumentbrädan om lufttrycket sjunker i något av däcken, säger Bengt. 

Många husbilar och husvagnar rullar relativt korta sträckor på ett år, och det medför att åldern tar ut sin rätt innan däcken är utslitna.

– Efter åtta–tio år är det dags att byta däcken, även om det är mycket mönster kvar. Det kan uppstå torrsprickor i dem om de är äldre, inte bara synliga på sidan utan även dolda i däckmönstret, förklarar Bengt.

För att ett sommardäck ska vara godkänt i Sverige räcker det med ett mönsterdjup på blygsamma 1,6 millimeter.

Välj rätt däck – säkerheten vilar på en liten yta
Kontrollera gärna lite då och då hur däcken slits.

– Av säkerhetsskäl anser vi att det är i minsta laget, eftersom det ger ökad risk för vattenplaning. Därför ger vi rådet att däcken ska bytas när mönsterdjupen kommit ner till tre millimeters djup för sommarväglag. Ett vinterdäck bör i sin tur ha ett mönsterdjup på minst fyra millimeter, betonar Bengt.

Hur är då prisbilden? Jo, det visar sig att husbilsdäcken är betydligt dyrare än de till en normal personbil. Det hänger främst samman med att det måste vara större och kraftigare däck på en husbil. Att köra en stor och tung husbil med klena däck utgör en ren säkerhetsrisk.

– Därför rekommenderar vi alltid ägarna att välja något av de speciella campingdäcken med dimensioner anpassade till just deras husbil. De allra flesta är noga med att köpa rätt typ. De kostar visserligen lite mer, men du får också ett bättre däck och en säkrare färd, förklarar Bengt.

Välj rätt däck – säkerheten vilar på en liten yta
Michelin och Continental är störst på husbilsdäck.

Han betonar också att däck till husvagnar måste vara klassade för en vikt som inte bara klarar vagnen utan även tyngden när den är fullastad. Avslutningsvis pekar han på att så kallade ”budgetdäck” kan vara rent livsfarliga om de används till fordon som de inte är anpassade för. 

– Bra däck av rätt storlek, modell och viktklass är därför ett bra sätt att få tryggare resor – både när det gäller husbilar och husvagnar, avslutar Bengt.

FAKTA

• Enligt däckkoncernen Euromaster körs en husvagn i snitt 100–300 mil/år, en husbil 300–500 mil/år. Därmed är däckslitaget på campingfordon inte så stort räknat per år
• Michelins husbilsdäck är märkta med CP, medan Continental har ändrat till enbart ett C för sådana däck
• Stommen i ett C- eller CP-däck ger bättre stabilitet såväl under körning som vid stillastående
• De vanligaste däckstorlekarna på husbilar är 215/70 R15 samt 225/75 R16
• Utöver gummi består ett bildäck av 200 andra material inklusive metaller som titan och kobolt
• Inom EU är det förbjudet att använda cancerklassade HA-oljor i gummit till däck, sedan 2010
• John Boyd Dunlop tillverkade det första luftfyllda däcket år 1887
• Charles Goodyear återupptäckte vulkanisering av däckgummi år 1843  

Källa: Wikipedia, däcktillverkare.

Rulla till toppen